Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Siri Hall Arnøy og Ågot Valle, og fra Kristelig Folkeparti,
Modulf Aukan, viser til de fremsatte forslag til endringer
av Grunnloven som med ett unntak, gjelder bestemmelser knyttet til
valgordningen. Flere av forslagene vil også bli kommentert
i komiteens merknader til valgloven. Dette gjelder spørsmålet
om å innføre en arealfaktor, fordeling av mandater
mv.
Komiteen har følgende
merknader til de enkelte forslag:
Komiteen har merket
seg at forslaget til endring er en ren presisering av bestemmelsens
nåværende innhold. Tilføyelsen innebærer
ingen realitetsendring.
Komiteen anbefaler at forslaget
bifalles.
Komiteen viser til ovennevnte
bestemmelse hvoretter "regler om Stemmerett for ellers stemmeberettigede
Personer som paa Valgdagen aabenbart lide av alvorlig sjælelig
Svekkelse eller nedsatt Bevidsthet, kunne fastsættes ved
Lov". Bestemmelsen kom inn i Grunnloven ved vedtak av 17. januar
1980 og ble fulgt opp ved behandlingen av valgloven i Ot.prp. nr.
22 (1982-1983). I sin begrunnelse i NOU 1982:6 skrev det daværende
Valglovutvalget bl.a.:
"Utvalget vil peke på at en her har å gjøre
med et saksfelt hvor det er vanskelig å gi lovregler som
på en hensiktsmessig måte kan regulere hvilke
velgergrupper som bør falle inn under Grunnlovens bestemmelse.
For det andre bør en unngå å ta inn i
loven bestemte kriterier som skulle medføre tap av stemmerett".
Og videre "Utvalget holder fast ved at det ikke bør gis
materielle regler om stemmerett for disse grupper. I stedet bør
en konsentrere seg om å gi prosedyreregler for hvordan stemmestyret
bør gå fram dersom de mener velgeren lider av
manglende tilregnlighet."
Komiteenhar
merket seg at Valglovutvalgets forslag ble fulgt opp og nedfelt
i lov om stortingsvalg, fylkestingsvalg og kommunestyrevalg (valgloven)
av 1. mars 1985 nr. 3 § 41 annet ledd, som bestemte at
slike stemmer skulle legges i egen omslagskonvolutt og undergis
særskilt prøving av valgstyret etter at stemmegivningen
på valgtinget var avsluttet.
Komiteen finner ikke grunn til å endre
dagens ordning og anbefaler at forslaget ikke bifalles.
Komiteen anser bestemmelsen i
Grunnloven § 53 pkt. d som lite aktuell.Komiteen legger
til grunn at alvorlige misligheter i tilknytning til valg vil rammes av
de ordinære straffebestemmelser og foreslår at
forslaget til opphevelse av § 53 pkt. d bifalles.
Antall representanter på Stortinget,
herunder hvor mange distriktsrepresentanter og utjamningsmandater, bør
etter komiteens mening fortsatt ligge i Grunn-loven.
Likeledes bør prinsippene for fordeling
av mandater mellom valgdistriktene, være forankret i Grunnloven. De
konkrete bestemmelser om fordeling av stortingsmandatene mellom
fylkene basert på prinsippene for dette i Grunnloven, bør
derimot ligge i vanlig lov.
Komiteenslutter
seg til forslaget om å fjerne navn på valgdistriktene
i Grunnloven. I en tid med store endringer og hvor det kan bli aktuelt
med justeringer av grensene for valgdistriktene, bør den
type endringer kunne skje basert på vanlige flertallsvedtak.
Komiteener
videre enig i forslaget om å utvide antall representanter
til 169 fordelt med 150 distriktsmandater og 19 utjamningsmandater.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, anser forslaget om å foreta
beregning av hvilket antall de ulike valgdistriktene skal tildeles,
basert både på en person- og en arealfaktor, som
hensiktsmessig. Dette gir en bedre balanse mellom hensynet til prinsippet
om at hver stemme skal telle mest mulig likt og viktigheten av bred
representasjon fra hele landet, enn dagens ordning.
Flertallet vil på denne
bakgrunn anbefale at forslag D alternativ 2 bifalles.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er uenige i forslaget om å innføre
en helt ny mandatberegningsmetode hvor fylkenes areal skal grunnlovsfestes
som en viktig faktor for hvor mange stortingsmandater hvert enkelt
fylke skal få. Disse medlemmer mener prinsipielt
at hver stemme skal telle likt og finner derfor innføring
av en arealfaktor som betenkelig. Disse medlemmer viser
til at uformingen av en valglovgivning for fremtiden må være
slik at det gir en fleksibilitet og mulighet for å sikre
at landet til enhver tid har en representativitet i nasjonalforsamlingen,
som i større grad er tilpasset endringene i befolkningsutviklingen
i ulike deler av landet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn anbefale at forslag D alternativ 1 bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets prinsipp- og handlingsprogram for perioden
2001-2005 hvor det er slått fast at hver enkelt stemme
skal telle likt over hele landet uavhengig av hvor i landet stemmen
er avgitt. Disse medlemmer vil derfor opprettholde
sitt syn om at arealfaktor ikke skal tillegges vekt ved fordelingen
av mandater. Disse medlemmer er på prinsipielt
grunnlag imot at en arealfaktor skal tillegges vekt ved fordelingen
av mandater til Stortinget. Disse medlemmer ser imidlertid
at det foreliggende forslaget med en foreslått arealfaktor
på 1,8 retter opp noe av den skjevdelingen av mandater
som de gjeldende regler for fordeling av mandater medfører,
selv om det foreliggende forslag også inneholder urimeligheter, som
for eksempel at Finnmark fylke skal ha fem mandater. Etter en helhetsvurdering
har disse medlemmer konkludert med at de subsidiært
vil støtte det foreliggende forslag, da dette vil bidra
til en noe mer rettferdig fordeling av mandater og dermed rette
opp noe av den ubalanse som det gjeldende regelverk inneholder.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer subsidiært stemme for forslag D alternativ
2.
Komiteen mener at
det bør innføres en bestemmelse i Grunnloven som
sikrer at hvert valgdistrikt skal ha en minimumsrepresentasjon på fire
mandater. Et slikt grunnlovsendringsforslag må fremmes
på ordinær måte innen de frister som
Grunnloven fastsetter.
Komiteen viser til
merknadene til § 57 ovenfor og anbefaler at forslaget til
endring av § 58 bifalles.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, anbefaler at forslag F alternativ 1
bifalles. Bestemmelsen fastslår at valg av distriktsrepresentanter
skal foregå som forholdstallsvalg og mandatene fordeles
etter reglene i bestemmelsen. Likeledes foreslås sperregrensen
for å få utjamningsmandat på 4 pst. av
de totale stemmer på landsbasis opprettholdt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti mener sperregrensen ved valg til
Stortinget bør være 3 pst., da dette etter disse
medlemmers syn er tilstrekkelig. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn anbefale at forslag F alternativ 3 bifalles.
Disse medlemmer vil subsidiært
støtte dagens ordning med en sperregrense på 4
pst.
Komiteen er enig i
at kravet om ti års botid for å være
valgbar til Stortinget tas ut av Grunnloven og anser stemmerett
som et tilstrekkelig vilkår. Komiteen anbefaler
at forslaget til endring av Grunnloven § 61 bifalles.
Komiteen mener det
er behov for en revisjon av reglene for hvem som er utelukket fra å kunne
velges til Stortinget. Slik det er i dag er ansatte i departementene,
hoffets ansatte og dets pensjonister, samt ansatte i diplomatiet
og konsulatvesenet ikke valgbare til Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, har foretatt
en vurdering av de aktuelle forslag til grunnlovsendringer. Etter flertalletssyn er det ikke naturlig at andre enn
embetsmennene (med unntak av statssekretærene) i departementene
skal være utelukket fra å kunne velges til stortingsrepresentanter. Heller
ikke hoffets betjenter og pensjonister har stillinger av en slik
karakter at valg til Stortinget bør være utelukket.
At høyesterettsmedlemmer utelukkes, anses derimot som en
riktig og fornuftig ordning.
Flertalletvil
anbefale at forslag H alternativ 1 bifalles.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti slutter seg til Valglovutvalgets
og Regjeringens forslag om og begrunnelse for å oppheve
bestemmelsen som utelukker ansatte ved hoffet og dets pensjonister
fra stortingsvalg. Disse medlemmer slutter seg videre
til forslaget om og begrunnelsen for at høyesterettsdommere
bør være utelukket fra valg til Stortinget.
Disse medlemmer vil uttrykke
skepsis til Valglovutvalgets forslag om at forbudet mot valgbarhet
for ansatte i departementene, bør begrenses til å gjelde dem
som er embetsmenn i Grunnlovens forstand. Disse medlemmer slutter
seg her til proposisjonen og til Justisdepartementets høringsuttalelse
og vil spesielt peke på at skillet mellom embetsmenn og
tjenestemenn ikke trenger å være avgjørende
for hva slags arbeidsoppgaver som legges til stillingen. Tillitshensyn taler
for at heller ikke alminnelige tjenestemenn eller kontoransatte
som deltar i forberedelsen av saker for den politiske ledelsen/regjeringen,
bør ha anledning til å stille til valg til Stortinget.
Disse medlemmer vil spesielt
peke på den uheldige situasjonen som kan oppstå dersom
en tjenestemann i et departement skulle bli valgt til vararepresentant
til Stortinget. En situasjon der for eksempel en saksbehandler vekselvis
skulle møte i Stortinget og arbeide i et departement ville
føre til vanskelige lojalitetskonflikter når det
gjelder håndtering av intern informasjon, særlig
i tilfeller der en ansatt måtte tilhøre et annet
parti enn statsråden i det departementet vedkommende arbeider.
Valglovutvalget framhever at dagens bestemmelse innebærer
at rengjøringspersonale og sjåfører behandles
likt med ekspedisjonssjefer. Dette er bare et stykke på vei
riktig, siden langt de fleste som arbeider med tekniske støttetjenester
(postombæring, trykking, rengjøring, vakthold
osv.) er ansatt i Forvaltningstjenesten, som er en underliggende
etat, og ikke i det enkelte departement. Disse medlemmer forstår
det slik at kategorien "ansatte ved Statsrådets kontorer"
inkluderer de ansatte i departementene og ved Statsministerens kontor,
mens de ansatte i Forvaltningstjenesten faller utenfor.
På denne bakgrunn støtter disse
medlemmer at en opprettholder dagens rettstilstand for så vidt
gjelder de ansatte i departementene, men slik at politiske rådgivere
skal behandles likt med statssekretærer og ikke lenger
være utelukket fra valg. Disse medlemmer vil
dermed anbefale at grunnlovsforslag H alternativ 4 bifalles.
Komiteen er enig i
at alder ikke lenger skal være fritaksgrunn for valg til
Stortinget. Komiteen viser til sine merknader i forbindelse
med behandlingen av den delen av valgloven som gjelder kommune-
og fylkestingsvalg hvor man på prinsipielt grunnlag avviste alder
som fritaksgrunn. Komiteenanser
det som et viktig mål å øke deltakelse
i styre og stell i alle lag av befolkningen. Forslaget til endring
av § 63 første ledd bokstav c anbefales bifalt.
Komiteen viser til
de foreliggende forslag om å grunnlovsfeste bindende folkeavstemninger.
Spørsmålet om bindende folkeavstemninger angår
ikke valgordningen for stortingsvalg direkte.
Komiteenanbefaler
at forslag til endring av § 82 ikke bifalles.