Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling til Stortinget fra utvalg oppnevnt av Presidentskapet for å vurdere Stortingets komitéstruktur

Dokument nr. 22 (2004-2005), Innst. S. nr. 188 (2004-2005)

Vedtak 366

I Stortingets forretningsorden gjøres følgende end­ringer:

§ 1 femte ledd skal lyde:

Ved de valg og valgoppgjør som Stortinget påbyr etter §§ 13-3 og 14-1 i lov 28. juni 2002 nr. 57 om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer, skal full­maktene prøves så snart råd er.

§ 10 skal lyde:

Samtlige stortingsrepresentanter - unntatt de som eventuelt er fritatt etter § 4 annet ledd siste punktum - fordeles på disse fagkomiteene:

1.       Arbeids- og sosialkomiteen

2.       Energi- og miljøkomiteen

3.       Familie- og kulturkomiteen

4.       Finanskomiteen

5.       Forsvarskomiteen

6.       Helse- og omsorgskomiteen

7.       Justiskomiteen

8.       Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen

9.       Kommunal- og forvaltningskomiteen

10.       Kontroll- og konstitusjonskomiteen.

11.       Næringskomiteen

12.       Transport- og kommunikasjonskomiteen

13.       Utenrikskomiteen

§ 12 skal lyde:

Alle budsjett- og lovforslag fordeles i alminnelighet på de faste komiteer etter bestemte regler. Det samme gjelder alle andre saker som blir sendt til komitéforbe­redelse, jf. § 15.

Hovedregelen for arbeidsfordelingen er:

1.      Arbeids- og sosialkomiteen: Saker om arbeids­marked og arbeidsmiljø, arbeidsrettede ytelser, pensjo­ner, sosiale stønader og politikk overfor funksjonshem­mede.

2.      Energi- og miljøkomiteen: Saker om olje, energi, vassdrag, miljøvern og regional planlegging.

3.      Familie- og kulturkomiteen: Saker om familie, barn og ungdom, likestilling mellom kvinner og menn, forbrukersaker og saker om kultur.

4.      Finanskomiteen: Saker om økonomisk politikk, penge- og kredittpolitikk, finans- og kredittvesen, finansadministrasjon, rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner, skatter og avgifter til statskassen, statsgaranti ved eksport mv., folketrygdens inntekter, inntektspolitikk (unntatt jordbruksavtalen) og regn­skaps- og revisjonslovgivning. Om behandlingen av statsbudsjettet og nasjonalbudsjettet vises til § 19.

5.      Forsvarskomiteen: Saker om militært forsvar, For­svarets ombudsmannsnemnd og generelle saker om sivilt beredskap. Komiteen skal følge de tiltak som blir gjort på det beredskapsmessige område i henhold til gitte fullmakter og bevilgninger.

6.      Helse- og omsorgskomiteen: Saker om helsetje­nester, pleie- og omsorgstjenester, folkehelsearbeid, rusmiddelpolitikk og legemidler.

7.      Justiskomiteen: Saker om rettsvesen, kriminalom­sorg, politiet, sivile vernepliktige, andre justisformål, billighetserstatninger, alminnelig forvaltningslovgiv­ning, straffelovgivning, prosesslovgivning og alminne­lig sivillovgivning.

8.      Kirke, utdannings- og forskningskomiteen: Saker om kirke, utdanning og forskning, herunder forskning for landbruk, fiskeri og næringsliv.

9.      Kommunal- og forvaltningskomiteen: Saker om kommunal forvaltning, regional- og distriktspolitikk, innvandringspolitikk, boligforhold, bygningssaker, nasjonale minoriteter, samiske spørsmål, saker om organisering og virkeområde for statlig forvaltning, statens fellesadministrasjon, statlig personalpolitikk - herunder lønns- og pensjonsforhold, og partistøtte.

