Endring av Prop. 1 S (2020-2021) Statsbudsjettet 2021 (saldering)
Prop. 1 S Tillegg 1 (2020-2021), Innst. 9 S (2020-2021)
Vedtak 241
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
|
Utgifter |
|||||
1800 |
Olje- og energidepartementet |
||||
1 |
Driftsutgifter |
192 146 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under postene 50, 71 og 72 |
16 983 000 |
|||
50 |
Overføring til andre forvaltningsorganer, kan overføres |
499 000 |
|||
70 |
Tilskudd til internasjonale organisasjoner mv. |
8 500 000 |
|||
71 |
Norsk Oljemuseum |
14 700 000 |
|||
72 |
Tilskudd til olje- og energiformål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
4 500 000 |
|||
1810 |
Oljedirektoratet |
||||
1 |
Driftsutgifter |
310 090 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
64 931 000 |
|||
23 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres |
121 881 000 |
|||
1815 |
Petoro AS |
||||
70 |
Administrasjon |
356 640 000 |
|||
1820 |
Norges vassdrags- og energidirektorat |
||||
1 |
Driftsutgifter |
608 904 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
26 968 000 |
|||
22 |
Flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 45, 60 og 72 |
199 780 000 |
|||
23 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres |
88 913 000 |
|||
25 |
Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser |
44 955 000 |
|||
26 |
Driftsutgifter, Reguleringsmyndigheten for energi |
62 242 000 |
|||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 22 |
23 000 000 |
|||
60 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 72 |
68 000 000 |
|||
72 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 60 |
6 000 000 |
|||
73 |
Tilskudd til utjevning av overføringstariffer |
20 000 000 |
|||
74 |
Tilskudd til museums- og kulturminnetiltak, kan overføres |
7 200 000 |
|||
1830 |
Forskning og næringsutvikling |
||||
50 |
Norges forskningsråd |
730 670 000 |
|||
51 |
Infrastruktur og markedsutvikling for hydrogen |
100 000 000 |
|||
70 |
Nordisk Energiforskning |
10 000 000 |
|||
72 |
Norwegian Energy Partners |
35 000 000 |
|||
1840 |
CO2-håndtering |
||||
50 |
Forskning, utvikling og demonstrasjon av CO2-håndtering |
163 840 000 |
|||
70 |
Administrasjon, Gassnova SF, kan overføres, kan nyttes under post 72 |
99 890 000 |
|||
71 |
Teknologisenter for CO2-fangst på Mongstad |
165 000 000 |
|||
72 |
Langskip–- fangst og lagring av CO2, kan overføres |
2 275 000 000 |
|||
2440 |
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
||||
30 |
Investeringer |
23 800 000 000 |
|||
Totale utgifter |
29 626 232 000 |
||||
Inntekter |
|||||
4800 |
Olje- og energidepartementet |
||||
10 |
Refusjoner |
717 000 |
|||
70 |
Garantiprovisjon, Gassco |
1 400 000 |
|||
4810 |
Oljedirektoratet |
||||
1 |
Gebyrinntekter |
30 775 000 |
|||
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter |
121 881 000 |
|||
4820 |
Norges vassdrags- og energidirektorat |
||||
1 |
Gebyrinntekter |
35 967 000 |
|||
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter |
88 913 000 |
|||
40 |
Flom- og skredforebygging |
30 000 000 |
|||
5440 |
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
||||
24 |
Driftsresultat: |
||||
1 Driftsinntekter |
129 100 000 000 |
||||
2 Driftsutgifter |
-28 600 000 000 |
||||
3 Lete- og feltutviklingsutgifter |
-1 600 000 000 |
||||
4 Avskrivninger |
-24 900 000 000 |
||||
5 Renter av statens kapital |
-2 300 000 000 |
71 700 000 000 |
|||
30 |
Avskrivninger |
24 900 000 000 |
|||
80 |
Renter av statens kapital |
2 300 000 000 |
|||
Totale inntekter |
99 209 653 000 |
Vedtak 242
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1810 post 23 |
kap. 4810 post 2 |
kap. 1820 post 23 |
kap. 4820 post 2 |
kap. 1820 post 45 |
kap. 4820 post 3 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 243
Stortinget samtykker i at Kongen i 2021 kan overskride bevilgningen under:
-
1. kap. 1800 Olje- og energidepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter, til dekning av meglerhonorar og utgifter til faglig bistand ved kjøp/salg av aksjeposter, samt andre endringer som kan få betydning for eierstrukturen i Equinor ASA.
