Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2076 (2023-2024)
Innlevert: 19.05.2024
Sendt: 21.05.2024
Besvart: 28.05.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Vil statsråden ta initiativ til at elbiler snarlig igjen får benytte seg av kollektivfeltene på E6 og E18 inn til Oslo, slik som tilfellet var før den 6. mai?

Begrunnelse

Titusenvis av bilister som pendler fra Akershus og andre deler av Østlandet inn til Oslo har siden 6. mai opplevd enorme køer som følge av at kollektivfeltene er blitt stengt for elbiler. Det meldes om at reisetiden inn til Oslo for mange er nærmest doblet, med de store konsekvenser det har for både den enkelte pendler og det samfunnsøkonomiske (samt miljømessige) regnskapet som.
Grunnen for de lange køene ser ut til å være at et mye større antall biler enn vanlig presses inn på de vanlige kjørefeltene når elbiler ikke lenger kan benytte seg av kollektivfeltene.
Køkaoset fremstår som et "skrivebordskapt" vedtak, ettersom ingen deler av motorveiene det er snakk om har fått begrenset fremkommelighet eller andre fysiske hindringer (som følge av f.eks. veiarbeid) siden 6. mai.
Jeg er av den oppfatning at det oppståtte kaoset ikke kan fortsette, verken frem mot sommeren eller de neste tre årene. Det oppståtte kaoset har store konsekvenser både for mange enkeltindivider og samfunnet som helhet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ring 1-prosjektet omfatter bygging av Hammersborgtunnelen, samt deler av Vaterlandstunnelen. Hovedformålet med ombyggingen av Ring 1 er å ivareta sikkerheten i nytt regjeringskvartal. Prosjektet finansieres av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og gjennomføres av Statens vegvesen i nært samarbeid med Statsbygg. Ved en normal tunnelrehabilitering ville Statens vegvesen opprettholdt halve kapasiteten i tunnelen ved å stenge ett løp av gangen under anleggsperioden. Konsekvensen av omfordeling av trafikk i en slik situasjon ville bllitt omtrent halvparten av det vi nå får når vi må helstenge Ring 1.
Som følge av helstengingen av Ring 1 i byggeperioden må privatbiltrafikken inn til Oslo sentrum reduseres for å unngå økte køer, blant annet i Operatunnelen som allerede i dag ligger på kapasitetsgrensen. Flere må derfor reise kollektivt, sykle eller gå for å gi bedre plass til næringstrafikken og andre som må kjøre bil. Kø i Operatunnelen vil øke risikoen for ulykker og gi redusert framkommelighet for nødetatene ved alvorlige hendelser i tunnelen, og må derfor i størst mulig grad unngås.
I stengingsperioden for Ring 1 gjennomføres avbøtende trafikale tiltak for å begrense privatbiltrafikken inn mot Oslo sentrum for å bedre framkommelighet og kapasitet for busstrafikken. Tiltakene omfatter bl.a. tilfartsregulering til Operatunnelen, fjerning av adgang for elbiler i kollektivfeltene på riks- og europaveier i Oslo og Akershus samt utvidelse av kollektivfelt.
Elbilforbudet i kollektivfeltene ble innført 6. mai og har virket i kort tid. Tiltaket har i hovedsak virket etter hensikten med bedre framkommelighet og hastighet for busstrafikken, høyere kollektivandel og mindre biltrafikk til Oslo sentrum. På bakgrunn av foreløpige og usikre registreringer har Statens vegvesen opplyst at bilkøene har økt på E18 fra vest til Oslo sentrum, mens det er mindre endringer i de andre korridorene.
Jeg har stor forståelse for den ulempen det er for de som opplever å stå lenger i kø enn de har gjort før. Statens vegvesen mener imidlertid det er et nødvendig tiltak for å redusere privatbiltrafikken til Oslo sentrum når Ring 1 skal helstenges for en periode på tre år. Statens vegvesen følger utviklingen nøye, og departementet vil motta jevnlige rapporter.
Framkommeligheten for næringstransporten vurderes prioritert ved å omgjøre kollektivfelt på utvalgte strekninger til tungtrafikkfelt der dette ikke er til hinder for busstrafikken.