10.     Kontroll- og konstitusjonskomiteen: Komiteen skal gjennomgå og gi innstilling til Stortinget om:

a)   statsrådets protokoller mv., jf. Grunnloven § 75 bokstav f, herunder regjeringens melding om embetsutnevnelser,

b)   regjeringens årlige melding om oppfølgingen av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til regjeringen, og om behandlingen av private forslag som er vedtatt oversendt regjeringen til utredning og uttalelse,

c)   dokumenter fra Riksrevisjonen, og andre saker om Riksrevisjonens virksomhet,

d)   meldinger fra Stortingets ombudsmann for forvalt­ningen, og andre saker om ombudsmannens virk­somhet,

e)   meldinger fra Stortingets kontrollutvalg for etter­retnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste, og andre saker om utvalgets virksomhet,

f)   rapporter fra stortingsoppnevnte granskingskom­misjoner.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen avgjør i det enkelte tilfelle om den skal forelegge utkast til innstil­ling for vedkommende fagkomité til uttalelse før inn­stillingen avgis.

Videre behandler komiteen grunnlovssaker, valglov­givning, bevilgninger til Stortinget og til Det Konge­lige Hus.

Komiteen kan dessuten foreta de undersøkelser i for­valtningen som den anser nødvendig for Stortingets kontroll med forvaltningen. Slik beslutning fattes av en tredjedel av komiteens medlemmer. Før komiteen selv foretar slike undersøkelser, skal vedkommende stats­råd underrettes og anmodes om å fremskaffe de ønskede opplysninger. Komiteen skal avgi innstilling om de saker den tar opp til behandling.

En tredjedel av komiteens medlemmer kan kreve at det avholdes komitehøring i kontrollsaker etter § 21.

Komiteen fastsetter nærmere regler for sitt sekreta­riat, herunder om sekretariatets arbeidsoppgaver, og den bruk de enkelte medlemmer kan gjøre av det.

11. Næringskomiteen: Saker om nærings-, industri- og handelsvirksomhet, skipsfart, statlig eierskapspoli­tikk, konkurranse- og prispolitikk, landbruk, jord­bruksavtalen, matpolitikk, fiskeri, fangst, akvakultur og laksefiske.

12. Transport- og kommunikasjonskomiteen: Saker om innenlands transport, post, telekommunikasjoner, elek­tronisk kommunikasjon og oppgaver under Kystverket.

13. Utenrikskomiteen: Saker om utenrikske forhold, utviklingshjelp, saker som angår norske interesser på Svalbard eller i andre polarområder og - i alminnelig­het - saker som gjelder avtaler mellom den norske stat og andre stater eller internasjonale organisasjoner.

Når andre komiteer enn utenrikskomiteen behandler saker som berører norske utenrikske interesser eller norske interesser på Svalbard eller i andre polarområ­der, skal utkast til innstilling fra vedkommende komité forelegges utenrikskomiteen til uttalelse før innstillin­gen avgis.

§ 13 tredje og fjerde ledd skal lyde:

Den utvidede komité består av de ordinære medlem­mer av utenrikskomiteen og forsvarskomiteen, av Stor­tingets president og lederne i partigruppene (hvis de ikke allerede er medlemmer av en av komiteene). Valg­komiteen kan, etter anmodning fra en gruppe, opp­nevne ytterligere medlemmer dersom den finner at hen­synet til gruppenes forholdsmessige representasjon tilsier det.

Stortingets visepresident er varamedlem for Stortin­gets president, og nestlederne i partigruppene er vara­medlemmer for lederne i partigruppene. Presidentska­pet kan, etter anmodning fra vedkommende gruppe, bestemme at en vararepresentant som møter i forsvars­komiteen eller utenrikskomiteen, skal møte også i den utvidede komité.

§ 15 første ledd annet punktum skal lyde:

Presidentskapet avgir innstilling om hvordan bud­sjettkapitlene skal fordeles, jf. § 22 tredje ledd.

§ 15 annet ledd annet punktum oppheves.

§ 20 tredje ledd skal lyde:

Lederen skal så snart råd er, legge fram for komiteen alle saker som komiteen har mottatt fra Stortinget eller avdelingene. Komiteen skal snarest mulig fastsette frist for å avgi innstilling og skal underrette Stortingets administrasjon om fristen. Lederen skal føre tilsyn med at arbeidet med sakene går i samsvar med de fastsatte fristene. Vedtak om utsettelse av en fastsatt avgivelses­frist trenger samtykke av Presidentskapet dersom utset­telsen vil medføre endring av behandlingsdatoen i det foreløpige langtidsprogrammet for Stortingets møter.

§ 22 skal lyde:

Presidentskapet fører tilsyn med at komiteene fastset­ter frister for avgivelse av innstillingene, at fristene passer inn i det foreløpige langtidsprogrammet for Stortingets møter, og at innstillingene blir avgitt i sam­svar med fristene.

Presidentskapet kan innkalle komitélederne til møter om avgivelsesfristene og komiteenes arbeid med sakene. Etter at komitélederen har hatt anledning til å uttale seg, kan Presidentskapet fastsette en annen avgi­velsesfrist enn komiteen har gjort eller fastsette frist i en sak hvor komiteen ikke har gjort dette.

Etter at den kongelige proposisjonen om statsbud­sjettet er lagt fram for Stortinget, avgir Presidentskapet innstilling om fordelingen av budsjettkapitlene på de enkelte komiteer og om rammeområder, jf. § 19. Videre fastsetter Presidentskapet - etter at komitéle­derne har hatt anledning til å uttale seg - fristene for avgivelse av budsjettinnstillingene.

Skulle en innstilling fra en komité ikke være avgitt innen den frist som er fastsatt, kan Presidentskapet overføre saken til en annen komité eller føre saken opp på dagsordenen til behandling i Stortinget/Odelstinget uten at innstilling foreligger.

§ 24 annet ledd første punktum skal lyde:

Etter Presidentskapets bestemmelse blir Stortinget og avdelingene innkalt til møte ved oppslag i stortings­bygningen og ved at innkallingen gjøres tilgjengelig for representantene i papirutgave eller elektronisk form senest 24 timer før møtet.

§ 26 første ledd skal lyde:

Senest fredag innen kl 15.00 bør program for Stortin­gets arbeid i uken etter slås opp og gjøres tilgjengelig i papirutgave eller elektronisk form. Dette program gjel­der hvilke dager det skal holdes møter, når møtene skal begynne, og om det er ventet kveldsmøte. Samtidig bør foreløpig saksliste for møtene slås opp og gjøres til­gjengelig i papirutgave eller elektronisk form.

§ 26 annet ledd skal lyde:

I god til før budsjettbehandlingen i Stortinget tar til, bestemmer Presidentskapet datoene for behandling av budsjettinnstillingene og kunngjør disse.

§ 29 første ledd skal lyde:

Grunnlovsforslag og private forslag - sammen med eventuell begrunnelse - skal snarest gjøres tilgjengelig for representantene i papirutgave eller elektronisk form.

§ 33 første ledd skal lyde:

I begynnelsen av henholdsvis høstsesjonen og vårse­sjonen innhenter Presidentskapet en oversikt over de proposisjoner og meldinger som regjeringen akter å fremme.

§ 34 skal lyde:

Presidentskapet sørger for at det fortløpende gjøres tilgjengelig for Stortingets medlemmer en fortegnelse over alle saker som er tatt opp til behandling, med opp­lysning om når sakene er sendt vedkommende komité, om ordfører og når komiteene vil avgi innstilling.

§ 50 sjette og syvende ledd skal lyde:

I den etterfølgende debatt har først interpellanten og regjeringsmedlemmet rett til ett innlegg hver, på inntil tre minutter. Deretter kan andre representanter få ordet en gang hver, med taletid på inntil fem minutter. Til slutt har interpellanten og regjeringsmedlemmet rett til ett innlegg hver, på inntil tre minutter.

Behandlingen av interpellasjonen må ikke vare len­ger enn en time og 30 minutter. Den taletid som even­tuelt er brukt av statsministeren og andre statsråder enn den interpellasjonen er rettet til, teller ikke med.

§ 53 nr. 1 skal lyde:

1. Stortinget har i alminnelighet muntlig spørretime hver onsdag kl. 10.00 og ordinær spørretime annen­hver onsdag etter den muntlige spørretimen. President­skapet kan beslutte at det en uke ikke skal holdes munt­lig spørretime eller ordinær spørretime. I særlige tilfelle kan Presidentskapet beslutte at muntlig spørre­time eller ordinær spørretime skal holdes på et annet tidspunkt.

§ 53 nr. 2 annet ledd første punktum skal lyde:

Representantene kan stille korte spørsmål - begrenset til to minutter - til et av de regjeringsmedlemmer som er til stede.

§ 53 nr. 2 tredje ledd annet punktum oppheves.

 

Vedtak 367

Endringene under I trer i kraft 1. oktober 2005.