Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Gunn Olsen, Kåre Simensen og Arild Stokkan-Grande,
fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen,
fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson
Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser
til at full barnehagedekning har vært et sentralt politisk mål de
siste årene.
Komiteen registrerer at dette
målet synes å være nådd og at retten til barnehageplass trådte i kraft
1. januar 2009. Dette gir familier bedre forutsigbarhet, og sammen
med redusert pris gjør dette at flere gis muligheter til en plass
i barnehage.
Komiteen mener likevel at noe
gjenstår for å sikre at kvaliteten på det tilbudet man gir, er best mulig.
Alle barn fortjener et godt barnehagetilbud. Dette må sikres uavhengig
av om de går i en privat eller offentlig barnehage, om det er store eller
små barnehager, gamle eller nye. Lovfesting av likeverdig behandling
av godkjente barnehager vil bidra til å forhindre at det utvikler seg
kvalitetsforskjeller mellom kommunale og ikke-kommunale barnehager.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ønsker å fremheve barnehagens betydning for sosial utjevning, og mener
derfor det er riktig av regjeringen å vektlegge arbeidet med kvalitet
i barnehagene slik at man sikrer et barnehagetilbud av høy kvalitet
til alle. Det store flertallet av barn i alderen ett til fem år
tilbringer mye tid i barnehagen. Barnehagen har derfor en viktig
rolle i samfunnet og et stort medansvar for at barn får en trygg
og god oppvekst. Flertallet støtter Regjeringens
arbeid med å skape et utdanningssystem som gir alle like muligheter
for læring, og som utjevner dagens sosiale skjevheter i elevenes
læringsutbytte. Et barnehagetilbud av høy kvalitet kan bidra til
sosial utjevning, tidlig innsats og livslang læring. En rekke stortingsmeldinger
har vektlagt at tidlig innsats og kvalitetsheving gjennom hele opplæringsløpet
er nøkkelen til et utdanningssystem som bidrar til sosial utjevning. Med
tidlig innsats menes både et godt pedagogisk tilbud fra barna er
små, og at problemer forebygges eller løses tidlig i hele utdanningsløpet.
Tidlig og god hjelp til barn som av ulike grunner trenger ekstra
oppfølging, kan bidra til å forebygge senere vansker og sosial ulikhet. Flertallet viser
til at Fordelingsutvalget påpeker at deltakelse i barnehage og det
øvrige utdanningssystemet har stor innvirkning på sosiale forskjeller
senere i livet.
Komiteen mener at
alle barn skal sikres gode og trygge oppvekstvilkår og utviklingsmuligheter,
og at satsing på barn, utdanning og forskning er noe av det viktigste
vi som samfunn kan gjøre. Dette er viktig for at den enkelte skal
ha mulighet for å realisere sine evner, for å skape seg en trygg
framtid og for at vi som samfunn skal få den kompetansen vi har
behov for.
Komiteen mener at små barns behov
for og evne til å lære i enda større grad må anerkjennes av samfunnet.
Det samme må den jobben som gjøres av personalet i barnehagene. Komiteen viser
til at den norske og nordiske barnehagemodellen høster internasjonal
anerkjennelse, senest fra FNs barnekomité. Norske barnehager blir
ofte brukt som et eksempel til etterfølgelse.
Komiteen viser til Rammeplan
for barnehagens innhold og oppgaver, hvor det står at:
«barndommen er en livsfase med egenverdi (…). Ett
av barndommens særpreg er samspill i lek, der initiativ, fantasi
og engasjement vil kunne finne sted.»
Komiteen er tilfreds med at regjeringen
presiserer at barnehagens egenart skal bevares.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen
har valgt tre hovedmål for kvalitetsarbeidet i barnehagen:
Sikre likeverdig
og høy kvalitet i alle barnehager
Styrke barnehagen som læringsarena
Alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende fellesskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er fornøyd med at regjeringen
nå legger frem en stortingsmelding om kvalitet i barnehagene, men i
likhet med mange høringsuttalelser så savnes konkrete tiltak. Disse
medlemmer mener det er svært viktig at man fokuserer på
kvaliteten i barnehagen, slik at det blir et sted å være hvor det
er kompetanse nok til at barnet gis et reelt utviklingstilbud. Disse
medlemmer vil påpeke at det er viktig å sikre likebehandling
og høy kvalitet i barnehagene. Disse medlemmer vil fremheve
foreldrenes tilfredshet som en viktig indikator på god kvalitet
i barnehagene. Henter en et fornøyd og tilfreds barn hjem fra barnehagen,
er dette også en indikator på at barnet trives i barnehagen og at
kvaliteten er god. I den forbindelse mener disse medlemmer at
det er viktig å spille på lag med foreldrene og legge til rette
for brukermedvirkning i form av brukerundersøkelser.
Disse medlemmer ønsker mangfold,
valgfrihet og brukertilpassing inn i barnehagene og mener dette
er med på å heve kvaliteten i barnehagene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil imidlertid advare mot at det,
nå som barnehagene ligger under Kunnskapsdepartementets ansvarsområde,
tas steg i retning for å gjøre barnehagene om til et ledd i utdanningsløpet
til barna. Slik disse medlemmer ser det, så skal
de første årene i barnehager først og fremst være et sted for læring
gjennom lek.
Komiteen deler regjeringens
syn om at førskolelærerne og det øvrige personalet i barnehagen
er den viktigste innsatsfaktoren for kvaliteten i tilbudet.
Komiteen er tilfreds med at regjeringen
i løpet av 2009 har styrket innsatsen for å rekruttere flere pedagoger
og for å sikre relevant kompetanse i barnehagene, gjennom å øke
studiekapasitet til førskolelærerutdanning og videreutdanning, samt
opptrapping av tilskuddet til ikke-kommunale barnehager som når
den 5-årige opptrappingsplanen er gjennomført, vil sette disse i
stand til å tilby likeverdige lønns- og arbeidsvilkår som i kommunale
barnehager.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at den
sterke veksten i antall barn i barnehagene, flere små barn og overgang
fra deltids- til heltidsopphold, gjør at det er behov for flere
førskolelærere i barnehagene for å oppfylle pedagognormen.
Flertallet har merket seg at
det synes å være en ulik praktisering av pedagognormen i barnehagene,
og viser til at departementet bør gjøre de nødvendige presiseringer
for å sikre at barnehagene innretter seg etter en fortolkning som
er i tråd med departementets intensjon. Flertallet understreker
at pedagognormen som skal fastsette den pedagogiske kompetansen
i barnehagene, er en minimumsbestemmelse, og at det er viktig at
denne overholdes.
Flertallet viser til at Norge
er det eneste av 25 undersøkte OECD-land som verken har 50 pst. pedagoger
eller 80 pst. av ansatte med barnefaglig kompetanse. Siden barnehagens
personell er den viktigste innsatsfaktoren for kvalitet i barnehagene,
vil flertallet understreke betydningen av at regjeringen
følger med på utviklingen av søkertall og opptak av studenter til
førskolelærerutdanningen, samt de regionale forskjellene i førskolelærerdekningen,
og at regjeringen følger opp med eventuelle tiltak i rekrutteringsstrategien. Flertallet mener
regjeringen bør vurdere å øke pedagogtettheten i barnehagene ved
å innføre en mer ambisiøs pedagognorm.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener at
flere ansatte og mindre barnegrupper ville kunne bidra til større
trygghet og mer ro i barnehagen, at barna blir sett, til at det
raskere og i større utstrekning kan iverksettes tiltak overfor barn
som trenger ekstra oppfølging, samt at de ansatte kan få mer tid
til å jobbe med nettverksarbeid og kompetanseheving. Dette
flertallet mener videre at en eventuell økning i antall
ansatte må bidra til at grunnbemanningen økes i hele åpningstiden,
slik at man unngår at én ansatt er alene med alle barna i en barnehage.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at barnehagene skal være lærende organisasjoner, og at det
bør settes av tid til at de ansatte i fellesskap kan drøfte barnehagens
utvikling, ulike hendelser man har vært gjennom og hvordan man følger opp
barna. Det bør også være tid for den enkelte ansatte til egenrefleksjon.
Dette vil kunne være viktig bidrag til å øke kompetansen blant alle
ansatte.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at etter en periode med
sterk vekst i antall barnehageplasser, er det nå på høy tid at regjeringen
legger fram en stortingsmelding med en strategi for kvalitet og innhold
i barnehagen. Disse medlemmer mener personalets faglige
og personlige kompetanse er barnehagens viktigste ressurs og en forutsetning
for at barnehagen skal være en god arena for omsorg, lek og læring. Disse
medlemmer støtter alle de foreslåtte tiltakene, men mener
innsatsen på dette feltet må styrkes utover det regjeringen legger
opp til for å rekruttere nok førskolelærere, samt sikre personalet
god etter- og videreutdanning. I perioden 2006–2008 økte antall
dispensasjoner fra utdanningskravet med hele 125 pst. Disse
medlemmer mener det illustrerer behovet for et krafttak
for å rekruttere og beholde kompetent personale for å sikre alle barn
en god barnehagehverdag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, registrerer at mange
nyutdannede førskolelærere opplever møtet med yrkeslivet i barnehagen
som krevende, og at dette kan føre til at de velger å slutte i barnehagen
etter kun få år i yrket. Flertallet er glad for at
regjeringen vil øke innsatsen for systematisk oppfølging og veiledning
de første årene førskolelærerne er i arbeidslivet, og for å lokke
utdannede førskolelærere tilbake til førskolelæreryrket. Flertallet viser
videre til at man kan sikre barnehagenes kvalitet ved en bredere
rekruttering, og at det er viktig med personell som reflekterer
det samme mangfoldet som barna. Flertallet vil særlig
peke på behovet for å rekruttere flere menn og personer med innvandrerbakgrunn.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, ber regjeringen øke
innsatsen for å følge opp tiltakene i Handlingsplan for likestilling
i barnehage og grunnopplæring. Dette flertallet mener
at økt fokus på nye yrkesgrupper i barnehagene også kan bidra til
å øke rekrutteringen av menn til barnehagene, og at dette arbeidet
bør ses i sammenheng med oppfølgingen av Handlingsplanen.
Komiteen støtter regjeringens
ønske om å styrke mangfoldet i personalet og er tilfreds med at
regjeringen vil arbeide for å få flere personer med annen faglig
bakgrunn til å jobbe i barnehagene. Dette kan være en styrke i arbeidet
med å gi barn med behov for særskilt oppfølging, et godt tilbud.
Flere yrkesgrupper i barnehagen kan i større grad bidra til å ivareta
barnehagens mange oppgaver.
Videre mener komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, at det er ønskelig
med flere barne- og ungdomsarbeidere i barnehagene, og at det er
viktig med tilstrekkelig antall lærlingplasser til disse. Flertallet mener det
særlig bør tas inn flere menn som lærlinger.
Komiteen registrerer
at regjeringen vil ta sikte på å endre tittelen fra førskolelærer
til barnehagelærer. Komiteen støtter de vurderinger som
her gjøres, da samsvar mellom betegnelsen på arbeidslivsområdet
og yrkestittelen kan bidra til at barnehagen får en tydelig og selvstendig plass
i utdanningssystemet.
Komiteen vil fremheve at utviklingen
innenfor barnehagesektoren stiller krav til god ledelse i barnehagen.
Styreren må ha forutsetninger for å følge opp den enkelte ansatte,
herunder drive kompetanse- og kvalitetsutvikling og lede barnehagens
samlede kompetanseutvikling. Styreren har også ansvar for barnehagens
samarbeid med andre aktører, for eksempel barnevernstjeneste, helsestasjon
og pedagogisk-psykologisk tjeneste. Utviklingen mot større barnehager
vil kreve økt kunnskap om administrasjon og ledelse. Komiteen er
tilfreds med at regjeringen har fokus på styrernes kompetanse, og
at det vurderes eventuelle nye tiltak for å styrke styrernes ledelseskompetanse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at det i budsjettet for 2010 er foreslått å bevilge
3 mill. kroner til utvikling, og 4 mill. kroner til drift av lederutdanning
for styrere i barnehagen. Det tas sikte på å opprette 140 heltidsplasser
i 2010 og 600 heltidsplasser i 2011.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener videre det
er viktig å sikre at styreren har mulighet til å jobbe nært opptil
de ansatte, og at man derfor bør unngå at styreren må forholde seg
til for mange barnehager. Dette flertallet viser
i den sammenheng til at intensjonen i barnehageloven er at hver
barnehage skal ha én styrer. Dette flertallet er videre
av den oppfatning at økt pedagogtetthet i sterkere grad vil kunne
bidra til at styreren kan ivareta sitt ansvar som leder.
Dette flertallet er videre tilfreds
med at regjeringen jobber med tiltak som Pedagogisk utviklingsarbeid
i barnehagen (PUB-studiet), da dette styrker førskolelærernes formelle
kompetanse og utvikler spisskompetanse på arbeid i barnehagen, noe
som kommer hele barnehagen til gode.
Dette flertallet mener at kontinuerlig
kompetanseutvikling er viktig for å skape gode barnehager og for
å utvikle barnehagen i tråd med samfunnets krav, foreldrenes forventninger og
lov og rammeplan.
Dette flertallet registrerer
at det ser ut til at de private barnehagene i noe mindre grad har
blitt inkludert i kommunenes kompetansetiltak. Dette flertallet ber
regjeringen understreke overfor kommunene at de som barnehagemyndighet i
større grad må inkludere de ansatte i de ikke-kommunale barnehagene
i sitt arbeid med kompetanseheving av ansatte i barnehagene.
Komiteen mener videre
det er viktig at alle ansatte får ta del i kompetansehevingsarbeidet,
slik at også de ufaglærte assistentene kan få økt sin kompetanse.
Assistentene utgjør halvparten av de ansatte i barnehagen. De har
stor betydning for hverdagen til barnehagebarna med hensyn til læring
og omsorg. De skal iverksette store deler av det pedagogiske opplegget
som den pedagogiske ledelsen legger opp til. Komiteen er
derfor tilfreds med at regjeringen har en ambisjon om å styrke kompetansen
til denne gruppen ansatte. Komiteen mener at lærlingordningen
kan være et viktig bidrag i dette arbeidet, og ber regjeringen styrke
arbeidet med å skaffe flere lærlinger i barnehagesektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
de ansatte og deres kompetanse er en viktig ressurs i barnehagen. Disse
medlemmer vil påpeke at over halvparten av de ansatte i
barnehagene er assistenter som bidrar med viktig kompetanse, og
som det er viktig å anerkjenne. Gode lønns- og arbeidsforhold er avgjørende
for god rekruttering og god kvalitet over tid. Disse medlemmer vil
likevel påpeke at en måler ikke kvalitet med å fastsette en norm i
barnehager når det gjelder pedagoger og førskolelærere. Det er viktig
å ha mangfold og bredde i kompetansen i barnehagene, tett voksenkontakt
og at barna blir sett i sin daglige lek. Et tillegg av andre typer
pedagoger vil styrke det helhetlige tilbudet til barna. I den forbindelse
er det også viktig å kunne åpne for å godkjenne annen pedagogisk
kompetanse slik som lærere, musikkpedagoger, ernæringspedagoger, idrettspedagoger,
dansepedagoger, kunstpedagoger for å nevne noen.
Komiteen registrerer
at foreldrenes tilfredshet er opprettholdt i en periode med sterk
utbygging og økte krav til kvalitet og innhold i barnehagene. Dette
tyder på at personalet gjør en stor innsats i de daglige møtene
med barn og foreldre. Et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet
forutsetter et godt og tillitsfullt samarbeid mellom barnehage og
hjem. Jo yngre barna er, desto viktigere er det for både barna og
foreldrene at personalet har tid til daglig kontakt og dialog om
barnets trivsel og erfaringer.
Komiteen registrerer at mange
foreldre ønsker mer medvirkning i barnehagen. Foreldre har rett til
medvirkning, og barnehagens ledelse har ansvar for å invitere foreldre
til å delta aktivt i planleggingen og vurderingen av barnehagens innhold. Komiteen mener
det er viktig at alle foreldre får tilstrekkelig informasjon om
barnehagens oppgaver og innhold.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener også det er
viktig at informasjon blir formidlet slik at den blir forstått av
alle, uavhengig av foreldrenes språklige og kulturelle bakgrunn.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at regjeringen vil sende på høring et forslag om
at barnehagen skal tilby minst to foreldresamtaler per år, og at
regjeringen planlegger å opprette et nasjonalt foreldreutvalg for
barnehager (FUB) tilsvarende Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener lovpålagte foreldresamtaler
er et kommunalt anliggende og at dette bør kunne være opp til den
enkelte barnehageeier å vurdere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er opptatt av at foreldremedvirkning
skal skje i samspillet mellom barnehageeier, barnehageleder og foreldre
i den enkelte barnehage. Dette samspillet er svært viktig, og det
pålegger de berørte parter et ansvar for å ivareta dette på best mulig
måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser ikke nødvendigheten av å opprette et eget foreldreutvalg
for barnehager.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter opprettelsen av FUB, men
understreker at utvalget må settes sammen på en slik måte at det gjenspeiler
mangfoldet i barnehagesektoren. Disse medlemmer mener
et foreldreutvalg for barnehagen kan bidra til at foreldreressursen synliggjøres,
og at foreldrestemmen høres i aktuelle barnehagepolitiske saker.
