Regjeringen foreslår en lempning i kravet til
sikkerhetsstillelse for skattebeløp ved uttak av eiendeler og forpliktelser
fra norsk beskatningsområde, slik at sikkerhet bare kan kreves når
det er en reell risiko for at skattekravet ikke kan inndrives.
Reglene om skattlegging av gevinst ved uttak
av eiendeler og forpliktelser fra norsk beskatningsområde innebærer
at når en eiendel eller forpliktelse mister tilknytning til beskatningsområdet,
skal det foretas en beskatning av latent gevinst eller gis fradrag
for latent tap, jf. skatteloven § 9-14. Ved uttak av fysiske driftsmidler,
finansielle eiendeler og forpliktelser kan skattyter hjemmehørende
i Norge eller annen EØS-stat kreve utsettelse med betalingen av uttaksskatten.
Det er et ubetinget vilkår for utsettelse at skattyter stiller betryggende
sikkerhet for skattebeløpet og de renter som påløper. Som betryggende
sikkerhet regnes bankgaranti, pant i verdipapir eller lignende.
Et ubetinget krav om sikkerhetsstillelse kan
i noen tilfeller framstå som unødig tyngende for skattyter, særlig
når skattebeløpet er høyt og det er lav risiko for at skatten ikke
kan inndrives. Regjeringen foreslår derfor en nyansering av kravet
til sikkerhetsstillelse i skatteloven § 9-14 niende ledd. Forslaget
vil også fjerne eventuell tvil om gjeldende bestemmelse om sikkerhetsstillelse
i skatteloven § 9-14 er i strid med Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.
I motsetning til gjeldende bestemmelse om sikkerhetsstillelse
ved uttak fra norsk beskatningsområde innebærer forslaget at Skattedirektoratet
må foreta en konkret vurdering av den aktuelle risiko for at skattekravet
ikke kan inndrives på et senere tidspunkt. Forslaget antas derfor
å medføre noe merarbeid for skattemyndighetene sammenholdt med gjeldende regelverk.
Det foreslås at det endrede kravet om sikkerhetsstillelse
trer i kraft fra samme tidspunkt som gjeldende bestemmelse om sikkerhetsstillelse
i skatteloven § 9-14 niende ledd fjerde punktum ble gitt virkning.
Det vil gjelde for uttak fra norsk beskatningsområde foretatt fra
og med 15. mai 2012. Forslaget antas ikke å ha provenyvirkninger.
Det vises til forslag til endringer i skatteloven § 9-14
niende ledd.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.