Kunnskapsdepartementet har sammen med Samferdselsdepartementet
og Forsvarsdepartementet utredet trafikkflygerutdanning, jf. kirke-,
utdannings- og forskningskomiteens merknad i Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2005-2006). På bakgrunn av utredningen mener Kunnskapsdepartementet
at utdanningen bør lokaliseres i Norge ved en eventuell
offentlig finansiering. En nasjonal utdanning vil over tid kunne
sikre viktig og nødvendig kompetanse i Norge. Det bør
også bare være én utdanning slik at ressursene
ikke spres på flere fagmiljøer. Utdanningen må også være
akkreditert som fagskoleutdanning eller høyere utdanning.
En fagskoleutdanning kan eventuelt utfylles med tilpassede utdanninger
ved universiteter eller høyskoler. Det er imidlertid departementets ønske
at en fagskoleutdanning over noe tid kan utvikles til høyere
utdanning. Selve flygerutdanningen bør imidlertid tilbys
som en integrert og helhetlig utdanning. Flyselskapene som avtakere
av nyutdannede flygere har pekt på Norwegian Aviation College
AS (NAC) på Bardufoss som det beste fagmiljøet
for et samarbeid med høyere utdanning om trafikkflygerutdanning.
Departementet vil også peke på at det bare er
NAC som tilbyr en integrert utdanning lokalisert i Norge, og departementet
mener således at en evt. fremtidig statlig finansiert trafikkflyverutdanning
må bygge på miljøet på Bardufoss/Tromsø.
Stortinget vedtok i behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for
2005 å bevilge 4,5 mill. kroner som tilskudd til flyverskole
i Tromsø/Bardufoss. På bakgrunn av dette
tildelte departementet 4,5 mill. kroner til NAC i Bardufoss. Denne
tildelingen har blitt klaget inn for EFTA Surveillance Authority
(ESA). Departementet har kommentert klagen overfor ESA og vil avvente
den videre behandlingen av klagen før ytterligere midler
eventuelt utbetales.
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har
gjennomført en evaluering og akkreditering av alle sykepleierutdanningene,
samt to masterstudium i sykepleiervitenskap. Evalueringen avdekket
svakheter, og nesten alle institusjonene må innen bestemte
tidsfrister gjøre forbedringer for å tilfredsstille
kravene til NOKUT for fortsatt å kunne tilby sykepleierutdanning. Det
ligger særlig en utfordring i å tilfredsstille
kravet om at 20 prosent av undervisningspersonalet skal ha førstestillingskompetanse.
Dette kravet må være oppfylt innen november 2007.
For å kunne opprettholde det samlede opptaket til sykepleierutdanningen
foreslår Regjeringen å bevilge midler til frikjøp
av personer i førstelektorprogram for å stimulere
til at flest mulig fullfører på normert tid. Det
foreslås videre å bevilge midler til tiltak for å lette
tilgangen på personer til bedømmelseskomiteer
for opprykk og til annet koordineringsarbeid. Tiltakene forutsettes
satt i gang omgående. Regjeringen foreslår på denne
bakgrunn en engangsbevilgning på 11,9 mill. kroner i 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag vedrørende sykepleierutdanning.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar omtalen av trafikkflygerutdanningen
til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkepart og Venstre viser til
engangsbevilgningen i forbindelse med NOKUTs evaluering og akkreditering
av sykepleierutdanningen. Disse medlemmer forutsetter at
bevilgningen også kommer de private sykepleierhøgskolene
til gode.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at UIO, UIB, UiTø,
NTNU og UmB i statsbudsjettet for 2004 fikk 5,5 mill. kroner til
opprettelse av TTO (Technology Transfer Office). I Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2003-2004) skiver komiteen:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen, ber departementet vurdere å legge
til rette for etablering av teknologioverføringskontor
også ved andre universiteter og høgskoler hvor
det er sterke teknologimiljøer."
Disse medlemmer viser til at
siden dette har den daværende Høgskolen i Stavanger
fått universitetsstatus, Universitetet i Stavanger (UiS).
UiS har et sterkt teknologimiljø, spesielt knyttet til
petroleumsteknologi. På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer at UiS får en etableringstøtte
for TTO på linje med de andre universitetene og foreslår å bevilge
1,5 mill. kroner til formålet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
281 | | Fellesutgifter for universiteter
og høgskoler (jf. kap. 3281) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 13 400 000 |
| | fra kr 327 260 000 til
kr 340 660 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar
omtalen av trafikkflygerutdanningen til orientering. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen mener flygerutdanningen
skal samles på ett sted, og at det beste stedet vil være
Bardufoss ved NAC. Disse medlemmer er skeptisk til
en monopolisering av trafikkflygerutdanningen og viser til at det
er flere tilbydere av slik utdanning i dag.
Disse medlemmer viser videre
til vedtak i budsjettet for 2006 hvor NAC får 4,5 mill.
kroner i statlig støtte som en videreføring av
beløpet bevilget i revidert budsjett for 2005. Avgjørelsen
er klaget inn for ESA, hvilket har ført til at pengene
for 2006 ikke er utbetalt til NAC. Disse medlemmer er
kjent med at NAC har en meget anstrengt økonomi på grunn
av den manglende utbetalingen. Disse medlemmer ber Regjeringen
sørge for at NAC får tilgang til midlene i påvente
av avgjørelsen fra ESA og en endelig avklaring på fremtidig
finansieringsordning for trafikkflygerutdanningen.
Etter disse medlemmers oppfatning
vil det være viktig å vedta en finansieringsordning
som ikke diskriminerer tilbydere av slik utdanning. På den
bakgrunn vil disse medlemmer fremme forslag om at
Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag om en stykkprisfinansiering
av trafikkflygerutdanningen.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at utdanning som skal være berettiget til offentlig støtte, skal
være akkreditert på fagskolenivå eller
høyere.
Disse medlemmer mener det er
viktig at fagmiljøene samarbeider om å få til
en best mulig nasjonal trafikkflygerutdanning. Disse medlemmer er videre
kjent med at Høyskolen i Agder planlegger oppstart av en
generell luftfartsutdanning innenfor flere ulike luftfartsfag. Disse
medlemmer støtter dette initiativet og legger til
grunn at initiativet ikke er avhengig av at det også etableres
trafikkflygerutdanning ved HiA, men at høyskolen mener
det vil være en fordel med noen få slike studieplasser
for å sikre bredden og helheten i fagtilbudet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
nødvendige forslag for å innføre en stykkprisfinansiering
av trafikkflygerutdanningen på fagskolenivå eller
høyere fra 2007."
"Stortinget ber Regjeringen finne
midlertidige finansielle løsninger for NAC inntil permanente
løsninger er på plass."
Senter for internasjonalisering av høyere
utdanning ble nettobudsjettert fra 1. januar 2006, jf.
St.prp. nr. 1 (2005-2006) for Utdannings- og forskningsdepartementet.
Ved omdanningen ble det ikke overført midler til dekning
av feriepengeforpliktelser for 2005 til utbetaling i 2006. Det foreslås
derfor å øke bevilgningen på posten med
1,68 mill. kroner for å dekke disse forpliktelsene.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.