-
2. kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten med inntil 5 mrd. kroner ved utøvelse av statens forkjøpsrett ved overdragelser av andeler i utvinningstillatelser på norsk kontinentalsokkel.
Vedtak 244
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan utgiftsføre uten bevilgning under kap. 1815 Petoro AS, post 79 Erstatninger, erstatning til Norges Bank som omfatter netto rentetap og andre dokumenterte kostnader grunnet avvik i varslet og faktisk innbetaling av valuta fra SDØE til Norges Bank, jf. avtale om overføring og kjøp av valuta fra SDØE til Norges Bank.
Vedtak 245
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan pådra staten forpliktelser ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1800 |
Olje- og energidepartementet |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
7 mill. kroner |
|
1810 |
Oljedirektoratet |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
10 mill. kroner |
|
1820 |
Norges vassdrags- og energidirektorat |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
10 mill. kroner |
|
22 |
Flom- og skredforebygging |
150 mill. kroner |
|
25 |
Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser |
20 mill. kroner |
Vedtak 246
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan gi tilsagn ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1800 |
Olje- og energidepartementet |
||
72 |
Tilskudd til olje- og energiformål |
126 mill. kroner |
|
1815 |
Petoro AS |
||
70 |
Administrasjon |
35 mill. kroner |
|
1820 |
Norges vassdrags- og energidirektorat |
||
60 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging |
130 mill. kroner |
|
72 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging |
10 mill. kroner |
|
1840 |
CO2-håndtering |
||
70 |
Administrasjon, Gassnova SF |
20 mill. kroner |
Vedtak 247
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, knyttet til:
-
1. løpende forretningsvirksomhet i interessentskapene, samt deltakelse i annen virksomhet som har tilknytning til leting og utvinning av petroleum.
-
2. avsetning av statens petroleum etter avsetningsinstruksen gitt Equinor ASA.
Vedtak 248
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, hvor øvre grense for statens forholdsmessige andel for det enkelte prosjekt/fase utgjør inntil 5 mrd. kroner knyttet til deltakelse i:
-
1. utbyggingsprosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel.
-
2. utviklingsprosjekter under Gassled eller andre interessentskap.
Vedtak 249
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten knyttet til kontraktsmessige forpliktelser i fasen før plan for utbygging og drift er godkjent eller før tillatelse til anlegg og drift er gitt, herunder forpliktelser knyttet til en pre-interessentskapsfase.
Vedtak 250
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan godkjenne overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe hvor Petoro AS som forvalter av SDØE er en av rettighetshaverne, til en annen rettighetshavergruppe. Det forutsettes at Petoro AS som forvalter av SDØE er sikret tilstrekkelig bruksrett. Denne fullmakt vil gjelde for de prosjekter hvor Olje- og energidepartementet har fullmakt til å godkjenne plan for utbygging/anlegg og drift, samt ved mindre endringer for prosjekter hvor plan for utbygging/anlegg og drift allerede er godkjent. Fullmakten gis under forutsetning av at overføring av eiendomsrett ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
Vedtak 251
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan godkjenne overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler for Petoro AS som forvalter av SDØE der det antas at ressursene i utvinningstillatelsen på tidspunkt for overdragelsen er mindre enn 3 mill. Sm3 oljeekvivalenter.
Vedtak 252
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan godkjenne at Petoro AS kan delta i:
-
1. overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler i interessentskap hvor en rettighetshaver velger å tre ut av interessentskapet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
-
2. forenklet samordning av utvinningstillatelser med SDØE-andeler.
-
3. ny/endret plan for utbygging og drift av forekomster innenfor et samordnet område med SDØE-deltakelse.
-
4. overdragelse av deltakerandeler for å oppnå fortsatt harmonisering av deltakerandeler i utvinningstillatelser som er samordnet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
Vedtak 253
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan godkjenne nødvendige transaksjoner for overdragelse av andeler for Petoro AS som forvalter av SDØE for å innlemme rørledninger og transportrelaterte anlegg med SDØE-andel i Gassled eller andre interessentskap. Statens andel i Gassled eller andre interessentskap skal justeres for å gjenspeile innlemmelsen.
Vedtak 254
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan godkjenne prosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel under følgende forutsetninger:
-
1. Prosjektet må ikke ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
-
2. Øvre grense for de samlede investeringer per prosjekt utgjør 20 mrd. kroner.
-
3. Hvert enkelt prosjekt må vise akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.
Vedtak 255
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan gi Petoro AS fullmakt til å postere inn- og utbetalinger for SDØE mot mellomværendet med statskassen. Mellomværendet omfatter over-/underinnkalling av kontanter fra operatørselskapene (differansen mellom kontantinnkalling og avregning fra operatør), arbeidskapital, avregning fra operatør, merverdiavgift og mellomværende med betalingsformidler med mer.
Vedtak 256
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2021 kan:
-
1. inngå avtaler med Norcem og Northern Lights om å etablere og drive sine deler av Langskip-prosjektet (fangst og lagring av CO2) innenfor en samlet kostnadsramme på
-
a. 14 700 mill. 2021-kroner i investeringer (CAPEX)
-
b. 6 600 mill. 2021-kroner i driftsutgifter (OPEX) over ti år.
-
-
2. inngå avtaler hvor utgiftene skal deles mellom staten, Norcem og Northern Lights i tråd med prinsippene som er beskrevet nærmere under kap. 1840 CO2-håndtering, post 72 Langskip – fangst og lagring av CO2 og i Meld. St. 33 (2019–2020) Langskip – fangst og lagring av CO2, der statens andel maksimalt utgjør inntil
-
a. 11 100 mill. 2021-kroner i investeringer (CAPEX)
-
b. 5 100 mill. 2021-kroner i driftsutgifter (OPEX) inntil ti år med tillegg av eventuell tilleggsstøtte for fanget CO2 som ikke er kvotepliktig, tilsvarende kvoteprisen per tonn CO2 fratrukket eventuell CO2-avgift per tonn.
-
-
3. inngå avtale med Fortum Oslo Varme forutsatt tilstrekkelig egenfinansiering og finansiering fra EU eller andre kilder i tråd med prinsippene beskrevet nærmere under kap. 1840 CO2-håndtering, post 72 Langskip – fangst og lagring av CO2 og i Meld. St. 33 (2019–2020) Langskip – fangst og lagring av CO2, der statens maksimale støtte kan utgjøre inntil
-
a. 2 000 mill. 2021-kroner i investeringer (CAPEX)
-
b. 1 000 mill. 2021-kroner i driftsutgifter (OPEX) inntil ti år med tillegg av en eventuell tilleggsstøtte for fanget CO2 som ikke er kvotepliktig, tilsvarende kvoteprisen per tonn CO2 fratrukket eventuell CO2-avgift per tonn.
-
-
4. inngå avtale med Northern Lights om å pådra staten forpliktelser for kostnader ved eventuelle utslipp av CO2 med inntil 80 prosent av kvoteprisen opp til og med 40 euro per tonn og 100 prosent av den delen av kvoteprisen som overstiger 40 euro per tonn CO2, for den forholdsmessige andelen fanget CO2 i støtteperioden på inntil ti år fra Norcem og eventuelt Fortum Oslo Varme av totalt lagret mengde CO2 i lageret.
-
5. inngå avtale med Northern Lights om å pådra staten forpliktelser i støtteperioden på inntil ti år for inntil 80 prosent av utgiftene til eventuelle preventive og korrektive tiltak for avtalt årlig lagringsvolum på 1,5 millioner tonn av total lagringskapasitet for CO2, dersom det skulle oppstå ekstraordinære hendelser med fare for lekkasje av CO2 fra lageret eller skade på miljøet eller liv og helse.
-
6. inngå avtale med Northern Lights om å pådra staten forpliktelser etter opphør av driften av CO2-lageret, for den forholdsmessige andelen fanget CO2 i støtteperioden på inntil ti år fra Norcem og eventuelt Fortum Oslo Varme av totalt lagret mengde CO2 i lageret, med inntil 80 prosent av utgiftene til
-
a. eventuelle preventive og korrektive tiltak dersom det skulle oppstå ekstraordinære hendelser med fare for lekkasje av CO2 fra lageret eller skade på miljøet eller liv og helse
-
b. avslutning, overvåking og fjerning etter nedstengning av lageret.
-
Vedtak 257
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
1400 |
Klima- og miljødepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
294 508 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
66 985 000 |
||
50 |
Helhetlig profilering, grønne løsninger |
10 785 000 |
||
51 |
Den naturlige skolesekken |
10 432 000 |
||
70 |
Frivillige miljøorganisasjoner og allmennyttige miljøstiftelser |
52 541 000 |
||
71 |
Internasjonale organisasjoner |
91 774 000 |
||
74 |
Tilskudd til AMAP, kan overføres |
5 162 000 |
||
76 |
Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres |
143 178 000 |
||
1410 |
Kunnskap om klima og miljø |
|||
21 |
Miljøovervåking |
276 890 000 |
||
22 |
Miljøkartlegging |
130 180 000 |
||
23 |
MAREANO, kan overføres |
46 754 000 |
||
50 |
Basisbevilgninger under Norges forskningsråd til miljøforskningsinstituttene |
220 552 000 |
||
51 |
Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd |
379 503 000 |
||
53 |
Internasjonalt samarbeid om miljøforskning |
7 267 000 |
||
70 |
Nasjonale oppgaver ved miljøforskningsinstituttene |
39 723 000 |
||
72 |
Tilskudd til GenØk – Senter for biosikkerhet |
5 310 000 |
||
1411 |
Artsdatabanken |
|||
1 |
Driftsutgifter |
32 715 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
10 242 000 |
||
70 |
Tilskudd til arter og naturtyper, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
26 666 000 |
||
1412 |
Meteorologiformål |
|||
50 |
Meteorologisk institutt |
379 917 000 |
||
70 |
Internasjonale samarbeidsprosjekter |
142 857 000 |
||
1420 |
Miljødirektoratet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
720 734 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
326 044 000 |
||
22 |
Statlige vannmiljøtiltak |
240 627 000 |
||
23 |
Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet, kan overføres |
147 386 000 |
||
30 |
Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres |
30 167 000 |
||
31 |
Tiltak i verneområder, kan overføres |
90 419 000 |
||
32 |
Statlige erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres |
540 000 |
||
33 |
Statlige erverv, nytt landbasert vern, kan overføres |
950 000 |
||
34 |
Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres |
2 053 000 |
||
35 |
Statlige erverv, skogvern, kan overføres |
435 101 000 |
||
36 |
Statlige erverv, marint vern, kan overføres |
6 200 000 |
||
37 |
Skogplanting, vidareføring av pilotprosjekt for stadeigne treslag, kan overføres |
5 000 000 |
||
38 |
Restaurering av myr og annen våtmark, kan overføres |
17 090 000 |
||
39 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 69 og 79 |
12 483 000 |
||
60 |
Tilskudd til ivaretakelse av naturmangfold i kommuneplanlegging |
1 000 000 |
||
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning, kan overføres |
224 244 000 |
||
62 |
Tilskudd til grønn skipsfart, kan overføres |
13 820 000 |
||
63 |
Returordning for kasserte fritidsbåter |
1 000 000 |
||
64 |
Skrantesykeprøver fra fallvilt |
1 200 000 |
||
65 |
Tiltak i kommuner med ulverevir i Hedmark, Akershus og Østfold |
20 560 000 |
||
69 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 79 |
92 962 000 |
||
70 |
Tilskudd til vannmiljøtiltak, kan overføres |
42 792 000 |
||
71 |
Marin forsøpling, kan overføres |
70 290 000 |
||
72 |
Erstatning for beitedyr tatt av rovvilt, overslagsbevilgning |
145 885 000 |
||
73 |
Tilskudd til rovvilttiltak, kan overføres |
