Søk
Søk i saker og publikasjoner fra Stortinget og regjeringen og redaksjonelle artikler tilbake til 1996. For historiske saker, se eget søk.
Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Om konkrete tiltak for å sikre at færre eldre på sykehjem blir underernært, noe som ifølge nye tall fra Helsedirektoratet gjelder eller er en fare for nær halvparten av sykehjemsbeboerne
Datert: 04.11.2021
Besvart: 10.11.2021 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Erlend Svardal Bøe (H): Nye tall fra Helsedirektoratet viser at nærmere halvparten av beboere på sykehjem er underernært eller står i fare for å bli det. I Oslo er tallene verst, med seks av ti beboere som får i seg for lite næring. Solberg-regjeringen la frem reformen "Leve hele livet" som har gitt bedre ernæring på sykehjem, blant annet med flytting av middagsmåltidet til vanlige middagstider. Reformen er ikke nevnt i Hurdalsplattformen.
Hva er de konkrete tiltakene regjeringen skal gjennomføre for å sikre at færre eldre på sykehjem blir underernært?