Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1786 (2023-2024)
Innlevert: 17.04.2024
Sendt: 17.04.2024
Besvart: 25.04.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): I skriftlig spørsmål, muntlig spørretime og ordinær spørretime har Venstre utfordret regjeringen på konsekvensene av innleieregler for enkeltmannsforetak og AS med en ansatt som i praksis gir «næringsforbud» for tusenvis av konsulenter. Statsråden holder fast på at disse virksomhetene ikke er berørt av det nye regelverket.
Dersom det er korrekt, hva skal til for at enkeltmannsforetak og AS med en ansatt skal kunne levere tjenester til innenfor regjeringens regelverk på samme måte som de har gjort før nye regler tredde i kraft?

Begrunnelse

Mange enmannsbedrifter i IT-bransjen opplever at de i praksis har fått næringsforbud, ved at de nå ikke kan levere tilbud til kunder og velges bort av oppdragsgiver fordi de ikke er registrerte bemanningsforetak, og heller ikke kan registrere seg som bemanningsforetak fordi de er eneste ansatt i egen virksomhet og Arbeidstilsynet sier at slike bedrifter ikke kan registrere seg som bemanningsforetak, slik et foretak fra nå av må være for å komme i posisjon til å levere til sine kunder. Offentlig og privat sektor mister dermed kompetanse og konsulentene mister oppdrag og levebrød i velfungerende små virksomheter.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg viser til tidligere svar på spørsmål fra representanten om hvorvidt enkeltpersonforetak eller aksjeselskap, der eieren er eneste ansatte, er omfattet av de nye innleiereglene og godkjenningsplikten for bemanningsforetak. Som jeg tidligere har svart vil kjøp av tjenester fra slike virksomheter ikke anses som innleie.
Konsulenter som er organisert som enkeltpersonforetak eller aksjeselskap med kun én person vil fortsatt kunne selge sine tjenester og inngå oppdragsavtaler som selvstendige oppdragstakere, uten å bli begrenset av de strenge reglene for innleie. Det er derfor ikke snakk om noe næringsforbud. Jeg har imidlertid forståelse for at en del konsulenter likevel opplever å ha blitt berørt av regelendringene, blant annet ved at noen oppdragsgivere benytter innleie og krever godkjenning i bemanningsforetaksregisteret. Vi er opptatt av å gi god informasjon til oppdragsgivere og oppdragstakere om at godkjenning som bemanningsforetak ikke er nødvendig ved inngåelse av oppdragskontrakter, og jobber med å oppdatere og utdype veilederen om innleieregelverket på dette punktet.
I forholdet mellom en virksomhet som skal ha arbeidet utført, og personen som utfører arbeidet, er skillet mellom et arbeidsforhold og et oppdragsforhold relevant. Betydningen av dette i forhold til ulike kontraktsforhold, må vurderes konkret.
Jeg viser for øvrig til digitaliserings- og forvaltningsministerens svar på spørsmål fra representanten 25. mars 2024, om at det vil bli sendt ut et rundskriv til fellesføringen om konsulentbruk i staten der det vil være aktuelt å klargjøre nærmere hva statlige virksomheter bør tenke på ved valg av kontraktstype, herunder også konkurransemessige virkninger.