Som følge av endringer i skatte- og
avgiftslovgivningen ble det en svært stor økning
i saksinngangen til Foretaksregisteret og Enhetsregisteret i Brønnøysundregistrene
i perioden oktober 2005 til februar 2006. Det ble mottatt ca. 35 000
flere meldinger, og gebyrinntektene økte med om lag 120
mill. kroner.
Hensynet til selskapenes drift og konsekvenser
for Skatteetatens aksjonærregister (innleveringsfrister, intern
behandling i Skatteetaten og forberedelse til skatteligningen) m.v.
har ført til betydelig ressursbruk i Brønnøysundregistrene
for å få gjennomført rask saksbehandling.
Brønnøysundregistrene omdisponerte ressurser fra
andre oppgaver og benyttet betydelig overtid i perioden. Påløpte
merutgifter er beregnet til 5 mill. kroner.
Brønnøysundregistrene er i
ferd med å avslutte arbeidet med å tilrettelegge
et system for modellering og generering av elektroniske meldinger.
Dette er et viktig element i etableringen av en tjenesteorientert
arkitektur og standardisering av utveksling av informasjon.
Innføring av et informasjonsmodelleringssystem gjør
Oppgaveregisteret i stand til å bruke sin database for å kartlegge
det eksisterende samordningspotensialet på en effektiv
måte og for å gjennomføre standardiseringsarbeidet
mht. offentlige IKT-systemer. Arbeidet vil gi gevinst både
ved at Altinn får levert tjenester i samsvar med overordnet
målsetting, i de enkelte virksomheter, og også samfunnsmessig
ved bl.a. en enhetlig offentlig IT-struktur. For å lykkes,
er det avgjørende at Brønnøysundregistrene
har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse på området.
På dette grunnlag forslås
det en bevilgningsøkning på 2,1 mill. kroner til
kjøp av spisskompetanse i 2006.
Samlet fremmes det forslag om å øke
bevilgningen under kap. 904 post 1 med 7,1 mill. kroner, fra om
lag 202,7 til om lag 209,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Altinn sentralforvaltning (ASF) har på oppdrag
fra Nærings- og handelsdepartementet utarbeidet en handlingsplan
for å nå målsettingen i etjeneste-strategien om
at 50 prosent av all lovpålagt innrapportering skal kunne
skje via Altinn i 2006.
Utviding og videreutvikling av Altinn er en
prioritert politisk satsing, jf. drøfting i Stortinget
av Riksrevisjonens rapport om forenklingsarbeidet for næringslivet, Dokument
nr. 3:10 (2004-2005). Gjennom skjemautvikling må det sikres
løsninger som er brukervennlige. Dette krever tett dialog
og samarbeid mellom etatene og ASF. Interessen for å ta
i bruk Altinns tjenester er økende. Den nye Arbeids- og
velferdsetaten (NAV) vil nå ta i bruk Altinn. Det er behov
for å styrke mottaksapparatet for å ivareta etatenes
behov for informasjon, veiledning og for å styrke kapasiteten
på skjemautvikling. Formålet er å sikre
at etatene får en kvalitetsmessig god innfasing i Altinn
og styrking av kapasiteten mht. kontakt med og oppfølging
av etatene, bl.a. for å sikre brukervennlige løsninger.
Etter dagens finansieringsmodell for Altinn
skal bevilgningen på post 22 dekke fellesoppgavene knyttet til
løsningen, et arbeid som utføres på vegne
av alle offentlige etater med innrapportering fra næringslivet. Disse
ikke-etatsspesifikke oppgavene er definert som permanente oppgaver
særlig knyttet til forvaltning av leverandørkontrakt
og av etatskontrakter, videreutvikling, bistand til nye etater,
kvalitetssikring, informasjon og markedsføring. I denne
oppbyggingsfasen er det nå behov for en mindre økning
av ressursene for å møte etterspørselen.
Det forelås en bevilgningsøkning
på 1,5 mill. kroner for 2006 til å styrke Altinn
sentralforvaltning.
For å sikre fremdrift og kvalitet i
arbeidet med ny leverandørkontrakt for drifting av den
tekniske løsningen i Altinn til 1. januar 2008,
må vesentlige deler av forarbeidet knyttet til forstudie,
spesifikasjon og utlysingsstrategi gjøres i 2006. Forarbeidet
skal finansieres som et spleiselag mellom de deltakende etater i
Altinn. Brønnøysundregistrenes andel er på 3
mill. kroner.
Det er avgjørende for videreutviklingen
av Altinn at den nye kontakten forberedes grundig. Brønnøysundregistrene
må ha den ledende rollen for å sikre at de overordnede
politiske målsettingene og prioriteringene legges til grunn
for arbeidet. Bevilgningen knyttet til post 22 dekker kun ordinære
drifts- og utviklingsutgifter knyttet til Forvaltning av Altinnløsningen.
På denne bakgrunn fremmes forslag om en engangsbevilgning
på 3 mill. kroner for 2006 til dette formålet.
Samlet fremmes det forslag om å øke
posten med 4,5 mill. kroner, fra 33,1 mill. kroner til 37,6 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.