Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomitéens brev
av 13. mars 2012 om forvaltningen av tilskuddsordninger i Landbruks-
og matdepartementet (LMD).
Kontroll- og konstitusjonskomiteen ber om følgende:
Informasjon om LMDs
praktisering av økonomireglementet, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven
ved håndtering av tilskuddsforvaltningen.
En gjennomgang av alle tilskudd som er
gitt i 2011 og en vurdering av om relevant regelverk er fulgt.
En redegjørelse for hva man vil gjøre for
å sikre en tilskuddsforvaltning som er i tråd med økonomireglementet
fremover (for eksempel rutiner og kontrollordninger) dersom dette
er nødvendig.
Jeg vil innledningsvis vise til at alt det overveiende
av LMDs tilskuddsforvaltning er delegert til underliggende virksomheter.
Dette gjelder i hovedsak ordninger knyttet til gjennomføring av
næringsavtalene, dvs. jordbruksavtalen og reindriftsavtalen. Delegeringen
av forvaltningsansvaret skjer gjennom de årlige tildelingsbrevene/oppdragsbrevene
til underliggende virksomheter.
Departementet selv forvalter ca. 0,5 % av de
totale tilskuddsmidlene. Departementets tilskuddsordninger og -tildelinger
for 2011 er nærmere beskrevet under punkt 2. De vurderinger og den
redegjørelsen jeg gir i dette brevet relaterer seg til de ordningene hvor
departementet selv stod for forvaltningen.
Jeg viser til Finansministerens svar til Kontroll- og
konstitusjonskomiteen i hans brev av 21. mars 2012, der han redegjør
for hvordan departementene skal forholde seg til økonomireglementet,
bevilgningsreglementet og forvaltningsloven. De overordnede prinsippene
Finansministeren har redegjort for gjelder også for Landbruks- og
matdepartementet. Jeg vil likevel knytte noen korte merknader til
de ulike regelverkene det er henvist til.
LMD tilstreber å følge normalprosedyren for
utforming og forvaltning av tilskudd i Reglement for økonomistyring
i staten/Bestemmelser om økonomistyring i staten (heretter kalt
Bestemmelsene) punkt 6.2 og 6.3.
Den gjennomgangen departementet nå gjør av egen
tilskuddsforvaltning viser etter mitt syn at tilskuddsforvaltningen
i LMD i all hovedsak er god og at tilskuddsmidler er kunngjort.
Vi har imidlertid sett at vi på noen områder kan forbedre vår kunngjøringspraksis,
jf også punkt 3.
§ 4 i bevilgningsreglementet gjelder bruk av
poster i statsbudsjettet. Våre tilskudd ligger i hovedsak på 70-poster.
I noen tilfeller tildeles tilskudd også under 50-poster.
I § 9 settes det krav til at det skal redegjøres
for de resultater som tilsiktes oppnådd og det skal gis opplysninger
om oppnådde resultater. Alle våre tilskudd til private aktører formidles
gjennom et tilsagns- eller tilskuddsbrev. I dette er det spesifisert hva
som er premissene for tildelingen og hva som kreves av mottaker,
herunder rapportering om bruken av midlene.
Ut fra kravene i § 10 tas det i tilsagnsbrevene
forbehold om at departementet har adgang til å føre kontroll med
at midlene blir brukt i tråd med forutsetningene.
Det mest sentrale prinsippet i forvaltningsloven knyttet
til tilskuddsforvaltning er reglene om habilitet.
Statsråd og politisk ledelse er selv ansvarlig
for å informere dersom det oppstår situasjoner der spørsmålet om
inhabilitet kan komme opp. Vurderinger av min habilitet ble på generelt
grunnlag grundig vurdert kort etter at jeg ble utnevnt. Ut over
de generelle vurderingene som da ble gjort, er jeg selvsagt i min løpende
utøvelse av mitt embete bevisst på habilitetsregelverket.
Som nevnt innledningsvis forvalter departementet
selv kun en liten andel av de totale tilskuddsbevilgningene under
LMD. LMDs tilskuddstildelinger for 2011 går fram av vedlegget, som
angir formål, mottaker og beløp. Jeg vil nedenfor redegjøre for
de ulike ordningene, i den rekkefølgen de framgår av vedlegget.
Oversikten viser LMDs tildelinger til private tilskuddsmottakere,
i de fleste tilfeller til ulike typer av organisasjoner. Tilskudd
til Statskog SF er også med i oversikten.
Formålet med bevilgningen er å bidra til å holde oppe
aktiviteten i organisasjoner som arbeider innenfor landbruks- og
matpolitiske satsingsområder. Tildeling for 2011 var på til sammen
20,6 mill. kroner, etter at Stortinget i sin behandling la til kroner 200 000
øremerket økt tilskudd til Dyrevernalliansen. Støtte ble gitt organisasjoner
på nasjonalt nivå som:
fremmer miljøarbeid,
næringsutvikling og forbrukerinteresser
fremmer positive holdninger til- og forståelse
for grønne verdier hos ungdom spesielt og allmennheten generelt
-arbeider med likestillingsspørsmål
I løpet av mars 2010 lyste LMD ut midler som
organisasjoner kunne søke om og som gjaldt tilskudd for 2011. Utlysning
skjedde på LMDs nettsider og i Norsk Lysingsblad (nett). Søknadsfrist
var 1. juni. Etter en vurdering av de ulike søknadene i departementet,
ble fordelingen av tilskudd innarbeidet i kommende budsjettår (2011)
i en særskilt tabell i LMDs Prop. 1 S, hvor fordelingen til hver
enkelt mottaker under denne ordningen framgår med navn og tilskuddsbeløp.
