I St.prp. nr. 1 (2005-2006) ble det under kap.
904 varslet at det ville bli bevilgningsjusteringer mellom Brønnøysundregistrene
og Statens innkrevingssentral i forbindelse med en omorganisering
knyttet til gebyrsentralen. Status pr. dato er at saken har blitt
utsatt og budsjettjusteringene vil bli foretatt når avklaring
foreligger.
Komiteen tar dette til orientering.
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) for Nærings-
og handelsdepartementet understrekes behovet for gode service- og
velferdstilbud for sjøfolk, både langs norskekysten og
i utenlandske havner. I budsjettet for 2006 ble det lagt opp til
at utgiftene til disse tjenestene og spesielt avistjenesten i noe
større grad skulle finansieres av rederiene selv. Det har
vist seg vanskelig å få endret finansieringen.
Sjøfartsdirektoratet vil i samarbeid med Den norske Sjømannskirken/Norsk
kirke i utlandet, arbeidstakerorganisasjonene og arbeidsgiverorganisasjonene
etablere en tilpasset avistjeneste og et generelt opplegg for velferdstjenesten
som sikrer service og velferdstilbudet for sjøfolk.
Behov for midler utover det som kan dekkes av bevilgningen
til velferdstiltak under kap. 907 post 21 Spesielle utgifter, vil
bli dekket over Sjøfartsdirektoratets ordinære
driftsbudsjett.
Komiteen tar dette til orientering.
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse for eContentplus og kompensasjon for ulønnet
arbeidsinnsats i SkatteFunn-prosjekter.
Komiteen tar redegjørelsen
til etterretning.
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse for saken.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse for saken.
Komiteen tar redegjørelsen
til etterretning.
EFTAs overvåkingsorgan ESA fattet 14. desember 2005
endelig vedtak om at Entra Eiendom AS har mottatt ulovlig statsstøtte
knyttet til manglende innbetaling av dokumentavgift og tinglysingsgebyr.
Da Entra ble utskilt fra Statsbygg den 1. juli 2000, ble
det i særlov bestemt at omregistreringen av eiendommene
i grunnboken og andre offentlige registre skulle skje ved "navneendring".
Dette innebar at det ikke påløp dokumentavgift
eller tinglysingsgebyr for den eiendoms-porteføljen Entra
overtok fra Statsbygg. Nærings- og handelsdepartementet
har etter en helhetsvurdering valgt å ikke bringe vedtaket
inn for EFTA-domstolen. Skyldig dokumentavgift og tinglysingsgebyr
er av selskapet anslått til ca. 72 mill. kroner. Departementet
har varslet ESA om at ESAs fortolkning vil bli hensyntatt ved framtidige
omorganiseringer.
Komiteen tar dette til etterretning.
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse for saken.
Komiteen tar redegjørelsen
til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Innovasjon Norges virkemiddeleapparat og fondskonstruksjoner
skal være landsdekkende og er derfor motstander av en distriktstrettet
såkornordning og særskilte tilpasninger for denne. Disse medlemmer mener
at når mange av Innovasjon Norges virkemidler er distriktsrettede,
så hemmer dette næringsutvikling og videreutvikling
av prosjekter i sentrale strøk. Derfor mener disse
medlemmer det er behov for en aktiv næringspolitikk
der virkemidlene gjennom Innovasjon Norge i større grad
gjøres landsdekkende, slik at det er prosjektets innhold
som er vurderingstemaet for støtteberettigelse og ikke
hvor i landet prosjektet er plassert.
Garantirammen for Alminnelig garantiordning
er i dag 40 mrd. kroner. Pr. 31. mars 2006 var rammeutnyttelsen
ca. 28 mrd. kroner. Dette omfatter poliser og tilsagn. I tillegg
har GIEK mottatt søknader for ca. 8,6 mrd. kroner. Utsikter
til økende aktivitet i norsk industri, spesielt innenfor
maritim sektor i forbindelse med leveranser til olje- og gassprosjekter,
har ført til økt interesse for GIEKs garantiordninger.
Regjeringen har vurdert spørsmålet
om å øke garantirammen for GIEKs Alminnelige ordning
i forbindelse med revidert budsjett. Regjeringen vil i forbindelse med
statsbudsjettet for 2007 vurdere rammen for GIEKs Alminnelige ordning
på nytt.
Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at GIEK administrerer tre aktive garantiordninger, aktive i den
betydning at det gis nye garantitilsagn. De siste årenes
vekst i eksportnæringen, kanskje spesielt innenfor den
maritime sektor, har ført til en stor strøm av
nye prosjekter og innvilgede poliser fra Alminnelig garantiordning.
Av garantirammen på 40 mrd. kroner, er det gitt poliser
og tilsagn tilsvarende ca. 28 mrd. kroner, samtidig er det kommet
søknader for 8,6 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener at handel
med utviklingsland er et viktig bidrag til å øke
velferdsnivået.
Disse medlemmer viser til at
i løpet av de 10 siste årene har GIEKs u-landsordning
medvirket til at det har vært gjennomført over
30 vellykkede prosjekter i land med begrenset bruk av bistandsmidler.
Det er etter disse medlemmers mening derfor uholdbart at
man pr. dags dato ikke kan behandle flere søknader fordi
garantirammen er full. Dette er prosjekter som i stor grad vil kunne
bidra til norsk deltakelse i utviklingsprosjekter i Afrika,
Sør-Amerika og Asia.
Disse medlemmer mener det er
viktig å se i lange perspektiver når det gjelder
Alminnelig garantiordning. Det finnes store muligheter for norske
bedrifter å være med i den globale veksten, kanskje
spesielt innen sektorer som maritim/offshore, energiforsyning og
tele/datakommunikasjon. Dette er områder der norske
bedrifter er konkurransedyktige og der det investeres stort i global
sammenheng.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig at man allerede nå øker garantirammene
for Alminnelig garantiordning, slik at eksportindustrien ikke opplever at
søknader blir liggende fordi garantirammen til GIEK er
brukt opp.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øke
GIEKs tilsagns- og garantiansvarsramme for Alminnelig garantiordning fra
40 til 50 mrd. kroner."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at norsk U-landsstøtte i alt for mange år har
vært orientert rundt passiv pengeoverføring. Det er
handel og prosjektsamarbeid som vil bidra til å øke velferdsnivået
og etablere nye kompetansebaser.