Aust-Agder fylkeskommune vil legge ned landslinjetilbudet
ved Valle videregående skole innen musikk, dans, drama
med fordypning folkemusikk fra høsten 2006 fordi søkningen
er for liten. Kunnskapsdepartementet vurderer om den frigjorte bevilgningen
kan brukes til å gi andre fylkeskommunale tilbud status
som landslinje, eller til styrking av eksisterende landslinjer.
Komiteen tar dette til orientering.
Regjeringen har som mål å innføre
gratis læremidler i videregående opplæring.
Samtidig er det ønskelig å stimulere til bruk
av digitale læremidler i videregående opplæring.
Som et ledd i arbeidet med å få ned kostnadene
for den enkelte elev gjennom økt tilgang til og bruk av
digitale læremidler foreslår Regjeringen å bevilge
50 mill. kroner som en satsing på utvikling og bruk av
digitale læremidler. Fylkeskommunene inviteres til å søke
om midler til utvikling og bruk av digitale læremidler.
Søknadene fra fylkeskommunene kan omfatte en, flere, eventuelt
alle videregående skoler i fylkeskommunen, og den kan omfatte
ett eller flere fag. Målsettingen med tilskuddet er å stimulere
til utvikling og bruk av digitale læremidler, samt å bidra
til å redusere elevenes utgifter til læremidler.
Midlene kan nyttes til anskaffelse av eller
til lokal utvikling av digitale læremidler. Midlene skal
ikke nyttes til tilrettelegging av digital infrastruktur for læring. Det
legges opp til å prioritere søknader som innebærer interfylkeskommunalt
samarbeid.
Det ble i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006)
sagt at Kunnskapsdepartementet vil utrede mulige modeller for og økonomiske
konsekvenser av å innføre gratis læremidler
i videregående opplæring. Kunnskapsdepartementet
har satt i gang dette arbeidet, og vil komme tilbake til saken i
St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
tilskuddet til utvikling og bruk av digitale læremidler
i videregående skole. Disse medlemmer forutsetter
at dette tilskuddet også må komme elever i videregående
friskoler til gode.
Disse medlemmer mener det er
positivt at Regjeringen tar på alvor den digitale utfordringen
som videregående opplæring står overfor,
og at Regjeringen derfor ønsker å stimulere til
bruk av digitale verktøy.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dette er i tråd med Fremskrittspartiets politikk
og tidligere forslag i Stortinget. Disse medlemmer mener
imidlertid at Regjeringens satsning på fritt skolemateriell
til elever i videregående opplæring er for svakt,
og vil komme tilbake til dette på et senere tidspunkt.
Komiteens medlem fra Venstre merker
seg at Regjeringen stadfester sitt mål om å innføre
gratis læremidler i videregående opplæring,
og vil komme tilbake til saken i St.prp. nr. 1 (2006-2007). Dette medlem merker
seg også at Regjeringen i sitt forslag til revidert budsjett
legger opp til en bevilgning på 50 mill. kroner til økt
satsting på utvikling og bruk av digitale læremidler
i videregående opplæring. Dette medlem mener
en slik satsing er viktig, men stiller spørsmål
ved størrelsen på Regjeringens bevilgning, all
den tid man står overfor store utfordringer i forbindelse
med innføringen av Kunnskapsløftet. Dette medlem vil
derfor foreslå å redusere bevilgningen med 12,5
mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, og heller benytte
disse midlene til å styrke Kunnskapsløftet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
225 | | Tiltak i grunnopplæringen
(jf. kap. 3225) | |
| 62 | (NY) Tilskudd til digitale læremidler
i videregående opplæring, bevilges med | 37 500 000" |
Bevilgningen på posten dekker tilskudd
til særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring
og tospråklig fagopplæring for barn med et annet
morsmål enn norsk og samisk, samt opplæring for
barn og unge i statlige asylmottak. Nye anslag viser en reduksjon
i antall personer som omfattes av ordningen, i forhold til anslaget lagt
til grunn i saldert budsjett. Det foreslås derfor å redusere
bevilgningen på posten med 1,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Regjeringen foreslår å etablere
150 åpne fengselsplasser i løpet av 2006, jf.
omtale under kap. 430 post 1 under Justisdepartementet. For å dekke
utgifter knyttet til økt opplæring som følge
av kapasitetsøkningen, foreslås det å øke
bevilgningen på posten med 3,15 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets merknader i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2005-2006) og
har utover det ingen merknader til Regjeringens forslag. Disse
medlemmer vil komme tilbake til dimensjoneringen av tilbudet
ved behandling av statsbudsjettet for 2007.
Noen virksomheter i rusomsorgen har den senere
tid hatt problemer med å få betaling fra enkelte
av elevenes hjemkommuner. Dette stiller disse virksomhetene i en
vanskelig økonomisk situasjon. Fossum-kollektivet er gjennom
Stortingets vedtak sikret midler til drift inntil en varig finansieringsordning
er på plass, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2005-2006).
Kunnskapsdepartementet foreslår å bevilge 1,3
mill. kroner for å finansiere skoledriften ved Tyrilikollektivet
høsten 2006 gjennom en omprioritering på posten.
Kunnskapsdepartementet viser til at det er fremmet forslag
om å endre de bestemmelsene i opplæringsloven
som regulerer opplæringsansvaret for pasienter i private
helseinstitusjoner og beboere i barneverninstitusjoner, jf. Ot.prp.
nr. 59 (2005-2006). Departementet vil komme tilbake med forslag
om en varig finansieringsordning i St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Komiteen tar dette til orientering,
og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er svært viktig at virksomheter lik Fossum- og Tyrilikollektivene
er sikret en forutsigbar finansiering. Disse medlemmene ser
derfor frem til at Regjeringen skal legge frem et forslag om varig finansieringsordning
i St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
peke på at den såkalte "enhetsskolen" viser seg å reprodusere,
forsterke og utdype forskjeller mellom elevene som følge
av ulik sosial bakgrunn. Elevenes læringsutbytte og muligheter
til å klare seg godt på skolen varierer sterkt,
og elevenes hjemmebakgrunn og graden av oppfølging fra
foreldrene er i stor grad medbestemmende. Fra høsten 2006
innføres det store Kunnskapsløftet i grunnutdanningen.
Blant annet vil fokus på fem grunnleggende ferdigheter,
nye læreplaner med tydelige kompetansemål, og
lokal metodefrihet for å sikre bedre tilpasset opplæring
være med på å gi mer og bedre læring
for alle elever. Dette vil bidra til at skolen kan oppfylle et av
sine viktige samfunnsoppdrag: å sikre alle barn like muligheter
uavhengig av bakgrunn.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Bondevik II i St.prp. nr. 1 (2005-2006) la inn 5 mill.
kroner til ulike prøveprosjekt med leksehjelp i skoletiden. Dette
er et svært viktig tiltak for å sikre god oppfølging av
alle elever, og det bidrar til å gi barn like muligheter. Leksehjelpen
utføres mange steder av frivillige, som f.eks. Røde
Kors. Det er positivt at frivillige bidrar til leksehjelpsordninger. Disse
medlemmer ønsker en markert økning i satsningen
på leksehjelpsprosjekter for å bidra til å realisere
Kunnskapsløftets mål og økt læringsutbytte
for alle elever, og foreslår å øke bevilgningen
med 50 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
225 | | Tiltak i grunnopplæringen
(jf. kap. 3225) | |
| 76 | (NY) Leksehjelp, bevilges med
| 50 000 000" |