Stortinget.no

logo
Hopp til innhald
Til framsida

Brukerråd for representantordninger

Stortingets presidentskap vedtok i 2010 å opprette et brukerråd for representantordninger.

Brukerrådet skal gi innspill til administrative rutiner, regelverk for representantordninger, IT-spørsmål og andre saker som har betydning for stortingsrepresentantenes arbeidshverdag.

Rådet skal konsulteres som en del av administrasjonens saksforberedelse for presidentskapet på de aktuelle områder. Rådet møtes én gang i måneden.

Alle partigrupper kan stille med en representant i rådet. Leder for perioden 2021-2025 er Heidi Greni (SV).

Mandat for brukerrådets arbeid

Brukerrådet representerer stortingsrepresentantene i dialogen med Stortingets administrasjon. Brukerrådet konsulteres som en del av administrasjonens saksforberedelse for presidentskapet i alle saker som gjelder administrative rutiner, regelverk for representantordninger, IKT-spørsmål, tildeling og oppussing av pendlerboliger og andre saker som har betydning for stortingsrepresentantenes boforhold og arbeidssituasjon.

Hensikten med dialogen er å bidra til best mulig forankring av regelverk og rutiner som gjelder for representantordninger og rammer for representantenes arbeidssituasjon. Brukerrådet underrettes jevnlig om status for tildeling av pendlerboliger.

Begge parter har rett til å ta opp saker til drøftelse i rådet.

Brukerrådet oppnevnes av presidentskapet og består av én representant og inntil to varamedlemmer for hver av de politiske gruppene som er representert i Stortinget. Dersom både medlem og varamedlemmer er forhindret fra å møte, kan gruppene om ønskelig utpeke et settemedlem til det aktuelle møtet. Rådet velger selv sin leder. Administrasjonen er sekretariat for rådet.

Fra administrasjonen møter Stortingets direktør eller assisterende direktør, samt ansvarlig avdelingssjef (eventuelt stedfortredere) for de saker rådet har til behandling. Dersom både direktør og assisterende direktør er forhindret fra å møte, kan en avdelingssjef møte i deres sted.

Brukerrådets sekretær innkaller til møter i rådet i samråd med rådets leder.

Det gjennomføres som hovedregel møter i brukerrådet månedlig. Møtene avlyses dersom det ikke meldes inn saker.

Sekretæren skriver referat fra møtene og sender disse til godkjenning hos deltakerne i møtet. Kopi av referatet sendes også varamedlemmer til rådet, presidentskapets medlemmer, sekretariatsleder i stortingsgruppene og direktør/avdelingssjefer i administrasjonen.

Referater

Fra 2024 publiseres referatene fra brukerrådets møter på stortinget.no.

Møtereferater fra brukerrådets møter.

Kontakt

Heidi Greni, leder, heidi.greni@stortinget.no

Bente Helene Torstensen, utvalgets sekretær,

Sist oppdatert: 02.04.2024 15:39
: