År 2003 den 4. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 28. juni 2002 nr. 57 om valg til fylkesting
og kommunestyrer (valgloven) gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov om valg til Stortinget, fylkesting
og kommunestyrer (valgloven)
§ 1-1 skal lyde:
§ 1-1 Lovens formål
Formålet med loven er å legge forholdene
til rette slik at borgerne ved frie, direkte og hemmelige valg skal
kunne velge sine representanter til Stortinget,
fylkesting og kommunestyrer.
§ 1-2 første ledd skal lyde:
(1) Denne loven gjelder ved
a) valg av representanter til Stortinget,
b) valg av representanter til fylkesting og
c) valg av representanter til kommunestyrer.
§ 2-1 skal lyde:
§ 2-1 Stemmerett ved stortingsvalg
(1) Stemmerett ved stortingsvalg har norske statsborgere
som oppfyller følgende vilkår:
a) vedkommende vil ha fylt 18 år
innen utgangen av valgåret,
b) vedkommende har ikke mistet stemmeretten etter Grunnloven § 53
og
c) vedkommende er, eller har noen gang vært,
folkeregisterført som bosatt i Norge.
(2) Ansatte i diplomatiet eller konsulatvesenet
og deres husstand har stemmerett uavhengig av vilkåret
i bokstav c.
(3) For å utøve stemmeretten
må velgeren være innført i manntallet
i en kommune på valgdagen.
§ 2-2 skal lyde:
§ 2-2 Stemmerett ved fylkestingsvalg og
kommunestyrevalg
(1) Stemmerett ved fylkestingsvalg og kommunestyrevalg
har de som har stemmerett ved stortingsvalg etter § 2-1.
(2) I tillegg har personer som ikke er norske statsborgere,
men som for øvrig fyller vilkårene i § 2-1, stemmerett
dersom de
a) har stått innført i folkeregisteret
som bosatt i Norge de tre siste årene før valgdagen,
eller
b) er statsborger i et annet nordisk land og er blitt folkeregisterført
som bosatt i Norge senest 31. mai i valgåret.
(3) For å utøve stemmeretten må velgeren
være innført i manntallet i en kommune på valgdagen.
§ 3-1 skal lyde:
§ 3-1 Valgbarhet ved stortingsvalg
(1) Valgbar til Stortinget og pliktig til å ta
imot valg er alle som har stemmerett ved valget, og som ikke er
utelukket eller fritatt.
(2) Utelukket fra valg til Stortinget er
a) ansatte i departementene med unntak
av statsråder, statssekretærer og politiske rådgivere,
b) dommere i Høyesterett og
c) ansatte i diplomatiet eller konsulatvesenet.
(3) Om en person skal utelukkes fra valg til Stortinget
avhenger av om vedkommende innehar stillingen på valgdagen.
§ 3-2 skal lyde:
§ 3-2 Rett til å kreve
fritak fra stortingsvalg
(1) Rett til å kreve seg fritatt fra
valg til Stortinget har
a) den som er stemmeberettiget i et annet
valgdistrikt enn der vedkommende er satt opp som kandidat på listeforslag,
b) den som har møtt som representant på alle
Storting etter forrige valg, og
c) den som er ført opp som kandidat på et
listeforslag som er satt frem av noen andre enn et registrert politisk
parti vedkommende er medlem av.
(2) Kandidater som er satt opp på listeforslag
må søke om fritak innen den frist fylkesvalgstyret
setter, ellers tapes retten til å strykes av listeforslaget.
(3) En valgt representant eller vararepresentant som
ikke plikter å motta valget, må sende skriftlig
melding om valget mottas eller ikke, innen tre dager etter å ha
mottatt melding om valget fra fylkesvalgstyret. Ellers anses valget
mottatt.
§ 4-4 skal lyde:
§ 4-4 Riksvalgstyret
(1) I de år det avholdes stortingsvalg
oppnevner Kongen et riksvalgstyre. Riksvalgstyret skal fordele de stortingsmandatene
som er utjevningsmandater.
(2) Riksvalgstyret skal ha minst fem medlemmer med
varamedlemmer. Kongen oppnevner leder og nestleder, og bestemmer
hvem som skal fungere som arbeidshjelp.
(3) Møtene i riksvalgstyret holdes for åpne
dører.
§ 6-1 første ledd første
og andre punktum skal lyde:
(1) Fristen for innlevering av listeforslag er 31. mars
i valgåret. Listeforslaget anses for innlevert når det
er kommet inn til kommunen ved kommunestyrevalg og til fylkeskommunen
ved stortingsvalg og fylkestingsvalg.
