Det foreslås at bevilgningen på kap.
581 post 78 Kompetansetilskudd økes med 17 mill. kroner
fra 65,8 mill. kroner til 82,8 mill. kroner.
I 2005 ble det utviklet en ny husleieindeks
i samarbeid mellom Husbanken og Statistisk sentralbyrå (SSB).
Fra og med 2006 skal husleieindeksen finansieres og driftes av SSB.
Det foreslås derfor at kap. 581 post 78 Kompetansetilskudd
reduseres med 3 mill. kroner mot en tilsvarende økning
av kap. 1620 Statistisk sentralbyrå post 1 Driftsutgifter.
Stortinget sluttet seg til en strategi for å forebygge
og avskaffe bostedsløshet i forbindelse med behandlingen av
St.meld. nr. 23 (2003-2004) Om boligpolitikken. I denne er det fastsatt
ambisiøse resultatmål bl.a. om bruk av midlertidige
botilbud, som skal nås innen 2007. Hospits og andre midlertidige
husvære er lite hensiktsmessige botilbud da den fysiske
kvaliteten ved tilbudet ofte ikke er tilfredsstillende og rettighetene
til de som oppholder seg der er svake. Videre er dette ofte dyre
løsninger for kommunene. På denne bakgrunn ønsker
Regjeringen å styrke innsatsen for å bekjempe bostedsløshet
og foreslår en ekstra bevilgning på 20 mill. kroner
på kap. 581 post 78. Bevilgningen skal primært
gå til å tilrettelegge for bruk av mer permanente boliger
fremfor bruk av hospits og andre midlertidige botilbud.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker økt
kommunalt handlingsrom i boligpolitikken. Disse medlemmer mener
bostøtte er mer hensiktsmessig enn investeringsstøtte,
fordi husleien som den enkelte betaler uansett ikke vil reflektere subsidiene.
Det er heller ikke noe mål i seg selv at kommune/stat
skal eie utleieboliger. Tvert imot kan en omlegging fra investeringsstøtte
til direkte bostøtte gjøre det mulig å frigjøre
kommunale utleieboliger til eierboliger til beste for kommunenes
innbyggere. Disse medlemmer viser til at dagens høye
boligpriser i stor grad skyldes barrierer mot nybygging, særlig
mangel på nye utbyggbare tomter som følge av negative
statlige og kommunale vedtak, og kunstige begrensninger på bruk
av eksisterende tomter. Disse medlemmer påpeker
at man ved å legge til rette for økt nybygging,
og derved også lavere priser, ville gjort det lettere for
bostedsløse å etablere seg på boligmarkedet,
og at de nevnte barrierene kan reduseres uten at man behøver å bevilge
mer penger over statsbudsjettet. Disse medlemmer går
derfor imot Regjeringens forslag om 20 mill. kroner ekstra til bostedsløshet.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med kr 20 000 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på kr 3 000 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
581 | | Bolig- og bomiljøtiltak | |
| 78 | Kompetansetilskudd, kan overføres, nedsettes med
| 3 000 000 |
| | fra kr 65 800 000 til
kr 62 800 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre
støtter Regjeringens tiltak for å styrke innsatsen
for å bekjempe bostedsløshet, men er redd for
at en ekstrabevilgning på 20 mill. kroner ikke er nok. Dette
medlem viser til at det i dag er rundt 5 000 mennesker
som ikke har bosted, og at mange av disse blir definert som uten boevne.
Dette medlem mener derfor at
det i tillegg til å bevilge mer penger gjennom offentlige
tiltak også er behov for å styrke overføringene
til frivillige organisasjoner som driver tilbud til de bostedløse,
og som vet hvilke tiltak som best hjelper. Dette medlem viser derfor
til sitt forslag om en ekstrabevilgning på 30 mill. kroner
utover Regjeringens forslag under kap. 621 post 63.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til dette medlems merknader
og forslag under kap. 621 post 63.