Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Riksrevisjonens skriv datert 17. januar 2001 vedlagt forslag til ny instruks for Riksrevisjonen

Innst. S. nr. 136 (2003-2004)

Vedtak 270

Instruks om Riksrevisjonens virksomhet

Fastsatt av Stortinget med hjemmel i lov … om Rik­srevisjonen

Kapittel 1 Ledelse og organisering av arbeidet i Riksrevisjonen

§ 1 Riksrevisorkollegiet (Kollegiet)

Kollegiet er Riksrevisjonens øverste organ og skal behandle saker av viktighet og prinsipiell betydning.

Alle saker som Riksrevisjonen sender til Stortinget, skal være behandlet av Kollegiet. Den enkelte riksrevi­sor har rett til å la egne bemerkninger følge de saker som rapporteres til Stortinget.

Kollegiet eller den det bemyndiger fastsetter nødven­dige bestemmelser for Riksrevisjonens tjenestemenn og arbeidsordningen i virksomheten.

Beslutninger fattet av Kollegiet krever at minst tre riksrevisorer er enige. 

Kollegiets leder skal innkalle de øvrige riksrevi­sorene til møter så ofte dette finnes nødvendig, eller dersom en riksrevisor ber om det. Kollegiets leder, eller nestleder ved dennes fravær, leder møtet.

Arbeidsdelingen mellom Kollegiet og daglig leder kan suppleres med interne retningslinjer fastsatt av Kollegiet.

Revisjonsråden er fast sekretær for Kollegiet. 

§ 2 Ledelsen av Riksrevisjonen

Lederen i Kollegiet har det daglige administrative, økonomiske, personalmessige og faglige ansvaret for Riksrevisjonen.

Revisjonsråden er etatens øverste tjenestemann. Revisjonsråden ivaretar de oppgaver i den daglige ledelse som følger av stillingsinstruks fastsatt av Koll­egiet, og er fast stedfortreder for lederen ved behan­dling av og avgjørelser i faglige og administrative spørsmål som ellers behandles eller avgjøres av led­eren.

Revisjonsråden leder Riksrevisjonen i daglig leders fravær. Nestleder i Kollegiet trer inn som daglig leder inntil ny leder eventuelt er valgt dersom lederen ikke lenger kan ivareta den daglige ledelse på grunn av lang­varig sykdom eller død i valgperioden.

Kapittel 2  Regnskapsrevisjon

§ 3 Revisjonens innhold

Riksrevisjonen skal ved revisjon av regnskapene kontrollere om regnskapet gir et riktig bilde av den økonomiske virksomhet, herunder:

a)   bekrefte at regnskapene ikke inneholder vesentlige feil og mangler, og

b)   kontrollere om de disposisjoner som ligger til grunn for regnskapet er i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger og gjeldende regelverk, og om disposisjonene er akseptable ut fra normer og standarder for statlig økonomiforvaltning.

§ 4 Innsending av regnskap, nødvendig materiale m.m. til Riksrevisjonen

Departementene og de statlige virksomhetene som Riksrevisjonen har revisjonsansvar for, skal sende Rik­srevisjonen det materiale som antas å være nødvendig for Riksrevisjonens revisjon og kontroll. 

Følgende materiale skal sendes til Riksrevisjonen så snart som mulig og senest innen de frister som er fast­satt av Finansdepartementet:

a)   statsregnskapet og øvrige regnskaper avlagt av virksomhetene,

b)   andre oppgaver som skal avgis i samsvar med bev­ilgningsreglementet § 13,

c) forklaringer knyttet til bevilgnings- og kapitalregn­skapet, og 

d) gjenpart av alle tildelingsbrev og årsrapporter. 

Riksrevisjonen kan selv bestemme hvilket annet materiale som skal sendes Riksrevisjonen og fastsette frister for dette.

Kapittel 3 Selskapskontroll

§ 5 Kontrollens innhold og omfang

Riksrevisjonen skal gjennom sin kontroll med for­valtningen av statens interesser i selskaper m.m. vur­dere om statsråden har utøvet sin oppgave som forval­ter av statens interesser i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.