Komiteen deler regjeringens
syn om at barnehager fortsatt er et underforsket område, sett i forhold
til sektorens størrelse og betydning for barn, foreldre og samfunnet.
God og pålitelig statistikk og oppdatert forskning er viktig som grunnlag
for både politikkutforming, førskolelærerutdanningen og for faglig
utvikling i barnehagene. Komiteen er tilfreds med
at regjeringen vil opprette en nasjonal forskerskole for lærerutdanningene
som skal bidra til å gi lærerutdanningene en solid plattform for
å øke FoU-kompetansen, styrke samarbeidet mellom institusjonene
og legge til rette for forskning av høy kvalitet. Komiteen registrerer
videre at regjeringen vil opprette et kunnskapssenter for utdanningsforskning,
jf. strategi for utdanningsforskning, og at senteret skal bidra
til å koordinere den brukerrettede forskningen innenfor utdanningssektoren,
slik at ny kunnskap når ut til og blir relevant for de ulike brukerne
i sektoren.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, deler regjeringens
syn om at det er viktig å få forskning basert på norske forhold
som blant annet kan se på barnehagens potensial som arena for tidlig
innsats og sosial utjevning. Barnehagenes innsats for sosial utjevning
må bygge på kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer læring og
utvikling i alderen null til seks år. Flertallet registrerer
at regjeringen vil ta initiativ til å få gjennomført en ny og revidert
barnetilsynsundersøkelse, som kan gi detaljert informasjon om barns
deltakelse i barnehage, foreldrebetaling, brukertilfredshet osv.,
og ber regjeringen vurdere om det er behov for å gjennomføre jevnlige
undersøkelser av denne typen. Flertallet registrerer
videre at regjeringen også tar sikte på å initiere eller støtte
opp under longitudinelle studier som kan belyse barnehagens betydning
for sosial utjevning, variasjoner i kvaliteten på barnehagetilbud,
foreldres sosiale bakgrunn og bruk av barnehage, hvilke faktorer som
har betydning for kvaliteten på tilbudet til barna, og langsiktige
effekter av barnehagebruk i Norge. Flertallet mener
dette kan være viktige verktøy i arbeidet med å legge vekt på barnehagens
rolle for sosial utjevning.
Flertallet mener det er viktig
at grunnlaget for nasjonal barnehagestatistikk opprettholdes også etter
at rammefinansiering er innført, og er tilfreds med at regjeringen
vil vurdere om det er behov for å utvikle nye indikatorer som kan
gi departementet grunnlag for å vurdere hvor langt barnehagene og
kommunene har kommet i arbeidet med å nå regjeringens tre hovedmål
for barnehagesektoren. Flertallet støtter regjeringens
initiativ til at det utarbeides en årlig tilstandsrapport fra barnehagesektoren
etter mønster fra Utdanningsspeilet, som er en årlig tilstandsrapport
om grunnopplæringen. En slik tilstandsrapport kan bidra til kvalitetsutvikling
i sektoren og danne et godt beslutningsgrunnlag for aktører på lokalt
og nasjonalt nivå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ber regjeringen om å etablere en nettportal som
gir foreldre mulighet til grundig informasjon om innholdet og kvaliteten
på tilbudet til barnehagen. Foreldrene har, gjennom å benytte seg
av en slik portal, mulighet til å velge hvilken barnehage som passer
best for deres barn. Disse medlemmer mener foreldrene
skal kunne få bedre tilgang til informasjon om innholdet i barnehagen
som grunnlag. En slik nettportal bør kunne liste opp de enkelte
barnehagene i en kommune der resultat av brukerundersøkelser, ansatteundersøkelser og
pedagogisk tilbud bør være tilgjengelig. Videre mener disse
medlemmer at informasjon om kosthold, aktiviteter, årsplan,
bygningsmasse og barnehagens fleksibilitet når det gjelder åpningstider,
bør kunne være informasjon som er nyttig for foreldrene. Mye av
denne informasjonen oversendes allerede i dag til kommunene. Disse
medlemmer er opptatt av at dette ikke må skape merarbeid
for barnehagene, og er opptatt av at man må finne løsninger som ikke
er kostbare og byråkratiske.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en nettportal
hvor informasjon om barnehagen og dens innhold gjøres lett tilgjengelig
for foreldrene, slik at de i større grad kan velge en barnehage
som er tilpasset barnets behov.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen vil sette i gang arbeidet med å utvikle
et bedre system for å følge med på kvalitetsutviklingen i barnehagesektoren,
inkludert de samiske barnehagene, for å skaffe oppdatert, vesentlig
og tilstrekkelig informasjon om tilstanden i sektoren. Flertallet mener
at behovet for systematisk datainnsamling som gjør at det nasjonale
systemet kan kontrollere at nasjonale mål og kvalitetskrav blir
innfridd og at behovet for løpende oppdatering av kunnskap om ressursinnsats
og barnehagenes, kommunenes og fylkesmennenes arbeid blir ivaretatt,
vil bli ytterligere forsterket når finansieringssystemet etter planen
legges om i 2011. Flertallet mener det bør utarbeides
gode systemer som kan sikre dette, slik at man kan begrense eventuell
vekst i byråkratiet til et minimum.
