16. juni 2005 valgte Stortinget - i samsvar
med § 23 i Stortingets forretningsorden - følgende
stortingsrepresentanter til medlemmer i den forberedende fullmaktskomité:
Berit Brørby, Asmund Kristoffersen,
Bendiks H. Arnesen, Marit Nybakk, Sonja Irene Sjøli, Søren
Fredrik Voie, Svein Flåtten, Siri A. Meling, Siv Jensen, Lodve
Solholm, Karin Andersen, Rolf Reikvam, May-Helen Molvær
Grimstad, Jan Sahl, Ola D. Gløtvold, Trine Skei Grande
og Steinar Bastesen. Som leder ble valgt Berit Brørby og
som nestleder Sonja Irene Sjøli. Det ble samtidig valgt
personlige varamedlemmer. Heidi Grande Røys har møtt
for Karin Andersen og Kari Lise Holmberg har møtt for Siri
A. Meling. Sigrun Øye møtte for Asmund Kristoffersen
på komiteens møte 27. september 2005.
Valgdagen var fastsatt ved kgl.res. til mandag
12. september 2005. Etter innkalling av lederen kom komiteen sammen
fredag 23. september 2005.
Komiteen har oppnevnt Brit Brenno fra Stortingets administrasjon
som sekretær. Dessuten har spesialrådgiver Jan-Ivar
Pavestad vært til stede under komiteens møter.
Stortingets forretningsorden fastsetter i § 23
fjerde ledd at før det nye storting trer sammen, skal den
forberedende fullmaktskomité levere en foreløpig
innstilling om alle valg- og fullmaktsspørsmål
som en må regne med kan få innvirkning på sammensetningen
av det nye storting.
Riksvalgstyret utferdiger fullmakter for samtlige valgte
stortingsrepresentanter og vararepresentanter, og fullmaktene sendes
til Stortinget. Grunnloven § 64 bestemmer at Stortinget
skal bedømme lovligheten av fullmaktene. Det følger
av dette at Stortinget av eget tiltak skal bedømme om representantene
og vararepresentantene er gyldig valgt i henhold til reglene i grunnlov,
lov og forskrift.
Fylkesvalgstyrenes kontroll av stortingsvalget,
som er omtalt nedenfor, er foreløpig og danner grunnlag
for Stortingets endelige kontroll av valget. I tillegg til fylkesvalgstyrenes
møtebøker utgjør rapporten fra fylkesmannen
om valget i Oslo og riksvalgstyrets avgjørelser av klager
grunnlag for Stortingets kontroll. Dessuten skal Stortinget bedømme
gyldigheten av fylkesvalgstyrenes valgoppgjør og riksvalgstyrets
valgoppgjør.
Valgloven § 13-3 bestemmer at Stortinget
skal kjenne stortingsvalget i en kommune eller i et fylke ugyldig
hvis det er begått feil som antas å ha hatt innflytelse
på utfallet av valget, og som det ikke er mulig å rette.
Stortinget skal sørge for at feil blir rettet i den utstrekning
det er mulig. Når valget i en kommune eller i et fylke
er kjent ugyldig, påbyr Stortinget omvalg.
Etter valgloven § 10-9 skal fylkesvalgstyrene
kontrollere gjennomføringen av stortingsvalget i kommunene
med grunnlag i det materiell de får tilsendt fra valgstyrene.
Målet med kontrollen er å avdekke feil som kan
få betydning for valgoppgjøret og feil som kan få betydning
for vurderingen av om valget er gyldig. Det materiell som valgstyrene
skal sende til fylkesvalgstyret er bekreftet avskrift av det som
er protokollert i forbindelse med valget, alle godkjente stemmesedler,
alle forkastede stemmegivninger og stemmesedler, alle valgkort fra
forhåndsstemmegivningen, alle omslagskonvolutter fra forhåndsstemmer utenriks
og på Svalbard og Jan Mayen, og kopi av innkomne klager.
Dersom fylkesvalgstyret finner feil ved valgstyrenes avgjørelser
om å godkjenne eller forkaste stemmegivninger eller stemmesedler,
eller feil i valgstyrets opptelling, skal feilene rettes. Finner
fylkesvalgstyret feil som det ikke kan rette, skal det beskrive feilen
i møteboken. Resultatet av kontrollen skal fylkesvalgstyret
protokollere i sin møtebok, og utskrift av møteboken
skal sendes til Stortinget og riksvalgstyret. For Oslos vedkommende
skal fylkesmannen i Oslo og Akershus foreta den kontrollen som for
andre valgstyrer er lagt til fylkesvalgstyret, men fylkesmannen
kan ikke rette feil ved valgstyrets prøving av stemmer
eller opptelling. Fylkesmannen skal protokollere slike feil, og
protokollen skal sendes Stortinget og riksvalgstyret.
Grunnloven § 55 bestemmer at valgstyrenes
kjennelser angående "Stridigheder om Stemmeret" kan innankes
for Stortinget. Klager over andre forhold i forbindelse med forberedelsen
og gjennomføringen av valget er regulert av valgloven.
Den tidligere valgloven bestemte at også slike forhold
kunne påklages til Stortinget. Stortinget selv fattet vedtak
i alle klagesaker, men slike avgjørelser kunne først
tas etter valget. Ved valgene i 1997 og 2001 avga departementet
uttalelse om klagene i brev til Stortinget.
Reglene om klagebehandling er vesentlig endret
i den nye valgloven § 13-1. Riksvalgstyret er blitt klageinstans
for alle andre valgklager enn de som gjelder stemmerett og retten
til å avgi stemme. Riksvalgstyret skal avgjøre
klagene så snart som mulig, og avgjørelsene har
bindende virkning for valgmyndighetene. Riksvalgstyret skal oversende
sine vedtak i klagesaker til Stortinget. Som følge av Grunnloven § 55
er Stortinget fortsatt klageinstans for "klager som gjelder stemmerett
og retten til å avgi stemme". Om slike klagesaker skal
riksvalgstyret avgi uttalelse til Stortinget.
I lovforarbeidene er presisert at Grunnloven § 64 ikke
er til hinder for at andre valgorganer enn Stortinget kontrollerer
valgavviklingen og herunder retter opp feil ved å omgjøre
avgjørelser. Stortinget kan omgjøre alle avgjørelser
av underordnede valgorganer og kan overprøve riksvalgstyrets
avgjørelser i klagesaker som en del av sin prøving
av valgets gyldighet i henhold til Grunnloven § 64.
Klage må fremmes innen sju dager etter
valgdagen. Klage over fylkesvalgstyrets valgoppgjør må fremmes innen
sju dager etter at oppgjøret foreligger. Klage med krav
om endring av et fylkesvalgstyrevedtak om å godkjenne eller
forkaste et listeforslag må fremsettes innen sju dager
etter offentliggjøringen av overskriftene på de
godkjente valglistene. Klage skal være skriftlig og skal
fremsettes for valgstyret, fylkesvalgstyret, fylkesmannen, departementet
eller Stortingets administrasjon.
