Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Statsbudsjettet 2015 (kapitler fordelt til næringskomiteen)

Prop. 1 S (2014-2015), Innst. 8 S (2014-2015)

Vedtak 232

På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

900

Nærings- og fiskeridepartementet

1

Driftsutgifter

335 586 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

44 021 000

30

Miljøtiltak Søve, kan overføres

19 200 000

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

33 800 000

71

Miljøtiltak Raufoss

1 200 000

72

Tilskudd til beredskapsordninger

3 700 000

73

Tilskudd til Ungt Entreprenørskap

25 600 000

74

Tilskudd til Visit Svalbard AS

2 100 000

75

Tilskudd til særskilte prosjekter, kan overføres

14 600 000

76

Tilskudd til Standard Norge

30 700 000

77

Tilskudd til sjømat- og rekrutteringstiltak, kan overføres

10 700 000

78

Tilskudd til Akvariet i Bergen

4 000 000

902

Justervesenet

1

Driftsutgifter

117 680 000

21

Spesielle driftsutgifter

2 398 000

903

Norsk akkreditering

1

Driftsutgifter

38 260 000

904

Brønnøysundregistrene

1

Driftsutgifter

292 991 000

22

Forvaltning av Altinn-løsningen, kan overføres

197 270 000

905

Norges geologiske undersøkelse

1

Driftsutgifter

178 314 000

21

Spesielle driftsutgifter

69 426 000

906

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard

1

Driftsutgifter

29 272 000

30

Sikrings- og miljøtiltak, kan overføres

6 500 000

31

Miljøtiltak Løkken, kan overføres

14 100 000

909

Tiltak for sysselsetting av sjøfolk

73

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning

1 802 000 000

910

Sjøfartsdirektoratet

1

Driftsutgifter

351 927 000

911

Konkurransetilsynet

1

Driftsutgifter

91 613 000

23

Klagenemnda for offentlige anskaffelser

9 990 000

915

Regelråd for næringslivet

1

Driftsutgifter

7 000 000

922

Romvirksomhet

50

Norsk Romsenter

59 842 000

70

Kontingent i European Space Agency (ESA)

186 000 000

71

Internasjonal romvirksomhet

349 600 000

72

Nasjonale følgemidler, kan overføres

24 200 000

73

EUs romprogrammer

224 400 000

74

Nasjonal infrastruktur og tekniske aktiviteter, kan overføres

13 100 000

924

Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogrammer

70

Tilskudd

47 450 000

930

Norsk Design- og Arkitektursenter

70

Tilskudd

73 900 000

935

Patentstyret

1

Driftsutgifter

233 157 000

936

Klagenemnda for industrielle rettigheter

1

Driftsutgifter

5 894 000

940

Internasjonaliseringstiltak

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

13 287 000

950

Forvaltning av statlig eierskap

21

Spesielle driftsutgifter

23 774 000

953

Kings Bay AS

70

Tilskudd

19 000 000

2421

Innovasjon Norge

50

Innovasjon - prosjekter, fond

345 100 000

51

Tapsfond, såkornkapitalfond

89 250 000

53

Risikoavlastning for nye såkornfond

45 000 000

70

Basiskostnader

165 048 000

71

Innovative næringsmiljøer, kan overføres

89 000 000

72

Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres

291 100 000

74

Reiseliv, profilering og kompetanse, kan overføres

475 200 000

76

Miljøteknologi, kan overføres

330 000 000

78

Administrasjonsstøtte for distriktsrettede såkornfond

4 300 000

2429

Eksportkreditt Norge AS

70

Tilskudd

106 895 000

71

Viderefakturerte utgifter

200 000

2460

Garantiinstituttet for eksportkreditt

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter

-160 000 000

2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

160 000 000

0

Totale utgifter

6 948 645 000

Inntekter

3900

Nærings- og fiskeridepartementet

1

Ymse inntekter og refusjoner knyttet til ordinære driftsutgifter

230 000

2

Ymse inntekter og refusjoner knyttet til spesielle driftsutgifter

100 000

3902

Justervesenet

1

Gebyrinntekter

69 679 000

3

Inntekter fra salg av tjenester

14 489 000

4

Oppdragsinntekter

2 498 000

3903

Norsk akkreditering

1

Gebyrinntekter og andre inntekter

33 867 000

3904

Brønnøysundregistrene

1

Gebyrinntekter

524 500 000

2

Refusjoner, oppdragsinntekter og andre inntekter

29 319 000

3

Refusjoner og inntekter knyttet til forvaltning av Altinn-løsningen

88 343 000

3905

Norges geologiske undersøkelse

1

Oppdragsinntekter

27 773 000

2

Tilskudd til samfinansieringsprosjekter

47 153 000

3906

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard

1

Leie av bergrettigheter og eiendommer

100 000

2

Behandlingsgebyrer

699 000

3910

Sjøfartsdirektoratet

1

Gebyrer for skip og flyttbare innretninger i NOR

157 147 000

2

Maritime personellsertifikater

12 688 000

3

Diverse inntekter

3 600 000

4

Gebyrer for skip i NIS

40 460 000

5

Overtredelsesgebyrer og tvangsmulkt

4 700 000

3911

Konkurransetilsynet

1

Klagegebyr

1 998 000

2

Lovbruddsgebyr

100 000

3935

Patentstyret

1

Inntekter av informasjonstjenester

7 493 000

2

Inntekter knyttet til NPI

5 295 000

3

Gebyrer immaterielle rettigheter

42 159 000

3936

Klagenemnda for industrielle rettigheter

1

Gebyrer

499 000

3950

Forvaltning av statlig eierskap

3961

Selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

70

Garantiprovisjon, Statkraft SF

2 100 000

71

Garantiprovisjon, Eksportfinans ASA

9 000 000

5325

Innovasjon Norge

50

Tilbakeføring fra landsdekkende innovasjonsordning

5 000 000

53

Tilbakeføring av tapsfondsmidler garantiordning fiskesalgslag

70 000 000

70

Låneprovisjoner

65 000 000

5329

Eksportkreditt Norge AS

70

Gebyrer m.m.

60 000 000

5460

Garantiinstituttet for eksportkreditt

71

Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning

5 100 000

72

Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland

4 400 000

5629

Renter fra eksportkredittordningen

80

Renter

1 640 000 000

5650

Renter på lån fra Nærings- og fiskeridepartementet

82

Renter på lån til Nofima AS

800 000

Totale inntekter

2 976 289 000

Vedtak 233

Merinntektsfullmakter


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan:

  • 1.

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 900 post 1

    kap. 3900 post 1

    kap. 900 post 21

    kap. 3900 post 2

    kap. 902 post 1

    kap. 3902 postene 1 og 3

    kap. 902 post 21

    kap. 3902 post 4

    kap. 903 post 1

    kap. 3903 post 1

    kap. 904 post 1

    kap. 3904 post 2

    kap. 904 post 22

    kap. 3904 post 3

    kap. 905 post 21

    kap. 3905 postene 1 og 2

    kap. 910 post 1

    kap. 3910 post 3

    kap. 911 post 23

    kap. 3911 post 1

    kap. 935 post 1

    kap. 3935 postene 1, 2 og 3

Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

Vedtak 234

Fullmakt til å overskride


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan:

  • 1. overskride bevilgningen under kap. 900 Nærings- og fiskeridepartementet, post 71 Miljøtiltak Raufoss for miljøtiltak, innenfor gitt garantiramme på 124 mill. kroner.

  • 2. overskride bevilgningen under kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap, post 21 Spesielle driftsutgifter, til dekning av meglerhonorarer og utgifter til faglig bistand ved salg av statlige aksjeposter, samt andre endringer som kan få betydning for eierstrukturen i selskapene.

Vedtak 235

Fullmakt til å utgifts- og inntektsføre uten bevilgning


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan:

  • 1. utgifts-/inntektsføre ut-/innbetalinger knyttet til garantiansvar overfor Eksportfinans ASA uten bevilgning, under kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap, post 70 Utbetaling – garantiordning, Eksportfinans ASA, og kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap, post 87 Innbetaling – garantiordning, Eksportfinans ASA, innenfor gitt garantiramme på 750 mill. kroner.

  • 2. utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutakurstap og valutakursgevinst i eksportkredittordningen under henholdsvis kap. 2429 Eksportkreditt Norge AS, post 89 Valutatap og kap. 5329 Eksportkreditt Norge AS, post 89 Valutagevinst.

Vedtak 236

Tilsagnsfullmakter


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan:

  • 1. gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

    Kap.

    Post

    Betegnelse

    Samlet ramme

    2421

    Innovasjon Norge

    72

    Forsknings- og utviklingskontrakter

    100 mill. kroner

  • 2. gi tilsagn om tilskudd på 98,43 mill. euro i tillegg til eksisterende bevilgning for å delta i de frivillige programmene til Den europeiske romorganisasjonen ESA. Samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar skal likevel ikke overstige 137,6 mill. euro.

Vedtak 237

Bestillingsfullmakter


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan:

  • 1. inngå forpliktelser for inntil 7,5 mill. kroner til utredninger og lignende ut over bevilgning under kap. 900 Nærings- og fiskeridepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter.

  • 2. foreta bestillinger ut over gitt bevilgning under kap. 904 Brønnøysundregistrene, post 22 Forvaltning av Altinn-løsningen, men slik at ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger 50 mill. kroner.

Vedtak 238

Garantifullmakter


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan:

  • 1. gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier for inntil 40 mill. kroner for lån til realinvesteringer og driftskapital, men slik at total ramme for nytt og gammelt ansvar ikke overstiger 123 mill. kroner.

  • 2. gi Garantiinstituttet for eksportkreditt fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier innenfor en ramme for nye garantier og gammelt ansvar på 145 000 mill. kroner ved eksport til og investeringer i utlandet innenfor Alminnelig garantiordning og inkludert Gammel alminnelig ordning. Garantivirksomheten skal finne sted innenfor de rammer som «Arrangement on Officially Supported Export Credits» setter. Alminnelig garantiordning skal drives i balanse på lang sikt.

  • 3. gi Garantiinstituttet for eksportkreditt fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier innenfor en ramme for nye garantier og gammelt ansvar på 3 150 mill. kroner ved eksport til og investeringer i utviklingsland, men likevel slik at rammen ikke overskrider sju ganger det til enhver tid innestående beløp på ordningens grunnfond. Garantivirksomheten skal finne sted innenfor de rammer som «Arrangement on Officially Supported Export Credits» setter. Virksomheten skal drives i balanse på lang sikt, gitt bevilgninger til grunnfondet.

  • 4. gi Garantiinstituttet for eksportkreditt fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 5 000 mill. kroner ved byggelån innenfor skipsbyggingsindustrien. Ordningen skal drives i balanse på lang sikt.

  • 5. gi Garantiinstituttet for eksportkreditt fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier innenfor en ramme på 20 000 mill. kroner ved etablering av langsiktige kraftkontrakter i kraftintensiv industri.

Vedtak 239

Dekning av forsikringstilfeller


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan:

  • 1. gi tilsagn til Institutt for energiteknikk og Statsbygg om dekning av forsikringsansvar for inntil 80 000 000 euro overfor tredjeperson for instituttets og Statsbyggs ansvar etter lov av 12. mai 1972 nr. 28 om atomenergivirksomhet, kapittel III.

  • 2. inngå avtaler om forsikringsansvar under beredskapsordningen for statlig varekrigsforsikring innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 2 000 mill. kroner.

Vedtak 240

Utlånsfullmakter


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan:

  • 1. gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye landsdekkende innovasjonslån innenfor en ramme på 500 mill. kroner.

  • 2. gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye lån under lavrisikolåneordningen innenfor en ramme på 2 500 mill. kroner.

  • 3. gi Eksportkreditt Norge AS fullmakt til å gi tilsagn om lån i tråd med selskapets og eksportkredittordningens formål uten en øvre ramme.

Vedtak 241

Fullmakt til å pådra staten forpliktelser knyttet til miljøtiltak


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan pådra staten forpliktelser utover budsjettåret for inntil 190 mill. kroner til gjennomføring av pålagte miljøtiltak på Løkken.

Vedtak 242

Fullmakt til å bortfeste


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan bortfeste hjemfalte gruveeiendommer til museale formål vederlagsfritt.

Vedtak 243

Fullmakt til å erverve og avhende aksjer og opsjoner


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan gi Garantiinstituttet for eksportkreditt anledning til å erverve og avhende aksjer og opsjoner med formål å få dekning for krav i misligholds- og gjenvinningssaker. Eierskapet skal være midlertidig.

Vedtak 244

Forslag om endret kategorisering i statens kapitalregnskap


Stortinget samtykker i at aksjekapital og øvrig kapitalinnskudd i GIEK Kredittforsikring AS som i kapitalregnskapet for 2014 er aktivert under kontogruppe 68 Fast kapital i forvaltningsbedrifter med 136 926 045,28 kroner, fra 2015 flyttes til kontogruppe 62 Verdipapirer.

Vedtak 245

Endring i statlige eierposter


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan:

  • 1. selge aksjene i SAS AB i forbindelse med en industriell løsning.

  • 2. redusere statens eierandel i SAS AB ned til 7,5 pst. ved framtidige konverteringer av obligasjonslån til aksjekapital i selskapet.

  • 3. selge samtlige aksjer i Entra ASA.

  • 4. selge samtlige aksjer i Mesta AS.

Vedtak 246

Stortinget ber regjeringen utforme tiltak som kan bedre de ideelle tjenesteleverandørenes rammebetingelser i anbudskonkurranser.

Vedtak 247

På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

917

Fiskeridirektoratet

1

Driftsutgifter

358 119 000

21

Spesielle driftsutgifter

6 992 000

919

Diverse fiskeriformål

60

Tilskudd til kommuner

540 000 000

71

Tilskudd til velferdsstasjoner, kan overføres

2 100 000

72

Tilskudd til sikkerhetsopplæring for fiskere

7 200 000

74

Erstatninger, kan overføres

2 100 000

75

Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene, kan overføres

26 200 000

79

Tilskudd til informasjon om ressursforvaltning, kan overføres

1 000 000

Totale utgifter

943 711 000

Inntekter

3917

Fiskeridirektoratet

1

Refusjoner og diverse inntekter

100 000

5

Saksbehandlingsgebyr

17 683 000

6

Forvaltningssanksjoner

1 000 000

13

Inntekter vederlag oppdrettskonsesjoner

1 080 000 000

22

Inntekter ordningen fiskeforsøk og veiledning

4 192 000

Totale inntekter

1 102 975 000

Vedtak 248

Merinntektsfullmakter


Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2015 kan:

  • 1.

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 917 post 21

    kap. 3917 post 22

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • 2. overskride bevilgningen på kap. 919 post 60 med 50 pst. av merinntekt under kap. 3917 post 13.

Vedtak 249

På statsbudsjettet for 2014 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

1100

Landbruks- og matdepartementet

1

Driftsutgifter

145 263 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

942 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold – ordinære forvaltningsorganer, kan overføres, kan nyttes under post 50

2 590 000

50

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold – forvaltningsorganer med særskilte fullmakter

280 000

1112

Kunnskapsutvikling og beredskap m.m. på matområdet

50

Kunnskapsutvikling, kunnskapsformidling og beredskap, Veterinærinstituttet

90 359 000

51

Kunnskapsutvikling, kunnskapsformidling og beredskap, Bioforsk

81 835 000

1115

Mattilsynet

1

Driftsutgifter

1 190 562 000

22

Reguleringspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser

13 016 000

71

Tilskudd til erstatninger, overslagsbevilgning

4 200 000

1138

Støtte til organisasjoner m.m.

70

Støtte til organisasjoner, kan overføres

26 345 000

71

Internasjonalt skogpolitisk samarbeid – organisasjoner og prosesser, kan overføres

4 170 000

1139

Genressurser, miljø- og ressursregistreringer

70

Tilskudd til miljø- og ressurstiltak, kan overføres

12 423 000

71

Tilskudd til genressursforvaltning, kan overføres

22 754 000

1141

Kunnskapsutvikling m.m. innen miljø- og næringstiltak i landbruket

50

Næringsøkonomisk dokumentasjon og analyse

25 406 000

52

Kunnskapsutvikling og kunnskapsformidling om arealressurser, skog og landskap

103 596 000

1142

Landbruksdirektoratet

1

Driftsutgifter

218 049 000

45

Større utstyrskjøp og vedlikehold, kan overføres

6 827 000

60

Tilskudd til veterinærdekning

134 933 000

70

Tilskudd til fjellstuer

775 000

71

Omstillingstiltak i Indre Finnmark, kan overføres

9 834 000

72

Erstatninger, overslagsbevilgning

302 000

73

Tilskudd til erstatninger m.m., overslagsbevilgning

45 610 000

74

Kompensasjon til dyreeiere som blir pålagt beitenekt

1 000 000

80

Radioaktivitetstiltak, kan overføres

2 500 000

1144

Regionale og lokale tiltak i landbruket

77

Regionale og lokale tiltak i landbruket, kan overføres

4 002 000

1148

Naturskade – erstatninger

22

Naturskade, administrasjon, kan overføres

8 000 000

71

Naturskade, erstatninger, overslagsbevilgning

161 200 000

1149

Verdiskapings- og utviklingstiltak i skogbruket

51

Tilskudd til Utviklingsfondet for skogbruket

3 592 000

71

Tilskudd til verdiskapingstiltak i skogbruket, kan overføres

42 444 000

72

Tilskudd til økt bruk av tre, kan overføres

26 680 000

73

Tilskudd til skog-, klima- og energitiltak, kan overføres

3 970 000

74

Tiltak for industriell bruk av trevirke, kan overføres

2 665 000

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

1

Driftsutgifter

12 500 000

50

Fondsavsetninger

1 205 653 000

70

Markedsregulering, kan overføres

256 500 000

71

Tilskudd til erstatninger m.m., overslagsbevilgning

49 100 000

73

Pristilskudd, overslagsbevilgning

2 500 607 000

74

Direkte tilskudd, kan overføres

8 421 110 000

77

Utviklingstiltak, kan overføres

263 080 000

78

Velferdsordninger, kan overføres

1 597 754 000

1151

Til gjennomføring av reindriftsavtalen

51

Tilskudd til Utviklings- og investeringsfondet

33 700 000

72

Tilskudd til organisasjonsarbeid

6 100 000

75

Kostnadssenkende og direkte tilskudd, kan overføres

69 100 000

79

Velferdsordninger, kan overføres

2 600 000

1161

Myndighetsoppgaver og sektorpolitiske oppgaver på statsgrunn

70

Tilskudd til Statskog SFs myndighetsoppgaver og sektorpolitiske oppgaver

13 912 000

75

Tilskudd til oppsyn i statsallmenninger

9 939 000

Totale utgifter

16 837 779 000

Inntekter

4100

Landbruks- og matdepartementet

1

Refusjoner m.m.

113 000

4112

Kunnskapsutvikling og beredskap m.m. på matområdet

30

Husleie, Bioforsk

19 464 000

4115

Mattilsynet

1

Gebyr m.m.

161 886 000

2

Driftsinntekter og refusjoner mv.

5 509 000

4142

Landbruksdirektoratet

1

Driftsinntekter, refusjoner m.m.

39 701 000

4150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

85

Markedsordningen for korn

30 000 000

Totale inntekter

256 673 000

Vedtak 250

Merinntektsfullmakter


Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet i 2015 kan:

  • 1.

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 1100 post 1

    kap. 4100 post 1

    kap. 1115 post 1

    kap. 4115 post 2

    kap. 1142 post 1

    kap. 4142 post 1

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • 2. overskride bevilgningen under kap. 1100 Landbruks- og matdepartementet, post 45 Store utstyrskjøp og vedlikehold, med et beløp som tilsvarer merinntektene fra salg av eiendom. Ubenyttede merinntekter fra salg av eiendom kan regnes med ved utregning av overførbart beløp under bevilgningen.

Vedtak 251

Forskuttering av utgifter til tvangsflytting av rein


Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet i 2015 kan overskride bevilgningen under kap. 1142 Landbruksdirektoratet, post 1 Driftsutgifter, med inntil 0,5 mill. kroner i forbindelse med forskuttering av utgifter til tvangsflytting av rein.

Vedtak 252

Tilsagnsfullmakter


Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet i 2015 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1148

Naturskade – erstatninger

71

Naturskade, erstatninger

81,5 mill. kroner

Vedtak 253

Salg av fast eiendom


Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet i 2015 kan

  • a. selge innkjøpt og opphavlig statseiendom for inntil 16 mill. kroner.

  • b. selge eiendom på Kjeller i Skedsmo kommune og benytte salgsinntekter til å dekke utgifter knyttet til eiendommen.

Vedtak 254

Stortinget ber regjeringen vurdere forbud mot norsk pelsdyroppdrett i arbeidet med oppfølging av pelsdyrutvalget.

Vedtak 255

Stortinget ber om at Landbruks- og matdepartementets ordning med samarbeidsavtaler med frivillige organisasjoner videreføres.

Henstilling (oversendt regjeringen uten votering)

Det henstilles til regjeringen innenfor de vedtatte bevilgninger på kapittel 2421, postene 51, 53 på statsbudsjettet for 2015 etablere et nytt landsdekkende såkornfond på 400 millioner i statlig og privat kapital så snart som mulig. Det skal også opprettes et pre-såkornfond rettet mot TTO-er og inkubatorer på 200 millioner kroner i statlig og privat kapital. Stortinget ber regjeringen komme tilbake med innretning og eventuelt andre avklaringer, inkludert budsjettering, i forbindelse med RNB 2015 knyttet til pre-såkornfondet.