Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1864 (2023-2024)
Innlevert: 24.04.2024
Sendt: 25.04.2024
Besvart: 03.05.2024 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan statsråden svare ut grunnlaget i dette spørsmålet, og det er fleire gongar lova å svare ut dette av regjeringa, noko som skulle ha vore svart ut for fleire år sidan?

Begrunnelse

Stortinget har vedteke krav om nullutslipp for skip som skal ferdast i sjøområdet verdsarvområdet Geirangerfjorden i Møre og Romsdal, med verknad frå 1/1-2026.
Det er også gjort vedtak med krav om TIER 3 frå og med 1/1-2025.
Stranda kommunen ved Stranda Havnevesen KF har også søkt om såkalla "blå korridor" med særskilte unntak for bruk av cruisekai i Hellesylt som ligger utanfor verdsarvområdet, men der ein må gå igjennom sjøareal som er i verdsarvområdet for å komme seg til kaia.
Det er også behov for ei avklaring kva "nullutslipp" egentlig betyr, kva som vil ligge inn under dette som godkjent drivstoff, og kva overgansgordninger som eventuelt blir lagt til grunn.
Næringslivet begynner å få svært dårleg tid, og fleire ventar med nødvendige investeringar rett og slett fordi det ikkje er forsvarleg å gjennomføre betydelege investeringar mot noko som slett ikkje er tilstrekkelig avklart.
Det er også vedteke eige dok 8 forslag ang kraftsituasjonen til Hellesylt og Geiranger frå 2021, utan at regjeringa har svart ut vedtaket.
Det er pr. i dag overhode ikkje kraft tilgjengeleg, verken i Hellesylt eller Geiranger for å kunne tilføre tilstrekkeleg med energi til mindre passasjerbåtar, ferjer eller andre fartøy/skip.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: På oppdrag fra Klima- og miljødepartementet leverte Sjøfartsdirektoratet 3. januar 2023 en anbefaling til forskrift og høringsdokument om nullutslipp for turistskip og ferger i verdensarvfjordene. Forslaget definerer «nullutslipp» som nullutslipp av klimagassene karbondioksid (CO₂) og metan (CH₄) i verdensarvfjordene og bruk av best tilgjengelig teknologi for å redusere utslipp av lystgass (N2O) innen 1. januar 2026. Nullutslippsdefinisjonen i forslaget er teknologinøytralt, og flere drivstofftyper kan oppfylle kravet. Vi vil ta med forslaget fra Sjøfartsdirektoratet i vurderingen av definisjonen av nullutslipp.
Det er flere aktuelle overgangsordninger. Sjøfartsdirektoratet foreslo i høringen en overgangsordning hvor bruk av biogass blir tillatt for passasjerskip med bruttotonnasje 10 000 eller mer frem til 31. desember 2035. I lys av høringsinnspillene har Sjøfartsdirektoratet skissert to nye alternativer. Vi jobber med å følge opp hvilken overgangsordning som skal gjelde og omfanget av en slik ordning.
Sjøfartsdirektoratets forslag er utformet teknologinøytralt, og etter dette forslaget vil det være opptil aktørene som opererer i verdensarvfjordene å velge den mest hensiktsmessige teknologien som ikke gir direkte utslipp av karbondioksid og metan. Behovet for kraft og nettkapasitet i Hellesylt og Geiranger må sees i sammenheng med de faktiske teknologivalgene aktørene tar.
Jeg har forståelse for at saken haster. Samtidig er dette en komplisert sak. Departementet jobber med oppfølgingen av den siste anbefalingen fra Sjøfartsdirektoratets på bakgrunn av høringen og saken er høyt prioritert.