Til Stortinget
Barn som vitner, enten om de selv har vært involvert
i, eller har sett/hørt deler av en hendelse, har
en usikker posisjon i det rettslige system.
Forslagsstillerne ønsker å få utarbeidet
en plan for nye standarder ved avhør av barn i en rettslig
sammenheng. Ideen bygger på en modifisert versjon av "Childrens
Advocacy Center (CAC), som også "Barnas hus" på Island
er et eksempel på. Det finnes liknende sentre i andre land,
og felles for dem er at de er medlem av en større organisasjon
med betegnelsen National Children’s Alliance. De har som
mål å utarbeide gode standarder for avhør
av barn. Forslagsstillerne vil at Norge skal implementere en slik
modell for å sikre barns rettssikkerhet maksimalt ved en
sårbar avhørssituasjon.
På den ene siden kan barn rapportere og fortelle nokså korrekt
om hendelser de har erfart fra, i hvert fall 4-års alderen,
gitt at de voksne bruker avhørsmetoder og stiller spørsmål
som er tilpasset små barn (ijMelinder & Magnusen,
2003). Aktørene i det norske rettssystemet (dommere, advokater,
politietterforskere, psykologer og psykiatere) synes også å være balanserte
i sitt syn på barn som vitner, selv om det finnes en skepsis
til hvilke metoder som til tider har blitt/blir brukt i
avhør av barn (ijMelinder, Goodman, Eilertsen, & sMagnusen,
2004).
På den andre siden finnes det en både uuttalt
og uttalt redsel for å høre barn som vitner, og
for å legge vekt på hva barn formidler. I større
grad enn med voksne, blir både barns utsagn og deres egen
person vurdert i termer av grad av pålitelighet, respektive troverdighet.
Noe av grunnen til dette dreier seg om at det er vanskelig å samtale
med barn på en slik måte at barnet uttrykker seg
i det hele tatt, og at det som barnet formidler, kan legges til
grunn i en rettssak. Både eksperter (sakkyndige), politietterforskere
og legfolk har for liten kompetanse i hvordan de skal utføre
slike avhør. Med unntak av Politihøyskolen, som har
en 3-trinns utdannelse for etterforskere som ønsker å fordype
seg i avhør av barn, finnes det ikke en "avhør-av-barn"-utdanning
i Norge.
Man har derfor sett til andre yrkesgrupper, som man antar har
kjennskap til metoder for og kompetanse i forhold til avhør
av barn. I 1998 fikk vi et supplement til straffeprosessloven § 239,
som åpnet for at særlig skikkede personer (barnepsykiatere
og psykologer) skulle kunne gjennomføre en type (leke-) observasjon
av barnet, som var til avhør. Det ser imidlertid ikke ut
som om dette supplementet har vært så vellykket
som det var tenkt, og svært få domstoler har benyttet
seg av denne metodikken. En spørreundersøkelse
til et utvalg av landets dommere, politietterforskere, politijurister,
advokater og psykologer/psykiatere som Justisdepartementet
gjorde i forbindelse med evaluering av ordningen, tyder på dette
(Andreasen, Gabrielsen, Melinder, Myhr, Pettersen, & Solheim,
2004). Det kan skyldes at metodene er noe omstridt og som kan føre
til at barnet sporer ut, eller blander sammen fantasi og virkelighet
på en måte som er mindre egnet i rettslige sammenhenger (Ceci & Bruck,
995; Melinder, Alexander, & Goodman, 2004). Det kan også skyldes
at det har vært svært vanskelig å få tak
på sakkyndige som har ønsket å påta
seg slike oppdrag, muligens på grunn av skepsis og usikkerhet
i forhold til om metodikken er pålitelig.
Dessuten har det vist seg at organiseringen av
tjenesten, dvs. at samordningen av alle involverte parter som politietterforskere,
bistandsadvokat, forsvarer, dommer, samt i de tilfellene hvor man
har benyttet seg av sakkyndig, har vært vanskelig å få til
innen 14-dagers fristens utløp.
Den ovenfor refererte undersøkelsen i Justisdepartementets
regi, bekrefter dette bildet. Det finnes mange grunner til at dette
ikke er en enkel oppgave. Den mest innlysende er kanskje, at det
overordnede ansvar for virksomheten ikke er koblet til en linje hvor
ressurser for gjennomføringen er samlet.
Ved å sette barnet i sentrum i en organisatorisk modell,
kan man skape en høyere effektivitet, langsiktig kompetansevekst
og mer presis måloppnåelse enn det dagens ordning
innebærer. Effektiviteten ville kunne reflekteres i antallet
saker som behandles, og som leder til at saken ikke blir henlagt
på grunn av bevisets stilling (dvs. at barnet ikke fortalte
noe). Langsiktig kompetansevekst ville kunne førere til
at man utvikler spesialkompetanse på barneavhør,
utviklingspsykologi og sårbarhetsfaktorer knyttet til barn i
slike sammenhenger/med slike erfaringer. Måloppnåelsen
ville selvfølgelig være at barnas rettssikkerhet
ble styrket, de uskyldige ble frifunnet, og at barnas utsagn kan
bidra til å oppklare saken for en rett.
Hovedmålsettingen for Barnas Hus (BH) er å styrke
rettssikkerhet for barn/unge. Representanter fra flere
forskjellige disipliner skal være knyttet til Barnas Hus.
Politietterforskere, barnevern, statsadvokat, helsepersonell, bistandsadvokat
og talspersoner utfører her bl.a. rettslige vurderinger
av barnet, og tar beslutninger om etterforskningen, behandlingen,
samt om fremdriften i f.eks. overgrepssaker mot barn. Misbruk av
barn er et multidimensjonalt samfunnsproblem som trenger en bred
tilnærmingsmåte med bruk av forskjellige kompetanseområder
for å kunne komme fram til en optimal løsning
for fornærmet (barnet), overgriper og for samfunnet. Evalueringer
fra USA viser at de regionene som har utviklet og etablert et Barnas
Hus, har et mer effektivt oppfølgingsapparat i overgrepssaker,
har en mer effektiv måte å behandle medisinske
og psykologiske henvisninger om behandling, har redusert antallet
avhør/intervjuer med barn, har bedret etterforskning
og bedret støtten til barna og deres familier.
Personer tilknyttet Barnas Hus må også kunne reise
til andre steder i landet for å bistå med sin
spesialkompetanse under gitte forhold.
En del av målsettingene kan beskrives slik:
Barnas Hus (BH) skal utvikle en tverrfaglig,
utviklingsmessig- og kulturelt tilpasset respons
på misbruk av barn. BH skal være utformet for å møte
behov til både barn og deres familier i en kommune/fylkeskommune.
Ved BH skal det eksistere et nøytralt, barnevennlig
miljø som tilbyr avhør/intervju og/eller
tjenester som misbrukte barn kan nyttiggjøre seg.
Ved BH skal det være kontinuitet slik at barnet
i minst mulig grad skal bli stresset av altfor mange forskjellige
overlappende kontakter fra ulike profesjoner.
BH skal tilby psykologiske tjenester, behandling og andre
typer tjenester til barn og deres familier.
BH skal ha en åpen kommunikasjon og dele informasjon
med andre kommunale/fylkeskommunale profesjonelle som er
involverte i beskyttelse av barn, for å underlette beslutninger
i enkeltsaker, og at strategier for videre utvikling styrkes.
BH skal koordinere og trekke sammen etterforskningspersonell,
barnevern og behandlingspersonell, slik at man unngår at
saker "faller mellom to stoler".
BH skal bidra til at flere misbrukere av barn holdes ansvarlige
ved å forbedre etterforskningen i overgrepssaker mot barn.
Utvikle og utdype profesjonelle ferdigheter i forbindelse
med overgrep mot barn ved tverrfaglig samarbeid og tverrkulturell
trening og støtte.
BH skal arbeide for en større bevissthet i samfunnet
vedrørende misbruk av barn.
Barnas Hus kan være drevet ut fra et sykehus, fra en
barnevernsetat eller fra en etterforskningsenhet, men med en egen
ledelse. Sammensetningen av teamet bør legge vekt på en
mest mulig tverrfaglig og tverretnisk sammensetning. Hele teamet
bør ha en tverrfaglig trening til sammen med etterforskere, stadsadvokater,
bistandsadvokater og medisinsk helsepersonell.
For å kunne være et Barnas Hus bør
visse kriter være oppfylte. En siterer deler fra hva som
skal til for å fylle fullt medlemskap i National Children’s
Alliance, som er den amerikanske paraplyorganisasjonen til tiltak
som "Children’s Advocacy Center", "Barnas Hus" osv. Noen
deler har blitt omformulert til norske forhold, eller er helt nye,
dvs. egne vurderinger:
1. Barnevennlig
miljø: BH tilbyr en bekvemmelig, privat, barneorientert
atmosfære som er sikker både psykologisk og fysisk.
2. Tverrfaglig team: BH har representanter
fra politi, barnevern, stadsadvokat/etterforskning, psykisk
og medisinsk helsevern, bistandsadvokat, intervjuere/avhørsledere,
i tillegg til sine egne ansatte.
3. Kulturell kompetanse: BH har
kompetanse til å arbeide i saker hvor barnet har en annen
etnisk opprinnelse enn den norske.
4. Intervjuer av barn: Avhør/intervjuving
av barnet skjer på en nøytral, faktaorientert
måte. De er koordinerte slik at man skal unngå gjentagelse
av intervjuer med forskjellige profesjonelle aktører.
5. Medisinske undersøkelser: BH
kan formidle barnet til medisinske undersøkelser, enten
ved BH eller ved henvisning til annen enhet. Teamet ved BH har ansvaret
for den medisinske undersøkelse og oppfølgingen
av den.
6. Terapeutiske intervensjoner: BH
kan formidle barnet til terapeutiske programmer/tiltak,
enten ved BH eller ved henvisning til annen enhet. Teamet ved BH
har ansvar for dette.
7. Støtte til offer: BH
kan formidle barnet til egen advokat/talsperson, enten
ved BH eller ved henvisning til annen enhet. Teamet ved BH har ansvar
for dette gjennom hele etterforskningen og ved en eventuell legal
behandling.
8. Saksgjennomgang: Teamet drøfter
løpende etterforskningen, sakens status og hvilke tjenester som
barnet/familien trenger.
9. Journalføring: BH
har ansvar for å journalføre/arkivere
informasjon om saken i tråd med relevante lover (personvernloven,
helsepersonelloven).
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen opprette
"Barnas Hus", et senter for en ny avhørsmodell av barn, basert
på de prinsippene som er nevnt i Dokument nr. 8:86 (2003-2004),
og fremme forslag for Stortinget innen våren 2005.
2. Stortinget ber Regjeringen evaluere den nye avhørsmodellen
innen tre år etter oppstart av "Barnas Hus", og fremme
justeringer av tiltak etter vurderinger av mål og virkemidler.
16. juni 2004