I Dokument nr. 8:20 (1999-2000) fremmes følgende forslag:
1. Aldersgrensene for
kjøring med gokart på lukkede baner og haller
utenom organisert motorsport senkes.
2. Det fastsettes et regelverk for godkjenning
av slike baner og haller.
3. Punktene 1 og 2 iverksettes fra 1. april
2000.
Som bakgrunn for forslaget blir det vist til
at gokartkjøring i dag er en av mange interesser blant
ungdom og voksne. Når det gjelder kjøring med
gokart i innendørshaller som drives kommersielt, mangler
det imidlertid et regelverk. Denne virksomheten omfattes av vegtrafikklovens
generelle bestemmelser om 18-årsgrense.
Når det gjelder organisert motorsport,
er det tillatt med øvelseskjøring med gokart fra
10 år og konkurransekjøring fra fylte 12 år.
Forslagsstillerne er opptatt av den forebyggende effekten
ved at barn og unge som ønsker det kan lære seg å mestre
gokartkjøring før de slippes ut i trafikken, og
at dette kan skje på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte.
Forslagsstillerne er av den mening at det bør
utarbeides et tilsvarende regelverk for uorganisert gokartkjøring
som for organisert motorsport og at aldersgrensen senkes for kjøring
på lukkede baner og haller som drives kommersielt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei
og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet,
Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig
Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre,
Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn
Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May
Britt Vihovde, viser til innhentet uttalelse datert 8. desember
1999 fra samferdselsministeren. Uttalelsen ligger ved som trykt
vedlegg til innstillingen.
Komiteen deler forslagsstillernes
oppfatning av at gokartkjøring for barn og unge under trygge
forhold kan ha en forebyggende effekt når disse senere
skal ut i trafikken. Komiteen er imidlertid kjent
med at det har forekommet ulykker på kommersielle baneanlegg for
gokartkjøring. Komiteen vil derfor understreke viktigheten
av innhenting av informasjon og statistikk om sikkerheten for barn
og unge på disse anleggene.
Komiteen er enig i at aldersgrensen
for kjøring med gokart på lukkede baner og haller
utenom organisert motorsport bør senkes, og ber departementet
forberede og iverksette en senkning av aldersgrensen.
Komiteen er enig i at det bør
fastsettes et regelverk for godkjenning av slike baner og haller. Komiteen mener
at godkjenning av baner og anlegg bør foretas av vegmyndighetene,
men at vegmyndighetene kan tillegge dette til andre, f.eks. særforbundene,
dersom de anser dette hensiktsmessig.
Komiteen har merket seg departementets
synspunkter vedrørende den tid som er nødvendig
for å gjennomføre tiltakene. Komiteen legger
til grunn at iverksettelse kan skje fra 1. juni 2000.
Komiteen mener det er naturlig å harmonisere reglene
mellom de nordiske landene for kommersiell gokartkjøring.
Komiteen foreslår:
«Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide
forskrift om kommersiell virksomhet for gokart. Følgende
legges til grunn:
1. Aldersgrensene for
kjøring med gokart på lukkede baner og haller
utenom organisert motorsport senkes.
2. Det fastsettes et regelverk for godkjenning
av slike baner og haller.
3. Punktene 1 og 2 iverksettes fra 1. juni
2000.»
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide
forskrift om kommersiell virksomhet for gokart. Følgende
legges til grunn:
1. Al dersgrensene for
kjøring med gokart på lukkede baner og haller
utenom organisert motorsport senkes.
2. Det fastsettes et regelverk for godkjenning
av slike baner og haller.
3. Punktene 1 og 2 iverksettes fra 1. juni
2000.
Jeg viser til brev fra samferdselskomiteen av
18. november 1999, bilagt forslag som nevnt ovenfor.
Jeg har merket meg forslaget, og viser til at
Vegdirektoratet tar sikte på å gjennomføre
en helhetlig revisjon av forskriften om motorsport på lukket
bane i 2000.
Jeg vil innledningsvis gjøre det klart
at en endring av gjeldende regelverk, med ikrafttredelse senest
1. april 2000 som forutsatt av forslagsstillerne, ikke synes mulig
både av praktiske og formelle årsaker.
Forskrift om organisert motorsport på lukket
område er fastsatt av Vegdirektoratet og ble sist endret
i 1996. I det videre arbeid med et forslag til nytt regelverk, må direktoratet
bl.a. innhente nærmere opplysninger om gjeldende bestemmelser
og erfaringer fra andre land. Det vil også være
nødvendig å fastsette godkjenningsordninger for
baner og anlegg som skal brukes i kommersiell virksomhet, samt tilsynsordninger
for driften. Jeg har merket meg at forslagsstillerne forutsetter
at særforbundene skal ha ansvaret for godkjenning av anleggene.
Det vil i tilfelle være nødvendig å bringe
på det rene om forbundene, hvor de kommersielle foretakene
ikke er medlemmer, er villige til å påta seg en
slik funksjon. Slik privat myndighetsutøvelse i forhold
til privat næringsdrift må også vurderes
på prinsipielt grunnlag i forhold til bl.a. forvaltningsloven
og alminnelige habilitetsregler.
Jeg er kjent med at det har forekommet ulykker
i forbindelse med kommersiell go-kart virksomhet, og det vil etter
mitt syn være nødvendig å innhente ulykkesstatistikk-
og informasjon både fra Norge og andre land. Bl.a. vil
det være naturlig å søke å bringe
på det rene om mer liberalt regelverk i andre land har
medført flere ulykker enn hva tilfellet er i Norge. Jeg
vurderer det slik at dette er spesielt viktig i en sak som den foreliggende,
som dreier seg om barn og ungdoms sikkerhet.
Det vil være påkrevet å vurdere
en regelverksendring i forhold til vegtrafikkloven og annet lov-
og forskriftsverk som kan tenkes å berøres av
endringen, eksempelvis bilansvarsloven, førerkortforskriften
og kjøretøyforskriften.
Vanlig høringsfrist for forskrifter,
herunder endringer, er 3 måneder. Denne fristen kan bare
fravikes når særlige grunner gjør det
nødvendig. I den aktuelle saken kan jeg ikke se at det
foreligger grunner som kan tilsi en kortere frist.
Etter høringen vil det påløpe
noe tidsbruk i forhold til intern vurdering av høringsuttalelsene
før eventuell fastsetting av regelverksendringer. Ikrafttredelse
kan normalt ikke skje før 1 mnd. etter kunngjøring
av forskriftsendringen.
Som det fremgår av det ovenstående,
umuliggjør bare den alminnelige høringsfristen
isolert sett en regelverksendring med ikrafttredelse 1. april 2000. På bakgrunn
av det omfattende arbeid som må gjøres, og tidligere
erfaring mht. tidsbruk ved denne type arbeid, ser jeg det ikke som
realistisk at en endring vil kunne tre i kraft før tidligst
høsten 2000.
Jeg er innstilt på å medvirke
så langt det er mulig til at intensjonene i forslaget følges
opp. Jeg gjør imidlertid oppmerksom på at situasjonen
mht. regelverksarbeid er sterkt presset i Vegdirektoratet, ikke
minst knyttet til regelverk som skal bedre trafikksikkerhet. Av
mer omfattende forskriftsarbeid som pågår nevner jeg
revisjon av førerkortforskriften, trafikkopplæringsforskriften
og skiltforskriften.
Videre er direktoratet sterkt engasjert i Regjeringens prosjekt
"Et enklere Norge" og tilhørende opprydding i forskriftsverket.
Ressurser som kreves i forbindelse med den ønskede endringen
av regelverk om motorsport, vil nødvendigvis måtte
tas fra de nevnte, prioriterte oppgavene.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 16. desember 1999
Oddvard Nilsen
leder |
Jan Sahl
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |