Regnskapsførte inntekter har i flere år
ligget vesentlig over budsjetterte inntekter på post 1.
For 2005 viser regnskapet 262,4 mill. kroner, mens det var budsjettert med
en inntekt på 18,2 mill. kroner. Av hensyn til kravet om
realistisk budsjettering må både budsjetterte inntekter
og tilhørende utgifter oppjusteres.
De siste årene har mer enn rene salgsinntekter
blitt regnskapsført på post 1. Dette gjelder bl.a.
erstatninger for skader på veginnretninger (type refusjoner)
og innbetalinger fra eksterne knyttet til samarbeidsprosjekter.
Inntekter/refusjoner knyttet til erstatninger
for skader på veginnretninger foreslås nå skilt
ut på ny post 3 Refusjoner fra forsikringsselskaper. Merinntektsfullmakten
knyttet til kap. 1320 og kap. 4320 foreslås utvidet til å omfatte
også denne posten.
Innbetalinger fra eksterne knyttet til samarbeidsprosjekter
vil heretter ikke bli utgifts- og inntektsført i statsregnskapet
fordi faktureringen vil skje direkte til de som skal dekke utgiftene,
f.eks. kommuner og teleselskaper (kabler).
Inntektsanslaget er for øvrig oppjustert
som følge av økte inntekter fra salg fra Autosys/vegdatabank,
salg av bilskilt, salg av håndbøker, salg av bilde
til førerkort mv.
Av hensyn til kravet om realistisk budsjettering
foreslås inntektskravet til Statens vegvesen nå totalt økt med
i alt 156,2 mill. kroner, fordelt med 116,2 mill. kroner på post
1 og 40 mill. kroner på ny post 3. Bevilgningen på kap.
1320 post 23 må økes med tilsvarende beløp
da dette er inntekter med tilhørende kostnader, som ikke øker
aktivitetsnivået i Statens vegvesen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, og viser til forslag til vedtak II.5 under kapittel 21
Komiteens tilråding.
Det vises til omtale under kap. 4320 post 1.
Det foreslås at det opprettes en ny post 3 Refusjoner fra
forsikringsselskaper med en bevilgning på 40
mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Fra 1. januar 2003 ble produksjonsvirksomheten
i Statens vegvesen skilt ut i Mesta AS. Før opprettelsen av
Mesta AS hadde Statens vegvesen sin egen produksjonsavdeling en
egen post på statsbudsjettet, post 24 Statens vegvesens
produksjon. Det var et krav at produksjonsvirksomheten skulle gå med
et overskudd på 110 mill. kroner. Virksomheten utførte
også oppgavene på fylkesvegnettet for fylkeskommunene,
som det løpende ble krevd betaling for. Statens vegvesen
avregnet ved årets slutt kravet mot fylkeskommunene (og
tilsvarende internt i Statens vegvesen for riksveger) ut fra faktisk
forbruk. Eventuell under-/overdekning ble håndtert
ved å justere prisene for etterfølgende års arbeid.
Etter opprettelsen av Mesta AS ble det ikke
mulig å videreføre nevnte håndtering
ved at avvik fra resultatkrav skulle utjevnes gjennom justering
av prisene de kommende år. Da det skulle foretas en endelig
avregning ved opprettelsen av Mesta AS, hadde Vegvesenet utestående
fordringer hos en del fylkeskommuner, samt gjeld til andre fylkeskommuner. Årsaken
til dette var at prisene var satt for høyt/lavt
i forhold til utført arbeid. Gjeld ble betalt tilbake til
de aktuelle fylkeskommunene.
Som det framgår i St.prp. nr. 29 (2003-2004)/Innst. S.
nr. 90 (2003-2004), ble det lagt til grunn et krav om tilbakebetaling
fra fylkeskommunene. Det ble vist til at staten til sammen hadde
et krav på 40 mill. kroner mot 12 fylkeskommuner. I St.prp.
nr. 63 (2003-2004)/Innst. S. nr. 250 (2003-2004) ble det
lagt fram en tilbakebetalingsplan. Denne gikk ut på at
fylkeskommunene skulle betale tilbake 19,4 mill. kroner i 2004,
11,1 mill. kroner i 2005 og 9,5 mill. kroner i 2006. Beløpene skulle
inntektsføres på kap. 4320 post 4.
Flere fylkeskommuner har ikke akseptert innbetalingskravet.
Pr. april 2006 var det innbetalt til sammen 17,8 mill. kroner, og
det gjensto dermed å kreve inn 22,2 mill. kroner. Til sammen
syv fylkeskommuner hadde ikke innbetalt avdrag i henhold til betalingsplanen,
mens fem fylkeskommuner hadde innbetalt sine krav.
Etter blant annet å ha forelagt saken
for Regjeringsadvokaten, har Regjeringen kommet til at kravet mot fylkeskommunene
ettergis. Videre legges det til grunn at staten vil tilbakebetale
allerede innbetalt beløp til de fylkeskommunene dette gjelder.
Inntektsanslaget på 9,5 mill. kroner
fra saldert budsjett for 2006 foreslås nå satt
ned til null. Tilbakebetalingen av 17,8 mill. kroner dekkes av samlet
bevilgning på kap. 1320 post 23.
Komiteen tar dette til etterretning,
og slutter seg til Regjeringens forslag.