Innstilling fra justiskomiteen om representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Odd Einar Dørum, Lars Sponheim og Trine Skei Grande om lov om endring i lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)

Til Odelstinget

Sammendrag

Stortingsprepresentantene Odd Einar Dørum, Lars Sponheim og Trine Skei Grande fremsatte 24. oktober 2006 følgende representantlovforslag:

"Vedtak til lov

om endring i lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)

I

I lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) gjøres følgende endring:

Ny § 41 a skal lyde:

§ 41 a. Kommunalt tilsyn

En kommune skal selv føre tilsyn med at bestemmelsene i kapitlet her blir fulgt, dersom den har gitt melding til Datatilsynet om det. I så fall gjelder bestemmelsene i kapittel VIII tilsvarende så langt de passer. Tvangsmulkt etter § 47 tilfaller likevel kommunen.

Kommunen kan bestemme at fjernsynsovervåking skal være konsesjonspliktig. I så fall gjelder § 33 fjerde og femte ledd og §§ 34 og 35 tilsvarende.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om gjennomføringen av kommunalt tilsyn.

II

Loven trer i kraft straks."

Forslagsstillerne viser til at det i dag er Datatilsynet som fører tilsyn med og håndhever personopplysningslovens regler om fjernsynsovervåking. Om eventuelle fordeler av fjernsynsovervåking oppveier de personvernmessige omkostningene, er imidlertid et politisk spørsmål hvor meningene kan variere fra sted til sted, avhengig av lokale forhold. Forslagsstillerne mener derfor at kommunene bør få anledning til å overta tilsynsansvaret for fjernsynsovervåking og til å bestemme om en slik overvåking skal være konsesjonspliktig.

Hensynet til det lokale selvstyret taler for at det bør være opp til hver enkelt kommune å avgjøre hvordan personvernhensyn skal avveies mot andre kryssende hensyn, innenfor rammen av personopplysningslovens regler.

Også effektivitetshensyn taler for at tilsynsansvaret flyttes til kommuner som ønsker det. Antallet overvåkingskameraer ser ut til å være økende. Datatilsynet har i dag ikke kapasitet til å føre tilsyn med om all overvåking oppfyller lovens krav. Overføres tilsynsansvaret til kommunene, vil det kunne åpne for en intensivering av kontrollen i den utstrekning det er behov for det.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og Morten Ørsal Johansen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, viser til Dokument nr. 8:10 (2006-2007) - representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Odd Einar Dørum, Lars Sponheim og Trine Skei Grande om lov om endring i lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven).

Komiteen viser til at fjernsynsovervåking på flere måter kan gripe inn i den enkeltes personvern, f.eks. ved at den kan berøre et ønske om å være i fred fra andre, ønsker om å ha kontroll over personlige opplysninger og om å unngå et kontrollsamfunn. Komiteen legger til grunn at hensynet til personvernet må veies mot andre beskyttelsesverdige hensyn, og at hensynet til å forebygge kriminalitet og til å skape en følelse av trygghet i utsatte områder kan være slike hensyn. Komiteen viser til at det i dag er Datatilsynet som fører tilsyn med og håndhever personopplysningslovens regler om fjernsynsovervåking.

Komiteen viser til svarbrev fra statsråden datert den 8. januar 2007 hvor det fremgår at departementet er i gang med en etterkontroll av personopplysningsloven og varsler forslag til endringer i loven, herunder en vurdering av en eventuell overføring av tilsynsansvaret. Komiteen tar dette til etterretning og avventer Regjeringens forslag til endringer i personopplysningsloven.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at transport- og kommunikasjonskomiteen har fått oversendt St.meld. nr. 17 (2006-2007) Eit informasjonssamfunn for alle fra Stortinget til behandling i komiteen.

Disse medlemmer viser til at Dokument nr. 8:10 (2006-2007) - representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Odd Einar Dørum, Lars Sponheim og Trine Skei Grande om lov om endring i lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) må sees i sammenheng med behandlingen av denne stortingsmeldingen.

Komiteens medlemmer fra Høyre har merket seg forslagsstillernes ønske om å styrke tilsynsansvaret for fjernsynsovervåking og at en overføring av tilsynsansvaret til kommunene kan være ett av flere virkemidler for å oppnå en slik styrking.

Disse medlemmer viser til det fremlagte forslaget, og har merket seg at forslagsstillerne grunngir at det er behov for økt tilsyn med hvorledes økt bruk av fjernsynsovervåking griper inn i den enkeltes personvern. Disse medlemmer viser til at forslagsstillerne legger til grunn at overføring av tilsynsansvaret til den enkelte kommune som ønsker det, kan bidra til styrket lokalt selvstyre i et viktig prinsipielt spørsmål, samtidig som det kan bidra til mer effektivt tilsyn. Disse medlemmer har i denne sammenheng merket seg at Datatilsynet pr. i dag ikke har kapasitet til å føre tilsyn med om all overvåking oppfyller lovens krav. Disse medlemmer ser det som ønskelig at personvernspørsmål kommer høyere opp på den lokalpolitiske agenda, for derigjennom å bidra til økt bevisstgjøring av innbyggerne i den enkelte kommune.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I

I lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) gjøres følgende endring:

Ny § 41 a skal lyde:

§ 41 a. Kommunalt tilsyn

En kommune skal selv føre tilsyn med at bestemmelsene i kapitlet her blir fulgt, dersom den har gitt melding til Datatilsynet om det. I så fall gjelder bestemmelsene i kapittel VIII tilsvarende så langt de passer. Tvangsmulkt etter § 47 tilfaller likevel kommunen.

Kommunen kan bestemme at fjernsynsovervåking skal være konsesjonspliktig. I så fall gjelder § 33 fjerde og femte ledd og §§ 34 og 35 tilsvarende.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om gjennomføringen av kommunalt tilsyn.

II

Loven trer i kraft straks."

Forslag fra mindretall

Forslag fra Høyre:

I

I lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) gjøres følgende endring:

Ny § 41 a skal lyde:

§ 41 a. Kommunalt tilsyn

En kommune skal selv føre tilsyn med at bestemmelsene i kapitlet her blir fulgt, dersom den har gitt melding til Datatilsynet om det. I så fall gjelder bestemmelsene i kapittel VIII tilsvarende så langt de passer. Tvangsmulkt etter § 47 tilfaller likevel kommunen.

Kommunen kan bestemme at fjernsynsovervåking skal være konsesjonspliktig. I så fall gjelder § 33 fjerde og femte ledd og §§ 34 og 35 tilsvarende.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om gjennomføringen av kommunalt tilsyn.

II

Loven trer i kraft straks.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:10 (2006-2007) - representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Odd Einar Dørum, Lars Sponheim og Trine Skei Grande om lov om endring i lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) - vedlegges protokollen.

Oslo, i justiskomiteen, den 20. mars 2007

Anne Marit Bjørnflaten André Oktay Dahl
leder ordfører