I kontrollen inngår de undersøkelser m.m. som anses nødvendige for at Riksrevisjonen skal kunne gi en kvalifisert vurdering av den enkelte statsråds for­valtning av statens interesser. I heleide selskaper mv. og heleide datterselskaper til disse kan kontrollen også omfatte systematiske undersøkelser av selskapets økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger.

Kontrollen etter første ledd omfatter selskaper hvor staten eier så mange aksjer at de representerer 50 pros­ent eller mer av stemmene, eller hvor staten på grunn av aksjeeie eller ved statlig kontroll av selskapsinter­esser mv. har dominerende innflytelse. Riksrevisjonen avgjør i det enkelte tilfellet om staten anses å ha en dominerende innflytelse.

Bestemmelsene i denne instruksen gjelder også for kontroll med statlig eierskap i selskaper i utlandet så langt dette ikke strider mot landets lov.

§ 6 Informasjon fra hel- og deleide statlige selskaper

I selskaper som i sin helhet eies av staten skal det, med unntak av faktiske opplysninger knyttet til regn­skapet, ordinært avtales med daglig leder eller tilsatt som utpekes av denne hvordan Riksrevisjonen kan innhente informasjon, dokumenter o.a. fra øvrige tilsatte. Når Riksrevisjonen finner det påkrevd, kan den likevel kreve opplysninger og oversendelse av doku­menter direkte av enhver tilsatt.

Når Riksrevisjonen finner det nødvendig for sin kon­troll, kan den gjennom departementet eller gjennom statlig heleid virksomhet kreve at den som represen­terer statlige interesser i generalforsamling i deleid selskap, skal framsette krav om at generalforsamlingen pålegger valgt revisor å gi opplysninger innen rammen av dennes oppgaver.

For selskaper i utlandet med statlig eierskap vil, om ikke annet er avtalt, kommunikasjon skje gjennom ved­kommende departement eller statlig heleid norsk virk­somhet som forvalter statens interesser.

§ 7 Statsrådens rapportering til Riksrevisjonen 

 Vedkommende statsråd skal senest en måned etter at generalforsamling, foretaksmøte eller lignende er avholdt oversende til Riksrevisjonen: 

a)   virksomhetens årsregnskap og eventuelle konsern­regnskap med revisors beretning,

b)   styrets årsberetning,

c)   protokoller/referater fra møter i virksomhetens sty­rende og kontrollerende organer vedrørende behandlingen og fastsettelsen av virksomhetens årsoppgjør, og

d)   statsrådens beretning om forvaltningen av statens interesser i den enkelte virksomhet eller det enkelte konsern. Det gis særskilt beretning for hver virk­somhet eller hvert konsern. Riksrevisjonen kan gi nærmere retningslinjer for hvilke forhold m.m. beretningen fra statsråden skal omhandle.

Riksrevisjonen bestemmer i hvilken grad doku­menter som nevnt i første ledd bokstav a til c innhentes for datterselskaper og datterselskapers interesser i andre selskaper når statens interesser i morselskapet forvaltes av vedkommende departement.

I virksomheter som ikke har organer som generalfor­samling, foretaksmøte eller lignende, skal vedkom­mende statsråd sende Riksrevisjonen dokumenter og beretning som nevnt i første ledd senest en måned etter at regnskapet for vedkommende virksomhet er god­kjent.

§ 8 Innsending av møteprotokoller m.m.

Riksrevisjonen kan kreve å få tilsendt gjenpart av møteprotokoller og korrespondanse, herunder rap­porter, notater o.a., mellom selskapene og vedkom­mende departement.

De selskaper som er heleide av staten, skal rutinemessig sende Riksrevisjonen fullstendige utskrifter av møteprotokoller fra møter i samtlige sty­rende og kontrollerende organer i virksomheten.

Riksrevisjonen bestemmer i hvilken grad doku­menter som nevnt i første og annet ledd skal innhentes vedrørende enkelte datterselskaper og selskaper disse eier når morselskapets interesser forvaltes av departe­mentet.

Statsråden skal rutinemessig sende Riksrevisjonen den informasjon vedkommende mottar eller innhenter som gjelder deleide selskaper statsråden forvalter statlige interesser i eller hvor statsråden forvalter statlige interesser i morselskapet. Det kan avtales med statsråden om denne informasjonen skal sendes til Rik­srevisjonen fra statsråden eller direkte fra virksom­hetene.

Når den finner det nødvendig for sin kontroll, kan Riksrevisjonen kreve at statsråden  innhenter enhver informasjon statsråden eller en statlig virksomhet som eier kan kreve tilgang til. Riksrevisjonen kan innhente fra departementet korrespondanse og annet mellom departementet og selskapet som staten har eierandeler i.

Kapittel 4 Forvaltningsrevisjon

§ 9 Revisjonens innhold

Riksrevisjonen skal gjennom systematiske under­søkelser av økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger, fremskaffe relevant informasjon til Stortinget om iverksettelse og virkninger av offentlige tiltak e.l., herunder om:

a)   forvaltningen bruker ressurser til å løse oppgaver som samsvarer med Stortingets vedtak og forutset­ninger,

b)   forvaltningens ressursbruk og virkemidler er effek­tive i forhold til de målene som Stortinget har satt på området,

c)   regelverk fastsatt av Stortinget etterleves,

d)   forvaltningens styringsverktøy, virkemidler og regelverk er effektive og hensiktsmessige for å følge opp Stortingets vedtak og forutsetninger,

e)   beslutningsgrunnlaget fra regjeringen til Stortinget er tilstrekkelig, og

f)   forvaltningen gjennomfører vedtatt miljøpolitikk slik at prinsippet om bærekraftig utvikling og god forvaltning av naturressursene etterleves.

Forvaltningsrevisjon bør begrenses til saker av prin­sipiell, økonomisk eller stor samfunnsmessig betydn­ing.

§ 10 Innsending av nødvendig materiale til

                 Riksrevisjonen

Ved Riksrevisjonens utførelse av forvaltningsrevis­jon gjelder § 4 første og tredje ledd tilsvarende.

Kapittel 5 Riksrevisjonens kontroll med

Norges Bank

§ 11 Kontrollens innhold og omfang

Riksrevisjonen fører kontroll med statsrådens myndighetsutøvelse overfor Norges Bank, jf. sentral­bankloven § 2 fjerde ledd. Riksrevisjonen fører ikke kontroll med om banken har utøvd sin virksomhet i samsvar med de økonomisk-politiske retningslinjer som er fastlagt av statsmyndighetene, jf. sentralbank­loven § 2 første ledd.

§ 12 Innsending av materiale og innsynsrett 

Statsråden skal snarest mulig etter at Norges Banks årsregnskap og årsberetning er mottatt i departementet oversende til Riksrevisjonen:

a)   bankens årsregnskap, fastsatt av representantska­pet, med revisjonens beretning,

b)   hovedstyrets årsberetning,

c)   representantskapets uttalelse om hovedstyrets pro­tokoller og eventuelt om andre forhold vedrørende banken, og

d)   statsrådens beretning vedrørende departementets og regjeringens myndighetsutøvelse i saker som gjelder Norges Bank.

Riksrevisjonen skal fortløpende sendes kopier av hovedstyrets og representantskapets møteprotokoller.

Riksrevisjonen har rett til å kreve de opplysninger den finner nødvendig for sin kontroll fra vedkom­mende departement, banken og dens revisjon. 

Kapittel 6 Riksrevisjonens forhold til offentlighet­sloven og sikkerhetsloven

§ 13 Allmennhetens innsynsrett – offentlighetslovens anvendelse på Riksrevisjonen

Med dokumenter i en bestemt sak som nevnt i lov om Riksrevisjonen § 18, menes korrespondanse til og fra Riksrevisjonen om samme saksforhold. Dokumenter som foreligger hos kontrollert virksomhet og som følger som vedlegg i en sak, eller som innhentes som ledd i Riksrevisjonens kontroll, er ikke offentlige hos Riksrevisjonen. Det samme gjelder dokumenter som rutinemessig sendes i kopi til Riksrevisjonen.

