Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Spørretimespørsmål fra Torbjørn Andersen (FrP) til kommunal- og regionalministeren

Om en svensk undersøkelse som viser at de ansatte opplever det som mer positivt å jobbe i _privat fremfor kommunal eldreomsorg_

Datert: 12.02.1999
Rette vedkommende: Sosialministeren
Besvart: 17.02.1999 av sosialminister Magnhild Meltveit Kleppa

Torbjørn Andersen (FrP)

Spørsmål

Torbjørn Andersen (FrP): Det svenske kommuneforbundet foretok i 1998 en undersøkelse som viste at de ansatte opplever det som mer positivt å jobbe i privat fremfor kommunal eldreomsorg. De som ble spurt fremhevet at det var langt mer motiverende å jobbe i et privat firma enn for kommunen. Årsaken var blant annet at personalpolitikken var betydelig bedre i de private firmaene. De privat ansatte mente også at pasientene hadde det bedre i et privat omsorgstilbud.
Hva mener statsråden om denne undersøkelsen?

Les hele debatten