3.2 Dokument 8:177 S (2022–2023)
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til forslagene om å lage
en nasjonal handlingsplan i Representantforslag 177 S (2022–2023)
og Representantforslag 183 S (2022–2023). Disse
medlemmer mener det er gjort for lite på området vann og avløp
over lang tid. Disse medlemmer mener
det er behov for et krafttak for å sikre sosial, miljømessig og
økonomisk bærekraft i årene som kommer. Disse
medlemmer viser til helse- og omsorgsministerens svarbrev
om at det jobbes med nye mål for vann og helse og med en tverrsektoriell
gjennomføringsplan.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen har begynt med dette og satt i gang en rekke
tiltak. Plan- og bygningsloven er endret for å ta større hensyn
til overvann. Regjeringen har varslet at de også vil vurdere overvannsgebyr
og har lagt fram en egen stortingsmelding om klimatilpasning. Flere
tiltak er satt i gang for å bedre tilstanden i Oslofjorden, som
f.eks. 12,4 mill. kroner til tiltak for å redusere utslipp fra avløp
i Oslofjorden. Det ses på insentiver og virkemidler for økt interkommunalt
samarbeid innenfor vann og avløp. De nasjonale målene for vann og
helse er til revisjon og vil bli fulgt opp med en tverrsektoriell
gjennomføringsplan. Regjeringen har også lagt fram en langtidsplan
for forskning og høyere utdanning som adresserer kompetanseutfordringen
på vann- og avløpsområdet.
Disse medlemmer viser
videre til forslagene om avløpsdirektivet i Representantforslag
177 S (2022–2023) og Representantforslag 183 S (2022–2023).
Disse medlemmer forventer
at avløpsdirektivet tilpasses norske forhold så langt det er hensiktsmessig,
og at regjeringen jobber aktivt inn mot EU i tiden framover for
å sikre et best mulig direktiv for Norge.
Disse medlemmer anerkjenner
at dagens avløpsdirektiv er for gammelt, men også at revidert forslag til
direktiv er ambisiøst med skjerpede krav til rensing som vil føre
til økte kostnader, og at direktivet ikke er godt nok tilpasset
norsk bebyggelse og topografi.
Disse medlemmer mener
strengere rensekrav og bedre rensing er bra for helse og miljø.
Samtidig har Norge et stort etterslep i avløpssektoren, gammelt
og dårlig ledningsnett mange steder og flere steder behov for kostbare
oppgraderinger for å overholde dagens krav.
Disse medlemmer viser
også til forslaget om å følge opp NOU 2015:16 Overvann i byer og
tettsteder – Som problem og ressurs. Disse
medlemmer mener det er uheldig at regjeringen Solberg ikke
prioriterte dette arbeidet høyere. Disse medlemmer viser
til at deler av forslagene fra NOU-en allerede er vedtatt, jf. endringer
i plan- og bygningsloven om håndtering av overvann i byggesaker,
som Stortinget har vedtatt, og som trer i kraft 1. januar 2024. Disse medlemmer viser videre til statsrådens
svarbrev, som peker på at flere lovforslag om god overvannshåndtering
i kommunene nå ligger til behandling i Klima- og miljødepartementet.
Disse medlemmer viser
også til at regjeringen i Meld. St. 26 (2022–2023) Klima i endring
– sammen for et klimarobust samfunn også varsler oppstart av en
rekke arbeider, som at regjeringen vil:
-
vurdere å åpne for
at kommunene kan kreve et eget overvannsgebyr for å finansiere overvannstiltak.
-
vurdere fordeler og ulemper ved å innføre
et eget overvannsgebyr og utrede ulike gebyrmodeller
-
sende forslag til nytt kapittel i forurensningsforskriften,
med krav til etablering, tømming og vedlikehold av sandfang, på
høring
-
utrede behov for endringer i forurensningslovens regler
om ansvar for skade forårsaket av avløpsanlegg
-
bidra til å styrke ivaretakelsen av klimahensyn
i risiko- og sårbarhetsanalyser på lokalt og regionalt nivå og se
på hvordan man kan sikre nødvendig oppdatering av arealplaner der
det foreligger ny kunnskap om fareområder og konsekvenser av fremtidige
klimaendringer
-
bedre kunnskapsgrunnlaget for å gjennomføre samfunnsøkonomisk
lønnsomme klimatilpasningstiltak og for naturbaserte løsninger for
klimatilpasning
-
fortsette å bidra med relevant og oppdatert
veiledning om klimatilpasning i planlegging og legge vekt på at
veiledningen skal være lett tilgjengelig og tilpasset kommunenes
behov og kompetanse
-
øke oppmerksomheten i arealforvaltningen
på natur- og landbruksområder som binder jordsmonnet, lagrer karbon,
beskytter mot erosjon og er viktige for overvannshåndtering og flomdemping.
Disse medlemmer mener
regjeringen har påbegynt en rekke viktige oppgaver for å sikre en
bedre overvannshåndtering i byer og tettsteder, og som adresserer
utfordringene NOU 2015:16 peker på.
Disse medlemmer viser
til forslaget om å sikre vannkompetanse i årene som kommer. Disse medlemmer deler denne bekymringen
og mener det må gjøres mer enn hva som er gjort fram til nå. Disse medlemmer mener etableringen av
Nasjonalt senter for vanninfrastruktur var et viktig grep som kom
på plass i samarbeid med flere.
Disse medlemmer viser
videre til Meld. St. 5 (2022–2023) Langtidsplan for forskning og
høyere utdanning 2023–2032, som regjeringen la fram i oktober 2022.
Kompetanseutfordringene innen vann- og avløpsområdet er omtalt i
kapittel 3.5 og peker på at det må utdannes og ansettes nok fagarbeidere
og ingeniører/sivilingeniører innenfor vann, avløp og miljø. Meldingen
peker også på at det er nødvendig med kandidater med tverrfaglig
samfunnssikkerhetskompetanse, utvikle modeller og analyseverktøy
samt styrke kompetansen og forståelsen knyttet til vannets syklus,
forsyningssikkerhet for energi og forebygging av tørkeskader og
flom- og skredskader. Disse medlemmer forventer
at universiteter og høyskoler, helseforetak og forskningsinstitutter
som mottar statlige grunn- eller basisbevilgninger, følger opp den
prioriteringen samt bidrar til å dekke kunnskaps- og kompetansebehovene ut
fra sine forutsetninger og sitt ansvar.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det er et stort vedlikeholdsetterslep
og investeringsbehov i vann- og avløpssektoren. Disse
medlemmer mener derfor at det må lages en nasjonal oversikt over
vedlikeholds- og investeringsbehovet for å innhente nok kunnskap
om hvilke tiltak som skal til for å bedre situasjonen. Disse medlemmer peker på at det er viktig
å ha denne bakgrunnen for å lage en nasjonal handlingsplan for hvordan
etterslepet skal hentes inn og investeringene skal gjennomføres.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utarbeide en objektiv nasjonal oversikt over vedlikeholds- og investeringsbehov
i vann- og avløpssektoren.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til høringssvar
fra Norsk Vann når det gjelder vedlikeholds- og investeringsbehov
innen vann- og avløpssektoren:
«Det er beregnet et investeringsbehov
på om lag 330 milliarder kroner i de kommunalt eide vann- og avløpsanleggene
i perioden fram til 2040.»
Disse medlemmer mener
at Norsk Vann sine beregninger er et godt nok grunnlag for å jobbe
med nye mål for vann og helse gjennom den tverrsektorielle planen
som regjeringen har startet arbeidet med. Dessuten har Norsk Vann
også varslet at de vil ta en ny gjennomgang av kunnskapsgrunnlaget
for å kunne lage en oppdatert oversikt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener det er viktig
å fornye nødvendig infrastruktur i vann- og avløpssektoren for å kunne
ivareta miljøet og tilpasse samfunnet til de klimaendringer som
skjer. Infrastrukturen må sikre trygt drikkevann til innbyggerne
i bygd og by, redusere forurensing fra avløp og sørge for en vannkvalitet
som ikke forringer økosystemene i elver og fjorder.
Disse
medlemmer viser til at velfungerende vann- og avløpsanlegg
er avgjørende for helse, miljø og trivsel. Investeringsbehovet for
å ta vare på og bygge ut denne samfunnskritiske infrastrukturen
er enormt. Det er derfor nødvendig med tiltak og investeringer for
å være i stand til å sikre vann og avløp for kommende generasjoner.
Disse medlemmer påpeker
at klimaendringene fører til mer ekstremvær og mer nedbør, noe som
skaper utfordringer for avløpshåndteringen og renseprosessene. Ekstremværet
de siste månedene har nok en gang vist viktigheten av å ha vann-
og avløpssystemer som kan ta unna voldsomme nedbørsmengder, men
også å styre overvann utenom avløpssystemet i trygge vannveier på
overflaten. Slikt ekstremvær vil det blir mer av fremover, og det
er nødvendig å oppgradere eksisterende ledningsnett og gjennomføre
andre overvannstiltak for å møte de fremtidige nedbørsmengdene. Det
må tas mer hensyn til overvann og ekstremvær i samfunnsplanleggingen,
og man må beholde flomdempende natur og overflater i arealplanene. Disse medlemmer peker på at lokale tiltak
og grønne løsninger kan bidra til å både holde på vann og rense
det.
Disse medlemmer er
bekymret for det enorme og økende investeringsbehovet i vann- og
avløpssektoren i kommunene. De neste 20 årene er investeringsbehovet
estimert til en kostnad på 332 mrd. kroner ifølge Norsk Vanns rapport
259/2021. Det gir et behov for en årlig investering på 16,6 mrd.
kroner. Dette vil kunne gi en stor økonomisk belastning på kommuner
og innbyggere. Problemet er særlig stort i rurale strøk der det
er store areal og få å dele regningen på.
Disse medlemmer viser
til dyrtiden, den høye gjeldsgraden i husholdningene og at stadig
flere familier sliter økonomisk. Ifølge Huseiernes bokostnadsindeks øker
bokostnadene i år med hele 23 pst. i snitt. Vann- og avløpssystemet
er kritisk, fellesfinansiert infrastruktur som er avgjørende for
både helse og miljø, og som det er viktig at fellesskapet kontrollerer. Disse medlemmer mener det både på bakgrunn
av situasjonen for folk og det store investeringsbehovet er nødvendig
å vurdere statlige finansieringsordninger som kan hjelpe kommunene
med å få fart på investeringer i vann- og avløpssystemet.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en rentekompensasjonsordning for vann og avløp og komme tilbake til
Stortinget med et forslag om dette i statsbudsjettet for 2025.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at EUs avløpsdirektiv
er tilpasset situasjonen i Europa og ikke særnorske forhold med
spredte bosettingsmønstre, robuste kystområder og kaldt klima. Ifølge
Norsk Vann er direktivet tilpasset sentrale deler av Europa, der
de har en mye tettere befolket geografi med små resipienter i elver,
innsjøer og vesentlig mer sårbare kystområder. I Norge kan man derfor
risikere tiltak med bygging og ombygging av kostbare renseanlegg
for mindre utslipp som i ubetydelig grad påvirker vannkvaliteten,
og som dermed ikke står i forhold til miljøgevinsten. Det er nødvendig
med en aktiv stat som sikrer at krav som stilles, er tilpasset de norske
forholdene og vannfaglige vurderinger.
Disse medlemmer viser
til KS og Norsk Vann sitt varsko om kapasitetsutfordringer i vann-
og avløpssektoren. Skal kapasitetsutfordringene løses, må det satses
på kompetanse og kapasitet både i den offentlige og private delen
av bransjen. KS og Norsk Vann har etterspurt en nasjonal handlingsplan
for å møte utfordringene på avløpsområdet, til det beste for miljø
og innbyggere.
Disse medlemmer påpeker
at klimaendringer og mer ekstremnedbør, kombinert med økt fortetting
i byer og tettsteder, stadig hyppigere fører til store overvannsskader
på bygninger og infrastruktur. Det er nødvendig å legge til rette
for forebyggende tiltak og finansieringsmekanismer for å minimere
skader. Forventet skadeomfang fra overvann gjør det nødvendig å
utrede spørsmålet om ansvar for skader og å modernisere lov- og
forskriftsreguleringen av vann- og avløpsgebyrene.
Disse medlemmer mener
det er viktig å sikre rekruttering og utdanning av fagarbeidere,
ingeniører og driftsoperatører innen vann- og avløpssektoren. Det er
også behov for forskning og teknologiutvikling for å møte utfordringene
i infrastrukturen.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
lage en nasjonal handlingsplan for å møte utfordringene i vann-
og avløpssektoren. Målet er å få koordinert innsatsen til det beste
for miljø og mennesker. Både ivaretakelse av vannkretsløpet og å
unngå feilinvesteringer eller overinvesteringer er nødvendig.»
«Stortinget ber regjeringen sette
av tilstrekkelige ressurser til å følge opp forslagene i NOU 2015:16,
herunder utrede spørsmålet om ansvar for skader, og fremme nødvendige
forslag for å modernisere lov- og forskriftsreguleringen av vann-
og avløpsgebyrene.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
nødvendige forslag for å sikre vannkompetanse i årene som kommer.»
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at nytt avløpsdirektiv blir tilpasset særnorske forhold.»