3.1 Gjeldende fordeling

Stortinget gir tilskudd til partigruppene som er på Stortinget. Stortinget har vedtatt retningslinjer for bruk av tilskudd, jf. Innst. S. nr. 241 (2005–2006). Tilskuddet til partigruppene ble fastsatt ved behandlingen av Innst. S. nr. 340 (2000–2001). Tilskuddet gis som grunntilskudd, representanttilskudd og opposisjonstilskudd. Grunntilskuddet ble fastsatt til 1,2 mill. kroner, representanttilskuddet til kr 400 000 per representant. Opposisjonstilskuddet tilsvarte grunntilskuddet. Imidlertid ble dette differensiert ut fra partigruppens størrelse. Grupper med fem eller flere representanter ble tilstått et fullt opposisjonstilskudd og grupper med tre eller fire representanter ble tilstått et halvt grunntilskudd. Fra 1. oktober 2009 ble reglene endret slik at også partier med to representanter mottar et halvt opposisjonstilskudd. Den gruppen som har presidentvervet, får i tillegg dekket et beløp tilsvarende 50 pst. av en rådgiverstilling i lønnstrinn 55 for arbeidstakere i staten.

Fra oktober 2011 ble reglene om årlig regulering av tilskuddet endret slik at 80 pst. knyttes til årslønnsveksten i staten slik den framgår fra Det tekniske beregningsutvalget, og 20 pst. til konsumprisindeksen slik den framgår av Statistisk sentralbyrås beregninger. Gruppetilskuddet rundes av til nærmeste hele tusen kroner. Tidligere ble hele tilskuddet regulert tilsvarende årslønnsveksten i staten slik den framgår fra Det tekniske beregningsutvalget. Fra 1. mai 2013 er grunn- og opposisjonstilskuddet kr 2 436 616 per år, representanttilskuddet kr 755 838 og rådgivertillegget på kr 258 379 per år.

3.2 Utvalgets vurderinger og anbefaling

3.2.1 Kostnadsrammen

Utvalget viser til at budsjettet for gruppetilskuddet er usikkert, spesielt i valgår. I 2013 er det budsjettert med uendret mandatfordeling etter valget, men lagt inn et tillegg for å dekke merutgifter til partigrupper som reduseres i størrelse. (Disse beholder sitt representantbaserte tilskudd ut året før det tilpasses valgresultatet). Tilskuddets størrelse vil også kunne variere, til dels mye, dersom antall grupper blir endret og antall i opposisjon blir endret.

Tabell 1 viser fordeling av tilskudd etter dagens regler og Stortingets nåværende sammensetning.1 Tabell 2 viser fordeling av tilskudd etter dagens regler, men med et annet valgresultat.2 Ved det tenkte valgresultat øker kostnadene med om lag 2,8 mill. kroner. I tillegg vil kostnadene ytterligere kunne øke dersom regjering dannes av færre partier enn dagens trepartiregjering.

Forutsetningen om at kostnadene ikke skal økes tar utgangspunkt i dagens budsjett og ut fra dagens sammensetning i Stortinget. Utvalget mener likevel at den totale kostnadsrammen kan økes med om lag 1 mill. kroner.

1 Tilskuddssatsene i tabellene er gjeldende satser per 1. mai 2012.

2 Meningsmåling, januar 2013 http://www.nationen.no/f/politiskbarometerfebruar2013.pdf

GJELDENDE MODELL

Felles

A

FrP

H

KrF

Sp

SV

V

Totalt

Antall representanter

64

41

30

10

11

11

2

169

Sats jan 2013

i kr

Grunntilskudd

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

16 501 849

Opposisjonstilskudd

2 357 407

0

2 357 407

2 357 407

2 357 407

1 178 704

8 250 925

Representanttilskudd

731 268

46 801 130

29 981 974

21 938 030

7 312 677

8 043 944

8 043 944

1 462 535

123 584 234

Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift

258 379

258 379

0

0

0

0

0

0

258 379

Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns- og prisregulering

49 416 916

34 696 788

26 652 844

12 027 491

10 401 351

10 401 351

4 998 646

148 595 386

GJELDENDE MODELL, annen sammensetning storting

Felles

A

FrP

H

KrF

Sp

SV

V

Rødt

Totalt

Antall representanter

49

31

59

10

2

8

9

1

169

Sats jan 2013

i kr

Grunntilskudd

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

18 859 256

Opposisjonstilskudd

2 357 407

0

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

9 429 628

Representanttilskudd

731 268

35 832 115

22 669 297

43 144 792

7 312 677

1 462 535

5 850 141

6 581 409

731 268

123 584 234

Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift

258 379

258 379

0

0

0

0

0

0

0

258 379

Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns- og prisregulering

38 447 901

27 384 111

47 859 606

12 027 491

3 819 942

8 207 548

11 296 223

3 088 675

152 131 497

Viser at tilskuddsbehovet kan bli større ved en annen sammensetning

Opposisjonstilskuddet vil endres ved et regjeringsskifte

3.2.2 Modellene

Utvalget har sett på ulike modeller for beregning og fordeling av gruppestøtten.

Utvalget har sett på to modeller der representanttilskuddet differensieres slik at gruppestørrelser opp til et bestemt antall utløser mer i tilskudd enn de over dette antallet, et knekkpunkt. Under vises en modell der knekkpunktet er ved 5 representanter og en modell der knekkpunktet er ved 30 representanter. Utvalget har også sett på en modell som ikke innebærer et knekkpunkt ved fordelingen av representanttilskuddet, men som derimot kun innebærer en økning av grunntilskuddet. Den fjerde og siste modellen utvalget har sett på, er en modell der både grunntilskuddet og opposisjonstilskuddet økes.

For å vise konsekvensene av endring i gruppestøtten er det tatt utgangspunkt i dagens sammensetning i Stortinget. Dette gir en illustrasjon på hvilke utslag omfordelingen vil få for partigrupper av ulik størrelse.

3.2.3 Knekkpunktmodellene – modell 1 og 2

Administrasjonen har på vegne av utvalget beregnet mange ulike former for knekkpunkt. Både knekkpunkt ved lavt antall representanter, høyt, midt på treet og to og flere knekkpunkt i en og samme modell. Utvalget har ved dette erfart at ulike tilskuddssatser for x antall representanter over og under et knekkpunkt gir til dels store forskjeller i forhold til dagens nivå per gruppe og følgelig ikke er den best egnede måten å omfordele tilskuddet på. Ut fra et rettferdighetssyn gir ikke disse modellene et ønsket resultat. Utvalget viser her modell 1 og 2 som innebærer et knekkpunkt på hhv. 30 og 5 representanter. Resultatene blir noe ulikt avhengig av hvor knekkpunktet legges og vil også avhenge av hvilke beløp som velges over og under knekkpunktet.

Dagens nivå på representanttilskuddet er ifølge Brørbyutvalget, som lå til grunn for Innst. S. nr. 340 (2000–2001), basert på at gruppene skal ha økonomiske ressurser til å lønne én rådgiver per representant samt noe midler til reisestøtte for å holde kontakt med EU/EØS. Grunntilskuddet skulle kunne gi rom for en basisbemanning på minst to medarbeidere.

Modell 1 med knekkpunkt ved 30 representanter viser at Venstre kan få et økt tilskudd med kr 237 000 og at Arbeiderpartiet kan få en reduksjon i tilskuddet med 7,7 mill. kroner. Med et knekkpunkt på 30 er det bare Arbeiderpartiet som får redusert sitt tilskudd, samtidig som det minste partiet ikke får nevneverdig mer i støtte. Høyre som regnes som et stort parti vil få en økning på hele 3,5 mill. kroner. Med modell 1 vil alle gruppene fremdeles kunne tilsette en rådgiver per representant, selv om en representant fra 31 og oppover kun utløser kr 400 000 i tilskudd.

Modell 2 med knekkpunkt ved 5 representanter vil kunne gi Venstre en større uttelling med en økning på 1,5 mill. kroner. Arbeiderpartiet vil måtte bære en reduksjon på 6,8 mill. kroner, Fremskrittspartiet 2,6 mill. kroner og Høyre om lag kr 690 000. Mellompartiene vil ved begge disse modellene få en økning i sine tilskudd. Med modell 2 vil alle gruppene fremdeles kunne tilsette én rådgiver per representant.

MODELL 1 – Representanttilskuddet differensieres, knekkpunkt ved 30 representanter

Felles

A

FrP

H

KrF

Sp

SV

V

Totalt

Antall representanter

64

41

30

10

11

11

2

169

Sats jan 2013

i kr

Grunntilskudd

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

16 501 849

Opposisjonstilskudd

2 357 407

0

2 357 407

2 357 407

2 357 407

1 178 704

8 250 925

Representanttilskudd 1-30

850 000

25 500 000

25 500 000

25 500 000

8 500 000

9 350 000

9 350 000

1 700 000

105 400 000

Representanttilskudd fom. 31

400 000

13 600 000

4 400 000

18 000 000

Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift

258 379

258 379

0

0

0

0

0

0

258 379

Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns- og prisregulering

41 715 786

34 614 814

30 214 814

13 214 814

11 707 407

11 707 407

5 236 111

148 411 153

Differanse sammenlignet med gjeldende modell

49 416 916

34 69678826 652 84412 027 49110 401 35110 401 351

148 595 387

Modell 2 – Representanttilskuddet differensieres, knekkpunkt ved 5 representanter

Felles

A

FrP

H

KrF

Sp

SV

V

Totalt

Antall representanter

64

41

30

10

11

11

2

169

Sats jan. 2013

i kr

Grunntilskudd

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

2 357 407

16 501 849

Opposisjonstilskudd

2 357 407

0

2 357 407

2 357 407

2 357 407

1 178 704

8 250 925

Representanttilskudd 1-5

1 500 000

7 500 000

7 500 000

7 500 000

7 500 000

7 500 000

7 500 000

3 000 000

48 000 000

Representanttilskudd fom. 6

550 000

32 450 000

19 800 000

13 750 000

2 750 000

3 300 000

3 300 000

75 350 000

Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift

258 379

258 379

0

0

0

0

0

0

258 379

Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns- og prisregulering

42 565 786

32 014 814

25 964 814

14 964 814

13 157 407

13 157 407

6 536 111

148 361 153

Differanse sammenlignet med gjeldende modell

-6 851 130

-2 681 974

-688 030

2 937 323

2 756 056

2 756 056

1 537 465

3.2.4 Økning i grunntilskuddet – modell 3

Utvalget har også vurdert en modell uten knekkpunkt, men med en generell økning av grunntilskuddet. En slik økning vil i utgangspunktet komme alle partiene til gode. Imidlertid vil en slik økning måtte finansieres ved å redusere representanttilskuddet, noe som innebærer en reduksjon i det samlede tilskuddet for de tre største partiene. Utvalget vurderte en økning til 4 mill. kroner i grunntilskudd for hvert parti ved denne modellen. Det betyr en reduksjon i representanttilskuddet med om lag kr 61 300 per representant. Representanttilskuddet skal likevel være i en størrelsesorden som gjør det mulig å tilsette en rådgiver per representant. Det synes også å være en tendens at behovet for rådgivere synker med antall representanter. Ved en slik modell vil gruppene kunne ha en mer stabil grunnbemanning.

Ved eksemplet i denne modellen vil Venstre kunne få en økning i tilskuddet med 1,5 mill. kroner. Tilskuddet til Arbeiderpartiet vil bli redusert med 2,3 mill. kroner. I denne modellen kan imidlertid grunntilskuddets størrelse økes eller reduseres til ønsket omfordeling oppnås. Dette vil måtte innebære at representanttilskuddet må reduseres eller økes tilsvarende.

MODELL 3 – Økning i grunntilskuddet, representanttilskudd redusert

Felles

A

FrP

H

KrF

Sp

SV

V

Totalt

Antall representanter

64

41

30

10

11

11

2

169

Sats jan. 2013

i kr

Grunntilskudd

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

28 000 000

Opposisjonstilskudd

2 357 407

0

2 357 407

2 357 407

2 357 407

1 178 704

8 250 925

Representanttilskudd

670 000

42 880 000

27 470 000

20 100 000

6 700 000

7 370 000

7 370 000

1 340 000

113 230 000

Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift

258 379

258 379

0

0

0

0

0

0

258 379

Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns- og prisregulering

47 138 379

33 827 407

26 457 407

13 057 407

11 370 000

11 370 000

6 518 704

149 739 304

Differanse sammenlignet med gjeldende modell

-2 278 537

-869 381

-195 437

1 029 916

968 649

968 649

1 520 058

3.2.5 Økning i grunn- og opposisjonstilskudd – modell 4 og 5

De siste modellene utvalget har vurdert er en modell der grunntilskuddet økes til 4 mill. kroner som under modell 3, og der opposisjonstilskuddet også økes noe. I tillegg til en generell økning innebærer forslaget fra utvalget at grupper med to eller flere representanter skal få fullt opposisjonstilskudd. Dette øker kostnadene noe, da grupper med to til fire representanter i dag kun mottar et halvt opposisjonstilskudd.

Utvalget har vurdert to alternative måter å finansiere det økte opposisjonstilskuddet på. Enten ved å redusere representanttilskuddet for alle (modell 4) og et alternativ der økningen i grunntilskuddet finansieres ved å redusere representanttilskuddet for alle, men der økningen i opposisjonstilskuddet finansieres ved å redusere representanttilskuddet fra og med representant nr. 41 (modell 5).

MODELL 4 – Økt grunntilskudd, opposisjonstilskudd og redusert representanttilskudd

Felles

A

FrP

H

KrF

Sp

SV

V

Totalt

Antall representanter

64

41

30

10

11

11

2

169

Sats jan. 2013

i kr

Grunntilskudd

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

28 000 000

Opposisjonstilskudd

3 000 000

0

3 000 000

3 000 000

3 000 000

3 000 000

12 000 000

Representanttilskudd

641 048

41 027 072

26 282 968

19 231 440

6 410 480

7 051 528

7 051 528

1 282 096

108 337 112

Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift

258 379

258 379

0

0

0

0

0

0

258 379

Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns- og prisregulering

45 285 451

33 282 968

26 231 440

13 410 480

11 051 528

11 051 528

8 282 096

148 595 491

Differanse sammenlignet med gjeldende modell

-4 131 465

-1 413 820

-421 404

1 382 989

650 177

650 177

3 283 450

MODELL 5 – Økt grunntilskudd og opposisjonstilskudd, økt opposisjonstilskudd finansiert ved knekkpunkt ved 40

Felles

A

FrP

H

KrF

Sp

SV

V

Totalt

Antall representanter

64

41

30

10

11

11

2

169

Sats jan. 2013

i kr

Grunntilskudd

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

28 000 000

Opposisjonstilskudd

3 000 000

0

3 000 000

3 000 000

3 000 000

0

0

3 000 000

12 000 000

Representanttilskudd

663 300

26 532 000

26 532 000

19 899 000

6 633 000

7 296 300

7 296 300

1 326 600

95 515 200

Representanttilskudd fom. 41

520 000

12 480 000

520 000

13 000 000

Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift

258 379

258 379

0

0

0

0

0

0

258 379

Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns- og prisregulering

43 270 379

34 052 000

26 899 000

13 633 000

11 296 300

11 296 300

8 326 600

148 773 579

Differanse sammenlignet med gjeldende modell

-6 146 537

-644 788

246 156

1 605 509

894 949

894 949

3 327 954

3.2.6 Utvalgets anbefaling

Utvalget anbefaler modell 4, men konkluderte med at opposisjonstilskuddet ikke økes til 3 mill. kroner, men til 2,5 mill. kroner. Representanttilskuddet foreslås satt til kr 660 000 per representant.

Fordelingen vil da se slik ut:

MODELL 4 – Økt grunntilskudd, opposisjonstilskudd og redusert representanttilskudd

Felles

A

FrP

H

KrF

Sp

SV

V

Totalt

Antall representanter

64

41

30

10

11

11

2

169

Sats jan. 2013

i kr

Grunntilskudd

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

4 000 000

28 000 000

Opposisjonstilskudd

2 500 000

0

2 500 000

2 500 000

2 500 000

2 500 000

10 000 000

Representanttilskudd

660 000

42 240 000

27 060 000

19 800 000

6 600 000

7 260 000

7 260 000

1 320 000

111 540 000

Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift

258 379

258 379

0

0

0

0

0

0

258 379

Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns- og prisregulering

46 498 379

33 560 000

26 300 000

13 100 000

11 260 000

11 260 000

7 820 000

149 798 379

Differanse sammenlignet med gjeldende modell

-2 918 537

-1 136 788

-352 844

1 072 509

858 649

858 649

2 821 354

3.3 Presidentskapets forslag til endringer

Presidentskapet foreslår at Stortinget vedtar en fordeling av gruppestøtten som i modell 4 over i punkt 3.2.6. Fra 1. mai 2013 er gruppetilskuddet regulert, jf. årslønnsveksten i staten og konsumprisindeksen. På bakgrunn av dette er satsene i presidentskapets forslag noe høyere enn det utvalget foreslo. Det foreslås at grunntilskuddet fastsettes til kr 4 134 400 per år, at opposisjonstilskuddet fastsettes til kr 2 584 000 per år og at representanttilskuddet fastsettes til kr 682 186 per representant per år.

Presidentskapet er av den oppfatning at modellen omfordeler tilskuddet på en hensiktsmessig måte. De minste og mellomstore gruppene tilgodeses med økt tilskudd. Økningen i tilskudd til de fire minste gruppene gir den konsekvens at tilskuddet til de tre største gruppene må reduseres. Modellen legger etter presidentskapetsvurdering til rette for en rimelig reduksjon i tilskudd for disse partiene. Presidentskapetser at en økning i grunntilskuddet er nødvendig for at alle partier på Stortinget, uavhengig av størrelse, skal kunne gi sine representanter den nødvendige parlamentariske støtte og å sikre en stabil grunnbemanning. Videre er det fornuftig å gi fullt opposisjonstilskudd til partigrupper med to eller flere representanter. I dag må en partigruppe ha fem eller flere for å få fullt opposisjonstilskudd. Grupper i opposisjon med én representant får ikke opposisjonstilskudd. Økning i opposisjonstilskuddet for de små partiene vil, etter presidentskapets vurdering, ytterligere støtte gruppenes mulighet til å sikre et godt støtteapparat.

Presidentskapet viser til at den nye fordelingsmodellen innebærer at Arbeiderpartiets, Fremskrittspartiets og Høyres grupper får redusert sitt tilskudd. Tilskuddene vil også som følge av valget kunne endres for nevnte partigrupper og de øvrige partigruppene. Etter gjeldende regler, som videreføres, skal grupper som reduseres etter stortingsvalg opprettholde sitt grunn- og representantbaserte tilskudd ut året. Fra januar 2014 reduseres tilskuddet i tråd med det nye antallet representanter. Presidentskapet foreslår en overgangsordning for de gruppene som vil få et redusert tilskudd som følge av nye retningslinjer. Dette foreslås regulert slik at gruppene får videreført gjeldende tilskuddsberegning ut 2013 dersom det gir et høyere tilskudd enn ny beregningsmodell.