Høiere almenskoler og dermed sammenhengende formål, kap. 231—35 (hermed rundskr. av 10. okt. 1925 ang. den økonom. ordning av de høiere almenskoler),

Tema: Skole- og undervisningsvesen. (Storting 1926)

Publikasjoner tilhørende saken: Innstillinger og Beslutninger

  •   bg.innst. S. nr. 26 m. tillegg  [1]  [2]

Publikasjoner tilhørende saken: Stortingstidende

Fra hovedregister:

Høiere almenskoler og dermed sammenhengende formål, kap. 231—35 (hermed rundskr. av 10. okt. 1925 ang. den økonom. ordning av de høiere almenskoler), ,   bg.innst. S. nr. 26 m. tillegg  [1]  [2],   S.tid. 1751—1834. [Ang.: de nye regler f. beregn. av statsbidraget til skolene (jfr. 1925) og de derved økede byrder f. bykommunene; skolepengenes forhøielse; utvidelse av lesetiden f. lærerne; elever på Fr.hald optatt i middelskolen før gjennomgått folkeskole og anmodn. til regj. i den anledning m. m.,   1751-1801  1825-34 — bev. til: undervisningsrådet (herunder eksamensutgifter); det pedagog. seminar; statens høiere almenskoler m. bidrag til nødlidende kommuner (forslag om bibehold av de eldre beregningsregler,   1801—06; lesetiden,   1807; stipendiebeløpet,   1807—08); tilskudd til komm. høiere almenskoler; andre formål: Volda gymnas;   1808—21, stipendier f. utenbys gymnasielever,   1821—24, reisestipendier f. sproglærere; forskj. utgifter: erstatninger, lærebøker på landsmål, Haagaas’ artiumskursus, Universitets- og skoleannaler.]

Se saker fra samme tema:

Se saker fra relaterte tema: