Regjeringen mener det er nødvendig å styrke
det rettslige vernet mot etnisk diskriminering. Etnisk diskriminering
og rasisme er reelle problemer i Norge i dag, som begrenser mange
menneskers muligheter til å delta i samfunnet på like
vilkår som andre.
Dagens rettslige vern mot slik diskriminering er mangelfullt.
Det finnes spredte bestemmelser i lovverket med anvendelse på enkeltområder
- arbeidslivet, boliglovgivningen og straffeloven. Straffelovens regler
er imidlertid utilstrekkelige blant annet på grunn av strenge
bevis- og skyldkrav. Regjeringen ser behovet for en helhetlig sivilrettslig
lovgivning for å ta tak i de utfordringene som foreligger
i det norske samfunnet med hensyn til manglende inkludering. Derfor
foreslås det i proposisjonen her en egen lov om forbud
mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv.
(diskrimineringsloven) samt en del andre lovendringer. Samtidig
er det behov for å sikre en effektiv håndheving
av det vernet som nå blir etablert. For å sikre
en god oppfølging av diskrimineringsloven fremmer Regjeringen
også et særskilt lovforslag i Ot.prp. nr. 34 (2004-2005)
Om lov om Likestillings- og diskrimineringsombudet og Likestillings-
og diskrimineringsnemnda.
Flere typer dokumentasjon av forekomsten av rasisme og etnisk
diskriminering i det norske samfunnet viser at dette er en samfunnsmessig
utfordring. Regjeringens målsetting er en mest mulig lojal
oppfyllelse av Norges menneskerettslige forpliktelser. Regjeringen ønsker
også å utvikle rettsstandarder som minst er på høyde
med det diskrimineringsvernet som er utviklet innen EU. Et bedre
rettslig vern mot etnisk diskriminering er ikke tilstrekkelig for å bekjempe
rasisme og etnisk diskriminering. Diskriminering løses
ikke i rettssalen alene. Lovgivningen må kombineres med
andre tiltak, som informasjon og holdningsskapende virkemidler.
Vern mot etnisk diskriminering må ses i sammenheng med
vern mot diskriminering på andre grunnlag. Vern mot diskriminering
på grunn av funksjonshemming utredes for tiden av Syse-utvalget, som
vil legge fram sin innstilling våren 2005.
Flere stortingsmeldinger har beskrevet prinsippene som ligger
til grunn for politikken i et kulturelt mangfoldig Norge, herunder
politikken for integrering av innvandrere og politikken for samer
og nasjonale minoriteter. Regjeringens Handlingsplan mot rasisme
og diskriminering (2002-2006) er også sentral i denne sammenhengen.
Regjeringen mener det er viktig at Norge oppfyller sine menneskerettslige
forpliktelser så lojalt som mulig.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, merker seg at lovforslaget åpner for
positiv særbehandling/saklig forskjellsbehandling
som bidrar til å fremme lovens formål, og at dette
er i tråd med bestemmelsene i RDK og internasjonalt knyttet
til håndhevingen av menneskerettighetene, samtidig som
det er koblet opp mot proporsjonalitetsvurderingen når
positiv særbehandling skal vurderes. Flertallet støtter
en slik praksis.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, støtter
at Norge nå styrker diskrimineringsvernet i forhold til
etnisk diskriminering, og viser til at det i Ot.prp. nr. 33 (2004-2005)
påvises at dagens rettslige vern mot diskriminering er
mangelfull, og at det finnes spredte bestemmelser i lovverket med
anvendelse på enkeltområder - arbeidslivet, boliglovgivningen
og straffeloven.
Dette flertallet merker seg samtidig brev av 23. februar
2005 fra kommunal- og regionalministeren, med svar på spørsmål
fra saksordfører vedrørende hvilken formell forpliktelse
Norge har til å beskytte grupper eller personer som ikke
en nevnt i lovteksten mot diskriminering, samt hvilke lovbestemmelser
som gjelder i de tilfellene, og hvordan Norge ellers har sikret
dette vernet. Her påpekes det at andre grupper har tilsvarende
vern i norsk lovgivning som det Regjeringen i Ot.prp. nr. 33 (2004-2005)
har ment er mangelfull, og at det finnes spredte bestemmelser i
lovverket med anvendelse på enkeltområder - arbeidslivet,
boliglovgivningen og straffeloven. Dette må etter dette
flertallets vurdering bety at det er et generelt behov for
en helhetlig diskrimineringslov som omfatter flere grupper enn de
som nå omfattes av det foreliggende forslaget, i tråd
med EMK artikkel 14 og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheters
artikkel 26. I henhold til disse bestemmelsene omfattes blant annet
både funksjonshemmede, lesbiske/homofile og transseksuelle
av antidiskrimineringsvernet. Når det gjelder transseksuelle,
viser dette flertallet til ministerens svarbrev av
23. februar 2005, hvor det påpekes at det kan bli
aktuelt å vurdere om transseksuelle (transkjønnede)
er en gruppe som kan påberope seg lov om likestilling mellom
kjønnene og vernet mot diskriminering på grunn
av kjønn som er hjemlet der. Dette flertallet viser
til at det allerede finnes en anbefaling fra Europarådets
parlamentarikerforsamling fra 1989 (Recommendation 117), samt en
dom fra den Europeiske menneskerettighetsdomsstol (I v.Storbritannia
2002) som klart slår fast at transseksuelle omfattes av
EMK artikkel 14.
Dette flertallet vil samtidig påpeke
og klargjøre at en generell diskrimineringslov ikke skal
erstatte det allerede eksisterende spesialvern som finnes i blant
annet likestillingsloven, og det lovforslag som her behandles. Det
er behov for en generell diskrimineringslov, som kan fungere som
en overbygning for det særvern som i tillegg vil være
nødvendig, og som man formoder også vil komme
i forhold til funksjonshemmede som en konsekvens av Syse-utvalgets
arbeid.
Dette flertallet mener at alle kvalifiserer til vern
etter menneskerettighetenes generelle diskrimineringsforbud. Det
er også noe som understrekes spesielt ved at både
Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen og FNs Konvensjon
om sivile og politiske rettigheter også inkluderer "annen
status" i sin oppramsing av diskrimineringsgrunnlag. Dette flertallet mener
derfor det er problematisk at ulike grupper har ulikt vern mot diskriminering.
Det at noen grunnlag bare nevnes i enkelte lover, mens andre grunnlag
har egne lover mot diskriminering, medfører at norsk anti-diskrimineringslovgivning
er mangelfull.
Dette flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen igangsette arbeid med å utrede
en helhetlig diskrimineringslov i tråd med internasjonale
forpliktelser og vernet i EMK artikkel 14 og FNs konvensjon om sivile
og politiske rettigheters artikkel 26."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at dagens lovgivning innenfor diskrimineringsvern i vesentlig
grad er relatert til klart definerte, og avgrensede, diskrimineringsgrunnlag,
så som rasisme, kjønn eller religiøs
tilhørighet. Disse medlemmer vil peke på at
norsk lovgivning på dette området, samlet sett,
kan oppfattes som ufullstendig, for så vidt som diskriminering
også kan skje på andre grunnlag. Disse
medlemmer mener diskriminering på generelt grunnlag
bør være forbudt, og at generelle regler på området
over tid ville være mer tilpasningsdyktige i forhold til
skiftende oppfatninger av hva som skal omfattes av et slikt forbud. Disse medlemmer ber
derfor Regjeringen ta initiativ til at disse spørsmålene
utredes med sikte på utarbeidelse av generelle regler mot
diskriminering, og eventuelt utforming av en samlet helhetlig lovgivning
på området. Disse medlemmer understreker
at en eventuell samlet lovgivning på området ikke
må svekke det vern særlovgivningen i dag faktisk
gir. Disse medlemmer vil derfor peke på at
en fremtidig utredning om disse spørsmålene må belyse
forholdet mellom generelle regler og særskilt vern ut fra avgrensede
diskrimineringsgrunnlag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kapittel 1.2.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti mener
det er svært viktig at vi har et lovverk som hindrer all
form for diskriminering.
Disse medlemmer er imidlertid urolige for at en
generell diskrimineringslov uten angivelse av konkret diskrimineringsgrunnlag
vil kunne medføre svekket innsats på områder
som hittil har vært prioritert, og som allerede er godt
beskyttet i dagens spesifikke lovverk. Det er også viktig
av hensyn til ytringsfrihet og rettssikkerhet at lovverket er klart med
hensyn til diskrimineringsgrunnlag.
Disse medlemmer mener også at det er
viktig at all lovgivning på områder som gjelder
diskriminering, må være mest mulig eksakt for å sikre
at viktige avveininger avgjøres av lovgiverne og ikke overlates
til juridiske tolkninger.