Dokumenter som utveksles mellom Stortinget og Riksrevisjonen og som gjelder Riksrevisjonens bud­sjett og interne administrasjon, kan unntas fra offent­lighet.

Dokumenter som utveksles mellom Riksrevisjonens ledelse, administrasjon og tilsatte, kan unntas fra offentlighet.

Den som nektes innsyn i en sak i Riksrevisjonen, kan påklage vedtaket til Riksrevisjonens kollegium. Rik­srevisjonens kollegium avgjør med endelig virkning om det skal gis innsyn.

Forskrifter gitt med hjemmel i offentlighetsloven § 11 gjelder tilsvarende for Riksrevisjonen så langt de passer. Riksrevisjonen kan gi bestemmelser tilsvarende forskrifter som Kongen kan gi etter offentlighetsloven § 8. 

§ 14 Riksrevisjonens behandling av sikkerhetsgradert informasjon

Sikkerhetsloven § 9 første ledd bokstav c og § 10 gjelder ikke for Riksrevisjonen.

Riksrevisjonen er klareringsmyndighet for personell i Riksrevisjonen og for personell ansatt hos eller engas­jert av leverandør i forbindelse med sikkerhetsgraderte anskaffelser foretatt av Riksrevisjonen.

Ved utøvelse av forebyggende sikkerhetstjeneste kan Riksrevisjonen søke bistand fra Nasjonal sikkerhet­smyndighet.

Kapittel 7 Rapportering til Stortinget og

forvaltningen

§ 15 Rapportering om Riksrevisjonens årlige revisjon og kontroll

Riksrevisjonen skal årlig oversende til Stortinget en rapport som skal inneholde:

a)   resultatet av revisjonen av foregående års statsreg­nskap, underliggende virksomheters regnskaper og regnskap for administrasjonen av Svalbard,

b)   resultatet av kontrollen med forvaltningen foregående år av statens interesser i selskaper m.m. Riksrevisjonen skal også rapportere til Stortinget mulige bemerkninger til statsrådens myndighet­sutøvelse overfor Norges Bank,

c)   departementenes oppfølging av tidligere saker som ikke er løst på en tilfredsstillende måte, og

d)   andre forhold av betydning for en vurdering av departementets totale forvaltning.

Riksrevisjonen skal meddele resultatet fra regnskap­srevisjonen til revidert virksomhet. Det tas i det enkelte tilfellet stilling til om resultatet også skal meddeles overordnet departement. Ved avslutningen av årets revisjon skal Riksrevisjonen sende revidert virksomhet et avsluttende revisjonsbrev som oppsummerer revis­jonen for det aktuelle regnskapsåret.

§ 16 Rapportering om gjennomførte forvaltnings­revisjoner

Riksrevisjonen skal rapportere fortløpende til Stort­inget om gjennomførte forvaltningsrevisjoner.

§ 17 Rapport om Riksrevisjonens virksomhet  

Riksrevisjonen skal hvert år sende en melding til Stortinget om Riksrevisjonens virksomhet. Meldingen skal inneholde en generell oversikt over foregående års aktiviteter og regnskap.

Kapittel 8 Øvrige bestemmelser

§ 18 Ikraftsetting. Oppheving av andre instrukser

Denne instruksen trer i kraft 1. juli 2004.

Fra samme tidspunkt oppheves:

1.   Instruks for Statsrevisionen av 30. januar 1918

2.   Instruks av 27. mai 1977 for Riksrevisjonens kon­troll med forvaltningen av statens interesser i stats­bedrifter, aksjeselskaper og enkelte organer mv. organisert ved særskilt lov

3.   Instruks av 10. april 1987 for Riksrevisjonens kon­troll vedrørende Norges Bank

4.   Instruks av 10. mars 1992 for Riksrevisjonens kon­troll med forvaltningen av virksomheter organisert etter lov om statsforetak av 30. august 1991

5.   Midlertidig instruks av 14. juni 2000 om offent­lighet for Riksrevisjon

Instruks av 10. juni 1994 for Riksrevisjonens kon­troll med/revisjon av stiftelser organisert etter lov om stiftelser m.m. av 23. mai 1980 nr. 11 (stiftelsesloven) oppheves fra 1. januar 2005.