Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Stortingets byggeprosjekt

Stortingets sesjonsrapport 2016–2017: De siste to årene har området rundt Stortinget vært preget av betydelig aktivitet knyttet til Stortingets byggeprosjekt. Hva er det egentlig som gjøres, og hvorfor er det nødvendig?

Stortinget fulgte rådet fra Riksantikvaren om å bevare den opprinnelige fasaden fra 1880 i Prinsens gate 26. Derfor er hele bygget innenfor fasaden revet, grunnforholdene er forbedret og et helt nytt bygg er i ferd med å bli reist innenfor den gamle fasaden. Foto: Stortinget.

Stortinget fulgte rådet fra Riksantikvaren om å bevare den opprinnelige fasaden fra 1880 i Prinsens gate 26. Derfor er hele bygget innenfor fasaden revet, grunnforholdene er forbedret og et helt nytt bygg er i ferd med å bli reist innenfor den gamle fasaden. Foto: Stortinget.

Stortingets byggeprosjekt består av en totalrenovering av Prinsens gate 26, kontorlokaler som eies av Stortinget. Bygget var lite miljøvennlig, i dårlig teknisk forfatning, med lav utnyttelsesgrad og betydelige skader etter svelling av alunskifer i grunnen. Dessuten var ikke bygget tilfredsstillende sikret.

Stortinget har i lang tid hatt behov for en sikrere og mer effektiv varetransport inn. Når det ble nødvendig med omfattende grunnarbeider under P26 og Wessels plass, ble det bestemt å møte dette behovet med et nytt post- og varemottak under Wessels plass. Etter en eksternt utført sikkerhetsanalyse, vedtok Stortinget presidentskapets anbefaling om å legge innkjøringen via tunnel med innkjøring fra Rådhusgata.

Stortingets byggeprosjekt er nå i gjenoppbyggingsfasen. De nye etasjeskillene er blitt støpt på stedet. Foto: Stortinget.

Stortingets byggeprosjekt er nå i gjenoppbyggingsfasen. De nye etasjeskillene er blitt støpt på stedet. Foto: Stortinget.

Etableringen av et nytt post- og varemottak er ment å gi vesentlig bedre logistikk samt gjøre det mulig å kontrollere varer og kjøretøy på en effektiv måte. En stor del av post- og varemottaket ble ferdigstilt høsten 2016, slik at trikken igjen kunne kjøre over Wessels plass. Arbeidet med ny innkjøringstunnel er også ferdigstilt i krysset Rådhusgata/Nedre Vollgate.

Når bygget står ferdig i løpet av 2018, har Stortinget fått følgende forbedringer:

  • Godt sikret bygg for parlamentarisk arbeid
  • Antall kontorplasser økes med 50–80 prosent, avhengig av utnyttelse av arealet
  • Møteromskapasiteten økes (egen møteromsetasje)
  • Fleksible kontorarbeidsplasser
  • Energiattest – bygget oppnår energikarakter B
  • Bygget får en standard nært opptil passivhus
  • Nytt post- og varemottak

Revidert av Riksrevisjonen

  • Våren 2017 er prosjektet anslått å koste 1,8 mrd. kr. Da Stortinget gjorde siste byggevedtak, var det med et budsjett på nær 1,2 mrd. kr.
  • Da Stortinget før jul 2016 vedtok ny kostnadsramme for prosjektet, ble det samtidig bestemt at Riksrevisjonen skulle foreta en gjennomgang av prosjektet.
  • Riksrevisjonen overleverte sin rapport til Stortinget 5. juni. Rapporten inneholdt flere kritiske punkter til måten Stortinget hadde ledet byggeprosjektet på.
  • Stortinget behandlet rapporten 20. juni og vedtok enstemmig innstillingen fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen som kritiserte presidentskapet for manglende styring.
  • Samtidig ble presidentskapet pålagt å gjennomføre tiltak for å sikre bedre styring av store byggeprosjekter. Dette arbeidet er allerede i gang.
  • Presidentskapet satte i juni 2017 ned en gruppe som skal komme med forslag til endringer i organisasjon og rutiner som forebygger at de forholdene som ble kritisert fra Riksrevisjonen, ikke gjentar seg i fremtidige byggeprosjekter
Sist oppdatert: 02.11.2017 14:38
: