I proposisjonen foreslås endringer i lov 13. mars 1981
nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven).
Det foreslås en ny bestemmelse om statlig tilsyn med plikter som
er pålagt kommunen ved lov, såkalte kommuneplikter. Den nye bestemmelsen
viser til fylkesmannens tilsynsrett på bestemte forurensningsområder
og slår fast at tilsynet skal skje i tråd med bestemmelsene i lov 25. september 1992
nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) kapittel 10 A.
Den nye bestemmelsen i forurensningsloven § 48 a vil komme i tillegg
til den allerede eksisterende bestemmelsen om tilsyn i lovens § 48.
Proposisjonen er en oppfølging av Meld. St.
7 (2009–2010), som igjen er en oppfølging av Innst. O. nr. 19 (2006–2007)
som omhandler kapittel 10 A i kommuneloven. Kommuneloven kapittel
10 A inneholder felles regler om rammer, prosedyrer og virkemidler
for statlig tilsyn med kommunesektoren. I loven legges det opp til
at det er de ulike særlovene som skal angi hvilke områder det skal
føres tilsyn med, mens kommuneloven fastsetter hvordan tilsynet
skal gjennomføres (herunder saksbehandlingsregler, klage og virkemiddelbruk).
Som en oppfølging av reglene i kapittel 10 A i kommuneloven ba Stortinget
regjeringen foreta en gjennomgang av særlovene. Resultatet av gjennomgangen
til en interdepartemental arbeidsgruppe ble presentert i Meld. St.
7 (2009–2010) Gjennomgang av særlovshjemler for statlig tilsyn med
kommunene.
Virkeområdet for kapittel 10 A i kommuneloven er
avgrenset til tilsyn med de genuine kommunale pliktene, de såkalte
kommunepliktene. Reglene kommer ikke til anvendelse på tilsyn med kommunenes
etterlevelse av regler som stiller krav til enhver som driver en
aktivitet eller tilbyr en tjeneste. Målet med de felles, overordnede
reglene om tilsyn i kommuneloven er større forutsigbarhet, bedre
oversikt og et mer helhetlig regelverk. Det fremgår av proposisjonen
at for at disse målene skal nås, bør særlovene harmonere med kommunelovens
alminnelige regler.
Lov om kommunale vass- og avløpsanlegg ble fastsatt
16. mars 2012 og erstatter tidligere lov av 31. mai 1974 nr. 17
om kommunale vass- og kloakkavgifter. Det vises i proposisjonen
til at det ved en forglemmelse ikke ble foretatt nødvendige endringer
i forurensningsloven § 23 tredje ledd og § 25 hvor det fortsatt
står henvisninger til den gamle loven og at det på denne bakgrunn
foreslås mindre justeringer i §§ 23 og 25.
Det vises i proposisjonen til at kommunen i
kraft av å være forurensningsmyndighet er gitt flere oppgaver i
forurensningsloven, som forurensningsmyndighet for lokal luftkvalitet,
myndighet til å gi pålegg om opprydding i forsøpling, tilknytningsplikt
til avløpsanlegg, godkjenne tiltaksplaner ved terrenginngrep i forurenset grunn
og føre tilsyn på en rekke områder, blant annet når det gjelder
lokal luftkvalitet og avløp. I tillegg har kommunen omfattende myndighet og
oppgaver med landbruksforurensning.
Kommunen pålegges gjennom loven også plikter,
den skal blant annet samle inn husholdningsavfall og sørge for tilstrekkelig
beredskap mot akutt forurensning. På forurensningsområdet er kommunen
tillagt kommuneplikter innenfor områdene avløp, avfall, beredskap
mot akutt forurensning, landbruksforurensninger, lokal luftkvalitet
og forurenset grunn.
Kommunen har etter loven også plikter som enhver
annen forurenser (aktørplikter), for eksempel som eier av et kommunalt forbrenningsanlegg
for avfall. Hjemmelen til å føre statlig tilsyn fremgår i dag av
forurensningsloven § 48 og omfatter både aktørplikter og kommuneplikter.
Bestemmelsen fastslår i første ledd først og fremst
forurensningsmyndighetenes ansvar for tilsyn med forurensnings-
og avfallssituasjonen. Etter andre ledd gis forurensningsmyndigheten hjemmel
til å kontrollere at krav fastsatt i lov, forskrift og enkelttillatelser
overholdes. Fylkesmannen er tilsynsetat overfor kommunen. Tilsynet
gjennomføres normalt som systemrevisjoner, der alle kontroller som
avdekker avvik blir fulgt opp.
Det vises i proposisjonen til at departementet
har vurdert om andre kontrollmekanismer enn statlig tilsyn er tilstrekkelig
for oppfyllelse av kommuneplikter. Eksempler på dette er innbyggernes klagemuligheter,
godkjenningsordninger, kommunal egenkontroll og rapporteringsordninger. Det
er departementets vurdering at statlig tilsyn er den mest risikoreduserende
kontrollmekanismen for lovoppfyllelse på de aktuelle forurensningsområdene.
Det er foretatt en risiko- og sårbarhetsanalyse
for å vurdere behovet for å føre statlig tilsyn på områdene avfall,
avløp, beredskap mot akutt forurensning, forurenset grunn og lokal
luftkvalitet, men ikke for forurensning fra landbruk. Det fremgår
av proposisjonen at det likevel er departementets klare oppfatning
at også landbruksforurensninger bør omfattes av den nye bestemmelsen.
Det følger av kommuneloven kapittel 10 A at
de statlige tilsynene skal kunne gi pålegg til kommunene om å rette
forhold som er i strid med loven, men ikke bruke andre reaksjoner
som for eksempel tvangsmulkt. Forurensningsloven åpner for bruk
av ulike reaksjoner ved brudd på loven. I praksis følges imidlertid
brudd på kommunepliktene opp gjennom en anmodning om retting fra
fylkesmannen.
Det fremgår av proposisjonen at det ikke vil være
behov for å videreføre særregler om reaksjoner i forurensningsloven
for kommunepliktene. Pålegg etter kommuneloven kapittel 10 A (§ 60 d)
gir hjemmelsgrunnlag for pålegg som i dag gis som anmodninger ved
tilsyn med kommunepliktene i forurensningsloven. Departementet mener
det er hensiktsmessig at tilsyn med kommuneplikter etter forurensningsloven
utelukkende skal følges opp gjennom reaksjoner etter kommuneloven.
Det vises i proposisjonen til at bestemmelsen ivaretar
prinsippene gitt for særlovsgjennomgangen i Meld. St. 7 (2009–2010)
Gjennomgang av særlovshjemler for statlig tilsyn med kommunene.
I stedet for å henvise til hvilke områder som er omfattet av det
statlige tilsynet, har Klima- og miljødepartementet ansett det som
mer hensiktsmessig å liste opp de aktuelle lovbestemmelsene, for
på den måten å ivareta hensynet til at det skal fremgå klart av
lovteksten på hvilke områder kommunene har plikter.
Det vises i proposisjonen til at det ikke følger
administrative eller økonomiske konsekvenser av forslaget, som er
av prosessuell og ikke materiell art. Det foreslås ikke nye tilsynsområder
for fylkesmannen ut over de som allerede eksisterer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen,
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til
at Prop. 56 L (2013–2014) omhandler forslag om at fylkesmannens
tilsyn på bestemte forurensningsområder skal gjennomføres i henhold
til bestemmelsene i kommuneloven. Forslaget er et ledd i arbeidet
med felles regler om rammer, prosedyrer og virkemidler for statlig
tilsyn med kommunesektoren.
Komiteen anser det som hensiktsmessig
at tilsynet med kommunens plikter på forurensningsområdet utføres
i medhold av de samme bestemmelser som gjelder for tilsyn med andre såkalte
kommuneplikter.
Komiteen viser til at departementet
i proposisjonen anbefaler at også landbruksforurensninger omfattes
av virkeområde for det statlige tilsynet, i tillegg til avfall,
avløp, beredskap mot akutt forurensning, forurenset grunn og lokal
luftkvalitet, og slutter seg til dette.
Komiteen anser det mest hensiktsmessig
at tilsynet med kommuneplikter etter forurensningsloven følges opp
gjennom reaksjoner etter kommuneloven, og at det således ikke vil
være behov for å videreføre særreglene om reaksjoner ved brudd på
kommunepliktene som følger av forurensningsloven.
Komiteen har for øvrig merket
seg forslagene til mindre tekniske justeringer i lovens overskrift,
samt i §§ 23 og 25.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i forurensningsloven
(tilsyn med kommunene)
I
I lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger
og om avfall gjøres følgende endringer: Lovens tittel skal lyde: Lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger
og om avfall
(forurensningsloven)§ 23 tredje ledd første punktum skal
lyde:
Skjer tilknytning til kommunal avløpsledning, betales tilknytningsavgift
etter lov 16. mars 2012 nr. 12 om kommunale vass- og avløpsanlegg.
§ 25 annet punktum skal lyde:
Kommunen kan kreve full eller delvis dekning av sine kostnader
ved innkreving av avgift i samsvar med lov 16. mars 2012
nr. 12 om kommunale vass- og avløpsanlegg.
Ny § 48 a skal lyde:
§ 48 a. Statlig tilsyn med kommunene
Fylkesmannen kan føre tilsyn med lovligheten av kommunens
oppfyllelse av plikter pålagt i eller i medhold av §§ 9, 22, 23,
24, 26, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 37, 43, 44, 46, 47, 48 og 81.
For tilsyn etter første ledd gjelder bestemmelsene i
kommuneloven kapittel 10 A.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 15. mai 2014
Helge André Njåstad
|
André N. Skjelstad
|
leder
|
ordfører
|