Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1784 (2023-2024)
Innlevert: 17.04.2024
Sendt: 17.04.2024
Besvart: 24.04.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden sørge for at legevakta i Oslo og Bergen skal kunne drifte som før i samarbeid med spesialisthelsetjenesten, fremfor at et firkantet regelverk skal kunne ødelegge tilbudet for nesten en million pasienter?

Begrunnelse

I en sak i NRK 12. april kommer det frem at fremtiden til legevakta i Oslo og Bergen er usikker, og at de kan bli nødt til å legge om hele driften på grunn av et firkantet regelverk fra Helfo. I Oslo driftes legevakten av kommunen, mens skadelegevakten driftes i samarbeid med OUS som tilhører spesialisthelsetjenesten. Det betyr at pasienter som oppsøker legevakten trekker kølapp, får en vurdering og deretter sendes enten til legevakt eller til skadelegevakt som i dag drives samme sted. Nylig ble det kjent at Helfo har krevd tilbakebetaling på 65 millioner kroner fra OUS fordi de mener skadelegevakta ikke egentlig er en legevakt, og at de derfor har fått utbetalt refusjon for egenandel de egentlig ikke skulle hatt. Regelverket sier i dag at legevakt skal drives av kommunen, og man stiller dermed samme krav til legevakter i små kommuner som kanskje har to-tre pasienter innom hver dag, som man gjør til skadelegevakta i Oslo som har mellom 200-250 pasienter innom hver dag. Det er absurd.
Legevakta i Oslo og Bergen dekker nærmere 1 million nordmenn, og en slik omlegging av driften vil kunne ha store konsekvenser for alle som har behov for å benytte tilbudet ved legevakta. Ansatte sier til NRK at de frykter det kan bety to køer, og dobbel egenandel for pasientene. Legevakta i Oslo har blitt driftet i et samarbeid mellom kommunen og sykehus i 120 år, og det er uholdbart at regelverket skal være så rigid at en organisering av legevakttilbudet som fungerer godt i de største byene kan risikere å måtte legges om, fordi reglene er tilpasset mindre kommuner og ikke gir rom for større kommuner som ser behov for å drive annerledes. Pasienter som oppsøker legevakta har ingen formening av om det er kommunen eller sykehuset som har ansvaret for behandlingen, de har bare behov for rask og god hjelp. At tilbudet til disse pasientene nå settes i spill er alvorlig.
Jeg ber derfor om at statsråden sørger for at legevaktene i Oslo og Bergen kan fortsette driften etter dagens modell, slik at tilbudet til nærmere en million pasienter opprettholdes uten å bli rasert av et regelverk som ikke er tilpasset dagens situasjon.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Legevakt er et kommunalt ansvar, jfr. § 3-2 i helse- og omsorgstjenesteloven. Av historiske årsaker er det i Oslo, som representanten påpeker, likevel slik at driften av legevakten er delt mellom Oslo kommune og Oslo universitetssykehus, der sistnevnte drifter skadelegevakten. I Bergen eksisterer det en liknende organisering. At sykehus og kommuner samarbeider om å gi pasienter et godt og sammenhengende tilbud er ønskelig, og noe vi i økende grad vil ha behov for i fremtiden. For pasientene spiller det liten rolle hvem som gi helsehjelp.
Denne sakens utgangspunkt er at Helfo har gjennomført kontroll ved Skadelegevakten i Oslo. Helfos vurdering er at Oslo universitetssykehus (OUS) har krevet egenandeler det ikke er hjemmel for i regelverket. Dette har Helfo begrunnet med at pasientene hverken er henvist eller at det har vært øyeblikkelig hjelp, noe det er krav om i regelverket for at en sykehus-poliklinikk skal kunne kreve egenander. Helfo har derfor fattet vedtak om tilbakekreving av om lag 65 millioner kroner. OUS/Skadelegevakten har påklaget vedtaket. Klagesaken er nå til behandling. Det er ikke riktig av meg å gå inn i saken før klagebehandlingen er ferdig. I etterkant av behandlingen, vil vi vurdere om det er behov for å gjøre endringer i regelverket.
Regjeringen skal legge fram en stortingsmelding om akuttmedisinske tjenester, som inkluderer legevakt. Vi har fått mange gode innspill til arbeidet. Flere av disse peker på behov for bedre samarbeid og samhandling mellom sykehus og kommune.