Skriftlig spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1919 (2023-2024)
Innlevert: 29.04.2024
Sendt: 30.04.2024
Besvart: 07.05.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hvordan vil statsråden sikre at ideelle behandlingstilbud, med sin viktige erfaring og rolle i rusbehandlingstilbudet, ikke forsvinner når flertallet vedtar oppbygging i egne foretak fremfor å bruke ideelle tilbud?

Begrunnelse

I Hurdalsplattformen sier regjeringen at den vil «støtte opp om ideell sektor og ideelle tilbydere i helse- og omsorgssektoren» og at ideelle må «sikres gode rammevilkår og forutsigbar drift». Så sent som våren 2023 sa statsminister Støre at ideelle og frivillige skal ha en plass i omsorgstilbudet og at dette er en garanti fra Arbeiderpartiet. Statsministeren kalte for ett år siden ideelle for «velferdsstatens sporhunder» og påpekte at de ofte avdekker problemer og kommer med løsninger. Ideelle rusbehandlingsinstitusjoner besitter en unik kompetanse og er en ressurs for det offentlige helsesystemet. De er med på å ivareta et mangfold i behandlingstilbudet og dermed også pasientens rett til brukermedvirkning.
I innstillingen fra helse- og omsorgskomiteen på dokument 8:82 om å sikre valgfrihet og kvalitet i rusbehandlingen foreslår flertallet, med regjeringspartiene i spissen, at det skal bygges opp kapasitet i egne helseforetak, og at tilleggsanskaffelse kun bør vurderes dersom kapasiteten i egne foretak ikke er tilstrekkelig. I reviderte oppdragsbrev for 2019 fikk helseforetakene beskjed om å «ikke bygge opp og utvikle konkurrerende tilbud til eksisterende tilbud hos private ideelle aktører». Begge dagens regjeringspartier har tidligere vært opptatt av å sikre ideelle aktører muligheten til å drifte godt etablerte tilbud. Når flertallet nå legger opp til en oppbygging av plasser i foretakenes egen regi, ikke reserverer anbudsprosesser for ideelle og samtidig lar foretakene vektlegge økonomi over kvalitet kan konsekvensen være at ideell sektor bygges ned. Det har vært bred politisk konsensus om at ideelle aktører spiller en viktig rolle i rusbehandlingstilbudet, og en oppbygging i egne foretak er et brudd med denne linjen.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Jeg er helt enig med spørsmålsstiller i at ideelle rusbehandlingsinstitusjoner besitter verdifull kompetanse, er en ressurs for det offentlige helsesystemet og er med på å ivareta et mangfold i behandlingstilbudet. De regionale helseforetakene skal fremme et godt samarbeid med ideelle leverandører innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling, til beste for pasientene.
Det er samtidig slik at sykehusene må ha gode basistjenester innenfor tverrfaglig spesialisert rusbehandling, slik at vi har en helsetjeneste som kan ta et helhetlig ansvar for pasientene. Dette står ikke i motsetning til dagens avtalebaserte samarbeid med ideelle leverandører, der ideelle leverandører bidrar med viktige delytelser som sammen med det offentlige tjenestetilbudet utgjør et helhetlig tilbud for pasientene. Ideelle leverandører er – og skal fortsatt være – en sentral del av tjenestetilbudet innenfor tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Helseforetakenes omfattende anskaffelser av tjenester fra ideelle leverandører vitner om at denne rollen videreføres.
Når det gjelder forslagene representanten viser til i forbindelse med behandlingen av Dok 8:82 S (2023-2024), Innst nr. 269 S (2023-2024), er disse helt i tråd med den tenkningen som er skissert over. Pasienter med ruslidelser har behov for gode og tilgjengelige tjenester, og de har behov for at samhandlingen mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten fungerer godt – før, under og etter en innleggelse.
Det er nødvendig å styrke samhandlingen om disse pasientene. Oppfølging og samarbeid om pasientene må begynne allerede før en døgninnleggelse i rusbehandling, og oppfølgingen av pasientene etter utskrivning fra døgnbehandling må også styrkes. Det er derfor viktig at helseforetakene tar et helhetlig ansvar for pasientforløpet og kan samhandle med kommunene om forberedende behandling og oppfølging etter utskrivning fra døgnbehandling. Dette helhetlige ansvaret for pasientforløpet må også gjelde for pasienter som mottar sin behandling hos ideelle avtaleparter. Samarbeidet mellom helseforetakene og ideelle leverandører må utvikles og styrkes, slik representanten også er inne på. En slik utvikling vil være viktig for å motvirke tilbakefall og glippsoner i overgangene mellom tjenestenivåer, og mellom offentlige og ideelle leverandører.
Som det framgår av Hurdalsplattformen, vil regjeringen videreutvikle samarbeidet med ideelle aktører og utnytte handlingsrommet i anskaffelsesregelverket for å prioritere ideelle tjenesteytere og langsiktige avtaler basert på kvalitet. De siste årene er det stilt flere krav om bruk av ideelle aktører og til at de regionale helseforetakene skal ta i bruk handlingsrommet knyttet til kjøp av tjenester fra ideelle leverandører. Disse kravene gjelder fortsatt.
Helse Sør-Øst RHF har i sin pågående anbudsprosess gjort en vurdering hvor de peker på at en ny rettsavgjørelse skaper uklarheter i rettstilstanden knyttet til reservasjon for ideelle, og med det også en reell risiko for forsinkelser. Det regionale helseforetaket har uttrykt en bekymring for å komme i en situasjon hvor man på grunn av søksmål ikke får på plass avtaler med private leverandører i tide, og at man da ikke vil ha et lovlig privat tilbud til pasientene.