Etter Stortingets avgiftsvedtak skal det betales
avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift).
Slik olje er umerket. Fritak for avgift gjennomføres ved
bruk av merket olje.
I Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000) ba finanskomiteens
flertall departementet om å vurdere fritak for autodieselavgift for
mineralolje som benyttes i gruver. Det vises her til at det er anført
at bruk av merket olje kan medføre helse- og/eller
miljømessige ulemper. Videre bes departementet om å avklare
om erfaringene fra Sverige kan tilsi at merkestoffene kan gi slike
ulemper.
Mineralolje til bruk i gruver er ikke pålagt
autodieselavgift. Disse bruksområdene kan således
bruke merket lavavgiftsbelagt olje. Det legges til grunn at Stortinget ønsker
en vurdering av om dette fritaket kan gjennomføres ved
at disse bruksområdene tanker høyavgiftsbelagt
blank diesel og deretter får refundert autodieselavgiften
ved søknad.
Avgifts-/merkesystemet trådte
i kraft 1. oktober 1993. Merkestoffene besto da av sporstoffet Solvent Yellow
124 og fargestoffet Solvent Red 462. Dette ga oljen en rød
farge. Fra årsskiftet 1993-1994 kom det fra ulike hold
en rekke meldinger om helseplager knyttet til bruk av merket mineralolje.
Det ble nedsatt en arbeidsgruppe som skulle vurdere om det var behov
for å endre merkestoffene. På bakgrunn av arbeidsgruppens
vurderinger fant departementet ikke grunn til å foreta
endringer i merkesystemet, jf. omtale i St.meld. nr. 2 (1994-1995)
Revidert nasjonalbudsjett 1995.
I forbindelse med innføringen av merkesystemet kom
det også meldinger om at merket parafin medførte belegg
og sotdannelseri de særegne
norske parafinbrennere av typen skall-/vekebrennere. På denne
bakgrunn ble det nedsatt en ny arbeidsgruppe som skulle vurdere
alternative merkestoffer. Arbeidsgruppen konkluderte med å anbefale
at fargestoffet Solvent Blue erstattet fargestoffet Solvent Red.
Arbeidsgruppen vurderte eventuelle helsemessige effekter ved bruk av grønnmerket
olje. Arbeidsgruppen fant ikke slike negative effekter dokumentert.
Arbeidsgruppen pekte blant annet på at Solvent Blue er
blitt benyttet i Sverige siden 1993. Kort tid etter innføringen av
systemet i Sverige i 1993 ble det mottatt meldinger om negative
helseeffekter av merkestoffet (kvalme, øyeirritasjon, uvelhet).
På bakgrunn av disse meldingene ble det satt i verk en
utredning om mulige konsekvenser ved bruk av grønn diesel.
Utredningen ble publisert i SOU 1995:3, Grön diesel - miljö-
och hälsorisker, Stockholm 1995. Utredningen er blant annet basert
på forsøk. Det konkluderes med at det er lite sannsynlig
at de rapporterte helseeffektene skulle kunne forklares ved de tilsatte
merkestoffene.
Toll- og avgiftsdirektoratet og Finansdepartementet tiltrådte
arbeidsgruppens anbefaling og omleggingen til Solvent Blue ble gjennomført
ved forskriftsendring 20. august 1999.
Som nevnt er det i Sverige konkludert med at
de rapporterte helseeffektene ikke kan forklares ved de tilsatte
merkestoffene. Sveriges fritak for diesel til bruk i gruver ble
innført i forbindelse med Riksdagens behandlingen av Regjeringens
proposisjon 1994/95:203 Finansiering av medlemsskapet i
Europeiska unionen. Helse- og/eller miljømessige
hensyn ble verken anført som grunnlag for fritaket eller
som begrunnelse for å gjennomføre fritaket som
en refusjonsordning.
Etter Stortingets avgiftsvedtak § 2
andre ledd bokstav a kan departementet i særskilte enkeltstående
tilfelle bestemme at fritak for avgift kan gjennomføres
på annen måte enn ved bruk av merket olje. Departementet
finner det ikke dokumentert at tilsetting av merkestoffer i det
meget begrensede omfang som skjer ved merking av diesel medfører
helse- og/eller miljømessige ulemper utover det
som umerket diesel kan forårsake.
Bedriften Norcem har imidlertid valgt å bruke
blank diesel til bruk under jorden i sine kalksteingruver i Brevik
etter klage fra sine ansatte. Departementet vil etter en helhetsvurdering
gå inn for at det kan etableres en refusjonsordning for
denne anvendelsen. Fordi det her er snakk om et begrenset kontrollerbart
kvantum er en slik refusjonsordning forholdsvis enkel å etablere. Departementet
foreslår at denne begrensede refusjonsordningen etableres
med hjemmel i departementets fullmakt i avgiftsvedtaket. Refusjonsordningen
trer i kraft fra 1. juli 2000.
Komiteen tar dette
til etterretning.