80 426 000 |
||
74 |
CO2-kompensasjonsordning for industrien |
2 567 000 000 |
||
75 |
Utbetaling for vrakpant og tilskudd til kjøretøy og fritidsbåter, overslagsbevilgning |
534 000 000 |
||
76 |
Refusjonsordninger, overslagsbevilgning |
141 000 000 |
||
77 |
Diverse organisasjoner og stiftelser m.m. |
16 416 000 |
||
78 |
Friluftsformål, kan overføres |
177 776 000 |
||
79 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 69 |
450 000 |
||
81 |
Naturarv og kulturlandskap, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
67 933 000 |
||
82 |
Tilskudd til truede arter og naturtyper, kan overføres |
42 806 000 |
||
83 |
Tilskudd til tiltak mot fremmede arter, kan overføres |
4 000 000 |
||
84 |
Internasjonalt samarbeid |
5 508 000 |
||
85 |
Naturinformasjonssentre, kan overføres |
79 826 000 |
||
1422 |
Miljøvennlig skipsfart |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
7 904 000 |
||
70 |
Tilskudd til private, kan nyttes under post 21 |
32 188 000 |
||
1423 |
Radioaktiv forurensning i det ytre miljø |
|||
1 |
Driftsutgifter |
28 799 000 |
||
1425 |
Fisketiltak |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
100 000 |
||
70 |
Tilskudd til fiskeformål, kan overføres |
15 960 000 |
||
1428 |
Enova SF |
|||
50 |
Overføring til Klima- og energifondet |
3 315 744 000 |
||
1471 |
Norsk Polarinstitutt |
|||
1 |
Driftsutgifter |
241 105 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
100 271 000 |
||
50 |
Stipend |
535 000 |
||
1472 |
Svalbards miljøvernfond |
|||
50 |
Overføringer til Svalbards miljøvernfond |
20 658 000 |
||
1474 |
Fram – Nordområdesenter for klima- og miljøforskning |
|||
50 |
Tilskudd til statlige mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
24 509 000 |
||
70 |
Tilskudd til private mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 50 |
28 812 000 |
||
1481 |
Klimakvoter |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
3 059 000 |
||
22 |
Kvotekjøp, generell ordning, kan overføres |
280 000 000 |
||
23 |
Kvotekjøp, statsansattes flyreiser, kan overføres |
310 000 |
||
1482 |
Internasjonale klima- og utviklingstiltak |
|||
1 |
Driftsutgifter |
99 222 000 |
||
73 |
Klima- og skogsatsingen, kan overføres |
2 981 543 000 |
||
Totale utgifter |
15 920 348 000 |
|||
Inntekter |
||||
4400 |
Klima- og miljødepartementet |
|||
2 |
Diverse inntekter |
470 000 |
||
3 |
Refusjon fra Utenriksdepartementet |
34 046 000 |
||
4411 |
Artsdatabanken |
|||
2 |
Diverse inntekter |
420 000 |
||
4420 |
Miljødirektoratet |
|||
1 |
Oppdrag og andre diverse inntekter |
7 766 000 |
||
4 |
Gebyrer, forurensningsområdet |
46 950 000 |
||
6 |
Gebyrer, fylkesmannsembetenes miljøvernavdelinger |
37 784 000 |
||
7 |
Gebyrer, kvotesystemet |
8 712 000 |
||
8 |
Gebyrer, naturforvaltningsområdet |
672 000 |
||
9 |
Internasjonale oppdrag |
46 665 000 |
||
4423 |
Radioaktiv forurensning i det ytre miljø |
|||
1 |
Gebyrer, radioaktiv forurensning |
1 026 000 |
||
4471 |
Norsk Polarinstitutt |
|||
1 |
Salgs- og utleieinntekter |
6 674 000 |
||
3 |
Inntekter fra diverse tjenesteyting |
65 438 000 |
||
21 |
Inntekter, Antarktis |
14 619 000 |
||
4481 |
Salg av klimakvoter |
|||
1 |
Salgsinntekter |
1 022 183 000 |
||
Totale inntekter |
1 293 425 000 |
Vedtak 258
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1400 post 1 |
kap. 4400 post 2 |
kap. 1411 post 21 |
kap. 4411 post 2 |
kap. 1420 post 1 |
kap. 4420 post 1 |
kap. 1420 post 23 |
kap. 4420 postene 4, 6, 8 og 9 |
kap. 1423 post 1 |
kap. 4423 post 1 |
kap. 1471 post 1 |
kap. 4471 postene 1 og 3 |
kap. 1471 post 21 |
kap. 4471 post 21 |
kap. 1472 post 50 |
kap. 5578 post 70 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 259
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan:
-
1. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 1 Driftsutgifter, til dekning av honorar, transaksjonskostnader og utgifter til faglig bistand i forbindelse med salg av klimakvoter.
-
2. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Kvotekjøp, generell ordning, med et beløp som svarer til inntekter fra salg av klimakvoter under statens kvotekjøpsprogram som er regnskapsført på kap. 4481 Salg av klimakvoter, post 1 Salgsinntekter.
Vedtak 260
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan inngå avtaler om kjøp av klimakvoter innenfor en samlet ramme på 1 150 mill. kroner for gamle og nye forpliktelser under kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Kvotekjøp, generell ordning.
Vedtak 261
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan gjøre bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1411 |
Artsdatabanken |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
12 mill. kroner |
|
1420 |
Miljødirektoratet |
||
31 |
Tiltak i verneområder |
5 mill. kroner |
|
32 |
Statlige erverv, fylkesvise verneplaner |
0,6 mill. kroner |
|
33 |
Statlige erverv, nytt landbasert vern |
0,7 mill. kroner |
|
35 |
Statlige erverv, skogvern |
351,3 mill. kroner |
|
36 |
Statlige erverv, marint vern |
3 mill. kroner |
|
38 |
Restaurering av myr og annen våtmark |
1,5 mill. kroner |
Vedtak 262
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1411 |
Artsdatabanken |
||
70 |
Tilskudd til arter og naturtyper |
11,7 mill. kroner |
|
1420 |
Miljødirektoratet |
||
30 |
Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder |
55 mill. kroner |
|
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning |
287,7 mill. kroner |
|
62 |
Tilskudd til grønn skipsfart |
80 mill. kroner |
|
71 |
Marin forsøpling |
15 mill. kroner |
|
78 |
Friluftsformål |
3 mill. kroner |
|
1428 |
Enova SF |
||
50 |
Overføring til Klima- og energifondet |
400 mill. kroner |
|
1482 |
Internasjonale klima- og utviklingstiltak |
||
73 |
Klima- og skogsatsingen |
1 500 mill. kroner |
Vedtak 263
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan pådra forpliktelser for fremtidige år til å kjøpe inn materiell og til å gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger under kap. 1420 Miljødirektoratet, postene 39, 69 og 79 Oppryddingstiltak, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger 98,5 mill. kroner.
Vedtak 264
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året for FNs klima- og skogprogram, FNs kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC), Verdensbankens Forest Carbon Partnership Facility, Forest Investment Program og BioCarbon Fund plus.
-
2. Utbetalinger av kjernebidrag til Global Green Growth Institute kan foretas i henhold til organisasjonens regelverk.
-
3. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) og til fond forvaltet av FNs Multi Partner Trust Fund og Inter-American Development Bank (IDB) kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.
Vedtak 265
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger gjennom at tilskudd til Emergent Forest Financing Accelerator kan utbetales med det formål å betale for fremtidige verifiserte utslippsreduksjoner.
Vedtak 266
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om at utbetalinger av gitte bevilgninger kun skal skje ved behov, slik at det kan utbetales tilskudd til risikoreduksjon for investeringer i avskogingsfri og bærekraftig råvareproduksjon i tråd med kriteriene for kap. 1482 Internasjonale klima- og utviklingstiltak, post 73 Klima- og skogsatsingen.
Vedtak 267
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge under Klima- og skogsatsingen på kap. 1482 post 73, kan benyttes til tiltak etter avtale mellom Klima- og miljødepartementet og den enkelte mottaker.
Vedtak 268
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2021 kan gi Enova SF fullmakt til å omgjøre betingede lån fra Klima- og energifondet til tilskudd etter forhåndsdefinerte og forutsigbare betingelser.
Vedtak 269
Vedtak nr. 108, punkt 8, 5. desember 2016 oppheves.
Vedtak 270
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2021, vurdere om det kan etableres ytterligere incentivordninger for produksjon av biogass i Norge.