Til Stortinget
Vi opplever stadig at veger vi trodde var trygge, viser seg å ikke
være det. Raset i den nybygde Hanekleivtunnelen i Vestfold,
og stengningen av Oslofjordtunnelen for tre år siden, er
hendelser som synliggjør behovet for en styrking av sikkerheten
på vegnettet.
I forbindelse med raset i Hanekleivtunnelen er det fremkommet
at entreprenører som i sin tid jobbet med tunnelen, var
bekymret over sikkerheten knyttet til arbeidet som var gjennomført
av Statens vegvesen Vegdirektoratet. Det viste seg å være
riktig, noe som resulterte i at tunnelen ble ytterligere sikret
før arbeidene ble gjenopptatt. Likevel opplevde vi et ras
i tunnelen den 25. desember 2006. Vi har også en
stor utfordring med å redusere antallet skadde og drepte
i trafikken. Vegstandarden har stor innvirkning på trafikksikkerheten
og er derfor en naturlig del av sikkerhetsarbeidet.
Spørsmålet om et frittstående vegtilsyn,
på linje med det vi finner på andre transportområder,
ble berørt i forbindelse med NOU 2000:24 Et sårbart
samfunn. Et vegtilsyn vil sikre at sikkerhetskrav stilles fra en
instans som er uavhengig av aktører som drifter og bygger
veg.
I dag driver Statens vegvesen trafikksikkerhetsarbeid i egen
organisasjon. I Norge finnes det også en rekke frittstående
interesseorganisasjoner som gir et viktig bidrag til å styrke
sikkerheten på vegnettet og i trafikken for øvrig.
En utfordring er imidlertid at hovedvekten av detaljert fagkunnskap
og informasjon finnes i Statens vegvesen, samt at organisasjonen
driver tilsyn med eget arbeid. Dette gjør at det er vanskelig
for uavhengige aktører og offentligheten å etterprøve
sikkerhetsarbeidet i Statens vegvesen. Forslagsstillerne vil peke
på at det er uheldig at Statens vegvesen driver kontroll
med seg selv innenfor et område som til enhver tid krever
stor åpenhet og ydmykhet overfor publikum.
Nyskapingen med OPS-selskap/prosjekter innenfor Norsk
veibygg hvor et ikke-statlig selskap har ansvar for prosjekter,
anlegg og vedlikehold tilsier også etablering av et frittstående
tilsynsorgan.
Forslagsstillerne mener disse forholdene taler for et frittstående
vegtilsyn. Gjennom et vegtilsyn kan det bli enklere for aktører
og privatpersoner å varsle og avdekke uakseptable forhold,
kontinuiteten knyttet til oppfølgingen av sikkerhetsarbeid
kan bli ivaretatt på en bedre måte og kontroll-
og tilsynsoppgaver vil foregå uavhengig av de sikkerhetsansvarlige
partene.
Innenfor jernbane og luftfart fører Jernbanetilsynet
og Luftfartstilsynet kontroll- og sikkerhetstilsyn. Organisasjonene
er frittstående i forhold til Jernbaneverket og Avinor
og driver tilsyn med både private og offentlige bedrifter
som driver transportvirksomhet og som står for bygging
og drift av infrastruktur. Forslagsstillerne vil peke på at
det ikke er noen grunn til å behandle vegsektoren vesentlig
annerledes med hensyn til organiseringen av sikkerhetsarbeidet.
Forslagsstillerne vil imidlertid peke på at privatpersoner står
for en stor del av transportarbeidet innen vegtrafikken. Det er
derfor naturlig at oppgavene til et frittstående vegtilsyn
er knyttet til veginfrastrukturen og at tilsynsoppgaver knyttet
til kjøretøy og transportbedrifter videreføres
i nåværende form.
I forbindelse med opprettelsen av et frittstående vegtilsyn
mener forslagsstillerne det er naturlig å se på det
arbeidet som i dag gjøres innen Statens vegvesen på trafikksikkerhetsområdet,
og på bakgrunn av dette skille ut et frittstående
vegtilsyn. Forslagsstillerne vil peke på at det er viktig
at et vegtilsyn får et klart og konkret mandat for virksomheten
slik at man unngår unødvendig byråkrati,
samtidig som trafikksikkerheten på de viktigste områdene
ivaretas.
På denne bakgrunn fremsettes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen opprette et frittstående vegtilsyn
for å styrke trafikksikkerhetsarbeidet.
10. januar 2007