Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1902 (2023-2024)
Innlevert: 28.04.2024
Sendt: 29.04.2024
Besvart: 07.05.2024 av næringsminister Cecilie Myrseth

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Planlegger regjeringen å foreta seg noe for å straffe aktører som vinner anbud på åpenbart for lave kostnadsanslag - hva skal til for å miste et anbud?

Begrunnelse

Nylig konkluderte Luftfartstilsynet med at det danske flyselskapet DATs flyginger i Norge gjennomføres av et litauisk datterselskap der piloter og kabinansatte kommer fra bemanningsforetak registrert på Malta og Kypros. Det var LO-forbundet Norsk Flygerforbund som krevde at Luftfartstilsynet undersøker DAT. DAT flyr i dag statsfinansierte ruter: Oslo-Stord, Oslo-Florø og Oslo-Røros.
Ifølge Norges Flygerforbund krever anbudsvilkårene at det stilles krav til faste ansettelser og lønn. Forbundet mener at det er krevende å se at selvstendige oppdragstakere engasjert gjennom et bemanningsbyrå på Malta eller Kypros er å anse som fast ansatte. De mener praksisen med datterselskap fra Litauen er sosial dumping. Norsk flygerforbund hevdet også at DAT bryter anbudskriteriene og norsk lov. Ifølge flygerforbundet, er konsekvensen et svekket luftfartsmarked hvor DAT har hatt muligheten til å underby seriøse konkurrenter.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Kampen mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping er en viktig sak for regjeringen. Slik det er varslet i Hurdalsplattformen, har regjeringen derfor etablert en Norgesmodell for offentlige anskaffelser. Modellen omfatter flere tiltak og vil utvikles dynamisk for å bidra til å sikre et trygt arbeidsliv. Formålet er å fremme anstendige arbeidsforhold gjennom offentlige anskaffelser.
Jeg kjenner ikke nærmere til vurderingene som er gjort i den konkrete saken som omtales i begrunnelsen. Her viser jeg til samferdsministerens svar på spørsmål nr. 1900 til skriftlig besvarelse. Mitt svar knytter seg derfor til hva offentlige oppdragsgivere generelt kan gjøre for å hindre at unormalt lave tilbud vinner frem i en anbudskonkurranse mv.
Anskaffelsesregelverket inneholder en rekke avvisningsgrunner. Avvisning innebærer at en leverandør ikke får delta i konkurransen. Regelverket gir for eksempel mulighet til å avvise tilbydere som inngir et tilbud som virker unormalt lavt i forhold til ytelsen, jf. forskrift om offentlige anskaffelser § 24-9. Hvis oppdragsgiver mottar et tilbud som virker unormalt lavt, skal oppdragsgiveren innhente nærmere opplysninger om tilbudet. Hvis opplysningene ikke i tilstrekkelig grad kan forklare den lave prisen, kan leverandøren avises.
Anskaffelsesregelverket regulerer i liten grad forholdet mellom leverandør og oppdragsgiver etter at kontrakt er signert. Regelverket gir enkelte muligheter til å si opp kontrakt, jf. forskrift om offentlige anskaffelser § 28-3. Adgangen til å si opp kontrakt reguleres imidlertid i hovedsak av innholdet i den konkrete kontrakten og den alminnelige kontraktsretten. Hvilke sanksjoner oppdragsgiver kan gjøre gjeldende ovenfor leverandør, vil dermed bero på en konkret vurdering.
Eventuelle endringer i anskaffelsesregelverket bør utredes grundig. Regjeringen satte i november 2022 ned et lovutvalg som skal foreslå et revidert regelverk for offentlige anskaffelser. Utvalget har i sin første delutredning kommet med vurdering av hvordan kravene til sosial bærekraft, herunder menneskerettigheter og bekjempelse av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet, bør tydeliggjøres. Utvalgets forslag har vært på høring, og jeg vil vurdere den videre oppfølgingen grundig.