Brev fra Landbruks- og matdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 13. april 2012

Svar på spørsmålene fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité om tilskuddsforvaltningen i Landbruks- og matdepartementet

Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomitéens brev av 13. mars 2012 om forvaltningen av tilskuddsordninger i Landbruks- og matdepartementet (LMD).

Kontroll- og konstitusjonskomiteen ber om følgende:

  • Informasjon om LMDs praktisering av økonomireglementet, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven ved håndtering av tilskuddsforvaltningen.

  • En gjennomgang av alle tilskudd som er gitt i 2011 og en vurdering av om relevant regelverk er fulgt.

  • En redegjørelse for hva man vil gjøre for å sikre en tilskuddsforvaltning som er i tråd med økonomireglementet fremover (for eksempel rutiner og kontrollordninger) dersom dette er nødvendig.

Jeg vil innledningsvis vise til at alt det overveiende av LMDs tilskuddsforvaltning er delegert til underliggende virksomheter. Dette gjelder i hovedsak ordninger knyttet til gjennomføring av næringsavtalene, dvs. jordbruksavtalen og reindriftsavtalen. Delegeringen av forvaltningsansvaret skjer gjennom de årlige tildelingsbrevene/oppdragsbrevene til underliggende virksomheter.

Departementet selv forvalter ca. 0,5 % av de totale tilskuddsmidlene. Departementets tilskuddsordninger og -tildelinger for 2011 er nærmere beskrevet under punkt 2. De vurderinger og den redegjørelsen jeg gir i dette brevet relaterer seg til de ordningene hvor departementet selv stod for forvaltningen.

1. Praktisering av økonomireglementet, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven

Jeg viser til Finansministerens svar til Kontroll- og konstitusjonskomiteen i hans brev av 21. mars 2012, der han redegjør for hvordan departementene skal forholde seg til økonomireglementet, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven. De overordnede prinsippene Finansministeren har redegjort for gjelder også for Landbruks- og matdepartementet. Jeg vil likevel knytte noen korte merknader til de ulike regelverkene det er henvist til.

Økonomireglementet

LMD tilstreber å følge normalprosedyren for utforming og forvaltning av tilskudd i Reglement for økonomistyring i staten/Bestemmelser om økonomistyring i staten (heretter kalt Bestemmelsene) punkt 6.2 og 6.3.

Den gjennomgangen departementet nå gjør av egen tilskuddsforvaltning viser etter mitt syn at tilskuddsforvaltningen i LMD i all hovedsak er god og at tilskuddsmidler er kunngjort. Vi har imidlertid sett at vi på noen områder kan forbedre vår kunngjøringspraksis, jf også punkt 3.

Bevilgningsreglementet

§ 4 i bevilgningsreglementet gjelder bruk av poster i statsbudsjettet. Våre tilskudd ligger i hovedsak på 70-poster. I noen tilfeller tildeles tilskudd også under 50-poster.

I § 9 settes det krav til at det skal redegjøres for de resultater som tilsiktes oppnådd og det skal gis opplysninger om oppnådde resultater. Alle våre tilskudd til private aktører formidles gjennom et tilsagns- eller tilskuddsbrev. I dette er det spesifisert hva som er premissene for tildelingen og hva som kreves av mottaker, herunder rapportering om bruken av midlene.

Ut fra kravene i § 10 tas det i tilsagnsbrevene forbehold om at departementet har adgang til å føre kontroll med at midlene blir brukt i tråd med forutsetningene.

Forvaltningsloven

Det mest sentrale prinsippet i forvaltningsloven knyttet til tilskuddsforvaltning er reglene om habilitet.

Statsråd og politisk ledelse er selv ansvarlig for å informere dersom det oppstår situasjoner der spørsmålet om inhabilitet kan komme opp. Vurderinger av min habilitet ble på generelt grunnlag grundig vurdert kort etter at jeg ble utnevnt. Ut over de generelle vurderingene som da ble gjort, er jeg selvsagt i min løpende utøvelse av mitt embete bevisst på habilitetsregelverket.

2. Landbruks- og matdepartementets tilskuddsforvaltning i 2011

Som nevnt innledningsvis forvalter departementet selv kun en liten andel av de totale tilskuddsbevilgningene under LMD. LMDs tilskuddstildelinger for 2011 går fram av vedlegget, som angir formål, mottaker og beløp. Jeg vil nedenfor redegjøre for de ulike ordningene, i den rekkefølgen de framgår av vedlegget. Oversikten viser LMDs tildelinger til private tilskuddsmottakere, i de fleste tilfeller til ulike typer av organisasjoner. Tilskudd til Statskog SF er også med i oversikten.

Kapittel 1138, post 70 Støtte til organisasjoner
Beskrivelse av ordningen

Formålet med bevilgningen er å bidra til å holde oppe aktiviteten i organisasjoner som arbeider innenfor landbruks- og matpolitiske satsingsområder. Tildeling for 2011 var på til sammen 20,6 mill. kroner, etter at Stortinget i sin behandling la til kroner 200 000 øremerket økt tilskudd til Dyrevernalliansen. Støtte ble gitt organisasjoner på nasjonalt nivå som:

  • fremmer miljøarbeid, næringsutvikling og forbrukerinteresser

  • fremmer positive holdninger til- og forståelse for grønne verdier hos ungdom spesielt og allmennheten generelt

  • -arbeider med likestillingsspørsmål

I løpet av mars 2010 lyste LMD ut midler som organisasjoner kunne søke om og som gjaldt tilskudd for 2011. Utlysning skjedde på LMDs nettsider og i Norsk Lysingsblad (nett). Søknadsfrist var 1. juni. Etter en vurdering av de ulike søknadene i departementet, ble fordelingen av tilskudd innarbeidet i kommende budsjettår (2011) i en særskilt tabell i LMDs Prop. 1 S, hvor fordelingen til hver enkelt mottaker under denne ordningen framgår med navn og tilskuddsbeløp. For denne ordningen praktiserer LMD altså både offentlig utlysning og deretter konkret øremerking i budsjettproposisjonen. Ordningen har fulgt samme tildelingspraksis i flere år.

Kapittel 1138, post 71 Internasjonalt skogpolitisk samarbeid – organisasjoner og prosesser
Beskrivelse av ordningen

Formålet er å delta i internasjonalt samarbeid for å løse grenseoverskridende skogpolitiske utfordringer og for å sikre en bærekraftig forvaltning av skog internasjonalt.

Budsjettet for posten var i 2011 på totalt 16,8 mill kroner, som i hovedsak ble nyttet til forberedelse av en internasjonal skogpolitisk ministerkonferanse i Oslo i 2011. Tilskudd som ble gitt særskilt over denne posten gjaldt tilskudd til FAO Trust Fund på vel 346 000 kr, som bidrag til FAOs arbeid for bærekraftig skogforvaltning og som en konkret oppfølging av beslutningene under ministerkonferansen. Det var kun 1 aktuell mottaker av dette tilskuddet.

Kapittel 1139, post 70 Tilskudd til miljø- og ressurstiltak
Beskrivelse av ordningen

Formålet med bevilgningen er å framskaffe god kunnskap om og god oversikt over miljøverdier og ressurser, for å sikre bærekraftig arealbruk og næringsvirksomhet. Bevilgningen på posten var i 2011 totalt på 19,6 mill. kr, og det var nærmere angitt i tabell i budsjettproposisjonen hvilke områder bevilgningen skulle gå til.

Den delen som er relevant å vurdere i tilknytning til tilskuddsregelverket er midler som var satt av til ulike informasjonstiltak. Det ytes tilskudd bl.a. til ulike informasjonstiltak innenfor jordbruk, kulturlandskap og ressurs- og miljøforvaltning i skogbruket, med om lag 3 mill. kr til sammen. Disse informasjonsmidlene ble prioritert til ulike informasjonsprosjekter, brosjyrer, konferansestøtte o.l. som gjennomføres i budsjettåret. Omfanget av midler til informasjonstiltak over denne posten bestemmes hvert år i forbindelse med skriving av budsjettproposisjonen. Midlene er disponert i tråd med generelle føringer og prioriteringer i budsjettproposisjonen, og det rapporteres til Stortinget i budsjettproposisjonen på overordnet nivå på posten.

Kapittel 1139, post 71 Tilskudd til genressursforvaltning
Beskrivelse av ordningen

Bevilgningen på posten var i 2011 19,9 mill. kr. Bevilgningen tar sikte på å styrke nasjonalt og internasjonalt arbeid med å ta vare på og sikre bærekraftig bruk av genressurser i jord- og skogbruket. Midlene var i hovedsak øremerket til særskilte mottakere i en tabell i budsjettproposisjonen, noe som gir unntak fra regelverkets krav om særskilt kunngjøring.

Kapittel 1149, post 71 Tilskudd til verdiskapnings- og klimatiltak i skogbruket m.m.
Beskrivelse av ordningen

Bevilgningen på posten var i 2011 på 62,5 millioner kroner. Hovedandelen av dette forvaltes av Innovasjon Norge og Statens Landbruksforvaltning. Formålet med midlene er å legge til rette for verdiskapings- og klimatiltak i skogbruket. Tilskuddene omfatter midler som legger til rette for økt bruk av tre og produksjon av energiflis, infrastrukturtiltak samt andre skog- og klimatiltak som f. eks. planteforedling og andre tiltak som gir grunnlag for økt verdiskaping.

Tilskudd fra denne posten, ut over det som er øremerket og avsatt til Trebasert innovasjonsprogram og energiflisordningen, forvaltes av departementet, men er begrenset i omfang. I de aktuelle fagmiljøene er det, blant annet ved informasjon i budsjettproposisjonen, kjent at LMD disponerer midler til ulike verdiskapings- og klimatiltak i skogbruket. Tilskuddsordningen er således kunngjort. Tilskudd til enkelte relevante prosjekter ble tildelt etter søknad. Midlene ble disponert i tråd med føringer og prioriteringer i budsjettproposisjonen, og rapportert til Stortinget i budsjettproposisjonen på overordnet nivå.

Kapittel 1150, post 50 underpost 50.11 Tilskudd til Landbrukets Utviklingsfond (LUF)
Beskrivelse av ordningen

Total innvilgningsramme over denne posten i 2011 var 1 229,3 mill. kroner. Etter fondets vedtekter kan fondsmidlene nyttes til tiltak som tar sikte på å styrke og bygge ut næringsgrunnlaget på de enkelte landbruksforetakene. Midlene forvaltes i hovedsak av Statens landbruksforvaltning, Innovasjon Norge og Fylkesmannen.

En liten andel av midlene forvaltes av LMD, herunder deler av de Sentrale bygdeutviklingsmidlene, deler av midlene over Lokalmatprogrammet og midlene til Utviklingsprogram for innlandsfiskeprogram.

Bygdeutviklingsmidlene (BU-midlene)

Bygdeutviklingsmidlene utgjorde totalt 474,5 mill. kroner i 2011, og ble hovedsakelig forvaltet av Fylkesmannen og Innovasjon Norge. Innenfor denne rammen ble det avsatt 17 mill. kroner over de sentrale BU-midlene. 8 mill. kroner av disse ble forvaltet av LMD. Av denne andelen ble det gitt eksterne tilsagn på til sammen 5,6 mill. kroner.

Avsetningen til de sentrale BU-midlene blir satt i det årlige jordbruksoppgjøret gjennom en enighet med næringsorganisasjonene, og omtales i de årlige jordbruksproposisjonene. De sentrale BU-midlene er forvaltet i tråd med gjeldende Forskrift om midler til bygdeutvikling (FOR 2009-01-28 nr 75). Det blir på et overordnet nivå rapportert om bruken av de sentrale BU-midlene og midlene til offentlige strategier, og gitt føringer for kommende års bruk av midlene i proposisjonen til Stortinget om jordbruksoppgjøret. Midlene knytter seg direkte til LMDs fastsatte strategier «Ta landet i bruk!» og «Smaken av Norge».

Midler over VSP mat/Lokalmatprogrammet

Midlene over Lokalmatprogrammet forvaltes hovedsakelig av Innovasjon Norge. I 2011 utgjorde disse midlene totalt 63,5 mill. kroner. 7 mill. kroner av disse ble forvaltet av LMD. Av denne andelen ble det gitt eksterne tilsagn på til sammen 4,2 mill. kroner. To av tilskuddene gjaldt samarbeidsavtaler LMD har med aktører som LMD anser som nødvendig å samarbeide med der det ikke er andre naturlige konkurrerende aktører. Tilskuddet som er gitt til Måltidets hus over denne potten ble synliggjort i den årlige budsjettproposisjonen i fotnote til budsjett-tabellen som viser fordelingen av bevilgning til Landbrukets utviklingsfond.

Lokalmatprogrammet er også en del av LMDs strategier, slik nevnt over. Midlene anvendes i tråd med føringer i disse strategiene, samt med programbeskrivelsen som er fastsatt av Styringsgruppen for Lokalmatprogrammet.

Utviklingsprogrammet for innlandsfiske

Tilskudd til prosjekter innenfor departementets Utviklingsprogram for innlandsfiske, totalt 4 mill kroner, ble kunngjort offentlig på departementets internettsider.

Kapittel 1150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. Post 77 Utviklingstiltak
Beskrivelse av ordningen

Handlingsplan for risiko ved bruk av plantevernmidler(2010-2014) fastsetter mål og tiltak for å redusere risikoen og bruk av plantevernmidler. Handlingsplanen er tilgjengelig på LMDs hjemmesider.

Til oppfølging av handlingsplanen ble det for 2011 avsatt 9 mill. kroner over kap 1150 post 77.15, Utviklingstiltak, tilskudd til kvalitetstiltak i jordbruket. Posten utgjorde i 2011 35,74 mill. kroner. Prop. 1 S angir på overordnet nivå hva bevilgninger på posten skal benyttes til.

Bevilgningen er også omtalt i Prop. 133 S (2009-2010) om jordbruksoppgjøret 2010, der det blant annet heter at ut over tiltak som skal fremme målsettingene i handlingsplanen, er det behov for å styrke datagrunnlaget for plantevernmidler som kan være aktuelle å benytte i småkulturer.

For 2011 ble det avsatt kr 1,35 mill. kroner til arbeidet med småkulturer. Midlene ble tildelt fra LMD til Norsk landbruksrådgivning på bakgrunn av en fellessøknad fra Bioforsk og Norsk landbruksrådgivning. Norsk landbruksrådgivning ble i 2011 også tildelt midler til to veiledningsprosjekter angående integrert plantevern på totalt 0,9 mill. kroner. Samlet tildeling til Norsk landbruksrådgivning for 2011 var 2,25 mill kroner.

Kapittel 1161 Statskog SF – forvaltningsdrift. Postene 70 og 75 Tilskudd til forvaltningsdrift og oppsyn i statsallmenninger

LMD utbetaler tilskudd til Statskog SFs arbeid med lovpålagte oppgaver og forvaltningsoppgaver. Midlene er spesifisert og øremerket i Prop 1 S.

3. Tiltak for å sikre en effektiv og hensiktsmessig utøvelse av tilskuddsforvaltningen

Kontroll- og konstitusjonskomiteen har i sitt brev bedt om at departementet går gjennom og kvalitetssikrer interne rutiner i prosesser knyttet til tilskuddsforvaltningen. Dette arbeider departementet med nå. Selv om hovedbildet er bra, har gjennomgangen av vår tilskuddsforvaltning vist at vi har punkter vi kan forbedre, og som departementet derfor vil ha ekstra oppmerksomhet på i tiden framover. De mest aktuelle forbedringstiltakene vil være:

  • En generell gjennomgang av kunngjøringspraksis for de ulike ordningene, med sikte på å gjøre tilskuddsordninger enda bedre kjent for flere.

  • At departementet kan bruke budsjettproposisjonene på en enda bedre måte for å informere godt om de ulike tilskuddsordningene departementet forvalter.

  • At departementet vil gjøre en ny vurdering av i hvilke tilfeller det vil være aktuelt å navngi tilskuddsmottakere i budsjettproposisjonen (øremerking).

  • At departementet vil sørge for en bedre og mer aktiv utnyttelse av departementets nettsider for å gi relevant og oversiktelig informasjon til potensielle søkere på ulike tilskudd der det er relevant.