Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen
fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2009.
Andelen av fysioterapeutenes inntekt/omsetning som
dekkes av kommunale driftstilskudd, skal samlet sett økes på bekostning
av refusjonstakstene fra folketrygden. Omleggingen skal gjennomføres
i to omganger, i 2009 og i 2010. For 2. halvår 2009 skal 55 mill.
kroner overføres til kommunene fordelt per kommune etter antall avtaleårsverk.
Det foreslås derfor at bevilgningen på posten økes
med 55 mill. kroner i 2009, mot en tilsvarende reduksjon av Helse-
og omsorgsdepartementets kap. 2755 post 71 Helsetjeneste i kommunene
mv., Refusjon fysioterapi.
I 2009 er 5 299 ressurskrevende tjenestemottakere
omfattet av ordningen. Dette er 794 flere tjenestemottakere enn
i 2008, tilsvarende en økning på 17,6 pst. I tillegg til økningen
i antall tjenestemottakere økte utgiftene utover innslagspunktet
per tjenestemottaker nominelt med 14,6 pst., eller 10 pst. reelt.
Det foreslås en økning i bevilgningen på 713 mill.
kroner, fra 3 285 mill. kroner til 3 998 mill. kroner.
Staten har i 2009 kjøpt KLPs eierandel på 20
pst. av Kommunalbanken AS. I forbindelse med kjøpet overtar staten
hele aksjeutbyttet fra banken i 2009. I 2009 har staten fastsatt
et utbytte basert på en eierandel på 80 pst. på 35 mill. kroner. Hele
utbyttet fra Kommunalbanken AS i 2009 er 43,75 mill. kroner.
Det foreslås derfor en økning i bevilgningen
på posten på 8,75 mill. kroner, fra 35 mill. kroner til 43,75 mill.
kroner.
Det forventes at hele bevilgningen vil bli disponert
i 2009, men det er usikkerhet knyttet til hvor stor andel av aktivitetene
som blir sluttført og utbetalt i inneværende år. Det foreslås derfor
en fullmakt til å kunne overføre ubenyttet bevilgning fra 2009 til
2010, jf. forslag til vedtak II.
Investeringsrammen vil ikke bli benyttet fullt
ut. I tillegg har rentenivået blitt noe lavere enn det som er lagt
til grunn i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009. Det
foreslås derfor å nedjustere bevilgningen med 50 mill. kroner, fra 697,5
mill. kroner til 647,5 mill. kroner.
Investeringsrammen vil trolig ikke bli benyttet fullt
ut. Videre er det flere prosjekter som har fått tilsagn om tilskudd
i 2009 og tidligere år som er forsinket, og som dermed ikke vil
få utbetalt tilskudd i 2009. I tillegg har rentenivået blitt noe lavere
enn det som er lagt til grunn i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2009. Det foreslås derfor å nedjustere bevilgningen med 55,5 mill.
kroner, fra 85,5 mill. kroner til 30 mill. kroner.
I beregningen av bevilgningsbehovet ble det
lagt til grunn at rundt 15 pst. av lånetilsagnene aldri vil komme
til utbetaling. Det er imidlertid flere som nå velger å benytte
seg av lånetilsagnet de har fått, og det legges nå til grunn at
det kun er om lag 5 pst. av tilsagnene som ikke vil komme til utbetaling.
Dette medfører en økning i utbetaling av lån enn tidligere forutsatt.
Det foreslås derfor en økning på kap. 2412 post 90
på 1 418 mill. kroner.
Bevilgning på posten er på 11,5 mill. kroner.
I St.prp. nr. 1 (2008–2009) ble det foreslått at 1,5 mill. kroner
av bevilgningen skulle benyttes til forskning for innovasjon i offentlig
sektor. Forskningsrådet har lagt ned forskningsprogrammet Verdiskapende
innovasjon i offentlig sektor (VIOS), og det er ikke kommet i gang
nye program som kan ivareta departementets interesser knyttet til
forskning på fornyelse i offentlig sektor. Det foreslås i stedet
at midlene går til en styrking av programmet Demokrati, styring
og regionalitet (DEMOSREG).
I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp.
nr. 1 (2008–2009) ble det bevilget 100 mill. kroner over kap. 551
post 71 Nordområdetiltak. Finnmark, Troms og Nordland fylkeskommuner
har i samarbeid med reiselivsnæringen i nord etablert NordNorsk
Reiseliv AS i inneværende år. Regjeringen vil stille 50 mill. kroner
av bevilgningen til rådighet for NordNorsk Reiseliv AS til profilering
og markedsføring av landsdelen i utlandet. Midlene skal forvaltes
av Finnmark fylkeskommune.