EØS-komiteen vedtok 25. januar å endre
EØS-avtalens vedlegg XV til også å omfatte
kommisjonsdirektiv 2000/52/EF om endring av kommisjonsdirektiv
80/723/EØF om innsyn i medlemsstatenes økonomiske forbindelser
med offentlige foretak (innsynsdirektivet). Medlemsstatene må rette
seg etter kravene i direktivet senest 31. juli 2001. Pålegget
om analytisk regnskap for offentlig uavhengige foretak får
likevel ikke virkning før 1. januar 2002. Direktivets gjennomføring nødvendiggjør
lovendring, slik at Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens
beslutning er nødvendig etter Grunnloven § 26
annet ledd. EØS-komiteens beslutning og kommisjonsdirektivet
følger som vedlegg til proposisjonen i uoffisiell oversettelse.
Formålet med direktivet var å sikre
innsyn i de økonomiske forbindelser mellom offentlige foretak
og offentlige myndigheter, for å kunne kontrollere eventuelle
subsidieelementer. Kommisjonen har vedtatt å utvide innsynsdirektivet
slik at det også dekker private foretak som det offentlige
har tildelt særlige og eksklusive rettigheter, samt foretak
som er blitt tillagt oppgaven å utføre tjenester
av allmenn økonomisk betydning, og som samtidig driver
virksomhet i konkurranse med andre. Formålet med endringen
er å kunne overvåke eventuell kryssubsidiering
mellom slike aktiviteter og ren forretningsmessig virksomhet, for å unngå konkurransevridning.
Endringen har sitt utspring i EUs liberalisering av markeder som
tidligere var monopoliserte. En rekke foretak utfører nå oppgaver
av allmenn økonomisk betydning samtidig som de opererer
på åpne markeder i konkurranse med andre. For å kunne kontrollere
om kryssubsidiering forekommer, pålegges de aktuelle foretakene
regnskapsføring med separate regnskapstall for aktiviteter
bundet til eksklusive rettigheter eller offentlig tillagte oppgaver,
inkludert eventuell offentlig kompensasjon/tilskudd. Innsynsreglene
skal kun gjelde foretak med en netto omsetning over 40 mill. euro
over to år, dog 800 mill. euro for offentlige kredittinstitusjoner.
Det foreligger i dag ikke regler i norsk rett
om at slike selskaper skal føre regnskap med separate regnskapstall
for aktiviteter bundet til eksklusive rettigheter eller offentlig
tillagte oppgaver. Direktivet nødvendiggjør derfor
lovendring. Det arbeides med å utrede om endringen bør
gjennomføres ved endring av regnskapsloven eller ved egen
lov.
Det er positivt at det gis regler for å avdekke
eventuell kryssubsidiering i foretak som er tillagt særlige oppgaver
i samfunnet. Det er grunn til å tro at et betydelig antall
foretak vil måtte innføre separate regnskaper
ved en gjennomføring av direktivet. Regjeringen tilrår
at beslutningen i EØS-komiteen om å innlemme kommisjonsdirektiv
2000/52/EF i EØS-avtalen blir godkjent.
Utkastet til innstilling fra komiteen ble 23.
mai 2001 sendt utenrikskomiteen til uttalelse. Utenrikskomiteen svarte
i brev 30. mai 2001 at den ikke hadde merknader til utkastet til
innstilling.
Komiteen har ingen merknader,
og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker til godkjenning av beslutning
i EØS-komiteen nr. 6/2001 av 25. januar 2001 om
endring av EØS-avtalens vedlegg XV (Innlemmelse av kommisjonsdirektiv
2000/52/EF om endring av innsynsdirektivet).
Oslo, i næringskomiteen, 31. mai 2001
Morten Lund
leder |
Ansgar Gabrielsen
ordfører |
Kjell Opseth
sekretær |