§ 6-2 første ledd skal lyde:
(1) Ved stortingsvalg skal listeforslaget være
utfylt i rekkefølge med navnet på så mange
kandidater som det skal velges representanter til Stortinget fra fylket.
Forslaget kan i tillegg inneholde inntil seks andre navn.
§ 6-3 annet ledd bokstav a skal lyde:
§ 7-1 første ledd skal lyde:
(1) Ved stortingsvalg og fylkestingsvalg
sørger fylkesvalgstyret for at det blir trykt stemmesedler
for alle godkjente valglister i fylket før forhåndsstemmegivningen
starter innenriks.
§ 7-2 nytt første ledd skal lyde:
(1) Velgeren kan ved stortingsvalg endre rekkefølgen
kandidatene er satt opp i på stemmeseddelen. Dette gjøres
ved å sette nummer ved kandidatnavnet. Velgeren kan også stryke
kandidatnavn ved å sette en strek over navnet.
Nåværende første, annet og tredje
ledd blir annet, tredje og nytt fjerde ledd.
§ 9-1 skal lyde:
§ 9-1 Tidspunktet for valgene
(1) Valg av representanter til Stortinget skal
holdes i alle kommuner på en og samme dag i september måned
i det siste året av hver stortingsperiode.
(2) Valg av representanter til fylkesting og kommunestyrer
skal holdes i alle kommuner på en og samme dag i september
måned hvert fjerde år. Valgene holdes
i det andre året av hver stortingsperiode.
§ 9-5 nytt femte ledd skal lyde:
(5) Finner stemmestyret grunn til å anta
at velgeren lider av alvorlig sjelelig svekkelse eller nedsatt bevissthet,
skal en forholde seg som beskrevet i fjerde ledd. I tillegg skal
stemmestyret påføre omslagskonvolutten en begrunnelse
for hvorfor stemmegivningen er lagt til side, og om avgjørelsen
er enstemmig. Valgstyret avgjør om stemmegivningen skal
godkjennes.
Nåværende femte ledd blir nytt sjette
ledd.
§ 10-6 fjerde ledd skal lyde:
(4) Ved stortingsvalget og fylkestingsvalget
skal fylkesvalgstyrene i forbindelse med valgoppgjøret
registrere rettinger velgerne har gjort på stemmesedlene. Hver
listes stemmetall finnes ved å telle hvor mange stemmesedler
som er avgitt til hver liste, sammenlagt for alle kommunene i fylket.
§ 10-7 tredje ledd skal lyde:
(3) Fylkesvalgstyret skal føre protokoll i forbindelse
med kontrollen med valgstyrets gjennomføring av stortingsvalg
og fylkestingsvalg, samt valgoppgjøret. Bekreftet kopi
av fylkesvalgstyrets protokoll skal ved stortingsvalg sendes Stortinget
og riksvalgstyret.
§ 10-8 skal lyde:
§ 10-8 Oversending av materiell ved stortingsvalg
og fylkestingsvalg
(1) Ved stortingsvalg og fylkestingsvalg
skal valgstyret så snart som mulig sende følgende
materiell til fylkesvalgstyret:
a) alle godkjente stemmesedler, sortert på urettede og
rettede, de som er avgitt på valgtinget og de som er avgitt
på forhånd hver for seg,
b) alle stemmegivninger og stemmesedler valgstyret har forkastet,
c) alle valgkort fra forhåndsstemmegivningen,
d) alle omslagskonvolutter fra forhåndsstemmegivningen
utenriks og på Svalbard og Jan Mayen,
e) bekreftet avskrift av det som er protokollert i forbindelse
med valget, og
f) kopi av innkomne klager.
(2) Oslo kommune skal sende det materiellet som er
omtalt i første ledd til Fylkesmannen, så snart
valgoppgjøret ved stortingsvalget er avsluttet.
(3) Materiellet skal pakkes i god orden i forsvarlig forseglet
emballasje, og sendes på hurtigst betryggende måte.
§ 10-9 skal lyde:
§ 10-9 Fylkesvalgstyrets kontroll ved stortingsvalg og fylkestingsvalg
(1) Fylkesvalgstyret skal kontrollere gjennomføringen
av stortingsvalg og fylkestingsvalg i kommunene
med grunnlag i det materiell det får tilsendt etter § 10-8.
