Til Stortinget
I Dokument 7:1 (2012–2013) Årsmelding til Stortinget fra Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
(EOS-utvalget) for 2012, foreslår utvalget en presisering av ordlyden i
lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste (EOS-loven) § 4 første ledd om innsynsrett.
Hensikten med forslaget er å åpne for at utvalget kan føre tilsyn
med private tele- og Internett-tilbydere som bistår Politiets sikkerhetstjeneste
(PST) i forbindelse med kommunikasjonskontroll. Etter dagens regelverk
kan utvalget kun føre tilsyn med slike virksomheter dersom de eies
med mer enn en halvdel av det offentlige.
I EOS-instruksen (Instruks 30. mai 1995 nr. 4230 om kontroll
med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste) er det åpnet
for at utvalget i årsmeldingen kan melde om behov for endringer
i regelverket for utvalgets virksomhet, jf. EOS-instruksen § 13 nr.
3 bokstav h, der det fremgår at årsmeldingen bør omfatte:
«utvalgets alminnelige erfaringer med kontrollen og regelverket
og mulige behov for endringer.»
EOS-instruksen § 11 nr. 1 lister opp EOS-utvalgets tilsynsoppgaver,
og det fremgår hva som er formålet med tilsynet av EOS-tjenestene.
Paragraf 11 nr. 2 bokstav a til g sier hva tilsynsvirksomheten minst
skal omfatte.
Det følger av § 11 nr. 2 bokstav f at tilsynsvirksomheten skal
omfatte:
«inspeksjon av eget tiltak av det øvrige politi og andre organer
eller institusjoner som bistår Politiets sikkerhetstjeneste»
I 2012 utførte EOS-utvalget en inspeksjon av politisvarsenteret
i Telenor, som gir bistand til PST og det ordinære politiet ved
kommunikasjonskontroll. EOS-loven § 4 hjemler slikt innsyn, siden
staten har en eierandel i Telenor på 53,96 prosent. Telenor er det
eneste tele- og Internett-selskapet der staten har en slik eierandel
på mer enn 50 prosent, og dette innebærer at EOS-utvalget er forhindret
fra å foreta inspeksjon av øvrige selskaper og deres bistand til PST
i forbindelse med gjennomføring av kommunikasjonskontroll. Dette
er bakgrunnen for at utvalget foreslår et tillegg i EOS-loven § 4
om utvalgets innsynsrett.
I Dokument 7:1 (2012–2013) begrunner utvalget behovet for lovendringen
på følgende måte (utvalget kaller EOS-loven og EOS-instruksen for
henholdsvis kontrolloven og kontrollinstruksen):
«I september 2012 ble det gjennomført en inspeksjon av
politisvarsenteret i Telenor. Politisvarsenteret ble opprettet i
2002 og gir bistand til PST og det ordinære politiet ved kommunikasjonskontroll.
Senteret er åpent døgnet rundt, hele året.
Utvalget har tidligere avholdt et orienteringsmøte med Telenor.
Spørsmålet om utvalgets innsynsrett i Telenor var ikke et tema den
gang. I forkant av inspeksjonen i 2012 ble det imidlertid stilt
spørsmål ved om utvalget har hjemmel til å kontrollere Telenor.
Utvalget viste til ordlyden i kontrollinstruksen § 11 nr. 2 hvoretter
utvalget kan gjennomføre inspeksjon av 'det øvrige politi og andre
organer eller institusjoner som bistår Politiets sikkerhetstjeneste'.
Telenor og øvrige teletilbydere/internettleverandører bistår
blant annet PST i forbindelse med kommunikasjonskontroll. Utvalget
ser likevel at ordlyden i kontrolloven § 4 første ledd kan skape
forvirring med hensyn til innsynsretten, fordi denne sier at utvalget
kan 'kreve innsyn i og adgang til forvaltningens arkiver og registre,
lokaler, installasjoner og anlegg av enhver art' for å utføre sitt
verv. Det presiseres at '[l]ike med forvaltningen regnes virksomhet mv.
som eies med mer enn en halvdel av det offentlige' (..). Ordlyden
kan skape tvil om utvalgets innsynsrett i private selskaper som
bistår PST. Dette er en svært praktisk problemstilling siden det
per dags dato finnes om lag 200 internetttilbydere, i tillegg til over
200 teleleverandører, hvorav kun ett selskap – Telenor – eies med
mer enn en halvdel av det offentlige.
Utvalget foreslår av denne grunn en presisering av ordlyden slik
at det klargjøres at utvalget har rett til å inspisere alle som
bistår PST i oppgaveutføringen. Kontrolloven § 4 første ledd annet
punktum bør etter utvalgets syn lyde slik (forslag til tillegg i
kursivert tekst):
'Like med forvaltningen regnes virksomhet mv. som eies
med mer enn en halvdel av det offentlige. Tilsvarende
innsynsrett gjelder overfor virksomheter som bistår ved utførelse
av etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.'
Telenor opplyste utvalget om utfordringer i regelverket om klarering
av personell som håndterer KK-sakene for HEMMELIG. Selskapet har
vært i dialog med Post- og teletilsynet (PT) om kravene til klarering
av personell som arbeider med kommunikasjonskontroll. Utvalget har
forstått det slik at det ikke er hjemmel til å kreve at personell
som skal bistå ved kommunikasjonskontroll skal sikkerhetsklareres.
PT har av denne grunn sluttet å sikkerhetsklarere personell hos
teletilbydere og internetttilbydere. Utvalget kjenner ikke til at
det er tatt initiativ til å få endret regelverkssituasjonen. For
utvalget fremstår det som bekymringsfullt at personell som arbeider
med PSTs kommunikasjonskontrollsaker ikke er sikkerhetsklarert.
Utvalget ser et behov for å følge opp med
inspeksjoner av private tele- og internetttilbydere i løpet av 2013.
Dette taler for en rask avklaring av utstrekningen av utvalgets
innsynsrett overfor disse, jf. forslaget til lovendring ovenfor.»
Forslagsstillerne er enige i utvalgets vurdering av at det er
behov for en presisering av EOS-loven § 4 slik at utvalget får en
hjemmel til å inspisere private selskaper som bistår PST i oppgaveutføringen.
Forslagsstillerne vil derfor fremme utvalgets forslag til lovendring,
med en liten justering av ordlyden som ikke berører innholdet av
lovendringen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-,
overvåkings- og
sikkerhetstjeneste (EOS-utvalgets innsynsrett)
I
I lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste skal § 4 første ledd nytt tredje punktum lyde:
Utvalgets rett til innsyn og adgang etter
første punktum gjelder tilsvarende overfor virksomheter som bistår
ved utførelse av etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.
II
Loven trer i kraft 1. juli 2013.
7. mai 2013