Regjeringen foreslår at skattlegging av underkurs
og overkurs på mengdegjeldsbrev legges om til å foretas ved realisasjon.
Obligasjoner som utstedes til en kurs som er
lavere enn innløsningskursen omtales som underkursobligasjoner.
For kjøper av obligasjonen utgjør underkursen en avkastning som
kommer i tillegg til, eller i stedet for, en fastsatt, løpende rente
(«kupongrente»).
Underkurs på obligasjoner som er mengdegjeldsbrev
beskattes etter en renteberegningsmetode. Renteelementet som ligger
i underkursen fordeles til årlig beskatning over obligasjonens løpetid.
Utsteder får tilsvarende årlig fradrag for de beregnede rentebeløpene.
Regelen er komplisert og administrativt krevende.
Som følge av risikoen for manglende etterlevelse
av regelen, er adgangen til å utstede obligasjoner til underkurs
begrenset, jf. de nærmere reglene om dette i den såkalte emisjonsforskriften.
Regjeringen foreslår derfor å innføre en enklere regel
for beskatning av mengdegjeldsbrev med underkurs. Underkursen skal
skattlegges i det året obligasjonen er realisert. Verdistigning
som følge av underkurs ved utstedelse av obligasjonen skattlegges
dermed på samme måte som verdistigning på obligasjonen som følger
av andre forhold.
Obligasjoner kan også utstedes til en høyere
kurs enn innløsningskursen. Overkursen kompenserer for at den fastsatte,
løpende renten er høyere enn en normal markedsrente for den aktuelle
obligasjonen. Overkurs på mengdegjeldsbrev er fradragsberettiget
kostnad for innehaver og skattepliktig inntekt for utsteder. Departementet foreslår
at den nye tidfestingsregelen også skal omfatte overkurs.
Den nye regelen vil gi grunnlag for opphevelse av
begrensningene i adgangen til utstedelse av underkursobligasjoner
i emisjonsforskriften.
Departementet sendte et forslag på høring 30. mai
2013. De fleste høringsinstansene hadde ikke innvendinger mot forslaget.
I proposisjonen fremmes forslag til lovendringer som i hovedsak bygger
på høringsforslaget.
Departementet foreslår at skatteendringen skal tre
i kraft fra og med inntektsåret 2014, med virkning for mengdegjeldsbrev
utstedt fra og med 1. januar 2014. Det legges opp til at begrensningene
i adgangen til utstedelse av underkursobligasjoner i emisjonsforskriften
oppheves med virkning fra samme tidspunkt. Det legges til grunn
at en omlegging til en realisasjonsbasert tidfestingsmodell ikke
vil ha vesentlig provenyvirkning.
Framstillingen i proposisjonen tar hovedsakelig utgangspunkt
i tidfestingen av underkurselementer for innehaver, men vurderingene
gjelder i hovedsak tilsvarende for utsteders fradragsrett og for
tidfestingen av overkurs på mengdegjeldsbrev.
Etter at obligasjonen er utstedt kan endringer
i den generelle markedsrenten eller usteders kredittverdighet påvirke
obligasjonsverdien. Endringene kan lede til underkurs eller overkurs,
i den forstand at obligasjonsverdien beveger seg under eller over
den verdien som obligasjonen ville hatt dersom verdien ikke var
påvirket av de endrede forholdene etter utstedelse. Underkurs og
overkurs som oppstår i annenhåndsmarkedet, skal allerede etter gjeldende
rett tidfestes ved realisasjon. Departementet foreslår at denne
regelen lovfestes i § 14-23 i skatteloven.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.