År 2003 den 11. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester
m.v. gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester m.v. (sosialtjenesteloven)
§ 2-1 første og annet
ledd skal lyde:
Kommunen er ansvarlig for å utføre de
oppgaver etter loven som ikke er lagt til et statlig
organ.
Kommunen skal føre internkontroll for å sikre
at virksomhet og tjenester etter kapitlene 4,
6, 6A og 7 er i samsvar med krav fastsatt
i eller i medhold av lov eller forskrift. Kommunen må kunne
gjøre rede for hvordan den oppfyller denne plikten
§ 2-4 skal lyde:
Det regionale helseforetakets ansvar
Regionalt helseforetak er ansvarlig
for at de oppgaver som statens spesialisthelsetjeneste er pålagt
etter kapittel 6A, blir utført.
§ 2-5 annet ledd første
punktum skal lyde:
Departementet kan kreve at kommunale organer som
hører under denne loven, samt regionale helseforetak og
helseforetak som utfører tjenester som hører under
denne loven, uten hinder av taushetsplikten gir de opplysninger
og meldinger som er nødvendige for at departementet kan
utføre sine oppgaver etter første ledd.
§ 2-6 skal lyde:
Fylkesmannens tilsynsvirksomhet
Fylkesmannen plikter å føre tilsyn med
kommunens virksomhet etter kapitlene 4,
6, 6A og 7 og skal påse at
virksomheten drives i samsvar med loven og forskriftene til loven.
Kongen kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om tilsynet.
Fylkesmannen kan uten hinder av taushetsplikt kreve innsyn
i de opplysninger som er nødvendige for at fylkesmannen
kan utføre sine oppgaver etter første ledd. I
forbindelse med tiltak etter kapittel 6A kan tilsynet gjennomføre
tilsynsbesøk uten beboerens samtykke.
Hvis virksomhet etter kapitlene 4,
6, 6A eller 7 drives på en
måte som kan ha skadelige følger for tjenestemottaker
eller på annen måte er uheldig eller uforsvarlig,
kan fylkesmannen gi pålegg om å rette opp forholdet.
Ny § 4-3a skal lyde:
Rett til individuell plan
Den som har behov for langvarige og koordinerte tjenester,
har rett til å få utarbeidet individuell plan. Planen
skal utformes i samarbeid med brukeren, jf. § 8-4.
Sosialtjenesten i kommunen skal samarbeide med andre
tjenesteytere om planen for å bidra til et helhetlig tilbud
for den det gjelder.
Departementet kan i forskrift gi nærmere
bestemmelser om hvem rettigheten gjelder for, og om planens innhold.
§ 6-1 annet og tredje ledd skal
lyde:
Når det er behov for det og klienten ønsker
det, skal sosialtjenesten bistå med å etablere
et behandlingsopplegg. Dette opplegget kan blant annet omfatte oppnevning
av støttekontakt, etablering av støtteopplegg
på arbeidsplassen, andre tjenester etter denne
loven og kontakt med primærhelsetjeneste og
spesialisthelsetjeneste.
Kan behovet for egnet institusjonsplass
ikke dekkes, skal sosialtjenesten om nødvendig sørge
for midlertidige tiltak.
§ 6-2 første ledd skal
lyde:
Dersom noen utsetter sin fysiske eller psykiske helse for
fare ved omfattende og vedvarende misbruk, og dersom hjelpetiltak
etter § 6-1 ikke er tilstrekkelig, kan det vedtas at vedkommende
uten eget samtykke kan tas inn i en institusjon utpekt av regionalt
helseforetak, jf. lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten
m.m. § 2-1a annet ledd, for undersøkelse
og tilrettelegging av behandling, og holdes tilbake der i opptil
tre måneder.
§ 6-2 sjette ledd oppheves.
§ 6-2a første ledd første
punktum skal lyde:
Det kan vedtas at en gravid rusmiddelmisbruker uten eget
samtykke skal tas inn på institusjon utpekt av regionalt
helseforetak, jf. lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten
m.m. § 2-1a annet ledd, og holdes tilbake der
i hele svangerskapet dersom misbruket er av en slik art at det er
overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade,
og dersom hjelpetiltak etter § 6-1 ikke er tilstrekkelig.
§ 6-2a syvende ledd oppheves.
§ 6-3 første ledd skal
lyde:
Når en rusmiddelmisbruker på grunnlag
av eget samtykke blir tatt inn i en institusjon utpekt
av regionalt helseforetak,jf. lov 2. juli
1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2-1a
annet ledd, kaninstitusjonen sette
som vilkår at misbrukeren kan holdes tilbake i opptil tre
uker regnet fra inntaket.
§ 6-3 tredje ledd fjerde punktum
oppheves.
§ 6-4 oppheves.
§ 7-1 oppheves.
§ 7-1a oppheves.
§ 7-2 oppheves.
§ 7-3 oppheves.
§ 7-4 oppheves.
§ 7-5 skal lyde:
Kommunens ansvar for boliger med heldøgns
omsorgstjenester
Kommunen har ansvaret for planlegging, etablering og drift
av boliger med heldøgns omsorgstjenester for dem som på grunn
av alder, funksjonshemming eller av andre årsaker har behov
for det.
Flere kommuner kan samarbeide om disse oppgavene.
Departementet kan påby slikt samarbeid hvis det er påkrevd
for å sikre tjenesten.
Kommunen kan inngå avtale med private
eiere av boliger med heldøgns omsorgstjenester om at kommunen
skal disponere plasser i disse.
Blir det inngått avtale som nevnt i tredje
ledd, skal kommunen dekke driftsutgiftene etter et godkjent budsjett.
Boligen med heldøgns omsorgstjenester skal følge
de regler for budsjett, regnskap og revisjon som gjelder for kommunens
egne boliger med heldøgns omsorgstjenester. Kongen kan
gi forskrifter om hva som skal regnes som driftsutgifter.
En avtale som nevnt i tredje ledd, skal inneholde en
bestemmelse om hvor lang tid den skal gjelde for. Innebærer
avtalen at kommunen skal bidra til nedbetaling av gjeld, eller den
på annen måte ved tilskudd vil bidra til øking
av egenkapitalen, skal avtalen inneholde en bestemmelse om sikkerhet
for kommunen for kapitalopplegget.
Første til femte ledd gjelder
ikke boliger med heldøgns omsorgstjenester som hører
under en annen lov.
§ 7-6 skal lyde:
Inntak i og utskriving frabolig som
nevnt i § 7-5
Kommunen skal gi regler for hvordan
inntak og utskriving fra bolig som nevnt i § 7-5 skal
besluttes. Kongen kan gi forskrifter om hva reglene skal inneholde.
Er det vedtatt etter regler gitt i medhold av første ledd
at en person skal ha plass i en bolig med heldøgns omsorgstjenester, kan
boligen ikke nekte å ta imot vedkommende. Beboeren
kan ikke utskrives mot sin vilje før den fastsatte eller
forutsatte tid for oppholdet er ute, så fremt vedkommendes
forhold ikke gir en saklig grunn for utskriving. Når utskrivingen
bør medføre tiltak fra sosialtjenestens side,
skal utskrivingen varsles i god tid på forhånd.
Uenighet om inntak eller utskriving kan kreves avgjort
av fylkesmannen.
§ 7-6a skal lyde:
Utskriving fra spesialisthelsetjeneste
Når sosialtjenesten varsles om utskriving
fra tjeneste som nevnt i lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten
m.m. § 2-1a første ledd nr. 5, jf. § 3-15, skal
den i samarbeid med spesialisthelsetjenesten planlegge og forberede
utskrivingen.
§ 7-7 oppheves.
§ 7-8 skal lyde:
Generelle krav til boliger med heldøgns
omsorgstjenester
For å sikre en forsvarlig standard på de
boliger med heldøgns omsorgstjenester som er
tatt inn i kommunens plan, kan departementet gi veiledende retningslinjer
om bygninger og utstyr, om bemanning og de ansattes utdanning m.m.
§ 7-9 oppheves.
§ 7-10 skal lyde:
Private institusjoner og boliger med heldøgns
omsorgstjenester som ikke er tatt inn i kommunens plan
Kongen kan gi forskrifter om bygninger og utstyr, om bemanning
og de ansattes utdanning m.m. for institusjoner og boliger som ikke
er innpasset i kommunens plan, om at slike institusjoner
og boliger skal stå under tilsyn, jf. § 2-6,
og om at slike institusjoner og boliger skal omfattes av plikt til
internkontroll, jf. §§ 2-1 og 2-4.
Kongen kan også gi forskrifter om regnskapsføring
og om innsyn for offentlig myndighet i regnskapene.
Finner fylkesmannen at en institusjon eller bolig som står
under tilsyn, drives uforsvarlig, kan han gi pålegg om å rette
på forholdet eller å nedlegge driften.
Vil sosialtjenesten gi økonomisk støtte
til et tiltak som ikke er innpasset i kommunens plan,
eller bruke tiltaket som en del av sitt tjenestetilbud,
må den undersøke og følge med i at det
drives i samsvar med denne loven og de forskrifter som gjelder for
den, og at det ellers drives på en forsvarlig måte.
§ 7-11 annet ledd skal lyde:
Beboerne skal ha rett til å bevege seg både
i og utenfor institusjonen/boligen med de begrensninger som
institusjonen/boligen fastsetter av hensyn til behovet
for trygghet og trivsel.
§ 7-11 tredje ledd oppheves.
§ 7-11 fjerde og femte ledd blir
tredje og fjerde ledd.
§ 7-12 skal lyde:
Forskrifter om hva som skal regnes som institusjon/bolig
med heldøgns omsorgstjenester
Kongen kan gi forskrifter om hva som skal regnes som institusjon/bolig
etter dette kapitlet, og om rett for fylkesmannen
til å avgjøre tvilstilfeller.
§ 7-13 oppheves.
§ 7-14 skal lyde:
Kvalitetskrav i behandlings- og rehabiliteringstiltak
Kongen kan gi forskrifter med bestemmelser om krav til
kvalitet i behandlings- og rehabiliteringstiltak.
§ 8-2 skal lyde:
Anvendelse av forvaltningsloven på private boliger
med heldøgns omsorgstjenester
For private boliger med heldøgns
omsorgstjenester som er tatt inn i kommunens plan etter§ 7-5,gjelder forvaltningsloven
for klientsaker, med de særregler som er fastsatt
i loven her, jf. § 8-1.
§ 10-2 oppheves.
§ 10-2a oppheves.
§ 10-3 første punktum
skal lyde:
Oppstår det tvist mellom kommuner om anvendelsen
av § 10-1, kan kommunene kreve at fylkesmannen avgjør
tvisten.
§ 10-4 annet ledd første
punktum skal lyde:
Sosialtjenesten i den kommune som har reist saken, har
ansvaret for iverksetting av vedtaket.
§ 11-3 oppheves.
§ 11-4 oppheves.
§ 11-5 oppheves.
§ 11-5a oppheves.
§ 11-6 skal lyde:
Tilskudd fra staten
Staten yter årlig rammetilskudd til delvis dekning av kommunenes
utgifter. Tilskuddene fordeles gjennom inntektssystemet
for kommunene etter regler gitt av Kongen.
I lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten
m.m. gjøres følgende endringer:
§ 2-1a første
ledd skal lyde:
De regionale helseforetakene skal sørge for at
personer med fast bopel eller oppholdssted innen helseregionen tilbys
spesialisthelsetjeneste i og utenfor institusjon, herunder
1. sykehustjenester,
2. medisinske laboratorietjenester og radiologiske tjenester,
3. akuttmedisinsk beredskap,
4. medisinsk nødmeldetjeneste, luftambulansetjeneste
og ambulansetjeneste med bil og eventuelt med båt og
5. tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk,
herunder institusjonsplasser som kan ta imot rusmiddelmisbrukere
med hjemmel i sosialtjenesteloven §§ 6-2
til 6-3.
§ 2-1a nytt annet ledd skal lyde:
De regionale helseforetakene skal peke ut institusjoner
i det enkelte helseforetak som kan ta imot rusmiddelmisbrukere med
hjemmel i sosialtjenesteloven §§ 6-2
til 6-3.
§ 2-1a annet, tredje og fjerde ledd
blir tredje, fjerde og femte ledd.
Ny § 3-1a skal lyde:
Forskrifter om plikt til å opprette plasser for
akutt behandling av rusmiddelmisbruk
Kongen kan gi forskrifter om at de regionale helseforetakene
skal ha plasser for akutt behandling av rusmiddelmisbruk.
Ny § 3-12 skal lyde:
Henvisning fra sosialtjenesten
Helseinstitusjon som omfattes av denne loven skal vurdere
henvisning fra sosialtjenesten om behandling som nevnt i § 2-1a
første ledd nr. 5.
Kongen kan fastsette nærmere forskrifter om sosialtjenestens
adgang til å henvise til behandling som nevnt i § 2-1a
første ledd nr. 5.
Ny § 3-13 skal lyde:
Varsel til tilsynsmyndigheten
Helseinstitusjon som omfattes av denne loven skal uten
ugrunnet opphold varsle Helsetilsynet i fylket ved innleggelser
med hjemmel i sosialtjenesteloven §§ 6-2 og
6-2a. Varsel skal også gis ved innleggelse med hjemmel
i sosialtjenesteloven § 6-3 dersom samtykket er
gitt ved direkte overgang fra opphold med hjemmel i sosialtjenesteloven §§ 6-2
eller 6-2a.
Ny § 3-14 skal lyde:
Adgang til tilbakeføring ved rømming
fra behandling for rusmiddelmisbruk m.m.
Er en person plassert i en institusjon med hjemmel i
sosialtjenesteloven §§ 6-2, 6-2a eller
6-3, kan institusjonen begrense adgangen til å forlate
institusjonen i den utstrekning det er nødvendig etter
vedtakets formål.
Bestemmelsene i sosialtjenesteloven § 7-11
og bestemmelser gitt i medhold av disse, gjelder tilsvarende for
tjenester som nevnt i § 2-1a første ledd
nr. 5.
Kongen kan gi forskrifter med nærmere
bestemmelser om tilbakeføring ved rømming fra
institusjon etter plassering med hjemmel i sosialtjenesteloven §§ 6-2,
6-2a eller 6-3, herunder regler om ansvar for innbringing, praktisk
gjennomføring og saksbehandling.
Ny § 3-15 skal lyde:
Varsel til sosialtjenesten ved utskrivning
Når utskrivning fra tjeneste som nevnt
i § 2-1a første ledd nr. 5 bør
medføre tiltak fra sosialtjenestens side, og pasienten ønsker
det, skal sosialtjenesten varsles om utskrivningen i god tid på forhånd.
Utskrivning skal planlegges og forberedes i samarbeid mellom berørte
parter. Ved utskrivning etter innleggelse med hjemmel i sosialtjenesteloven §§ 6-2
og 6-2a, skal sosialtjenesten alltid varsles.
Ny § 6-4 skal lyde:
Bistand fra politiet
Helsepersonell kan uten hinder av taushetsplikt
gi ut taushetsbelagte opplysninger når dette er nødvendig
for å innhente bistand fra politiet til fullbyrdelse av
tvangsvedtak overfor rusmiddelmisbrukere etter sosialtjenesteloven §§ 6-2
og 6-2a eller vilkår etter sosialtjenesteloven § 6-3.
Politiet har plikt til å yte slik bistand.
Ikraftsettings- og overgangsbestemmelser
1. Loven trer i kraft fra
den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelser til
forskjellig tid.
2. Fra og med ikraftsetting av denne loven gjelder overgangsbestemmelsene
i nr. 2 til nr. 11 i III i lov 28. februar 2003 nr. 14
om endringer i lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester
m.v. og i enkelte andre lover tilsvarende for de fylkeskommunale
formuesposisjoner som er knyttet til virksomheter som yter spesialiserte
sosiale tjenester og omsorg for rusmiddelmisbrukere.
Berit Brørby |
Finn Martin Vallersnes |
president |
sekretær |