Som vedlegg til denne innstilling følger:
– redegjørelse
for riksvalgstyrets vedtak i klagesaker,
– oversikt over fylkesvalgstyrenes
valgoppgjør som viser stemmetallene for valglistene og
fordelingen av distriktsmandatene,
– sammendrag av riksvalgstyrets
oppgjør som viser utregningen og fordelingen av utjevningsmandatene,
– navnene på de valgte
representantene og vararepresentantene, ifølge fylkesvalgstyrenes
og riksvalgstyrets oppgjør, ordnet fylkesvis,
– statistikk over godkjente og
forkastede stemmegivninger og forkastede stemmesedler.
En del av Grunnlovens bestemmelser om stortingsvalg ble endret ved stortingsvedtak 26. mai 2003. Videre er det siden forrige stortingsvalg vedtatt en ny valglov av 28. juni 2002 nr. 57 og en valgforskrift av 2. januar 2003 nr. 5. Den nye valgloven gjaldt første gang ved kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2003. Innholdsmessig er det betydelige endringer i reglene siden forrige stortingsvalg. I det følgende gis en oversikt over innholdet av en del av de nye reglene i Grunnlov, valglov og forskrift. De nye reglene om klager er omtalt i punkt 1.4 ovenfor.
Ved endring av Grunnloven §§ 57
og 58 er antallet stortingsrepresentanter økt til 169,
derav 150 distriktsrepresentanter og 19 utjevningsrepresentanter.
Antallet utjevningsmandater er dermed økt fra 8 til 19.
Antallet valgdistrikter er fastsatt til 19, og hvert valgdistrikt
skal ha ett utjevningsmandat. I valgloven § 11-1 er det bestemt
at hvert fylke utgjør et valgdistrikt. Bestemmelsene om
hvor mange representanter hvert valgdistrikt skal ha, er tatt ut
av Grunnloven og erstattet av en regel om at det hvert åttende år
skal regnes ut hvor mange mandater hvert valgdistrikt skal ha, etter
en beregning av forholdet mellom hvert distrikts antall innbyggere
samt areal, og hele rikets antall innbyggere samt areal, når
hver innbygger gir ett poeng og hver kvadratkilometer gir 1,8 poeng.
Nærmere regler om beregningen er gitt
i valgloven § 11-3. Beregningen skal foretas av departementet. Folketallet
ved nest siste årsskifte før det aktuelle stortingsvalget
skal legges til grunn. For hvert valgdistrikt fastsettes et fordelingstall
som er lik folketallet pluss antall kvadratkilometer multiplisert
med 1,8. Hvert valgdistrikts fordelingstall divideres med 1-3-5-7
osv. Kvotientene nummereres fortløpende, og mandatene fordeles
på grunnlag av størrelsen på distriktenes
kvotienter. Representantplass nr. 1 tilfaller det valgdistrikt som
har den største kvotienten, osv. Resultatet av beregningen
ved dette valget er gjengitt i punkt 3 nedenfor.
Fylkesvalgstyret skal foreta valgoppgjør
for distriktsmandatene fra fylket. Først fordeles mandatene mellom
valglistene etter samme metode som før, med delingstallene
1,4-3-5 osv. jf. Grunnloven § 59 annet ledd og valgloven § 11-4.
Når det er avgjort hvor mange distriktsmandater en valgliste
skal ha, fordeles mandatene til kandidatene på listene
i samsvar med loven § 11-5. Også disse reglene
er uendret.
Deretter foretar riksvalgstyret valgoppgjøret
for å fordele de 19 utjevningsmandatene. Metoden for fordelingen
mellom partiene fremgår av Grunnloven § 59 fjerde
og femte ledd og valgloven § 11-6 annet ledd. Disse bestemmelsene
har i det vesentlige det samme innhold som tidligere, deriblant
at et parti må ha fått minst fire prosent av stemmene
i hele landet for å få utjevningsmandat.
Partienes utjevningsmandater skal fordeles mellom
fylkene, ett til hvert fylke, etter reglene i valgloven § 11-6
tredje ledd. Disse har et annet innhold enn de tidligere reglene
i Grunnloven § 59 siste ledd. For hvert fylke og for hvert
parti som har vunnet utjevningsmandat, tas utgangspunkt i partiets
stemmetall i fylket. Har partiet ikke fått noe distriktsmandat,
skal partiets stemmetall i fylket legges til grunn. Har partiet fått
distriktsmandat, skal partiets stemmetall divideres med et tall
som er en mer enn det dobbelte av antall distriktsmandater partiet
har fått i fylket. Partiets stemmetall eller de fremkomne
kvotienter divideres med det gjennomsnittlige antall stemmer per
distriktsmandat i vedkommende fylke. De fremkomne kvotientene for samtlige
fylker og for samtlige partier som har vunnet utjevningsmandat,
ordnes etter størrelse. Utjevningsmandat nr. 1 tildeles
det parti og det fylke som etter beregningen har den største
kvotienten. Utjevningsmandat nr. 2 tildeles det parti og det fylke
som har den nest største kvotienten osv. Når et
fylke er blitt tildelt et utjevningsmandat, kommer det ikke i betraktning
ved de videre beregningene. Når et parti har fått
det antall utjevningsmandater det skal ha, kommer det ikke i betraktning
ved de videre beregningene.
Regelen i Grunnloven § 61 om at 10 års
botid i riket er et vilkår for valgbarhet, er opphevet.
Ifølge Grunnloven § 62 kan
de tjenestemenn som er ansatt ved statsrådets kontorer,
ikke velges til stortingsrepresentanter. Unntatt fra dette var før
endringen i 2003 bare statssekretærer, dermed var politiske
rådgivere i departementene ikke valgbare. Ved grunnlovsendringen
ble politiske rådgivere tatt med i unntaksbestemmelsen,
det vil si at de er blitt valgbare. De kan imidlertid ikke møte
på Stortinget så lenge de innehar sine stillinger,
tilsvarende som statssekretærer. Videre er høyesterettsdommere
blitt ikke valgbare. Bestemmelsen om at Hoffets betjenter og pensjonister
ikke er valgbare, er opphevet.
Tidligere fulgte det av Grunnloven § 63
at den som har fylt 60 år senest i valgåret, ikke
er pliktig til å motta valget. Denne bestemmelsen er opphevet.
Stemmeberettigede som er bosatt i Norge, skal
etter den nye valgloven føres inn i manntallet i den kommunen
der de er folkeregisterført som bosatt den 31. mai i valgåret.
Etter den tidligere loven var tilsvarende dato 31. mars.
Personer som har vært registrert bosatt
i utlandet i mer enn 10 år, må søke om å bli
manntallsført. Tidligere måtte søknad
ha kommet inn til valgstyret senest to uker før valgdagen.
Nå gjelder ikke lenger en bestemt søknadsfrist,
idet valgstyret kan oppdatere manntallet så langt opp til
valgdagen som det er praktisk mulig.
I sammenheng med at Posten overtok ansvaret
for forhåndsstemmegivningen, ble det bestemt i loven at det
skulle utstedes valgkort til alle som var manntallsført
og bosatt innenriks. Valgkortet inneholdt opplysninger om bl.a.
velgerens navn, adresse og fødselsår, i hvilken
kommune velgeren er manntallsført og hvor i manntallet
velgeren er å finne, valgstyrets adresse og valglokalets åpningstid.
Ved forhåndsstemmegivning innenriks var valgkort obligatorisk.
Hadde velgeren ikke med seg valgkort, ble valgkort skrevet ut av
forhåndsstemmemottakeren. For å stemme på valgdagen
var valgkort ikke nødvendig. Etter den nye valgloven er
det ikke obligatorisk å sende ut valgkort til alle velgere.
Stemmemottaker innenriks skal skrive ut valgkort til velger som
avgir forhåndsstemme. Valgkortet skal bl.a. fylles ut slik
at det er mulig entydig å identifisere velgeren. For øvrig
er det opp til den enkelte kommune om den vil produsere og sende
ut valgkort.
I Grunnloven § 50 tredje ledd heter
det at regler om stemmerett for ellers stemmeberettigede personer
som på valgdagen åpenbart lider av alvorlig sjelelig
svekkelse eller nedsatt bevissthet, "kunne fastsættes ved Lov".
Bestemmelsen påbyr ikke at valgloven skal ha særregler
om stemmerett for denne gruppen.
Den tidligere valgloven hadde regler om velgere
som "lider av alvorlig sjelelig svekkelse eller nedsatt bevissthet".
Dersom stemmestyret fant grunn til å anta at en velger
var i en slik tilstand, skulle det legge vedkommendes stemme i et
særskilt omslag hvor velgerens navn mv. skulle påføres,
og stemmestyret skulle begrunne hvorfor det hadde lagt stemmegivningen
til side. Valgstyret avgjorde om stemmegivningen skulle vrakes.
Tilsvarende gjaldt ved forhåndsstemmegivningen. Den omtalte
bestemmelsen om valgtingsstemmegivning ble videreført i
den nye valgloven, men ble senere opphevet ved lov av 15. april
2005 nr. 18. Dermed gjelder det ikke lenger spesielle lovregler
om slike velgere.
Valgstyret skal legge stemmegivningen til lokaler som
er lett tilgjengelige og hvor alle velgere kan ta seg inn uten å måtte
be om hjelp. Andre lokaler skal ikke benyttes med mindre særlige
grunner foreligger. Ved tilrettelegging i valglokalene skal det
legges vekt på god tilgjengelighet for alle velgere. Blinde
og svaksynte skal kunne avgi stemme uten å måtte
be om hjelp.
Den tidligere valgloven bestemte at en velger
som på grunn av legemlige mangler eller andre årsaker
ikke er i stand til å avgi stemme slik som beskrevet i
loven, kan få den nødvendige hjelp av en person
som velgeren selv utpeker blant dem som er til stede i valglokalet. Dette
gjaldt både ved stemmegivning på forhånd
og på valgtinget. Hjelperen kunne være hvem som
helst som var til stede i lokalet, som hadde fylt 14 år.
I den nye valgloven er det uttrykkelig slått
fast at velgeren selv må be stemmestyret eller stemmemottakeren
om å få hjelp. Ifølge forarbeidene skal
bestemmelsen forstås slik at det alltid skal være
en representant fra de valgansvarlige (stemmemottaker, valgfunksjonær
eller stemmestyremedlem) som gir assistanse til en velger som har
behov for hjelp. Dessuten kan en velger med alvorlig psykisk eller
fysisk funksjonshemming peke ut en ekstra hjelper, etter eget valg.
Hjelpere har taushetsplikt om velgerens stemmegivning.
Ved den nye valgloven ble starttidspunktet for
forhåndsstemmegivningen innenriks endret fra 15. juli til 10.
august. Utenriks og på Svalbard og Jan Mayen begynner den
fortsatt 1. juli.
Lovens siste frist for å avgi forhåndsstemme
er siste fredag før valgdagen. Imidlertid er velgeren selv ansvarlig
for å avgi forhåndsstemme så tidlig at
stemmegivningen kommer inn til valgstyret innen valgdagen mandag
kl. 20. Tidligere var den sistnevnte fristen første tirsdag
etter valgdagen.
Ved valgene i 1997, 1999 og 2001 hadde Posten ansvaret
for all forhåndsstemmegivning innenriks. Forhåndsstemmer
ble mottatt på postkontorene og landpostrutene, og Posten
arrangerte forhåndsstemmegivning på institusjoner
og hjemme hos syke/uføre. Ved den nye valgloven
ble det vedtatt å føre forhåndsstemmegivningen
tilbake til kommunene, slik ordningen var fram til valget i 1997.
Forhåndsstemmegivning skal foregå i egnet lokale,
hos stemmemottaker som er oppnevnt av valgstyret. Loven krever at
det skal mottas forhåndsstemmer på helse- og sosialinstitusjoner,
for øvrig er det overlatt til valgstyret å beslutte
hvor dette skal skje.
Før poststemmegivningen ble innført
kunne velgerne avgi ny stemme på valgdagen selv om de hadde
forhåndsstemt, og i så fall ble forhåndsstemmen
forkastet. Siden valget i 1997 har systemet vært slik at
forhåndsstemmene så langt som mulig skal prøves
og godkjennes av valgstyret før valgdagen. Godkjente forhåndsstemmer
blir krysset av i manntallet før valgdagen og er dermed
endelige i den forstand at dersom samme velger også avgir
stemme på valgtinget (i et særskilt omslag), skal
den siste forkastes. Den beskrevne ordningen gjelder ikke for forhåndsstemmer
som kommer inn til valgstyret så sent at de ikke blir godkjent
og krysset av i manntallet før valgdagen. Har velgeren
i et slikt tilfelle også avgitt valgtingsstemme som er avkrysset
i manntallet, blir forhåndsstemmen forkastet. Den nye valgloven
viderefører disse reglene.
Til og med valget i 2001 var det alltid nok
med én stemmemottaker ved mottak av forhåndsstemmer.
Den nye valgloven krever at minst to stemmemottakere er til stede
ved stemmegivning på institusjon og ved ambulerende stemmegivning
(hjemme hos velgeren).
Tidligere kunne norske borgere som oppholdt
seg i land hvor regelverket var til hinder for forhåndsstemmegivning
til offisiell stemmemottaker avgi stemme ved brevpost uten medvirkning
av stemmemottaker. Ved den nye valgloven er adgangen til å avgi
"brevstemme" utvidet til å omfatte alle velgere som oppholder
seg utenfor riket og som ikke har mulighet til å oppsøke
en stemmemottaker.
Velgere som har stemmerett i et annet fylke
enn der de avgir forhåndsstemme, skulle tidligere få utlevert
en stemmeseddel for hvert registrert parti som stilte liste ved valget,
bare påtrykt partinavn, uten kandidatnavn. Ved de siste
valgene ble slike stemmesedler produsert i sett. Nå skal
disse velgerne i stedet få utlevert en avkryssingsstemmeseddel
hvor de registrerte partinavnene er samlet, med rubrikker for avkryssing
av et partinavn. I tillegg til partinavnene i alminnelig trykt tekst
står en forkortelse av partinavnet i punktskrift beregnet
på blinde velgere. Departementet produserer denne stemmeseddelen.
Det enkelte valgstyre fastsetter stemmetiden
i kommunen og kunngjør tid og sted for stemmegivningen. Til
og med valget i 2001 skulle stemmetiden på mandag være
minst fem timer, og som hovedregel skulle stemmegivningen avsluttes
tidligst kl. 20. Valgstyret kunne enstemmig vedta å avslutte
tidligere dersom det ble antatt å være unødvendig,
eller å skape vanskeligheter å holde lokalene åpne
til kl. 20. Ikke i noe tilfelle kunne stemmetiden vare ut over kl.
21. Den nye valgloven bestemmer at stemmegivningen mandag ikke må foregå senere
enn kl. 20. For øvrig heter det i loven bare at valgstyret
fastsetter tiden for stemmegivningen.
Ved tidligere valg har regelen vært
at når stemmelokalet stenges på det fastsatte
tidspunkt, skal de velgere som da er til stede i valglokalet få avgi
stemme. Regelen er endret slik at velgere som "har møtt
frem ved valglokalet" når dette skal stenge, skal få avgi
stemme.
Til og med valget i 2001 måtte alle
velgere legge stemmeseddelen i en stemmeseddelkonvolutt for at stemmegivningen
skulle bli gyldig. Stemmeseddelkonvoluttene skulle innenriks ha
offisielt stempel og ha samme farge, form og størrelse,
de skulle være ugjennomsiktige og uten merke som kunne
identifisere velgeren. Etter den nye valgloven skal det ikke brukes
stemmeseddelkonvolutt ved ordinær stemmegivning på valgtinget.
I stedet skal velgeren brette sammen stemmeseddelen med teksten
inn, og dette skal gjøres "i enerom og usett". Stemmesedlene
skal produseres på en slik måte at listeoverskriften
ikke er synlig når stemmeseddelen er brettet sammen. Før
velgeren legger stemmeseddelen i urnen, skal stemmestyret stemple
den med et offisielt stempel. Stemmeseddel som ikke er stemplet,
må forkastes.
Stemmeseddelkonvolutt skal fortsatt brukes ved
forhåndsstemmegivning og ved de særskilte prosedyrer for
stemmegivning på valgtinget der velgeren ikke legger stemmeseddelen
i urnen. Men det fører ikke til forkastelse om det ikke
er brukt stemmeseddelkonvolutt eller er brukt en annen slags konvolutt
enn den offisielle. Også stemmesedler som på valgtinget
skal legges i stemmeseddelkonvolutt, skal stemples.
Den nye valgloven bygger på hensynet
til at færrest mulig forhold skal føre til forkastelse
og at stemmesedler ikke skal forkastes med mindre det er umulig å fastslå hva
velgeren har men;
1) Tidligere ble forhåndsstemmer
avgitt utenriks forkastet hvis omslagskonvolutten ikke var underskrevet
av stemmemottakeren og velgeren. Nå fører ikke
dette uten videre til forkastelse.
2) Hvis en velger avgir flere "fremmede"
stemmer (på valgdagen), skulle tidligere alle forkastes.
Nå skal den som først kommer valgstyret i hende
godkjennes dersom den oppfyller lovens vilkår.
3) Det er ikke lenger et vilkår
for godkjenning at stemmeseddelen har en overskrift som viser hvilken
valgliste den gjelder. Loven krever nå at "det fremgår
hvilket parti eller gruppe velgeren har stemt på", og dette
vilkåret kan være oppfylt selv om stemmeseddelen
bare inneholder navnet på en eller flere kandidater.
4) De tidligere reglene om forkastelse
av stemmesedler og stemmegivninger på grunn av "særmerking"
mv. er heller ikke videreført. Dette innebærer
at bl.a. følgende forhold ikke lenger fører til
forkastelse:
a) Velgeren har gitt uttrykk for en mening
om personer, organisasjoner eller samfunnsspørsmål,
b) Velgeren har signert eller velgerens
identitet fremgår på annen måte,
c) Velgeren har rettet stemmeseddelen
med skrivemaskin,
d) Det ligger noe annet enn stemmesedler
i stemmeseddelkonvolutten, når det fremgår at
det er lagt der med vilje.
Fylkesvalgstyret skal produsere blanke stemmesedler
i samme format og med samme utforming som ordinære stemmesedler,
og blanke stemmesedler skal legges ut sammen med de ordinære.
Blanke stemmer er blitt regnet med i gruppen forkastede stemmer
sammen med stemmer som er forkastet fordi det er gjort en feil av
velgeren eller en valgfunksjonær. Blanke stemmer er regnet
med i tallet på avgitte stemmer og er dermed tatt med i
grunnlaget for utregning av valgdeltakelsen. I Ot.prp. nr. 44 (2004-2005)
påpeker departementet at en må se på blanke
stemmer som en form for meningsytring, derfor vil de bli skilt ut
som en egen kategori, som skiller seg fra både ordinært
forkastede og godkjente stemmer. Dette er kommet til uttrykk i formularene
som brukes ved bokføring av valg.
Departementet har ved brev av 24. mai 2004 underrettet Stortinget om beregningen av mandatfordelingen mellom fylkene i henhold til valgloven § 11-3, jf. Grunnloven § 57. Beregningen har gitt følgende resultat:
Østfold |
9 |
Akershus |
16 |
Oslo |
17 |
Hedmark |
8 |
Oppland |
7 |
Buskerud |
9 |
Vestfold |
7 |
Telemark |
6 |
Aust-Agder |
4 |
Vest-Agder |
6 |
Rogaland |
13 |
Hordaland |
15 |
Sogn og Fjordane |
5 |
Møre og Romsdal |
9 |
Sør-Trøndelag |
10 |
Nord-Trøndelag |
6 |
Nordland |
10 |
Troms |
7 |
Finnmark |
5 |
Totalt |
169 |
I henhold til valgloven § 10-9 skal
fylkesvalgstyrene kontrollere gjennomføringen av stortingsvalg
i kommunene med grunnlag i det materiell de får tilsendt etter
lovens § 10-8. Det fremgår av merknadene til bestemmelsen
i Ot.prp. nr. 45 (2001-2002) at det i første rekke er valgstyrenes
møtebøker som danner grunnlag for denne kontrollen.
Fylkesvalgstyrets kontroll danner på sin side grunnlag
for Stortingets vurdering av valgets gyldighet iht. valgloven § 13-3
første ledd, jf. pkt. 1.2 ovenfor.
Det fremgår videre av Ot.prp. nr. 45
(2001-2002) at Kommunal- og regionaldepartementet har ansvaret for veiledning
om regelverk overfor kommunene og produksjon og utsending av valgmateriell.
Departementet uttalte i proposisjonen at det ville vurdere om det kunne
være aktuelt å delegere hovedansvaret for de oppgaver
departementet i dag utfører i tilknytning til sentral veiledning
om regelverket til et fylkesmannsembete. Kontroll- og konstitusjonskomiteen støttet
dette i Innst. O. nr. 81 (2001-2002) pkt. 6.
Komiteen viser til
at fylkesvalgstyrenes møteprotokoller er grunnlaget for
Stortingets kontroll av valgets gyldighet. Det er derfor av avgjørende
betydning for Stortingets arbeid at møtebøkene
er nøyaktig utfylt, og inneholder korrekt informasjon.
Komiteen peker på at
valgstyrene og fylkesvalgstyrene foretar en grundig og omfattende
opptelling og kontroll av stemmesedler og stemmegivninger. Flere fylker
har imidlertid påpekt problemer med formularene som benyttes
for rapportering av valgresultatet, og med bruken av EDB-systemet
som har vært benyttet i valgoppgjøret. Når
det gjelder bruken av EDB-systemer i valgoppgjøret vises
til pkt. 4.2 nedenfor.
Når det gjelder møtebøkene
uttaler for eksempel fylkesvalgstyret i Østfold:
"Som vanlig sliter mange av kommunene svært
med møteboka. Særlig statistikken stemmer ikke
med det som kommer fram i møtebok og av innsendt materiale. Det
som følger møteboka er "korrigert versjon" foretatt av
fylkesvalgstyret. Selv dette er ikke alltid riktig, da man av og
til må "gjette" hvor kommunene har hentet tallene sine.
Fylkesvalgstyret i Østfold ber innstendig om enklere løsninger
og bedre opplæring".
Komiteen understreker viktigheten
av at fylkesvalgstyrene også prioriterer gjennomgangen
av valgstyrenes møtebøker for å forsikre
seg om at de opplysninger som bringes videre til Stortinget om gjennomføringen
av valget, er fullstendige og nøyaktige. Tallmaterialet
benyttes til å vurdere muligheten for om feil kan ha hatt
innvirkning på utfallet av valget og danner grunnlag for
ulik statistisk informasjon. Komiteen har ved dette
valget funnet flere eksempler på at valgstyrenes og fylkesvalgstyrenes
protokollering i møtebøkene har vært
mangelfull og ser behov for bedre rutiner knyttet til kontrollarbeidet.
Komiteen vil i denne forbindelse
peke på behovet for en grundig opplæring og oppfølging
av valgmedarbeiderne uavhengig av hvilken organisatorisk løsning som
velges for valgarbeidet på sentralt nivå. Valgarbeidet
stiller særlige krav til opplæring og oppfølging fordi
det går lang tid mellom hver gang arbeidet skal utføres. Komiteen vil
videre understreke behovet for at de formularer som brukes for rapportering
fra valgstyrene og fylkesvalgstyrene har en brukervennlig utforming.
Komiteen ber departementet i
samarbeid med fylkene foreta en gjennomgang av rutinene og formularene
som benyttes ved valgoppgjøret både i kommunene
og i fylkeskommunene slik at rapporteringen til Stortinget får
en tilfredsstillende kvalitet.
Bruken av EDB-baserte valgoppgjørssystemer
ble drøftet i Ot.prp. nr. 45 (2001-2002) pkt. 14.7. Departementet
viste til at etter den daværende valglov skulle departementet
godkjenne bruk av, og fastsette nærmere krav til EDB-baserte
systemer for opptelling og registrering av stemmegivninger ved kommunestyrevalg, og
systemer for valgoppgjør ved stortingsvalg, fylkestingsvalg
og kommunestyrevalg.
Valglovutvalget gikk inn for at valglovens bestemmelser
om godkjenning av EDB-baserte valgoppgjørssystemer ikke
burde videreføres, og departementet sluttet seg til dette.
Det viste bl.a. til at å fjerne godkjenningsordningen var
i samsvar med prinsippet om nedbygging av statlige kontroll- og
godkjenningsordninger overfor kommunesektoren. Det ble også vist
til at departementets daværende godkjenningsordning ikke
omfattet hele systemløsningen, og at kommuner og fylkeskommuner
fortsatt var ansvarlige for at programmet i sin helhet var i samsvar
med valgloven.
Det fremgår av opplysninger fra flere
fylker og komiteens egen gjennomgang at det har oppstått problemer
i valgoppgjøret bl.a. pga. vanskeligheter knyttet til bruken
av elektroniske valgoppgjørssystemer.
Komiteen viser til fylkesvalgstyret
i Telemark som bl.a. uttaler:
"Ved kontroll av innsendte møtebøker
viste det seg at en rekke kommuner hadde foretatt etterfølgende
rettinger i valgstyrenes møtebøker uten at de
samme rettingene av kommunene var rettet opp i kommunens elektroniske
valgsystem. Dette medførte et stort merarbeid i form av
utvidet kontroll og manuelle rettelser for utarbeidelsen av fylkesvalgstyrets
møtebok og ved fylkeskommunens innrapportering av valgnattskjema
til KRD".
Resultatet av disse og andre problemer med bruken av
EDB-systemene har vært at flere fylker har måttet foreta
omfattende manuell tilleggskontroll. Dette har gjort det vanskelig å holde ønsket
fremdrift og har bidratt til at det har oppstått uklarheter
i og usikkerhet om tallmaterialet.
Komiteen vil understreke at fylkeskommunene
og kommunene har ansvar for at valgarbeidet legges opp på en
betryggende måte uavhengig av hvilke tekniske hjelpemidler
som benyttes. På bakgrunn av de problemer som har vært
knyttet til bruken av EDB-baserte valgoppgjørssystemer
ved dette valget, ser komiteen behov for at de eksisterende
EDB-programmers egnethet og valgmedarbeidernes opplæring
i bruken av systemene vurderes. Komiteen ber departementet sørge
for at en slik gjennomgang foretas før neste valg.
Komiteen har merket seg at mange
valgtingsstemmer er forkastet fordi velgeren ikke står
i manntallet i den kommunen hvor stemmen ble avgitt. F.eks. er det ifølge
møtebøkene 433 slike forkastelser i Oslo, 349
i Nordland og 247 i Rogaland. Totalt i landet har komiteen registrert
3 887 slike forkastelser med utgangspunkt i fylkesvalgstyrenes møtebøker.
Disse tallene er så høye at det etter komiteens oppfatning
er grunn til å forsøke se nærmere på hva
som kan ligge bak dem.
Forskjellige forhold kan ligge til grunn for
slike tilfelle: 1) Velgerne er klar over at de ikke står
i manntallet i kommunen hvor de møter opp i et valglokale
på valgdagen, men tror at de likevel kan avgi stemme der, slik
de kan ved forhåndsstemmegivning. 2) Velgerne tror uriktig
at de er manntallsført i kommunen hvor de møter
opp på valgdagen. Enten a) er de manntallsført
i en annen kommune, eller b) de ikke er manntallsført i noen
kommune, dvs. at de ikke har stemmerett ved stortingsvalget. Bak
a-tilfellene kan ligge den villfarelse at en meldt flytting til
folkeregisteret før valgdagen er nok til å bli
manntallsført i kommunen man flytter til, dvs. at de ikke
er klar over at flytting må være meldt senest
31. mai for å oppnå dette. Bak b-tilfellene kan
ligge at vedkommende er ukjent med at det kreves norsk statsborgerskap
for å ha stemmerett ved stortingsvalg, i motsetning til
ved lokalvalg.
Når en velger ikke er manntallsført
i kommunen hvor vedkommende møter opp for å avgi
stemme på valgdagen, går komiteen ut
fra at stemmestyret orienterer velgeren om at dersom stemme blir
avgitt i denne kommunen - på særskilt måte,
vil den trolig bli forkastet, og at velgeren eventuelt kan reise
til kommunen hvor vedkommende er manntallsført og avgi
stemme der. Det siste kan imidlertid være vanskelig eller
umulig for velgeren i løpet av samme dag, og det er forståelig
at en del velgere i en slik situasjon avgir stemme på særskilt måte
der de er, i håp om at stemmegivningen likevel blir godkjent.
Komiteen har registrert at departementet
har utarbeidet forskjellige typer informasjon til velgerne i forbindelse
med årets valg - bl.a. husstandsbrosjyre, annonser og egne
informasjonssider på internett. Av disse fremgår
klart at man må være norsk statsborger for å ha
stemmerett ved stortingsvalget.
Videre heter det for eksempel: "På valgdagen
må du stemme i den kommunen du er manntallsført
i. Alle skal manntallsføres der de var registrert som bosatt
den 31. mai i valgåret" og "På valgdagen må du
stemme i den kommunen der du var registrert i folkeregisteret som
bosatt 31. mai 2005". Komiteen konstaterer at denne
informasjonen ikke er fanget opp eller oppfattet av en del personer
som den var aktuell for. Det samme gjelder informasjonen om at man
må ha norsk statsborgerskap for å kunne stemme
ved stortingsvalget.
Komiteen nevner for øvrig
at i Oslo har kommunen i tillegg sendt et informasjonsbrev til et
utvalg innvandrerorganisasjoner om valget, og kommunens husstandsavis
"Oslo nå" ble sendt ut med informasjon om valget på engelsk,
urdu, arabisk og somali.
Komiteen ber departementet vurdere
ytterligere tiltak både av informasjonsmessig og annen
art med det formål å redusere antallet forkastede
stemmegivninger fordi velgeren ikke er manntallsført. Et
mulig tiltak kan være at alle stemmeberettigede får
tilsendt valgkort som bl.a. viser hvor de er manntallsført. Å skyve
"skjæringsdatoen" for manntallsføringen nærmere
valget enn 31. mai, vil også ha gunstig virkning for så vidt, dersom
dette vil være forsvarlig av praktiske hensyn.
Fylkesvalgstyret i Møre og Romsdal
har opplyst at i en krets i Rindal kommune manglet stemmesedler
fra Høyre fra valglokalet åpnet kl. 12 til kl.
15.45, da en velger etterlyste stemmesedler. Da valglokalet stengte kl.
18, var det avgitt i alt 91 stemmer i kretsen. Fylkesvalgstyret
har sterkt beklaget feilen, men viser til at det i kretsen var få avgitte
stemmer.
Fylkesvalgstyret i Sør-Trøndelag
har opplyst at i en krets i Holtålen kommune ble det ca.
kl. 10.30 oppdaget at stemmesedler fra Venstre manglet. Da var det avgitt
12 stemmer. Stemmelokalet ble da stengt inntil stemmesedler fra
Venstre ble lagt ut kl. 10.45. Ingen forlot lokalet uten å stemme
det kvarteret lokalet var stengt.
Videre vises til klage fra Anne Siig Meen over
valget i en krets i Balsfjord kommune, Troms, og klage fra Ove Virik
Jørgensen over valget i en krets i Hvaler kommune, Østfold,
jf. vedlegg 1.1.
Komiteen finner det meget uheldig
at det oppstår slike situasjoner som beskrevet. Komiteen understreker
at det er et meget viktig - men sårbart - ledd i vårt
valgsystem at stemmesedler for alle godkjente valglister (pluss
blanke stemmesedler) blir lagt ut i alle valglokaler før
de åpner og forblir utlagt så lenge lokalene er åpne.
Derfor må alle stemmestyrer kontrollere dette nøyaktig
før valglokalet åpner og gjennom hele åpningstiden.
Valgstyret i den enkelte kommune må gi stemmestyrene veiledning
og instruksjon om dette. For øvrig bør det der
stemmesedler er utlagt, finnes tydelig informasjon om at dersom
velgeren ikke finner stemmesedler for et parti, kan man skrive partinavnet
på en blank seddel.
Valgforskriften § 34 har regler om
oppbevaring, forsegling og transport av valgmateriell. Det fastslås
i bestemmelsen at valgstyret skal sørge for betryggende rutiner
for oppbevaring og transport av valgmateriell i alle faser av valggjennomføringen.
Valgmateriellet skal forsegles dersom det i perioder ikke er under direkte
oppsyn av valgmyndighet og på en slik måte at ingen
får adgang til materiellet uten at dette etterlater seg
tydelige spor.
Komiteen viser til at fylkesvalgstyret
i Oppland opplyser at enkelte kommuner manglet forsegling på sine
forsendelser til fylkesvalgstyret. Transporten ble ellers foretatt
av to personer og materiellet var forsvarlig innpakket.
Komiteen understreker at ansvaret
for forskriftsmessig forsegling av valgmateriell må innskjerpes
slik at enhver mulighet til å manipulere valgmateriellet unngås.
I henhold til valgloven § 10-3 er det
et vilkår for å godkjenne en stemmeseddel avgitt
på valgtinget at den er stemplet. I opplysningene mottatt
fra fylkesvalgstyrene fremgår det at manglende stempling
av stemmeseddel er den mest utbredte årsaken til at stemmesedler må forkastes.
I alt 1204 stemmesedler ble forkastet av denne grunn. Totalt ble
1 980 stemmesedler forkastet.
Tallene i fylkesvalgstyrenes møtebøker
viser at forekomsten av blanke sedler har økt til 9 452
ved dette valget - mot 8 010 blanke stemmer/tomme konvolutter ved
forrige stortingsvalg. I denne forbindelse kan for øvrig
nevnes at antall blanke stemmesedler/tomme konvolutter
i 1997 var 4 644. Sammenliknet med kommunevalget i 2003 viser antall
blanke stemmesedler likevel en tilbakegang - fra 12 656.
Komiteen peker på at
det ikke er gitt at manglende stempling av stemmesedler på valgtinget
skyldes forsømmelser fra valgmedarbeidernes side. Dersom
velgeren legger to stemmesedler sammen uten at dette oppdages, vil
bare den ytterste bli stemplet og godkjent, mens den andre korrekt
forkastes. Ved kommunevalget i 2003 ble det oppdaget at velgere
i enkelte tilfeller benyttet en blank stemmeseddel som "omslag" om
listeseddelen som erstatning for den tidligere benyttede stemmeseddelkonvolutten.
En slik fremgangsmåte vil medføre at den blanke
stemmeseddelen stemples og godkjennes, mens den egentlige listen
må forkastes. I valghåndboken er det pekt på denne
problemstillingen og det bemerkes s. 66 at
"det er viktig at valgfunksjonærene er oppmerksom på denne
problemstillingen og gjør det de kan for å hindre
feil."
Komiteen viser til at fylkesvalgstyret
i Østfold rapporterer følgende:
"Mange færre blanke stemmesedler - kombinert
med færre ustemplede sedler viser at velgerne har sluttet å bruke
blanke som omslag."
Også nedgangen i antallet blanke stemmesedler
kan tyde på at dette problemet er redusert siden kommunevalget
i 2003, men det er fortsatt en økning i antall blanke stemmer
i forhold til stortingsvalget i 2001. Man kan således ikke
se bort fra at blanke sedler i noen grad fortsatt benyttes som omslag
for den egentlige stemmeseddelen. Det er imidlertid ikke mulig å si
i hvilken grad økningen av blanke stemmesedler er et uttrykk
for at blanke sedler fortsatt brukes som omslag eller om dette er
et uttrykk for at flere velgere ønsker å avgi
blank stemme. Komiteen forutsetter uansett at valgstyrene
er oppmerksomme på problemstillingen også ved
fremtidige valg.
Valglovens siste frist for å avgi forhåndsstemme
er siste fredag før valgdagen, jf. § 8-1. Men
loven bestemmer også at velgeren er selv ansvarlig for å avgi
forhåndsstemme på et tidspunkt som gjør
at forhåndsstemmegivningen kommer inn til valgstyret innen valgdagen
mandag kl. 20. Forhåndsstemmegivninger som kommer frem
til valgstyret etter dette tidspunkt, skal forkastes, jf. § 10-1.
Flere fylkesvalgstyrer har rapportert om problemer på dette
området: Fylkesvalgstyret i Nordland har henledet oppmerksomheten
på at til sammen 171 forhåndsstemmegivninger er
forkastet av denne grunn, herav 149 avgitt innenriks og 22 avgitt
utenriks. Dette er langt flere enn ved tidligere valg. Fylkesvalgstyret
ber om at det blir vurdert tiltak for å unngå at
dette gjentar seg. Fylkesvalgstyret i Hedmark har merket seg at
i alt 68 forhåndsstemmegivninger er forkastet av denne
grunn. Noen av disse er sendt som B-post så sent som fredag
den 9. september. Noen av forhåndsstemmene som er sendt
som A-post den 9. september er kommet for sent frem. Hedmark fylkesvalgstyre
anbefaler at det i forskrift blir bestemt hvordan forhåndsstemmer
skal fremsendes i posten - spesielt de som sendes siste uke før
valgdagen. Akershus fylkesvalgstyre har bemerket at mange kommuner
har rapportert om for sent innkomne forhåndsstemmer, ofte
så sent at de ikke har kommet med i protokollene. Noen
stemmemottakere har sendt stemmene med B-post så sent som
den 9. september. Stemmer sendt i oransje omslagskonvolutt er i
en del tilfelle feilsendt av posten, ofte til velgerens stemmelokale,
noen ganger hjem til velgeren. Det synes å være
svikt i postens rutiner, i tillegg til at alt for mye informasjon
vises i konvoluttens vindu. I Oslo er forkastet 271 forhåndsstemmer
av samme grunn, derav 130 avgitt utenriks.
Komiteen viser til at valglovens
siste frist for å avgi forhåndsstemme er siste
fredag før valget, og at forhåndsstemmer må komme
frem til valgstyret i den kommune hvor velgeren er manntallsført,
senest valgdagen kl. 20. Ved forrige stortingsvalg var den sistnevnte
fristen første tirsdag etter valgdagen kl. 24. Komiteen har
registrert at forholdsvis mange forhåndsstemmer er blitt
forkastet ved valget i år fordi de kom inn til valgstyret
senere enn valgdagen kl. 20. Komiteen finner dette
svært uheldig. Utgangspunktet må være
at velgere som avgir forhåndsstemme på lovlig
tidspunkt, skal vite at stemmegivningen kommer tidsnok frem.
Forhåndsstemmer som sendes i posten,
skal selvsagt sendes som A-post og direkte til rette vedkommende valgstyre.
Dette stiller krav både til stemmemottakeren og postoperatøren.
For det første må stemmemottaker sørge
for at stemmene straks blir ekspedert videre til posten for forsendelse
til vedkommende kommune - spesiell oppmerksomhet må rettes
mot dette når siste frist for forhåndsstemmegivningen
nærmer seg. Dernest må posten påse at
forsendelser med stemmesedler faktisk blir sendt i tråd
med forutsetningene. Som eksempel kan nevnes at komiteen fra
fylkesvalgstyret i Nordland har fått opplyst at 30 forhåndsstemmer har
blitt feilsendt til Herøy kommune i Nordland. De skulle
vært sendt Herøy kommune på Sunnmøre
og skal være videresendt dit fra Nordland. Komiteen mener
det bør vurderes ulike tiltak som kan hindre at det oppstår
slike problemer i fremtiden, bl.a. bruk av rekommandert sending
for forhåndsstemmene.
Komiteen ber departementet overveie
om regler om forsendelsesmåten bør gis ved forskrift.
Også utformingen av omslagskonvolutten bør vurderes.
Videre bør det etter komiteens mening overveies
på nytt om fristen valgdagen kl. 20 bør opprettholdes.
Dersom fristen forlenges til dagen etter - tirsdag, vil en del flere forhåndsstemmer
komme tidsnok frem til å kunne bli godkjent, og dette vil
etter komiteens mening oppveie ulempen ved at det
endelige valgresultatet blir klart noe senere.
Komiteen mener at det også kan
være grunn til å vurdere om man bør justere
avgivelsesfristen for forhåndsstemmegivningen noe, for
eksempel fra fredag til torsdag før valgdagen. Selv om
forholdsvis mange velgere synes å ha behov for å avgi
forhåndsstemme nær valgdagen, mener komiteen det
er grunn til å legge betydelig vekt på at stemmer
som faktisk er avgitt kommer frem i tide.
Stemmeseddelen som benyttes ved forhåndsstemmegivning
utenfor velgerens hjemfylke inneholder navn på alle registrerte
partier - også de som ikke stiller til valg i alle fylker;
og eventuelt også partier som ikke stiller til valg i noen
fylker. Dette øker risikoen for at stemmer må forkastes
fordi velger avgir stemme på et parti som ikke stiller
liste i velgerens fylke. Et tiltak som muligens kan avhjelpe dette
problemet ville være å sette opp oppslag i alle
lokaler som benyttes ved forhåndsstemmegivning med informasjon
om hvilke partier som stiller lister i de ulike fylkene. Komiteen er
oppmerksom på at stemmesedlene av praktiske hensyn må trykkes
på et tidlig tidspunkt bl.a. for å foreligge i
tide til forhåndsstemmegivningen utenlands starter 1. juli. Komiteen vil
likevel påpeke at dette forhold bør vurderes på egnet
måte ved en senere evaluering av valgloven.
Riksvalgstyret oppnevnes av Kongen i de år det skal holdes stortingsvalg. Ved kongelig resolusjon 22. april 2005 ble oppnevnt følgende medlemmer:
-
1. Gunnar Skaug, Moss, leder,
-
2. Oddvard Nilsen, Bergen, nestleder,
-
3. Dag Hagen Berg, Hadsel,
-
4. Geir Mo, Oslo,
-
5. Kari Pahle, Oslo,
-
6. Jorunn Ringstad, Askvoll,
-
7. May Britt Vihovde, Sveio,
-
8. Kari Økland, Hemnes.
Samtidig ble oppnevnt følgende personlige varamedlemmer: Ranveig Frøiland, Fjell (for Skau), Siri Frost Sterri, Malvik (for Nilsen), Torhild Helliesen, Oslo (for Hagen Berg), Leif Ribe Hjeltnes, Oslo (for Mo), Åge Rosnes, Askøy (for Pahle), Morten Lund, Bjugn (for Ringstad), Ola Elvestuen, Oslo (for Vihovde) og Lars Gunnar Lie, Sotra (for Økland).
Kommunal- og regionaldepartementet er sekretariat for riksvalgstyret.
Riksvalgstyret skal protokollere resultatet av valgoppgjøret og underrette Stortinget og fylkesvalgstyrene om dette. Videre skal riksvalgstyret utferdige fullmakter for samtlige representanter og varare-presentanter og sende disse til Stortinget.
Riksvalgstyret har den 22. september 2005 foretatt kåring av utjevningsrepresentantene for perioden 2005-2009 og av samtlige vararepresentanter for de fylkeslister som oppnår utjevningsmandater. I vedlegg 1.3 til denne innstilling er tatt inn sammendrag av riksvalgstyrets oppgjør som viser utregningen og fordelingen av utjevningsmandatene. Av vedlegg 1.4 fremgår navnene på de valgte representantene og vararepresentantene ifølge fylkesvalgstyrenes og riksvalgstyrets oppgjør, ordnet fylkesvis.
Komiteen har ingen merknader
til riksvalgstyrets valgoppgjør.
Det vises til pkt. 1.4 ovenfor om behandlingen
av klager over gjennomføringen av stortingsvalget. I møter
22. og 27. september 2005 har riksvalgstyret behandlet og avgjort
13 klagesaker om gjennomføringen av stortingsvalget og
avgitt innstilling til Stortinget i 1 klagesak som Stortingets skal
avgjøre, se nedenfor. En sammenfatning av klagesakene og
riksvalgstyrets avgjørelser følger som vedlegg
1.1 til denne innstillingen.
Én klage skal avgjøres av
Stortinget idet dette er en klage som gjelder stemmerett og retten
til å avgi stemme, jf. Grunnloven § 55.
Ann-Mari Dramstad har i brev av 12. september 2005
til valgstyret klaget på at hun ikke var oppført
i manntallet for Hole kommune. Hun opplyser å ha flyttet
til kommunen i 1996.
Kommunen opplyser i brev av 21. september 2005
til klageren at de har fått opplyst fra folkeregisteret
at hun er dansk statsborger, og derfor ikke har stemmerett.
Det følger av Grunnloven § 50
og valgloven § 2-1 at det kun er norske statsborgere som
har stemmerett ved stortingsvalg. Siden klageren er dansk statsborger,
er hun ikke stemmeberettiget. Det var følgelig korrekt
at hun ikke ble manntallsført ved årets valg.
Departementet viser til valgloven § 13-1
fjerde ledd, som fastsetter at Stortinget er klageinstans for klager som
gjelder stemmerett og retten til å avgi stemme. Riksvalgstyret
skal avgi uttalelse til Stortinget, ikke treffe vedtak om å avgjøre
klagen.
Departementet viser til det ovenstående,
og rår til at riksvalgstyret overfor Stortinget innstiller
på at klagen ikke tas til følge.
Riksvalgstyret slutter seg til departementets
vurderinger og innstiller overfor Stortinget at klagenfra Ann-Mari
Dramstad ikke tas til følge.
Når det gjelder klagen fra Ann-Mari
Dramstad slutter komiteen seg til riksvalgstyrets
innstilling og klagen fører således ikke frem.
Komiteen har for øvrig
gjennomgått riksvalgstyrets avgjørelser i klagesakene,
og har ingen merknader til disse.
Komiteen viser til det som er uttalt foran, og rår den ordinære fullmaktskomité til å rå Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Fullmaktene for representantene og vararepresentantene fra valgdistriktene Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold, Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark godkjennes.
Oslo, i den forberedende fullmaktskomité, den 29. september 2005
Berit Brørby
leder