Situasjonen i det norske TV-markedet, med levering
av innhold over et elektronisk kommunikasjonsnett, er at vi har
noen få aktører som i praksis kontrollerer store deler av dette
markedet. Dette har konkurransemessige og forbrukermessige utfordringer,
og situasjonen kan virke begrensende på kvaliteten på innholdet,
utvikling av og innovasjon i bransjen.
Svært mange opplever i dag TV-leverandørene på
kabel-TV, IPTV og triple-play som lite forbrukerorienterte. Er man
misfornøyd med for eksempel kundeservice, pris eller innholdet,
er det vanskelig å bytte til en annen TV-leverandør. For mange er
det også vanskelig å velge mellom flere TV-leverandører når man
skal koble seg til for første gang.
Den generelle utviklingen innen bruk og distribusjon
av TV-innhold går i retning av aksess- og terminaluavhengighet,
det vil si at innhold blir tilgjengelig til alle apparater (TV,
PC, mobiltelefon) over alle distribusjonsløsninger (kabel, bredbånd,
mobilnett). Blant disse øker Internett kraftig. Alle større telekomselskaper
og mediekonsern arbeider mye med nytt innhold for dette. Felles
for dem alle er at visning på TV-skjerm blir det viktige. De som
ikke er like aktive i å utvikle tjenestene og gjøre innhold tilgjengelig
i flere kanaler, er eierne av såkalte lukkede nett, det vil si eierne
av kabel-TV og fibernett.
Det norske – og skandinaviske – markedet for lukkede
nett er svært oligopolisert. Få, store aktører kontrollerer det
vesentligste markedet. Det finnes også en rekke små anlegg, i Norge
organisert i Norsk Kabel-TV Forbund, men disse får oftest sitt innhold
levert av en av de to store – Canal Digital eller Get. Når de store
aktørene har delt markedet mellom seg på en slik måte, ligger det
få muligheter for små aktører "nedenfra" til å utvikle dette markedet.
Det er bokstavelig talt lukket.
Forslagsstillerne mener at en åpning av TV-nettene
(kabel og fiber) vil bidra til at vi får større reell konkurranse
mellom operatørene, forbrukerne får flere valgmuligheter og vi vil
få flere digitale og interaktive tjenester enn dem vi har i dag.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede prinsippet
om åpne TV-nett og fremlegge dette for Stortinget."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Synnøve Brenden Klemetrud og Tove
Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin
S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti,
May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad,
fra Senterpartiet, Magnhild Eia, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til at forslagsstillerne ønsker at Regjeringen skal utrede prinsippet
om åpne nett og legge dette fram for Stortinget. Bakgrunnen er at forslagsstillerne
mener dette vil bedre tilbudet til forbrukerne ved å bedre konkurransen
innen TV-markedet.
Komiteen viser til at noe av
hensikten med ekom-regelverket er å sikre brukerne gode og rimelige
tjenester gjennom bærekraftig konkurranse. Det er Post- og teletilsynet
som regulerer de delene av markedene for elektroniske kommunikasjonstjenester
som ligger under ekom-regelverket.
Komiteen viser til svarbrevet
fra Samferdselsdepartementet (vedlegg) der det framgår at Post- og
teletilsynet har vurdert grossistmarkedet for overføringstjenester
for kringkasting for levering av kringkastingsinnhold til sluttbruker.
Det er gjort en særskilt vurdering av reguleringsbehovet for et
nasjonalt marked for overføringstjenester for fjernsyn og radio
i kabel-TV-nett. Konklusjonen var at det eksisterer konkurranse på
sluttbrukernivå, fremtidig konkurranse fra nye overføringstjenester
disiplinerer netteierne og innholdsprodusentenes forhandlingsstyrke disiplinerer
også netteierne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til departementets vurdering om at disse forholdene reduserer
behovet for å gjennomføre særskilt tilgangsregulering i kabel-TV-nett.
Flertallet er enig med departementet
i at ekom-regelverket ikke blokkerer for tilgangsregulering av TV-nett,
og det er derfor, etter flertallets vurdering, ikke
nødvendig å endre eksisterende regelverk, som bygger på EØS-regulering.
I påvente av nye markedsanalyser fra Post- og teletilsynet mener flertallet det
ikke er noe umiddelbart behov for å utrede saken videre.
Flertallet viser for øvrig til
svarbrevet fra Samferdselsdepartementet (vedlegg), og slutter seg
til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig
å gi klare politiske signaler om ønsket retning i forhold til spørsmålet
om rammebetingelsene for distribusjon av TV. Teknologien gjør nye
og mer forbrukervennlige løsninger mulige, og aktørene i markedet
har behov for å innrette seg hva angår forretningskonsepter og satsing
på videre utbygging av nettene.
Disse medlemmer mener på generelt grunnlag
at prinsippet om åpenhet må ligge til grunn i forhold til distribusjon
av informasjon. Tilgjengelighet er en viktig forutsetning for reell ytringsfrihet
og en god offentlig debatt. Det må være forbrukeren selv som velger
innhold, ikke leverandøren av et på forhånd fastlagt utvalg. Disse
medlemmer mener således det er en viktig målsetting at også
det kabel/fiber-baserte TV-markedet innrettes slik at forbrukerne
skal ha et fritt TV-valg uavhengig av abonnement.
Disse medlemmer har merket seg
at departementet, og enkelte av høringsinstansene, mener konkurransen
i markedet er ivaretatt gjennom konkurransen mellom plattformene,
og mellom abonnementstilbyderne, og at det i lys av dette ikke er
behov for å åpne for sterkere konkurranse innenfor rammen av kabeltilknytning
gjennom å åpne for fritt TV-valg uavhengig av abonnement. Disse
medlemmer mener dette ikke er i tråd med rimelige forventinger
fra forbrukernes side, og at lukkede løsninger ikke vil bidra til
utvikling på feltet.
Disse medlemmer vil også peke
på at distriktene er særlig utsatt i forhold til monopoldannelser.
Disse medlemmer har også merket
seg at Regjeringens, og regjeringspartienes, innsigelser mot forslaget
først og fremst er basert på teknologiske vurderinger, og at mediepolitiske
begrunnelser i liten grad er trukket frem.
Disse medlemmer vil understreke
at et hovedtema i den foreslåtte utredningen må være hvordan det
skapes økonomi for netteierne uten lukkede løsninger. Disse
medlemmer viser i den forbindelse eksempelvis til de løsninger
som brukes i forbindelse med transport av elektrisitet.
Disse medlemmer viser til rapport
fra Medietilsynet av 21. oktober 2008, "Utredning om muligheten
for individuelt abonnentvalg i kringkastings- og kabelnett", der
Medietilsynet konkluderer med at man ikke vil tilrå at det innføres
regulering som pålegger distributører av fjernsynskanaler å tilby
valg av enkeltkanaler innenfor gitte pakker. Rapporten har ikke
utredet og tatt stilling til spørsmålet om forbrukernes rett til
å hente TV-program "på siden" av det abonnementet anviser. Disse
medlemmer viser også til høringene for komiteen der representanter
for innholdsleverandørene gav sterk tilslutning til forslaget om
en utredning av saken. Disse medlemmer mener samferdselsministerens
brev til komiteen ikke gir tilfredsstillende begrunnelse for hvorfor
spørsmålet om åpne TV-nett ikke skal utredes.
Disse medlemmer fremmer således
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede prinsippet
om åpne TV-nett og fremlegge sak om dette for Stortinget."
Komiteens utkast til innstilling er blitt forelagt transport-
og kommunikasjonskomiteen som i brev av 25. november 2008 uttaler
følgende:
"Transport- og kommunikasjonskomiteen behandlet på
sitt møte 25. november 2008 utkastet til innstilling i ovennevnte
representantforslag fra familie- og kulturkomiteen, datert 4. november
2009.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg at Medietilsynet
på oppdrag fra Kultur- og kirkedepartementet har gjennomført en
undersøkelse av individuelt abonnentvalg i kringkastingsnett og
kabelnett. Flertallet har merket seg at Kultur- og kirkedepartementet
ber om synspunkter på Medietilsynets "Utredning om muligheten for
individuelt abonnentvalg i kringkastings- og kabelnett". Høringsfrist
er 27. januar 2009.
Flertallet er fornøyd med at
Regjeringen jobber aktivt med denne typen problemstillinger, og mener
at det i denne pågående prosessen ikke vil være hensiktsmessig at
Stortinget skal pålegge Regjeringen å gjennomføre en utredning om åpne
TV-nett. Flertallet mener det videre bør være opp til Regjeringen
å vurdere videre saksgang i lys av innspillene som kommer i høringsprosessen.
Flertallet
vil videre vise til de samme partienes merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2005–2006):
"I stadig flere land satses
det på å styrke konkurranseevnen ved å bygge åpne nett og redusere kostnadene
ved store investeringer i unødige parallelle nett. Flertallet merker
seg at en slik utbygging av åpne nett allerede er i gang i Norge, også
i distrikter.
Flertallet vil peke på at ingen står
som eneeier av nettene. Flertallet ser det derfor som viktig å legge
tilrette for samkjøring mellom nett for å utnytte kapasitet, og
for at konkurrerende tjenesteleverandører har tilgang på like vilkår
til åpne, leverandør-uavhengige stamnett og til aksessnettene. Det
vil begrense behovet for at leverandører må bygge kostbare parallelle
nett, og øke konkurransen i nettene."
Flertallet vil
understreke at det som regel leveres bredbåndstjenester og telefoni
sammen med TV-tjenester i de fleste aksessnett, og at politikken på
disse områdene derfor bør ses i sammenheng.
Flertallet
foreslår at representantforslaget vedlegges protokollen.
Flertallet
slutter seg for øvrig til merknadene fra de respektive partier i
familie- og kulturkomiteen.
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg
til de respektive partiers merknader i utkastet til innstilling.
Disse
medlemmer viser for øvrig til at en rekke bredbåndsnett er lukket
for andre tjenesteleverandører. Mange kunder har infrastrukturleverandøren
som eneste alternativ når det gjelder valg av tjenester over nettet.
Dette gjelder særlig nett som tradisjonelt har vært benyttet til
kabel-TV eller nett som er bygget ut for å levere høyhastighetsbredbånd.
Disse medlemmer mener det bør vurderes tilsvarende prinsipper for
denne infrastrukturen som for Kabel-TV. Hensikten med dette må være
å legge til rette for et større mangfold av tjenester og økt valgfrihet
for den enkelte abonnent. Disse medlemmer mener at utredningen som
foreslås også må omfatte dette."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til flertallsmerknadene fra transport- og kommunikasjonskomiteen
til Dokument nr. 8:89 (2007–2008) om åpne TV-nett. Flertallet støtter
flertallsmerknadene og går inn for at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen utrede prinsippet
om åpne TV-nett og fremlegge sak om dette for Stortinget.
Komiteen viser til
sine merknader og til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:89 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Olemic Thommessen, Gunnar Gundersen
og Peter Skovholt Gitmark om å utrede prinsippet om åpne TV-nett
– vedlegges protokollen.
Samferdselsdepartementet viser til Familie-
og kulturkomiteens brev til Kultur- og kirkedepartementet datert
9. april 2008, der det bes om en vurdering av representantforslag
nr. 89 (2007-2008) om å utrede prinsippet om åpne tv-nett. På bakgrunn
av at forslaget kan reise spørsmål i tilknytning til flere regelverk,
er vurderingen utarbeidet i samarbeid med Kultur- og kirkedepartementet.
I det følgende gjøres det rede for departementenes vurdering av
forslaget.
Med hensyn til de sider av representantforslaget som
er knyttet til ekomregelverket, vises det til at Post- og teletilsynet
(PT) regulerer markedene for elektroniske kommunikasjonstjenester
basert på konkrete vurderinger av konkurransesituasjonen i de enkelte
markedene. Med utgangspunkt i ESAs Anbefaling om relevante markeder,
gjennomfører PT markedsanalyser for å avdekke om det finnes tilbydere
med sterk markedsstilling innenfor avgrensede produktmarkeder og
pålegger særskilte forpliktelser for å bøte på eventuelle konkurranseproblemer.
Ett av hovedformålene med ekomloven, og således den sektorspesifikke
konkurransereguleringen, er å sikre brukerne gode og rimelige tjenester gjennom
bærekraftig konkurranse. Bærekraftig konkurranse vil si konkurranse
som på sikt kan klare seg på egenhånd uten særskilt statlig konkurranse-
og tilgangsregulering. Tilgangsforpliktelser kan bli pålagt i den
grad dette anses som et formålsrettet virkemiddel for å oppnå bærekraftig
konkurranse.
EFTA Surveillance Authority Recommendation 14 July 2004 med
Explanatory Memorandum (EU-dokument utarbeidet i tilknytning til
EU-kommisjonens Anbefaling )
Overføringstjeneste for kringkastingsinnhold
er definert som en elektronisk kommunikasjonstjeneste og ligger
således innenfor ekomlovens virkeområde. PT analyserte i 2005 grossistmarkedet
for overføringstjenester for kringkasting for levering av kringkastingsinnhold
til sluttbruker. Dette er ett av de 18 markedene som ESA i sin Anbefaling
hadde utpekt som relevant for sektorspesifikk konkurranseregulering (markedet
for overføringstjenester for kringkasting for levering av kringkastingsinnhold
til sluttbruker omtales heretter som "marked 18").
PT fant det naturlig å dele inn markedet i flere delmarkeder,
herunder et nasjonalt marked for overføringstjenester for fjernsyn
og radio i kabel-TV-nett. Tilsynet gjorde deretter en særskilt vurdering
av reguleringsbehovet i dette delmarkedet, og kom til at forutsetningene
for å innføre sektorspesifikk ex ante-regulering ikke var oppfylt.
Markedet for overføringstjenester i kabel-TV-nett ble ansett for
å bevege seg mot bærekraftig konkurranse. Etter vår og PTs oppfatning
er vurderingene som lå til grunn for denne konklusjonen, fortsatt
relevante:
Det eksisterer konkurranse
på sluttbrukernivå mellom de to store kabel-TV-tilbyderne, Canal Digital
og Get.
Den fremtidige konkurransen fra nye overføringstjenester
disiplinerer netteierne.
Forhandlingsstyrken til innholdsprodusentene, og
det at attraktivt innhold er den avgjørende konkurranseparameter
for å tiltrekke seg abonnenter, disiplinerer netteierne.
Vi legger til grunn at disse forholdene reduserer behovet
for å gjennomføre særskilt tilgangsregulering i kabel-TV-nett.
Utviklingen av alternative overføringsplattformer
for kringkasting er som nevnt ovenfor av særlig betydning for hvorvidt
det er nødvendig og formålstjenelig med særskilt tilgangsregulering for
kabel-TV-nett. I tillegg til de tre tradisjonelle plattformene (kabelnett,
satellittmottak og bakkenett), brer overføringstjenester over nyere plattformer
om seg, slik som det faste aksessnettet (kobbernett/xDSL), optisk
fiber og trådløse teknologier. Det ser følgelig ut til at markedene
beveger seg i retning av økt konkurranse, og at kabel-TV-tilbyderne
i økende grad vil møte konkurranse fra nye tjenester. Overgangen
fra analog til digital overføring i bakkenettet innebærer dessuten
at innholdsleverandører har fått en ny landsdekkende infrastruktur
å tilby sine tjenester på.
I den nye Anbefalingen om relevante markeder fra
EU-kommisjonen er marked 18 tatt ut av listen over markeder som
må vurderes for ex ante-regulering. Bakgrunnen er bl.a. fremveksten
av alternative overføringsplattformer som forventes å gi økt konkurranse
mellom plattformene på sikt, samtidig som digitaliseringen av eksisterende
infrastruktur betyr at økt kapasitet blir tilgjengelig for innholdsleverandørene.
ESA forbereder for tiden en høring av den nye Anbefalingen, og det
er ventet at ESA i løpet av året vil fatte vedtak om nye relevante
markeder for EFTA/EØS-stater.
I markedsanalysen i 2005 inkluderte ikke PT
fibernett i marked 18 fordi det ble ansett for å være et fremvoksende
marked (emerging market). PT har ikke gjort noen ny analyse i 2008
for å vurdere om dette har endret seg. Ifølge den nye Anbefalingen
fra Kommisjonen er imidlertid markedet for full og delt tilgang
til det faste aksessnettet definert teknologinøytralt. Det betyr
at optisk fiber skal vurderes på lik linje med kobber, og at de
nasjonale reguleringsmyndighetene kan inkludere fibernett i sitt
nasjonale marked og definere regionale markeder som omfatter utbyggere
av fibernett i et begrenset geografisk område. PT er i ferd med
å ferdigstille ny analyse av dette markedet (tidligere marked 11,
nå marked 4).
Utbyggingen av fibernett i Norge går relativt raskt,
ikke bare i de store byene, men også i mer grisgrendte strøk. Innføring
av en eventuell tilgangsregulering av disse nettene vil kunne påvirke
insentivene til å investere i og bygge ut nett. Det kan stilles
spørsmål om etablering av infrastruktur og følgelig økt valgmulighet
mellom TV-tilbud basert på ulike plattformer, er et like viktig
tiltak for forbrukerne som en utvidet tilgangsregulering som ikke
bare retter seg mot det faste aksessnettet, men også mot kabel-TV-nett
og fibernett. Vi ser det derfor som viktig å veie hensynet om å
legge til rette for langsiktig infrastrukturbasert konkurranse opp
mot eventuelle kortsiktige økonomiske gevinster ved å innføre tilgangsregulering
nå. Avhengig av markedsdefinisjonen og substituerbarhetsvurderingene
som PT gjør, er det uansett ikke gitt at de regionale fibernetteierne
vil bli ansett for å ha sterk markedsstilling og således være aktuelle for
tilgangsregulering.
Ekomregelverket blokkerer ikke for tilgangsregulering
av TV-nett, og det foreligger i så måte ikke et behov for å endre
eksisterende regelverk, som bygger på EØS-regulering. Vi kan ikke
se at kriteriene for tilgangsregulering av TV-nett etter ekomloven
så langt har vært oppfylt. I påvente av nye markedsanalyser fra
PT, ser vi derfor ikke noe umiddelbart behov for å utrede denne
siden av saken.
For øvrig bemerkes at Regjeringen ønsker å legge
til rette for løsninger som gir frihet til valg av fjernsynsinnhold.
I den forbindelse nevnes at spørsmålet om innføring av regler om
individuelt valg av tv-kanaler er under utredning. Kringkastingsregelverket
inneholder ikke regler om dette i dag (men har noen regler om abonnentvalg
i kabelnett). Kultur- og kirkedepartementet har bedt Medietilsynet
om å foreta en utredning av mulighetene for individuelt abonnentvalg
av enkeltkanaler i kringkastings- og kabelnett, som skal foreligge
innen 1. september 2008. På bakgrunn av tilsynets utredning vil Kultur-
og kirkedepartementet vurdere om det bør fremmes forslag om regler
som sikrer muligheten for valg av enkeltkanaler.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 25. november 2008
May-Helen Molvær Grimstad |
Synnøve Brenden Klemetrud |
leder |
ordfører |