Følgende forslag fremmes:
"Stortinget ber Regjeringen åpne
for at alle landets kommuner kan søke om deltakelse i "Forsøk
med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark", inntil ny
lovhjemmel har trådt i kraft."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Eva M. Nielsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre,
Børge Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Randi Sollie Denstad og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, viser til at motorferdselforsøket
omfattet i utgangspunktet 8 kommuner og ble igangsatt i 2000. Forsøket
er avsluttet og Norsk institutt for naturforskning (NINA) har framlagt sin
evalueringsrapport.
Komiteen viser til at erfaringene
fra forsøket vil bli dratt med videre inn i prosjektet
motorferdsel og samfunn (MoSa).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det ikke er
nødvendig å trekke inn flere kommuner i en forsøksordning
for å få et godt nok faglig grunnlag for å vurdere
om, og hvorvidt, en ny forvaltningsmodell skal velges for motorferdselpolitikken.
Flertallet viser for øvrig
til brev fra miljøvernministeren datert 24. april 2006,
som er vedlagt innstillingen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil videre peke på at
forslaget har preg av en generell dispensasjon fra motorferdselloven,
som ikke fremmer forvaltningsutvikling og derfor ligger utenfor
formålet med forsøksloven, jf. forsøksloven § 1.
Dette flertallet viser til at
erfaringene fra forsøkskommunene vil være underlag
for MoSa-prosjektet og derigjennom også grunnlag for vurdering
av om dagens regelverk skal endres, og hvilke endringer som eventuelt
er aktuelle.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket
seg at forsøksprosjektet med utvidet selvstyre i 8 kommuner
nå er avsluttet og evaluert, og mener at resultatet fra
dette prosjektet må forelegges for Stortinget, sammen med
resten av prosjektet "Motorferdsel og samfunn".
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
sak om ferdigstillelsen av "Miljø og samfunn" (MoSa)-prosjektet, inkludert
evaluering av forsøksprosjektet med utvidet kommunalt selvstyre
innen motorferdsel i utmark i 8 utvalgte kommuner, og fremme denne
for Stortinget senest våren 2007."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
stor vekt på det lokale selvstyret og mener det vil være
fornuftig å trekke flere kommuner inn i prosjektet. Resultatene
fra et representativt utvalg kommuner foreligger allerede og flere
deltakere ville styrke datagrunnlaget for beslutninger, samt bevisstgjøre
om tematikken rundt motorferdsel i utmark.
Disse medlemmer viser til at
turistnæringen i grensetraktene konkurrerer med svenske
aktører som ikke bare er svært konkurransedyktige
på pris, men som også kan tilby sine gjester snøscooterkjøring
som rekreasjon. Disse medlemmer viser også til
at i de 7 gjenværende kommunene i prosjektet har den ulovlige
kjøringen blitt redusert. På den annen side kan
fortsatt umyndiggjøring av lokale myndigheter, kombinert med
kompromissløs håndhevelse av regelverket fra fylkesmannens
miljøvernavdeling, bidra til å bryte ned respekten
for loven.
Disse medlemmer viser til argumentasjonen
i Dokument nr. 8:57 (2005-2006), og tar opp forslaget fremsatt i
dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres stortingsvalgprogram for perioden 2005-2009, hvor
det slås fast at partiet:
"vil gi kommunene større frihet når
det gjelder regulering av snøscooterkjøring. Hensynet
til natur og miljø skal sikres gjennom nasjonale retningslinjer."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om ferdigstillelsen av "Miljø og samfunn" (MoSa)-prosjektet, inkludert evaluering av forsøksprosjektet med utvidet kommunalt selvstyre innen motorferdsel i utmark i 8 utvalgte kommuner, og fremme denne for Stortinget senest våren 2007.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen åpne for at alle landets kommuner kan søke om deltakelse i "Forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark" inntil ny lovhjemmel har trådt i kraft.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:57 (2005-2006) - forslag fra
stortingsrepresentantene Tord Lien, Ketil Solvik-Olsen, Torbjørn
Andersen, Bård Hoksrud, Anders Anundsen, Jan Arild Ellingsen,
Per Roar Bredvold, Jan Henrik Fredriksen og Ulf Erik Knudsen om
utvidet deltakelse i forsøket med ny forvaltningsordning
for motorferdsel i utmark - avvises.
Jeg viser til oversendelse fra Stortingets energi-
og miljøkomite av forslag til utvidet deltakelse i forsøket med
ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark
Motorferdselforsøket omfattet i utgangspunktet
8 kommuner og ble igangsatt i 2000. Forsøket er avsluttet
og Norsk institutt for naturforskning(NINA) har framlagt sin evalueringsrapport.
Syv kommuner, Sirdal, Vinje, Stor-Elvdal, Lom, Røros, Hattfjelldal
og Fauske, har imidlertid fått fortsette med regelverket
for forsøksordningen av hensyn til å unngå merarbeid
i tiden fram til eventuell ny regelverksreform trer i kraft og for å eventuelt
høste ytterligere erfaringer.
Hovedintensjonen med forsøket har vært å klarlegge om
formålet med motorferdselloven kan oppfylles, og motorferdselpolitikken
bli mer enhetlig enn i dag, ved å koble motorferdselpolitikken
til lokale planvedtak og planprosesser etter plan og bygningsloven,
og ved at kommunene får større myndighet etter
motorferdselloven. Erfaringene fra forsøkskommunene
vil være underlag for MoSa-prosjektet og derigjennom også grunnlag
for vurdering av om dagens regelverk skal endres og hvilke endringer
som eventuelt er aktuelle.
Hovedmålet for prosjektet er å gi
en oversiktlig og samlet presentasjon av bestående kunnskap
om effekter for natur og samfunn av motorferdsel i utmark og kartlegge
saksområder hvor kunnskapsnivået er mangelfullt.
Prosjektet drives av Norsk institutt for by- og regionforskning
(NIBR) etter oppdrag fra Direktoratet for naturforvaltning.
Prosjektet skal gi en samlet presentasjon og
vurdering av de interessekonflikter som knytter seg til motorisert
ferdsel i utmark med særlig vekt på å beskrive erfaringene
knyttet til praktiseringen av eksisterende lov- og regelverk. Et
særlig viktig tema vil være avveiningen mellom
nytteverdier og verneverdier knyttet til motorferdsel i utmark.
Prosjektet skal også vurdere alternative løsninger
for regulering av motorferdsel i utmark, særlig i forhold
til bruk av plan- og bygningslovens planbestemmelser. Den avsluttende
fasen skal presentere konklusjoner og tilrådinger som ledd
i et samlet beslutningsgrunnlag for eventuell revisjon av eksisterende
lov- og regelverk. Her er det åpent for å gi tilråding
om alternative former for regulering av motorferdsel, og løfte
fram spørsmål som innebærer viktige verdimessige
veivalg. En prosjektrapport skal fremlegges sommeren 2006.
Kommunal- og regionaldepartementet avslo i brev av
17. mars 2006 Kautokeino kommunes søknad om deltakelse
i forsøk om ny forvaltningsmodell for motorferdsel
i utmark. Fra Miljøverndepartementets side ble det blant
annet vurdert at tiden fram mot gjennomføring av eventuell
regelverksreform er for knapp til at det ville være hensiktsmessig å sette
i gang et nytt forsøk.
Det synes ikke nødvendig å trekke
inn flere kommuner i en forsøksordning for å få et
godt nok faglig grunnlag for å vurdere om, og hvorvidt,
en ny forvaltningsmodell skal velges for motorferdselpolitikken.
Forslaget har dessuten preg av en generell dispensasjon
fra motorferdselloven. Etter departementets vurdering fremmer dette
ikke forvaltningsutvikling og antas derfor å ligge utenfor
formålet med forsøksloven, jf. forsøksloven § 1
Det eventuelle forsøket må dessuten
få pågå over tilstrekkelig tid. En effekt
kan være at pågående lovarbeid forsinkes
da resultatene av forsøket bør evalueres og legges
til grunn i lovarbeidet. Dette er ikke ønskelig.
Sett i lys av dette er det etter departementets
vurdering ikke aktuelt å utvide gjeldende forsøksordning
til å omfatte alle landets kommuner.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 11. mai 2006
Gunnar Kvassheim
leder |
Heidi Sørensen
ordfører |