For denne ordningen praktiserer LMD altså både offentlig utlysning
og deretter konkret øremerking i budsjettproposisjonen. Ordningen har
fulgt samme tildelingspraksis i flere år.
Formålet er å delta i internasjonalt samarbeid
for å løse grenseoverskridende skogpolitiske utfordringer og for
å sikre en bærekraftig forvaltning av skog internasjonalt.
Budsjettet for posten var i 2011 på totalt 16,8
mill kroner, som i hovedsak ble nyttet til forberedelse av en internasjonal
skogpolitisk ministerkonferanse i Oslo i 2011. Tilskudd som ble
gitt særskilt over denne posten gjaldt tilskudd til FAO Trust Fund
på vel 346 000 kr, som bidrag til FAOs arbeid for bærekraftig
skogforvaltning og som en konkret oppfølging av beslutningene under
ministerkonferansen. Det var kun 1 aktuell mottaker av dette tilskuddet.
Formålet med bevilgningen er å framskaffe god kunnskap
om og god oversikt over miljøverdier og ressurser, for å sikre bærekraftig
arealbruk og næringsvirksomhet. Bevilgningen på posten var i 2011 totalt
på 19,6 mill. kr, og det var nærmere angitt i tabell i budsjettproposisjonen
hvilke områder bevilgningen skulle gå til.
Den delen som er relevant å vurdere i tilknytning til
tilskuddsregelverket er midler som var satt av til ulike informasjonstiltak.
Det ytes tilskudd bl.a. til ulike informasjonstiltak innenfor jordbruk,
kulturlandskap og ressurs- og miljøforvaltning i skogbruket, med
om lag 3 mill. kr til sammen. Disse informasjonsmidlene ble prioritert
til ulike informasjonsprosjekter, brosjyrer, konferansestøtte o.l.
som gjennomføres i budsjettåret. Omfanget av midler til informasjonstiltak
over denne posten bestemmes hvert år i forbindelse med skriving
av budsjettproposisjonen. Midlene er disponert i tråd med generelle
føringer og prioriteringer i budsjettproposisjonen, og det rapporteres
til Stortinget i budsjettproposisjonen på overordnet nivå på posten.
Bevilgningen på posten var i 2011 19,9 mill.
kr. Bevilgningen tar sikte på å styrke nasjonalt og internasjonalt
arbeid med å ta vare på og sikre bærekraftig bruk av genressurser
i jord- og skogbruket. Midlene var i hovedsak øremerket til særskilte
mottakere i en tabell i budsjettproposisjonen, noe som gir unntak
fra regelverkets krav om særskilt kunngjøring.
Bevilgningen på posten var i 2011 på 62,5 millioner
kroner. Hovedandelen av dette forvaltes av Innovasjon Norge og Statens
Landbruksforvaltning. Formålet med midlene er å legge til rette
for verdiskapings- og klimatiltak i skogbruket. Tilskuddene omfatter
midler som legger til rette for økt bruk av tre og produksjon av
energiflis, infrastrukturtiltak samt andre skog- og klimatiltak
som f. eks. planteforedling og andre tiltak som gir grunnlag for
økt verdiskaping.
Tilskudd fra denne posten, ut over det som er
øremerket og avsatt til Trebasert innovasjonsprogram og energiflisordningen,
forvaltes av departementet, men er begrenset i omfang. I de aktuelle
fagmiljøene er det, blant annet ved informasjon i budsjettproposisjonen,
kjent at LMD disponerer midler til ulike verdiskapings- og klimatiltak
i skogbruket. Tilskuddsordningen er således kunngjort. Tilskudd
til enkelte relevante prosjekter ble tildelt etter søknad. Midlene
ble disponert i tråd med føringer og prioriteringer i budsjettproposisjonen,
og rapportert til Stortinget i budsjettproposisjonen på overordnet
nivå.
Total innvilgningsramme over denne posten i 2011
var 1 229,3 mill. kroner. Etter fondets vedtekter kan fondsmidlene
nyttes til tiltak som tar sikte på å styrke og bygge ut næringsgrunnlaget
på de enkelte landbruksforetakene. Midlene forvaltes i hovedsak av
Statens landbruksforvaltning, Innovasjon Norge og Fylkesmannen.
En liten andel av midlene forvaltes av LMD,
herunder deler av de Sentrale bygdeutviklingsmidlene, deler av midlene
over Lokalmatprogrammet og midlene til Utviklingsprogram for innlandsfiskeprogram.
Bygdeutviklingsmidlene utgjorde totalt 474,5 mill.
kroner i 2011, og ble hovedsakelig forvaltet av Fylkesmannen og
Innovasjon Norge. Innenfor denne rammen ble det avsatt 17 mill.
kroner over de sentrale BU-midlene. 8 mill. kroner av disse ble
forvaltet av LMD. Av denne andelen ble det gitt eksterne tilsagn
på til sammen 5,6 mill. kroner.
Avsetningen til de sentrale BU-midlene blir
satt i det årlige jordbruksoppgjøret gjennom en enighet med næringsorganisasjonene,
og omtales i de årlige jordbruksproposisjonene. De sentrale BU-midlene
er forvaltet i tråd med gjeldende Forskrift om midler til bygdeutvikling
(FOR 2009-01-28 nr 75). Det blir på et overordnet nivå rapportert
om bruken av de sentrale BU-midlene og midlene til offentlige strategier,
og gitt føringer for kommende års bruk av midlene i proposisjonen
til Stortinget om jordbruksoppgjøret. Midlene knytter seg direkte
til LMDs fastsatte strategier «Ta landet i bruk!» og «Smaken av
Norge».
Midlene over Lokalmatprogrammet forvaltes hovedsakelig
av Innovasjon Norge. I 2011 utgjorde disse midlene totalt 63,5 mill.
kroner. 7 mill. kroner av disse ble forvaltet av LMD. Av denne andelen
ble det gitt eksterne tilsagn på til sammen 4,2 mill. kroner. To
av tilskuddene gjaldt samarbeidsavtaler LMD har med aktører som
LMD anser som nødvendig å samarbeide med der det ikke er andre naturlige
konkurrerende aktører. Tilskuddet som er gitt til Måltidets hus over
denne potten ble synliggjort i den årlige budsjettproposisjonen
i fotnote til budsjett-tabellen som viser fordelingen av bevilgning
til Landbrukets utviklingsfond.
Lokalmatprogrammet er også en del av LMDs strategier,
slik nevnt over. Midlene anvendes i tråd med føringer i disse strategiene,
samt med programbeskrivelsen som er fastsatt av Styringsgruppen
for Lokalmatprogrammet.
Tilskudd til prosjekter innenfor departementets Utviklingsprogram
for innlandsfiske, totalt 4 mill kroner, ble kunngjort offentlig
på departementets internettsider.
Handlingsplan for risiko ved bruk av plantevernmidler(2010-2014)
fastsetter mål og tiltak for å redusere risikoen og bruk av plantevernmidler.
Handlingsplanen er tilgjengelig på LMDs hjemmesider.
Til oppfølging av handlingsplanen ble det for 2011
avsatt 9 mill. kroner over kap 1150 post 77.15, Utviklingstiltak,
tilskudd til kvalitetstiltak i jordbruket. Posten utgjorde i 2011
35,74 mill. kroner. Prop. 1 S angir på overordnet nivå hva bevilgninger
på posten skal benyttes til.
Bevilgningen er også omtalt i Prop. 133 S (2009-2010)
om jordbruksoppgjøret 2010, der det blant annet heter at ut over
tiltak som skal fremme målsettingene i handlingsplanen, er det behov
for å styrke datagrunnlaget for plantevernmidler som kan være aktuelle
å benytte i småkulturer.
For 2011 ble det avsatt kr 1,35 mill. kroner
til arbeidet med småkulturer. Midlene ble tildelt fra LMD til Norsk
landbruksrådgivning på bakgrunn av en fellessøknad fra Bioforsk
og Norsk landbruksrådgivning. Norsk landbruksrådgivning ble i 2011
også tildelt midler til to veiledningsprosjekter angående integrert
plantevern på totalt 0,9 mill. kroner. Samlet tildeling til Norsk
landbruksrådgivning for 2011 var 2,25 mill kroner.
LMD utbetaler tilskudd til Statskog SFs arbeid med
lovpålagte oppgaver og forvaltningsoppgaver. Midlene er spesifisert
og øremerket i Prop 1 S.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen har i sitt
brev bedt om at departementet går gjennom og kvalitetssikrer interne
rutiner i prosesser knyttet til tilskuddsforvaltningen. Dette arbeider
departementet med nå. Selv om hovedbildet er bra, har gjennomgangen
av vår tilskuddsforvaltning vist at vi har punkter vi kan forbedre,
og som departementet derfor vil ha ekstra oppmerksomhet på i tiden
framover. De mest aktuelle forbedringstiltakene vil være:
En generell gjennomgang
av kunngjøringspraksis for de ulike ordningene, med sikte på å gjøre tilskuddsordninger
enda bedre kjent for flere.
At departementet kan bruke budsjettproposisjonene
på en enda bedre måte for å informere godt om de ulike tilskuddsordningene
departementet forvalter.
At departementet vil gjøre en ny vurdering
av i hvilke tilfeller det vil være aktuelt å navngi tilskuddsmottakere
i budsjettproposisjonen (øremerking).
At departementet vil sørge for en bedre
og mer aktiv utnyttelse av departementets nettsider for å gi relevant
og oversiktelig informasjon til potensielle søkere på ulike tilskudd
der det er relevant.