Dersom fylkesvalgstyret finner feil ved valgstyrets avgjørelser
om å godkjenne eller forkaste stemmegivninger eller stemmesedler,
eller feil i valgstyrets opptelling, skal feilene rettes.
(2) I Oslo kommune gjennomføres kontrollen
av stortingsvalg av Fylkesmannen. Dersom Fylkesmannen finner feil
ved valgstyrets avgjørelser om å godkjenne eller
forkaste stemmegivninger eller stemmesedler, eller feil i valgstyrets
opptelling, skal feilene protokolleres. Bekreftet kopi av Fylkesmannens
protokoll skal sendes Stortinget og riksvalgstyret.
§ 11-1 skal lyde:
§ 11-1 Valgdistriktene ved stortingsvalg
Landet deles inn i 19 valgdistrikt. Hvert fylke
utgjør et valgdistrikt.
§ 11-2 skal lyde:
§ 11-2 Antall stortingsrepresentanter.
Distriktsrepresentanter og utjevningsrepresentanter
(1) Det skal velges 169 representanter til Stortinget.
(2) Av disse velges 150 som distriktsrepresentanter
og 19 som utjevningsrepresentanter. Det skal velges en utjevningsrepresentant
fra hvert valgdistrikt.
§ 11-3 skal lyde:
§ 11-3 Fordeling av mandatene på valgdistriktene ved
stortingsvalg
(1) Samtlige stortingsmandater skal fordeles på valgdistriktene.
Fordelingen foretas av departementet hvert åttende år.
(2) Hvert valgdistrikts fordelingstall fastsettes
ved at antallet innbyggere i valgdistriktet ved nest siste årsskifte
før det aktuelle stortingsvalget adderes med antall kvadratkilometer
i valgdistriktet multiplisert med 1,8.
(3) Hvert valgdistrikts fordelingstall divideres med
1-3-5-7 osv. De kvotienter som fremkommer nummereres fortløpende.
Representantplassene fordeles på fylkene på grunnlag
av de fremkomne kvotientene. Representantplass nr. 1 tilfaller det
fylket som har den største kvotienten. Representantplass
nr. 2 tilfaller det fylket som har den nest største kvotienten osv.
Dersom to eller flere fylker har samme kvotient, tilfaller representantplassen
det fylket som har det høyeste fordelingstallet.
(4) Departementet underretter Stortinget om utfallet
av mandatfordelingen.
§ 11-4 skal lyde:
§ 11-4 Fordeling av distriktsmandatene
mellom valglistene ved stortingsvalg
(1) Av det antall mandater hvert valgdistrikt
skal ha i henhold til § 11-3, blir alle med unntak av ett å fordele
som distriktsmandater. Det siste mandatet fordeles av riksvalgstyret
som utjevningsmandat.
(2) Fylkesvalgstyret skal foreta valgoppgjør
for fylket og fordele fylkets distriktsmandater mellom listene.
Mandatfordelingen skjer i henhold til St. Laguës modifiserte
metode.
(3) St. Laguës modifiserte metode innebærer
at hver listes stemmetall divideres med 1,4-3-5-7 osv. Hvert stemmetall
skal divideres så mange ganger som det er nødvendig
for å finne det antall mandater listen skal ha. Det første
mandatet tilfaller den listen som har den største kvotienten.
Det andre mandatet tilfaller den listen som har den nest største
kvotienten osv. Hvis flere lister har samme kvotient, tilfaller
mandatet den av listene som har størst stemmetall. Har
de samme stemmetall, avgjøres det ved loddtrekning hvilken liste
mandatet skal tilfalle.
§ 11-5 skal lyde:
§ 11-5 Kåring av kandidater
til distriktsmandatene ved stortingsvalg
(1) Når det er avgjort hvor mange distriktsmandater
en valgliste skal ha, fordeler fylkesvalgstyret disse til kandidatene
på listen. Kandidater som ikke er valgbare, settes ut av
betraktning. Kandidatkåringen foregår på følgende
måte: Først telles de navn som er oppført
som nr. 1 på stemmesedlene. Den kandidaten som har flest
oppføringer blir valgt. Deretter telles de navn som er
oppført som nr. 2 på stemmesedlene. Den kandidaten
som har flest oppføringer når man legger sammen
resultatene fra første og andre opptelling, blir valgt.
Opptellingene fortsetter på samme måte inntil
alle de representantplassene listen skal ha, er besatt. Oppnår
flere kandidater samme resultat, er den opprinnelige rekkefølgen
på listen avgjørende.
(2) Hver liste skal så vidt mulig tildeles
så mange vararepresentanter som den får representanter,
med tillegg av tre. Kandidatene til vararepresentantplassene fordeles
på samme måte som representantene etter første
ledd.
§ 11-6 skal lyde:
§ 11-6 Fordelingen av utjevningsmandatene
på
partiene og valgdistriktene ved stortingsvalg
(1) Riksvalgstyret skal foreta valgoppgjør
for fordeling av utjevningsmandatene på grunnlag av de
utskrifter som er sendt inn fra fylkesvalgstyrene.
(2) Riksvalgstyret fordeler utjevningsmandatene mellom
partiene i henhold til Grunnloven § 59.
(3) Riksvalgstyret fordeler partienes utjevningsmandater
med ett på hvert fylke, på følgende måte:
a) For hvert fylke og for hvert parti
som har vunnet minst ett utjevningsmandat, tas utgangspunkt i partiets
stemmetall i fylket. Har partiet ikke fått noe distriktsmandat,
skal partiets stemmetall i fylket legges til grunn. Har partiet
fått distriktsmandat, skal partiets stemmetall divideres
med et tall som er én mer enn det dobbelte av antall distriktsmandater
partiet har fått i fylket. Partiets stemmetall eller de
fremkomne kvotienter divideres med det gjennomsnittlige antall stemmer
per distriktsmandat i vedkommende fylke.
b) De fremkomne kvotientene for samtlige fylker
og for samtlige partier som har vunnet minst ett utjevningsmandat,
ordnes etter størrelse. Er flere kvotienter like store,
er antall stemmer i vedkommende fylker avgjørende. I tilfelle
stemmelikhet avgjøres rekkefølgen ved loddtrekning.
c) Utjevningsmandat nr. 1 tildeles det partiet
og det fylket som etter beregningen foran har den største kvotienten.
Utjevningsmandat nr. 2 tildeles det partiet og det fylket som har
den nest største kvotienten osv.
d) Når et fylke er blitt tildelt et utjevningsmandat, kommer
det ikke i betraktning ved de videre beregningene. Når
et parti har fått det antall utjevningsmandater det skal
ha i henhold til fordelingen etter annet ledd, kommer partiet ikke
i betraktning ved de videre beregningene. Fordelingen fortsetter
for de øvrige fylkene og de øvrige partiene inntil
samtlige utjevningsmandater er fordelt.
§ 11-7 skal lyde:
§ 11-7 Kåring av kandidater
til utjevningsmandatene ved stortingsvalg
Når det er avgjort hvilke partilister
som får utjevningsmandater, skal riksvalgstyret utpeke
listenes utjevningsrepresentanter og samtlige vararepresentanter.
Ved dette oppgjøret ser en bort fra de som allerede er
valgt som distriktsrepresentanter, og kårer kandidatene
i fortsatt rekkefølge i henhold til § 11-5. Kandidater
som ikke er valgbare, settes ut av betraktning.
§ 11-8 skal lyde:
§ 11-8 Fullmakter til de valgte
stortingsrepresentantene
(1) Riksvalgstyret utferdiger fullmakter for samtlige
valgte stortingsrepresentanter og vararepresentanter. Fullmaktene
sendes til Stortinget.
(2) Riksvalgstyret skal protokollere resultatet
av valgoppgjøret og underrette Stortinget og fylkesvalgstyrene
om dette.
§ 11-9 skal lyde:
§ 11-9 Underretning til de valgte
stortingsrepresentantene
(1) Etter å ha mottatt melding fra riksvalgstyret skal
fylkesvalgstyret underrette de valgte representantene og vararepresentantene
om valget og opplyse om retten til å søke om fritak
fra valg.
(2) Er en kandidat blitt valgt til representant
eller vararepresentant fra flere fylker, avgjør vedkommende
selv hvilket valg som mottas. Skriftlig erklæring om hvilket
valg som mottas skal sendes vedkommende fylkesvalgstyrer innen tre
dager etter at underretning om valget er mottatt fra fylkesvalgstyrene.
Gir ikke vedkommende underretning som nevnt, anses valget mottatt
i det fylket hvor vedkommende er stemmeberettiget, eller - hvis
vedkommende ikke er stemmeberettiget i noen av fylkene - det fylket
som kommer først i alfabetisk orden. Blir det valget vedkommende
har mottatt kjent ugyldig, kan vedkommende avgi ny erklæring.
§ 11-10 første ledd skal lyde:
(1) Fylkesvalgstyret skal foreta valgoppgjør ved fylkestingsvalg.
Mandatfordelingen skjer i henhold til St. Laguës modifiserte
metode etter § 11-4.
§ 11-12 første ledd skal lyde:
(1) Valgstyret skal foreta valgoppgjør ved kommunestyrevalg.
Listestemmetallet skal legges til grunn for mandatfordelingen som
skjer i henhold til St. Laguës modifiserte metode etter § 11-4.
§ 13-1 skal lyde:
§ 13-1 Klage ved stortingsvalg
(1) Alle som har stemmerett, kan klage over forhold
i forbindelse med forberedelsen og gjennomføringen av stortingsvalget
i det fylket vedkommende er manntallsført. Gjelder klagen
spørsmål om stemmerett eller om adgangen til å avgi
stemme, har også den som ikke er blitt manntallsført,
klagerett.
(2) Klage må fremmes innen sju dager
etter valgdagen. Klage over fylkesvalgstyrets valgoppgjør
må fremmes innen sju dager etter at valgoppgjøret
foreligger.
(3) Klagen skal være skriftlig og skal
fremsettes for valgstyret, fylkesvalgstyret, Fylkesmannen, departementet
eller Stortingets administrasjon.
(4) Stortinget er klageinstans. Departementet
skal avgi uttalelse til Stortinget om klagesakene.
§ 13-3 skal lyde:
§ 13-3 Kontroll av stortingsvalg.
Ugyldig valg
- omvalg
(1) Det nyvalgte Stortinget treffer vedtak om
stortingsvalget er gyldig.
(2) Stortinget skal sørge for at feil
blir rettet i den utstrekning det er mulig.
(3) Stortinget skal kjenne stortingsvalget i en
kommune eller i et fylke ugyldig hvis det er begått feil
som antas å ha hatt innflytelse på utfallet av
valget, og som det ikke er mulig å rette.
(4) Når valget i en kommune eller i et
fylke er kjent ugyldig, påbyr Stortinget omvalg. Stortinget
kan i særlige tilfeller påby omvalg i hele fylket
selv om feilen ikke gjelder alle kommunene i fylket.
§ 14-1 skal lyde:
§ 14-1 Nytt valgoppgjør
til Stortinget
(1) Fylkesvalgstyret skal, etter pålegg
fra Stortinget, foreta nytt valgoppgjør hvis en representantplass i
Stortinget blir stående ubesatt.
(2) Fylkesvalgstyret utferdiger fullmakt for den som
er valgt til representant eller vararepresentant etter første
ledd. I fullmakten angis hvilket nummer i rekkefølgen den
valgte representanten skal ha. For vararepresentant angis hvilken
eller hvilke representanter vedkommende skal erstatte, og nummeret
i vararepresentantrekken. Fullmakten sendes til Stortinget. For øvrig
gjelder § 11-9 tilsvarende.
§ 15-9 skal lyde:
§ 15-9 Utgifter som dekkes av statskassen
Statskassen dekker utgifter til kommunenes og
fylkeskommunenes lovpålagte virksomhet ved stortingsvalg.
Loven gjelder fra den tid Kongen
bestemmer. Fra samme tid oppheves lov om stortingsvalg, fylkestingsvalg
og kommunestyrevalg (valgloven) 1. mars 1985 nr. 3 § 83.
Fra den tid loven her trer i kraft gjøres følgende endringer
i lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven):
Nytt kapittel 6A skal lyde:
Kapittel 6A. Innbyggerinitiativ
§ 39a. Innbyggerinitiativ
1. Kommunestyret eller fylkestinget plikter
selv å ta stilling til et forslag som gjelder kommunens
eller fylkeskommunens virksomhet, dersom minst 2 prosent av innbyggerne,
alternativt 300 i kommunen eller 500 i fylket, står bak
forslaget.
2. Kommunestyret eller fylkestinget skal ta stilling
til forslaget senest 6 måneder etter at det er fremmet. Initiativtakerne
skal informeres om de avgjørelser som treffes og de tiltak
som gjennomføres som følge av forslaget.
3. Et forslag med samme innhold kan ikke fremmes to
ganger i løpet av samme valgperiode. Et forslag kan heller
ikke settes frem på nytt før det er gått fire år
siden forslaget sist ble fremmet.
4. Et forslag som er fremmet etter reglene i denne paragraf
og som blir nedstemt i kommunestyret eller fylkestinget, kan ikke
påklages med mindre dette følger av andre regler.
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |