Hensikten med denne proposisjonen er å be om Stortingets
godkjenning til å starte opp to nye investeringsprosjekter, godkjenning
av endringer i et tidligere godkjent prosjekt og å orientere Stortinget
om noen andre prosjekt og tiltak. Proposisjonen har følgende innhold:
Godkjenning av kostnadsramme
for et nytt eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekt (kapittel 1761 post
47): Ørland – nytt skvadronsbygg F-35.
Godkjenning av endringer i tidligere godkjent prosjekt
(kapittel 1710 post 47): Nye stasjoner til Grensevakta i Sør-Varanger.
Godkjenning av et nytt materiellprosjekt
(kapittel 1760 post 45): Oppgradering av luftvernsystem til Fridtjof
Nansen-klassen fregatter.
Fire saker til informasjon: Landbasert
indirekte ildstøtte, flernasjonalt samarbeid om multi-rolle tank-
og transportfly, enhetshelikopter til Forsvaret og klær og verneutstyr
– teknisk justering av kostnadsrammen.
Regjeringen foreslår å gjennomføre prosjektet for
etablering av et nytt skvadronsbygg for F-35 på Ørland med ei kostnadsramme
på 619 mill. kroner.
Skvadronsbygget vil bli tilrettelagt slik at
man kan sammenkoble dette med det planlagte vedlikeholdsbygget for
F-35. Forsvarsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget for godkjenning
av ytterligere byggeprosjekt for den nye kampflybasen på Ørland.
Prosjekt for nye stasjoner til Grensevakta i
Sør-Varanger ble godkjent gjennom Stortingets behandling av Innst.
441 S (2010–2011), jf. Prop. 110 S (2010–2011). Den opprinnelige
kostnadsrammen for prosjektet var 294 mill. kroner, jf. Prop. 1
S (2013–2014). På grunn av økt behov forbundet med integrering av
informasjons- og kommunikasjonsteknologi, krav til sikkerhet, nye
krav til kennelen ved stasjonen og infrastruktur, samt at markedsprisen
for deler av prosjektet overgår den årlige prisjusteringa. Det oppdaterte
kostnadsanslaget viser et behov for å øke den totale kostnadsrammen
for prosjektet med 57 mill. kroner til totalt 351 mill. kroner.
Stortinget ble i Prop. 1 S (2013–2014) informert om
et nyopprettet prosjekt som skal sørge for at Fridtjof Nansen-klassen
har et luftvernmissil som møter operative behov.
Prosjektet har en kostnadsramme (post 45) på 1 849
mill. kroner, medregnet en avsetning for usikkerhet. Gjennomføringskostnadene
(post 1) for prosjektet er estimert til 30 mill. kroner. Regjeringen
ber Stortinget samtykke i at prosjektet startes opp og gjennomføres
innenfor kostnadsrammen på 1 849 mill. kroner.
Regjeringen informerer om fire prosjekter:
1. Landbasert, indirekte
ildstøtte. Prosjektet omfatter anskaffelse av 24 selvdrevet artilleriskyts med
system for håndtering av ammunisjon, logistikk og ammunisjon som
et alternativ til det nå avsluttede svensk/norske samarbeidsprosjektet
Archer.
2. Flernasjonalt samarbeid om tank- og
transportfly. Norge deltar i et flernasjonalt europeisk prosjekt
for anskaffelse og drift av multirolle tank- og transportfly (MRTT).
Regjeringa planlegger å komme tilbake til Stortinget med saken i
en proposisjon i løpet av 2015.
3. Enhetshelikopter til Forsvaret. Regjeringen
informerer om status på innkjøp av 14 NH90-helikopter til Kystvakta
og fregattene. Enkelte årsaker til at leveransene er svært forsinket
blir beskrevet.
4. Klær og verneutstyr – teknisk justering
av kostnadsrammen. Opprinnelig kostnadsramme må oppjusteres fra
700 mill. kroner til 715 mill. kroner (post 45) og gjennomføringskostnader
(post 1) på 16 mill. kroner, totalt en økning på 31 mill. kroner.
For ytterligere detaljer henvises det til Prop.
84 S (2013–2014).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen
og Jens Stoltenberg, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet,
Kristian Norheim, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra
Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv Signe
Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, viser til at formålet med proposisjonen
er å få Stortingets godkjenning til oppstart av to nye investeringsprosjekt,
godkjenning av endringer i et tidligere godkjent prosjekt og å orientere
Stortinget om noen andre prosjekter og tiltak.
Komiteen viser til
at Stortinget ved behandlingen av Innst. 388 S (2011–2012), jf.
Prop. 73 S (2011–2012), vedtok at hovedbasen for Forsvarets nye
kampfly skal lokaliseres og etableres ved Ørland hovedflystasjon.
Komiteen merker seg at prosjektet
omfatter etablering av nytt skvadronsbygg på Ørland. Bygget er det
første byggeprosjektet i etableringen av den nye hovedbasen for
F-35. Bygget må stå ferdig allerede høsten 2016 for mottak av de første
fire simulatorene for F-35 som blir levert gjennom kampflyprosjektet.
Komiteen viser til at etableringen
av nytt skvadronsbygg er viktig for å realisere etableringen av
den nye kampflybasen på Ørlandet og støtter etableringen innenfor
en kostnadsramme på 619 mill. kroner. Det forutsettes at nye byggeprosjekter
for kampflybasen på Ørland fremlegges Stortinget for godkjenning
i henhold til etablert praksis.
Komiteen har merket seg bekymringen
til dem som må frasi seg sine eiendommer grunnet etableringen av
kampflybasen på Ørland. Komiteen vil understreke
viktigheten av at Forsvaret har en god og ryddig prosess med dem
som er direkte berørt.
Komiteen viser til
at prosjekter for nye stasjoner i Grensevakten i Sør-Varanger ble
godkjent av Stortinget gjennom Innst. 441 S (2010–2011), jf. Prop.
110 S (2010–2011). Komiteen viser til viktigheten
av at Garnisonen i Sør-Varanger har gode forlegnings- og operasjonsbaser. Komiteen støtter
etableringen av nevnte prosjekter innenfor en kostnadsramme av 351
mill. kroner.
Komiteen merker seg videre at
etableringen av grensevaktens stasjon i sør på det nærmeste er ferdig.
For stasjonen i nord har detaljprosjekteringen synliggjort behov
for justeringer fra godkjent prosjekt. Det skyldes bl.a. økt behov
for integrering av informasjons- og kommunikasjonsteknologi, krav
til trygghet, nye krav til kennelen ved stasjonen og infrastruktur.
Økningen i kostnadsrammen på 57 mill. kroner skyldes i hovedsak
forhold knyttet til teknisk infrastruktur og at prisstigningen har
vært større enn først antatt sett i forhold til generell prisstigning.
Komiteen viser til
at Stortinget i Prop.1 S (2013–2014) ble informert om et nyopprettet prosjekt
som skal sørge for at Fridtjof Nansen-klasse fregatter skulle utrustes
med et relevant luftvernsystem ved at selvforsvarsmissilene ble satt
i stand til å nedkjempe kjente trusler både i nåtid og i framtid.
Komiteen er kjent med at eksisterende
selvforsvarsmissil, Evolved SeaSparrow Missile (ESSM) ble utviklet
på 1990-tallet. Missilet var designet til å ha en levetid på 15
år. Framtidige og nye trusler gjør at det er behov for oppdateringer
og videreutvikling av luftvernmissilsystemet. Løsningen som er valgt
innebærer oppgradering av de eksisterende missilene i et samarbeid
med andre nasjoner innenfor NATO SEASPARROW-prosjektet.
Komiteen ønsker å prioritere
den nasjonale forsvarsevnen. Etter etableringen av et moderne fregattvåpen
er det avgjørende at Norge har et fremtidsrettet selvforsvarsmissil. Komiteen ser
positivt på valg av samarbeidspartnere innenfor NATO-systemet. Komiteen forutsetter
at de deltakende nasjonene samarbeider om utvikling av et høyteknologisk
utviklingsprosjekt, noe som vil være gunstig for alle deltakerne,
også ut fra hensynet om kostnadsfordeling. Komiteen vektlegger
at utviklingstiltaket innbyr til mulige oppdrag for konkurranseutsatte
og spesialiserte kompetansearbeidsplasser i distriktene tilknyttet
norsk forsvarsindustri.
Komiteen viser til at en betydelig
del av de mindre bedriftene er lokalisert i de samme geografiske
områdene, men det finnes underleverandører i nesten alle fylker.
For disse bedriftene har produksjon av forsvarsmateriell avgjørende
betydning for næringsutvikling og arbeidsplasser lokalt.
Komiteen støtter oppgradering
av luftvernsystem til Fridtjof Nansen-klassen fregatter innenfor
kostnadsrammen på 1 849 mill. kroner, medregnet avsetting til usikkerhet.
Komiteen tar informasjonssakene
til orientering. Komiteen legger til grunn at regjeringen vil
håndtere dette på beste måte og komme tilbake til Stortinget med
nærmere informasjon.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet i
2014 kan:
1. starte opp nye investeringsprosjekt,
medrekna større eigedoms-, byggje- og anleggsprosjekt, omtala i
kapitla 2 og 4 i den framlagde proposisjonen, innanfor dei gjevne
kostnadsrammene.
2. endre tidlegare godkjent investeringsprosjekt, omtala
i kapittel 3 Tidlegare godkjent eigedoms-, byggje- og anleggsprosjekt
– godkjenning av endring av omfang og kostnadsramme, i den framlagde
proposisjonen, innanfor den gjevne kostnadsramma.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 4. juni 2014
Anniken Huitfeldt
|
Liv Signe Navarsete
|
leder
|
ordfører
|