Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet 2000 m.v.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 217 (1999-2000)
  • Kjeldedokument: St.prp. nr. 74 (1999-2000)
  • Dato: 08.06.2000
  • Utgjevar: Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
  • Sidetal: 3

Til Stortinget

1. Sammendrag

Arbeids- og administrasjonsdepartementet legger i proposisjonen frem tilråding om:

  • 1. Lønnsregulering fra 1. mai 2000 for arbeidstakere i det statlige tariffområdet i samsvar med meklingsforslaget fra Riksmeklingsmannen for staten og hovedsammenslutningene/Norsk Lærerlag, Politiets Fellesforbund, Norges Ingeniørorganisasjon og Norges Farmaceutiske Forening.

  • 2. Regulering av statspensjonene pr. 1. mai 2000 og andre pensjonsforhold.

  • 3. Endringer i statsbudsjettet for 2000.

1.1 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet med virkning fra 1. mai 2000

Lønnsforhandlingene m.v. pr. 1. mai 2000

Forhandlingene mellom staten og tjenestemennenes hovedsammenslutninger - LO Stat, Akademikernes Fellesorganisasjon, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund - Stat (YS-S), Akademikerne og Norsk Lærerlag - om ny hovedtariffavtale i staten for perioden 2000-2002 ble innledet 10. april 2000 med at organisasjonene la fram og begrunnet sine krav. Staten v/Arbeids- og administrasjonsdepartementet viste bl.a. til at utgangspunktet for forhandlingene var å videreføre det inntektspolitiske samarbeidet som en del av det samlede opplegget for den økonomiske politikken, samt Arntsen-utvalgets innstilling fra 1999.

Partene fortsatte forhandlingene fra 11. april 2000. På grunn av den uklare situasjonen i LO/NHO-området var partene enige om å fortsette forhandlingene utover fristen 30. april 2000. På bakgrunn av statens siste krav/tilbud fremsatt den 4. mai 2000 kl. 14.00, begjærte LO Stat og YS-S forhandlingene avsluttet samme dag kl. 16.00 og Akademikernes Fellesorganisasjon, Akademikerne og Norsk Lærerlag samme dag kl. 18.30. Riksmeklingsmannen ble i samsvar med tjenestetvistloven § 14 varslet om brudd i forhandlingene den 4. mai 2000.

Meklingen mellom partene åpnet 4. mai 2000 kl. 21.00 hos Riksmeklingsmannen og fortsatte i møter fram til og med 26. mai 2000.

Riksmeklingsmannen framla i møte den 26. mai 2000 kl. 04.00 en skisse til ny hovedtariffavtale i staten med virkning fra 1. mai 2000.

I møte med Riksmeklingsmannen 26. mai 2000 kl. 09.45 meddelte LO Stat, Akademikernes Fellesorganisasjon, YS-S og Akademikerne at de anbefalte meklingsforslaget. Norsk Lærerlag meddelte at de enstemmig innstilte på anbefaling av meklingsforslaget overfor sine besluttende organer. Saken ble behandlet samme dag kl. 16.00 med det resultat at Norsk Lærerlag anbefalte meklingsforslaget. Staten v/Arbeids- og administrasjonsdepartementet på sin side meddelte at meklingsforslaget ble godtatt.

Akademikerne meddelte Riksmeklingsmannen senere samme dag at de godtok det fremsatte meklingsforslag.

LO Stat, Akademikernes Fellesorganisasjon, YS-S og Norsk Lærerlag orienterte om at de ville sende det anbefalte meklingsresultat ut til uravstemning. Svarfristen er satt til 26. juni 2000 kl. 12.00.

Riksmeklingsmannens møtebok av 26. mai 2000 følger som vedlegg 1 til proposisjonen.

Oppgjøret for første avtaleår har en årslønnsvekst fra 1999-2000 på om lag 4 pst. eksklusiv ferie. Oppgjøret er på linje med det øvrige arbeidsliv. Hovedtrekkene i Riksmeklingsmannens møtebok av 26. mai 2000 er gjengitt på s. 2-7 i proposisjonen.

1.2 Endringer på statsbudsjettet for 2000

De samlede bruttoutgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet pr. 1. mai 2000, er for tidsrommet 1. mai - 31. desember 2000, beregnet til 1 302 mill. kroner.

Denne beregningen omfatter alle tilsatte (eksklusive kommunale og fylkeskommunale undervisningsstillinger) som går inn under hovedtariffavtalene i staten. Merutgifter som følge av forhøyde satser for overtid og arbeidsgiveravgift er med.

For statsforvaltningen for øvrig er merutgiftene beregnet til 1 102 mill. kroner. Etter vanlig praksis blir slike merutgifter dekket ved at det føres opp bevilgning under kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet, som Finansdepartementet får fullmakt til å fordele.

Avsetning til kompetanseutvikling er tatt med og fordelt over 2 år. Av dette er 2 mill. kroner avsatt til en bedre nyttiggjøring av kompetansen til personer med innvandrerbakgrunn. Det blir ført opp 18,5 mill. kroner for 2000, og det kommer forslag om å bevilge 18,5 mill. kroner på statsbudsjettet 2001.

I tillegg til ovenstående foreslås følgende endringer i statsbudsjettet for 2000:

  • – Under kap. 1500 Arbeids- og administrasjonsdepartementet, post 1 Driftsutgifter, foreslås en økning i bevilgningen med kr 450 000 som skal dekke merutgifter ut over normalkonsekvensene av oppgjøret for Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

  • – Under kap. 1503 Midler til tjenestemannsorganisasjonenes opplærings- og utviklingsarbeid foreslås en økning på kr 3 859 000 da tilskuddet til avsetningen for 2000 skal beregnes på grunnlag av lønnsmassen i det statlige tariffområdet pr. 1. oktober 1999.

  • – Under nytt kap. 1504 Innskutte midler til lokale forhandlinger i skoleverket, post 60 Tilskudd til preliminære forhandlinger til kommune og fylkeskommune, foreslås en bevilgning med 13 mill. kroner som statens tilskudd til de preliminære lokale forhandlinger i skoleverket som fordeles på kommune og fylkeskommune pr. 1. september 2000.

  • – Under kap. 1541 Pensjoner av statskassen, post 1 Driftsutgifter, foreslås en økning med kr 1 007 000 som følge av økningen av grunnbeløpet.

  • – Under kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse og Pensjonsordningen for apoteketaten, foreslås en økning i overslagsbevilgningen med kr 313 168 000, grunnet økningen i grunnbeløpet. Økningen fordeler seg med 299 mill. kroner under post 1, 3,3 mill. kroner under post 70 og 10,9 mill. kroner under post 72.

  • – Under kap. 1545 Ventelønn m.v. foreslås en økning i overslagsbevilgningen med kr 4 511 000 under post 1 Driftsutgifter.

Det er avsatt midler til dekning av merutgiftene ved lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet m.v. under kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 1 Driftsutgifter. Bevilgninger under kap. 2309 Tilfeldige utgifter vil bli redusert i forbindelse med proposisjonen om ny saldering av statsbudsjettet 2000 til høsten.

2. Komiteens tilråding

Komiteen har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

Stortinget samtykker i at det med virkning fra 1. mai 2000 foretas regulering av lønningene m.v. for arbeidstakere i det statlige tariffområdet som er medlemmer av LO Stat, Akademikernes Fellesorganisasjon, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund - Stat, Akademikerne og Norsk Lærerlag i samsvar med Riksmeklingsmannens møtebok av 26. mai 2000.

II

Stortinget samtykker i at det med virkning fra 1. mai 2000 foretas regulering av lønningene m.v. for arbeidstakere i det statlige tariffområdet som er medlemmer av Politiets Fellesforbund, Norges Ingeniørorganisasjon og Norges Farmaceutiske Forening, og i samsvar med Riksmeklingsmannens møtebøker av 26. mai 2000.

III

For alle embets- og tjenestemenn som ikke får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt gjennom hovedtariffavtale eller som er lønnet utenfor tariffavtalen og ikke får sin lønn fastsatt administrativt i kontrakt, skal gjelde samme lønns- og arbeidsvilkår som etter pkt. I.

IV

Stortinget samtykker i at Kongen på vegne av staten kan bringe tvister i forbindelse med tariffoppgjøret i staten i 2000 inn for Rikslønnsnemnda i samsvar med forutsetningene i lov om offentlige tjenestetvister av 18. juli 1958, jf. § 26.

V

  • 1. Løpende pensjoner i Statens Pensjonskasse reguleres i samsvar med økningen i folketrygdens grunnbeløp pr. 1. mai 2000.

  • 2. Statens Pensjonskasse gis fullmakt til å regulere og tilpasse pensjoner som på grunn av særlige pensjonstekniske forhold ikke med rimelig resultat kan reguleres i samsvar med pkt. I.

  • 3. Arbeids- og administrasjonsdepartementet gis fullmakt til å regulere pensjoner av statskassen på samme måte som for statspensjonister etter pkt. I.

VI

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet får fullmakt til å fordele bevilgningen under kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet, post 1 Driftsutgifter, på de av departementets poster som har lønnsbevilgning.

VII

På statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1500

Arbeids- og administrasjonsdepartementet (jf. kap. 4500)

1

Driftsutgifter, økes med ...

450 000

fra kr 113 121 000 til kr 113 571 000

1502

Tilskudd til kompetanseutvikling, kan overføres

70

Tilskudd, bevilges med ...

18 500 000

1503

Midler til tjenestemannsorganisasjonenes opplærings- og utviklingsarbeid

70

Tilskudd, økes med ...

3 859 000

fra kr 147 211 000 til kr 151 070 000

1504

Innskutte midler til lokale forhandlinger i skoleverket

60

(Ny) Tilskudd til preliminære forhandlinger til kommune og fylkeskommune, bevilges med ...

13 000 000

1541

Pensjoner av statskassen

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning, økes med ...

1 007 000

fra kr 33 140 000 til kr 34 147 000

1542

Tilskudd til Statens Pensjonskasse og Pensjonsordningen for apoteketaten

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning, økes med ...

298 956 000

fra kr 6 044 297 til kr 6 343 253 000

70

For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse,

overslagsbevilgning, økes med ...

3 295 000

fra kr 68 463 000 til kr 71 758 000

72

For lærere i grunnskolen, økes med ...

10 917 000

fra kr 218 309 000 til kr 229 226 000

1545

Ventelønn m.v. (jf. kap. 4545)

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning, økes med ...

4 511 000

fra kr 181 025 000 til kr 185 536 000

2315

Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet

1

Driftsutgifter, bevilges med ...

1 102 177 000

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 8. juni 2000

Oddbjørg Ausdal Starrfelt

fung. leder og sekretær

Jon Olav Alstad

ordfører