Stortingets presidentskap legger med dette frem forslag
om vedtakelse av endringer i Stortingets forretningsorden og i reglementet
for åpne kontrollhøringer.
Forslaget har sin bakgrunn i at det etter de
omfattende revisjonene av forretningsordenen i 2012 og 2013 er avdekket
enkelte henvisningsfeil og uklarheter som det er nødvendig å rette
opp. Endringsforslagene er i det alt vesentlige av lovteknisk karakter.
Det foreslås bl.a. å presisere i forretningsordenen § 22 siste ledd
at det ikke kan fremsettes forslag i temadebatter initiert av en
komité.
I forretningsordenen § 6 første ledd
og § 48 annet ledd benyttes henholdsvis formuleringene «et nytt
storting» og «foregående storting». Ved en språklig og teknisk revisjon
av forretningsordenen i 2012 ble begrepet «stortingssesjon» angitt
som det foretrukne. Presidentskapet foreslår at bestemmelsene
endres i samsvar med dette.
I forretningsordenen § 17 sjette ledd er det
henvist til forretningsordenen § 16 sjuende ledd. Korrekt henvisning
skal være forretningsordenen § 16 åttende ledd, og presidentskapet foreslår
at henvisningen rettes i samsvar med dette.
I forretningsordenen § 22 sjuende ledd første punktum
er hovedregelen at komiteene ikke kan behandle andre saker enn dem
som er oversendt fra Stortinget, med de unntak som følger av forretningsordenen.
Ved revisjonen i 2013 ble det vedtatt en ny regel i forretningsordenen
§ 22 sjuende ledd annet punktum om at komiteene likevel inntil to
ganger i hver stortingssesjon kan ta opp en sak til debatt i Stortinget
utenom konkrete saker komiteen har fått til behandling, om tema som
faller innenfor komiteens ansvarsområde. Formålet med bestemmelsen
er å åpne for at komiteene skal kunne ta opp til debatt dagsaktuelle
temaer, jf. Innst. 259 S (2012–2013) punkt 3.8.
Bruken av formuleringen «ta opp en sak» kan imidlertid
skape tvil om en debatt som er initiert av en komité, også kan eller
skal lede til en votering i Stortinget. Dette var ikke tanken bak regelen.
Adgangen til å reise debatt over et tema må skilles fra reglene
om debatt og påfølgende votering som gjelder for saker komiteen
har behandlet etter tildeling fra Stortinget etter forretningsordenen
§ 22. For å unngå tvil på dette punkt foreslår presidentskapet derfor
at formuleringen presiseres, slik at det fremgår klart at retten
til å initiere debatt over et tema ikke skal foranledige noen votering,
men være en egen ordning som gjelder ved siden av komitébehandling
av konkrete saker.
I forretningsordenen § 27 om komitéhøringer fremgår
det av første ledd tredje punktum at en tredjedel av medlemmene
i en komité kan kreve at det avholdes høring i en sak og beslutte
hvem som skal anmodes om å møte til høring. I fjerde punktum er
det videre bestemt at en beslutning om å avholde høring som bare
er støttet av et mindretall av komitémedlemmene, kan bringes inn
for presidentskapet til avgjørelse ved beslutning i samme møte av
et annet mindretall på minst en tredjedel av komiteens medlemmer.
Mindretallsrettigheten i forretningsordenen
§ 27 første ledd fjerde punktum passer imidlertid ikke for kontroll-
og konstitusjonskomiteen. I forretningsordenen § 15 første og annet
ledd er det gitt særlige regler om et mindretalls rett til å ta
en kontrollsak opp til behandling i komiteen, og det var ikke meningen
at regelen i forretningsordenen § 27 første ledd fjerde punktum
skulle komme inn som en begrensning av denne retten. Presidentskapet foreslår
derfor en ny bestemmelse i forretningsordenen § 27 første ledd femte
punktum om at regelen i fjerde punktum ikke gjelder for kontroll-
og konstitusjonskomiteen.
I reglementet for åpne kontrollhøringer §§ 1
og 4 er det henvist til forretningsordenen § 26. Korrekt bestemmelse
skal nå være forretningsordenen § 27, og presidentskapet foreslår
at henvisningene rettes i samsvar med dette.
Videre er reglementets § 2 første ledd, som
viser til høringsreglene i forretningsordenen, nå blitt overflødig
ved siden av forretningsordenen § 27, jf. § 15. Leddet foreslås
derfor opphevet i sin helhet. Nåværende § 2 annet ledd i reglementet blir
da første ledd, og nåværende tredje ledd blir annet ledd.
Presidentskapet viser
til merknadene ovenfor og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endringer:
§ 6 første ledd skal lyde:
Ved begynnelsen av en ny
stortingssesjon velger Stortinget president, første visepresident,
annen visepresident, tredje visepresident, fjerde visepresident,
femte visepresident, sekretær og visesekretær.
§ 17 sjette ledd siste punktum skal lyde:
Bestemmelsene i § 16 åttende ledd
annet til og med siste punktum gjelder tilsvarende.
§ 22 sjuende ledd annet og nytt tredje punktum skal
lyde:
Komiteene kan likevel inntil to ganger i hver stortingssesjon
ta opp et tema som faller innenfor komiteens
saksområde til debatt i Stortinget, også utenom
konkrete saker komiteen har fått til behandling. Under
en slik debatt kan det ikke fremsettes forslag.
§ 27 første ledd nytt femte punktum skal lyde:
Bestemmelsen i fjerde punktum
gjelder ikke for kontroll- og konstitusjonskomiteen.
§ 48 annet ledd første punktum skal lyde:
Representantforslag og søknader som er fremsatt i forrige stortingssesjon i samme valgperiode, men
ikke avgjort der, står fremdeles for tur til å bli behandlet, med
mindre forslagsstilleren har tatt forbehold om det motsatte.
II
I reglementet for åpne kontrollhøringer gjøres følgende
endringer:
§ 1 første ledd første punktum skal lyde:
Komiteenes åpne høringer i kontrollsaker skal avholdes
i henhold til Stortingets forretningsorden § 27, samt
etter dette reglement.
§ 2 første ledd oppheves.
Nåværende § 2 annet ledd blir første ledd.
Nåværende § 2 tredje ledd blir annet ledd.
§ 4 første ledd annet punktum skal lyde:
Komitéleder har ansvaret for å fordele ordet
mellom komitémedlemmene og for at høringen gjennomføres i henhold
til forretningsordenen § 27, og dette
reglement.
§ 4 sjuende ledd første punktum skal lyde:
Etter forretningsordenen § 27
femte ledd kan et medlem av komiteen kreve at høringen avbrytes, for
at komiteen skal behandle den videre fremdrift, herunder forslag
om at høringen skal avsluttes eller fortsette for lukkete dører.
III
Endringene trer i kraft straks.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 24. oktober 2013
Olemic Thommessen
|
Marit Nybakk
|
Kenneth Svendsen
|
Svein Roald Hansen
|
Ingjerd Schou
|
Line Henriette Hjemdal
|