Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
å oppheve totalforbudet mot tilvirkning av alkoholholdig drikk på
Svalbard. Forbudet foreslås opphevet ved å oppheve lov 29. mai 1928
nr. 7 om tilvirkning og omsetning av alkoholholdige drikkevarer
på Svalbard (tilvirkningsloven) i sin helhet.
En rekke lover på helseområdet inneholder egne lovbestemmelser
som åpner for at loven kan gis anvendelse for Svalbard eller Jan
Mayen. Helsetilsynsloven, legemiddelloven og lov om medisinsk utstyr
har imidlertid ingen slik bestemmelse som gir hjemmel for å gi loven
anvendelse for Svalbard eller Jan Mayen. Det foreslås endringer
i disse lovene for å gi Kongen hjemmel til å gi forskrift om at
disse lovene og forskrifter med hjemmel i lovene helt eller delvis skal
gjelde for Svalbard og for de to første lovenes vedkommende også
Jan Mayen. Slik forskriftshjemmel vil også åpne for at det kan fastsettes
særlige regler av hensyn til de stedlige forholdene.
Høringsnotat med lovforslag ble i mars 2013 sendt
på offentlig høring med frist i august 2013. Departementet har mottatt
25 høringssvar med merknader.
Forslagene i proposisjonen vil isolert sett
ikke ha økonomiske og administrative konsekvenser. Når det gjelder
de foreslåtte lovhjemlene i helsetilsynsloven, legemiddelloven og
lov om medisinsk utstyr, kan det bli tale om økonomiske og administrative
konsekvenser først dersom de benyttes til å gi lovene og eventuelt
tilhørende forskrifter helt eller delvis anvendelse. Departementet
vil vurdere eventuelle konsekvenser nærmere i forbindelse med forskriftsarbeidet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Mari Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Audun Otterstad
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
mener det er fornuftig å tilpasse lover og regelverk på Svalbard
og Jan Mayen til det som gjelder på det norske fastlandet. Med bakgrunn
i at ingen høringsinstanser har gått imot oppheving av forbudet
mot tilvirkning av alkoholholdig drikk på Svalbard, har komiteen ingen
merknader og støtter forslaget i proposisjonen når det gjelder dette.
Med tanke på at forslagene i proposisjonen isolert
sett ikke vil ha økonomiske og administrative konsekvenser, og ingen
høringsinstanser har hatt innvendinger, støtter komiteen også forslagene
om at det gis hjemler i helsetilsynsloven, legemiddelloven og lov
om medisinsk utstyr for at Kongen kan gi forskrift om at disse lovene
helt eller delvis skal gjelde på Svalbard, og for helsetilsynslovens
og legemiddellovens vedkommende også på Jan Mayen.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om oppheving av lov om tilvirkning og omsetning av
alkoholholdige drikkevarer på Svalbard og endringer i helsetilsynsloven,
legemiddelloven og lov om medisinsk utstyr
I
Lov 29. mai 1928 nr. 7 om tilvirkning og omsetning
av alkoholholdige drikkevarer på Svalbard oppheves.
II
I lov 30. mars 1984 nr. 15 om statlig tilsyn med helse-
og omsorgstjenesten m.m. skal § 7 nytt annet ledd lyde:
Kongen kan gi forskrift om at
loven og forskrifter med hjemmel i loven helt eller delvis skal
gjelde for Svalbard og Jan Mayen og kan fastsette særlige regler
under hensyn til de stedlige forholdene.
III
I lov 4. desember 1992 nr. 132 om legemidler m.v.
skal ny § 2 a lyde:
2 a. Kongen kan gi forskrift
om at loven og forskrifter med hjemmel i loven helt eller delvis
skal gjelde for Svalbard og Jan Mayen og kan fastsette særlige regler
under hensyn til de stedlige forholdene.
IV
I lov 12. januar 1995 nr. 6 om medisinsk utstyr skal
§ 1 nytt annet ledd lyde:
Kongen kan gi forskrift om at
loven og forskrifter med hjemmel i loven helt eller delvis skal
gjelde for Svalbard og kan fastsette særlige regler under hensyn til
de stedlige forholdene.
V
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 20. mai 2014
Kari Kjønaas Kjos
|
Morten Wold
|
leder
|
ordfører
|