Komiteen vil presisere
at midler til kvalitetsarbeid først og fremst må komme barna til
gode, og at ikke en for stor andel «spises opp» av et stadig voksende
byråkrati.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener barnehagen ikke kan
ses på som et skoleforberedrende tilbud alene, og understreker at det
må være et videre perspektiv på kvalitet. Etableringen av et nasjonalt
system for å følge med på kvalitet i sektoren må være av en slik
art at man ikke tar ytterligere ressurser fra barnehageansattes
tid med barna til mer administrativt arbeid knyttet til rapportering
og evalueringsvirksomhet, som ikke har direkte innvirkning på det
arbeid som gjøres i den enkelte barnehage.
Disse medlemmer vil uttrykke
bekymring over at forskning på feltet i stor grad er oppdragsforskning
knyttet til departementstyrte forskningsprogrammer, og vil derfor
understreke betydningen av fri forskning og mer grunnforskning på
feltet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser
til at rammefinansiering er hovedprinsippet for velferdstjenester
i kommuner og fylker i Norge, og at det har vært tverrpolitisk enighet
om at også barnehagesektoren burde finansieres over kommunenes rammer. Flertallet viser
til at i Ot.prp. nr. 72 (2004–2005) om ny barnehagelov ble følgende
sagt:
«Det finansielle ansvarsprinsipp tilsier at myndighetsansvaret
bør følges av et fullstendig økonomisk ansvar for sektoren. Dette
er ikke situasjonen i barnehagesektoren i dag. Kommunene har en
plikt til å sørge for at det finnes et tilstrekkelig antall plasser
i kommunen, men hovedtyngden av finansieringen gis via et øremerket
tilskudd fra staten. Allerede ved innføring av inntektssystemet
i 1986 var det et mål at barnehagetilskuddet skulle innlemmes i
kommunerammen. Hensynet til det store antallet private barnehager
og det faktum at sektoren ikke var ferdig utbygget, var medvirkende
årsaker til at det øremerkede tilskuddet ble videreført.
I
forbindelse med kommunalkomiteens behandling av kommuneproposisjonen
for 2004, Innst. S. nr. 259 (2002-2003), ble det flertall på Stortinget
for overgang til rammefinansiering av barnehagesektoren. Regjeringen
vil komme nærmere tilbake til dette i kommuneproposisjonen for 2006.»
Videre viser flertallet til at
det i kommuneproposisjonen for 2006 ble varslet at en ville gjennomføre
rammeoverføringen fra 2007. Flertallet understreker
at når en har valgt å utsette rammeoverføringen fram til 2011, har
det gitt muligheter for en stabilisering av barnehagesektoren og
forutsetninger for at rammeoverføringen kan gjennomføres.
At kommunene får ansvaret for finansiering av barnehagene,
vil tydeliggjøre kommunenes rolle og ansvar som barnehagemyndighet.
Lovfestet rett til barnehageplass ble innført fra 1. januar 2009,
og barn med rett til plass fikk dette i løpet av høsten 2009. At
sektoren dermed er så godt utbygd, er en viktig forutsetning for
at rammeoverføringen kan finne sted i 2011.
Når de øremerkede tilskuddene bortfaller, vil
kommunene ha en lovfestet plikt til å finansiere eksisterende ikke-kommunale
barnehager, og nasjonale forskrifter vil legge føringer for likeverdig
behandling mellom kommunale og ikke-kommunale barnehager. Flertallet viser til
at regjeringen har satt som mål å gjennomføre full likeverdig behandling
gjennom fem års opptrapping fra og med 2010. Det er kostnadsberegnet
til opp imot en milliard kroner å innføre full likeverdig behandling.
Dette vil bidra til å forhindre utvikling av økende forskjeller
i kvalitet i det offentlige og private tilbudet. Flertallet mener
at innføringen av rett til plass, lovfestet forpliktelse til finansiering
av de private barnehagene og opptrappingsplanen mot likeverdig behandling
er momenter som sammen med tiltakene i stortingsmeldingen vil gi
viktige bidrag til at barnehagetilbudet kan utvikle seg i positiv
retning, når de øremerkede midlene faller bort.
Flertallet viser videre til Innst.
14 S (2009–2010) hvor komiteens flertall bestående av Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet uttrykker at:
«Det er avgjørende for kvaliteten på tilbudet at kommunene
fra 2011 ivaretar det økonomiske ansvaret for sektoren på en slik
måte at barnehagene sikres tilstrekkelige rammer. Dette flertallet
mener det er viktig å sikre kontinuitet i arbeidet med å realisere
disse ambisjonene for barnehagene i 2011, og ber Regjeringen vurdere alle
forutsetninger som må være til stede for å sikre dette i sammenheng
med denne overgangen, herunder om tilsynet med barnehagesektoren
er tilstrekkelig.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer at det økonomiske styringsvirkemiddelet får redusert betydning
når sektoren rammefinansieres, og at staten fra dette tidspunktet
hovedsakelig må styre via lov og myke virkemidler, for eksempel veiledere. Flertallet mener
derfor det kan være fornuftig med en gjennomgang av barnehageloven
med forskrifter for å vurdere eventuelle behov for endringer i lovverket
for å se om styringsverktøyet er godt nok tilpasset framtidens barnehagesektor.
Komiteen mener det
er viktig at kommunen er bevisst på sine ulike roller, og at den
likebehandler de kommunale og ikke-kommunale barnehagene ved sin
myndighetsutøvelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig at likeverdig
behandling er ferdig innfaset før barnehagetilskuddet legges inn
i kommunenes rammer. Disse medlemmer vil også påpeke
at mangfoldet i barnehagetilbudet svekkes ved at private barnehager
som etableres etter 2011, ikke har rett til tilskudd. I praksis
betyr det at den frie etableringsretten forsvinner, noe disse
medlemmer frykter kan svekke kvaliteten på barnehagetilbudet.
Komiteen registrerer
at det er krav om at kommunen skal ha skolefaglig kompetanse i kommuneadministrasjonen
over skolenivået, og ber regjeringen vurdere om et tilsvarende krav
burde stilles i barnehageloven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at barn under skolepliktig alder er i en særstilling i
samfunnet ved at de er helt avhengige av andre for å fremme sine
interesser. Dette innebærer at det er et helt særskilt behov for
aktsomhet når små barns interesser og oppvekstvilkår diskuteres.
Barnehagen har med økt krav til kvalitet og som en viktig del av
opplæringsløpet fått en stor nasjonal betydning. Det krever derfor
en stor grad og tydelig nasjonal styring for å sikre likeverdig og
høy kvalitet i alle barnehager.
Flertallet viser til planene
om å innlemme de øremerkede barnehagetilskuddene i kommunenes rammefinansieringssystem. Flertallet understreker
at det er viktig å forhindre utvikling av store kvalitetsforskjeller
i det tilbudet barn mottar i barnehagen ut fra hvilken barnehage eller
hvilken kommune barna hører hjemme i. Flertallet har
merket seg at Kunnskapsdepartementet vil videreutvikle et godt tilsynsapparat for
barnehagesektoren som helhet, og støtter forslaget om å vurdere
organiseringen av tilsynet med barnehagene i framtiden. Flertallet mener også
det kan være grunner til å foreta en gjennomgang av barnehageloven
med forskrifter for å se om styringsverktøyet er godt nok tilpasset dagens
og framtidens barnehagesektor, herunder om styringsmulighetene i
sektoren er tilstrekkelige når det gjelder å ivareta det nasjonale
og kommunale/lokale ansvaret. I gjennomgangen bør det også vurderes
hvordan kapasiteten hva gjelder tilsyn i barnehagesektoren ser ut
i relasjon til andre sektorer, herunder skole og barnevern. Utvikling
av et målrettet og effektivt tilsyn i sektoren som helhet vil bidra
til å sikre et barnehagetilbud med likeverdig og høy kvalitet.
Komiteen imøteser
en overordnet og prinsipiell vurdering av hvem som bør ha tilsynsansvaret
for barnehagene og organiseringen av dette, da undersøkelser viser
at dagens system er mangelfullt og utøves ulikt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, registrerer
at regjeringen vil sette i gang en utredning for å vurdere behovet
for å endre forskriften om familiebarnehager, for å sikre god kvalitet
også i denne særskilte barnehagetypen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at vi nå gjennom barnehageforliket har oppnådd full barnehagedekning
og innført en makspris i barnehagene.
Disse medlemmer merker seg at
regjeringen fortsatt snakker om å «innfase» likebehandling av offentlige
og private barnehager. Fortsatt likestiller de gjeldende forskriftene
kostnadsdeknings- og enhetskostnadsprinsippet og lar kommunene selv
velge hvilket prinsipp de vil legge til grunn for utbetaling av
støtte til private barnehager. Disse medlemmer mener
at det er åpenbart at det kun er enhetskostnadsprinsippet som gir
reell likeverdig behandling mellom kommunale og private barnehager. Disse
medlemmer er skuffet over at regjeringen trenerer den ene
bærebjelken i reformen – nemlig likebehandling. Forskjellsbehandling
mellom kommunale og private plasser, samt forskjeller i hvordan
kommuner regner ut tilskudd til private plasser, skaper usikkerhet
blant de private barnehagene. Dette kan i en del tilfeller føre
til at færre nye plasser blir bygget ut, og dårligere kvalitet som
følge av usikkerhet om rammevilkårene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at en overføring
av finansieringen til de kommunale rammene fortsatt er for tidlig
og vil i stor grad sette hele barnehagesektoren på spill. Forutsigbarhet
og like rammevilkår er viktig for at den enkelte barnehage kan drive
forsvarlig. En overføring til kommunerammen før det er reelt full
dekning, og før det er innført full likebehandling mellom private
og kommunale plasser, truer forutsigbarheten.
Disse medlemmer mener det også
er viktig å få på plass full økonomisk likebehandling av barnehager
raskere enn regjeringen legger opp til. Private og offentlige barnehager
har i dag like krav, men da er det også viktig at de får like vilkår.
Det er også viktig nå.
Disse medlemmer registrerer at
Norge får ros for sin barnehagesatsing. Mange vil si at Norge er
best i Europa på innovasjon når det gjelder barnehagesektoren. Dette
er det viktig å ta vare på og ikke stagnere. Disse medlemmer mener derfor
en må ha system som gjør det mulig å fortsette denne utviklingen
og ikke stagnere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er bekymret for at innføringen
av makspris har slått feil ut for dem de som har inntektsregulert
betaling og med hensyn til søskenmoderasjon. Oversikter fra Telemarksforskning
har vist at de som skal betale minst, i stedet har fått en økning
i betalingen. Som et ledd i regjeringens fattigdomsbekjempelse så
mener disse medlemmer at dette har utviklet seg i
gal retning. At foreldre med dårlig betalingsevne kommer dårligere
ut enn de ville ha gjort før barnehagereformen, er et brudd på barnehageforliket,
hvor det i Innst. S. nr. 250 (2002–2003) står:
«Komiteen viser til at lavere foreldrebetaling gjennom
økte overføringer og en ordning med makspris gjør behovet for inntektsgradert
betaling mindre. Etter komiteens syn skal alle kommuner likevel
ha ordninger som kan tilby barnefamiliene med dårligst betalingsevne
en moderert eller gratis barnehageplass på hel- eller deltid. Det
forutsettes at ordningene er minst like gode som i dag.»
Disse medlemmer vil også vise til Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2005–2006):
«Komiteen vil vise til at et samlet storting ved gjentatte
anledninger har poengtert at ordningen med inntektsgradering ikke
skulle bli dårligere etter innføringen av barnehageforliket enn
tiden før barnehageforliket var en realitet.
Komiteen
ber Regjeringen legge fram for Stortinget i egnet form en situasjonsbeskrivelse
som også inneholder en økonomisk beskrivelse av bruken av inntektsgradering
i kommunene.»
Disse medlemmer foreslår derfor:
«Stortinget ber regjeringen sikre at barnefamiliene
med dårligst betalingsevne får ordninger med inntektsgradert betaling.»
Komiteen mener gevinsten
ved barnehagedeltakelse er særlig stor for barn som trenger ekstra
språkstimulering utover det de får hjemme. Komiteen understreker
at læring skal foregå gjennom lek og hverdagsaktiviteter, og at læring
og omsorg skal sees i sammenheng.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser i den sammenheng
til at rapporten Starting Strong II (OECD) stiller spørsmål ved
om barnehagens sosialpedagogiske tradisjon i mange land er i ferd
med å bli erstattet av en mer skoleforberedende barnehagetradisjon.
Dette kan en blant annet se i Sverige der «förskolan» har fått økt skoleforberedende
betydning. Oppdraget er blitt snevrere med større fokus på språkutvikling,
og barns utvikling, prestasjoner og ferdigheter kartlegges og bedømmes
i økende omfang.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til at rapporten fremhever at arbeidet med å skape gode og sammenhengende
utdanningsløp ikke er ensbetydende med at barnehagen skal legge
økt vekt på ferdighetsmål i matematisk utvikling, tale- og skriftspråksutvikling.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser videre til at Fordelingsutvalget mener at det er viktig at
alle barn daglig blir inkludert i en eller annen form for organisert
læringsaktivitet i barnehagen. Dersom læring i barnehagen i altfor
stor grad baserer seg på barnets eget initiativ og nysgjerrighet,
mener utvalget at dette kan medføre at de barna som har beste evner
til å uttrykke sin nysgjerrighet, får størst læringsutbytte av barnehagen.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, registrerer
at det er store variasjoner med hensyn til hvor mye det arbeides
med de ulike områdene i rammeplanen, og dette flertallet er
bekymret over at likestilling og arbeidet med de yngste barna er
blant de områdene i rammeplanen som vies lite oppmerksomhet. Barnehagens
læringsmiljø skal fremme likestilling mellom gutter og jenter, og barnehagen
har en viktig oppgave i å gi jenter og gutter de samme mulighetene
og å motvirke at tradisjonelle kjønnsrollemønster reproduseres. Dette
flertallet er tilfreds med at regjeringen vil vurdere hvordan
likestillingsarbeidet i barnehagene kan fornyes og styrkes, og vil
be regjeringen særlig se på rekruttering av flere menn til sektoren
i dette perspektivet. Menn og kvinner har ulik måte å være på og
leke sammen med barna på, og større mangfold blant de ansatte kan
i seg selv motvirke oppfatningen av omsorg som en naturlig feminin
egenskap.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er opptatt av at
fagområdet kunst, kultur og kreativitet skal vektlegges som en viktig
bærebjelke i barnehagens pedagogikk. Da barnehagen skal «anerkjenne
barndommens egenverdi», er det avgjørende at det er rom for ulike
uttrykksformer, ikke minst de estetiske uttrykkene. Aktiv bruk av
musikk, tegning og maling i pedagogikken vil spesielt være viktig
for å inkludere de minoritetsspråklige barna.
Flertallet støtter regjeringens
mål om at alle barn bør beherske norsk språk før de begynner på
skolen, samt målet om å styrke norsk språk generelt og nynorsk og
samisk spesielt.
Flertallet deler regjeringens
syn om at dokumentasjon og vurdering peker seg ut som et område
der det er behov for både metodeutvikling og klargjøring av regelverket.
Barnehagene må ha et bevisst forhold til hvorfor de dokumenterer, og
hva dokumentasjonen skal brukes til. Åpenhet, etisk bevissthet og
samarbeid med foreldrene må ligge til grunn for barnehagens planlegging,
dokumentasjon og vurdering både av enkeltbarn og av barnehagens
virksomhet. Flertallet vil presisere at høgskoler
og universiteter som utdanner førskolelærere, har et særlig ansvar
for at utdanningen gir et godt grunnlag for profesjonelt skjønn
og yrkesutøvelse.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer med tilfredshet at regjeringen ønsker å demme opp for
et mer instrumentelt syn på barn og at regjeringen derfor ønsker
å klargjøre dagens regelverk om dokumentasjon og vurdering av enkeltbarn
og barnehagens arbeid i forbindelse med den kommende revidering
av rammeplanen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil advare mot en revidering
av rammeplanen slik at den hindrer stor grad av pedagogisk mangfold
i barnehagen. For barn er det viktig at deres tidligere utvikling
skjer i tråd med barnets gradvise modning, både fysisk og intellektuelt. En
rammeplan skal legge føringer på hva som styrker rammen for en god
utvikling for det enkelte barn, og et fokus på barnehagen som læringsarena
er viktig.
Komiteen viser til
at det er gode tradisjoner i barnehagene for å gi femåringene et
særskilt tilrettelagt pedagogisk tilbud det siste året før skolestart,
og komiteen merker seg at det har vært en stor økning
i antall barnehager som arbeider systematisk med å forberede barna
til skolegang, og at slike tilbud nå gjennomføres i nesten alle
barnehager.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
ser det som svært positivt at en rekke barnehager, skoler og kommuner
nå har styrket arbeidet med å skape større sammenheng i barnas utdanningsløp.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at dokumentasjon, informasjonsutveksling og dialog er
en forutsetning for å sikre gode overganger fra barnehage til skole. Dette
flertallet vil presisere at dette arbeidet først skal skje
etter foreldrenes samtykke. At skolen får god informasjon om hvert barn
før skolestart, kan bidra til at skolen kan legge bedre til rette
for individuelle læringsløp allerede fra skolestart. Dette
flertallet understreker at formålet må være å gi et godt
utgangspunkt for tidlig og riktig innsats når barnet begynner på
skolen. Dette flertallet vil videre understreke at
dokumentasjonen ikke skal fokusere på barnas ferdighetsnivå etter
gitte kriterier, og at den ikke skal brukes til å kategorisere barna.
Dokumentasjonen må heller ikke brukes til å dele barna inn i ferdighetsgrupper. Dette
flertallet vil fremheve at dokumentasjonen i barnehagen
må skje i forståelse med barnas foreldre, og at dokumentasjon fra barnehagen
kun kan gis til skolen dersom foreldrene samtykker.
Dette flertallet er tilfreds
med at regjeringen ønsker å innføre en sterkere nasjonal styring
av hvilken dokumentasjon som blir overført for å sikre en god og
forsvarlig praksis på dette området, og imøteser at regjeringen
vil sende på høring et forslag om å innføre krav til alle barnehager
om å utarbeide skriftlig dokumentasjon om barns interesser, lek,
læring og utvikling som, etter samtykke fra foreldrene, kan overføres
fra barnehage til skole.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er avgjørende for
kvaliteten i barnehagen at de ansatte bruker mye tid på barna. Disse
medlemmer er kritisk til krav om kartlegging og dokumentasjon
som fjerner pedagogene fra direkte arbeid med barna. Disse medlemmer viser
til erfaringer fra Danmark som dokumenterer at det brukes unødvendig mye
tid på å kartlegge barn som overhodet ikke trenger noen spesiell
oppfølging, i stedet for å følge opp de barna som trenger det. Disse medlemmer mener
forslagene om krav til dokumentasjon og språkkartlegging leder barnehagen
i skolefaglig retning, istedenfor å styrke barnehagen som arena
for læring gjennom lek. I tillegg stiller disse medlemmer seg
kritisk til å overføre omfattende dokumentasjon om alle barn fra
barnehage til skole – fra et frivillig til et obligatorisk pedagogisk
tilbud. Disse medlemmer mener forslaget peker i en
retning av et obligatorisk barnehagetilbud, noe disse medlemmer ikke
støtter.
Disse medlemmer har merket seg
at mange høringsinstanser er kritiske til forslagene om overføring
av dokumentasjon og språkkartlegging av alle barnehagebarn. Disse
medlemmer viser til at barnehagens mål handler om verdier
som ikke uten videre kan måles. Disse medlemmer viser
videre til at kartlegging har vist seg å bidra til å snevre inn
barnehagens innhold, noe disse medlemmer mener er
uheldig. Disse medlemmer vil understreke at det er
mange områder i barns liv og læring som ikke lar seg omdefinere
til resultater på en kartleggingsprøve. Dette gjelder blant annet
barnehagen som arena for fri lek, motorisk trening, natur- og kulturopplevelser
og refleksjon.
Disse medlemmer vil ikke gå inn
for å lovfeste krav til alle barnehager om å overføre skriftlig
dokumentasjon fra barnehage til skole om barns interesser, lek,
læring og utvikling. Disse medlemmer mener forhold
som nevnes, er personlige forhold og egenskaper ved det enkelte
barn som barn og foresatte fritt må kunne bestemme om de vil ha
nedtegnet skriftlig og la følge over til skolen.
Disse medlemmer er opptatt av
at man ikke skal pålegge ansatte i barnehage og skole ytterliggere
administrativt arbeid, men sørge for at de får mer tid sammen med
barna.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at innhenting, bearbeiding og systematisering
av informasjon som skal følge barnet over i skolen, er tidkrevende
og for mange lærere ikke av særlig verdi, all den tid man ikke kan
tilrettelegge undervisningen individuelt for alle barn i den norske
skolen.
Disse medlemmer viser til at
det er igangsatt et omfattende arbeid for nettopp å redusere det administrative
arbeidet i barnehage og skole.
Siden nesten alle barn i dag går
i barnehagen, mener komiteen at barnehagen er en
svært viktig del av oppvekstsektoren i kommunene, og en viktig arena
for å arbeide med forebyggende tiltak for helse, sosial inkludering
og livslang læring. Komiteen viser til at regjeringen
vil legge vekt på tiltak som kan sikre bedre samhandling mellom
barnehagene og de andre statlige og kommunale instanser som har
ansvar for barn og oppvekst. Både barn med forsinket språkutvikling,
minoritetsspråklige barn med behov for å lære norsk, barn med nedsatt
funksjonsevne og barn som kommer fra en vanskelig familiesituasjon,
vil kunne ha behov for særskilt oppfølging og tilrettelegging. Tilretteleggingen
kan gjelde både sosiale, pedagogiske og/eller fysiske forhold i
barnehagen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil påpeke nødvendigheten
av at barn med særskilte utfordringer får nødvendig tilrettelegginger,
og at ressursene brukes på disse. Disse medlemmer vil
understreke at de barn som har behov for særlig tilrettelegging,
må sikres å være i tett samarbeid med PPT, helsetjeneste, barnehage
og skole, slik at nødvendig tilrettelegging skjer ved skolestart.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter forslagene i meldingen om å få en bedre faglig sikring av språkkartlegging
i barnehagene. Flertallet viser til at over 90 prosent
av kommunene allerede har tiltak for å kartlegge barns språk i kommunale
barnehager (Rambøll 2008). Flertallet er enig i at
barnehagen er unik når det gjelder å oppdage om barn har forsinket
eller mangelfull språkutvikling, og støtter derfor at det skal stilles krav
til alle barnehager om å tilby språkkartlegging. Flertallet presiserer
at dette ikke innebærer at språkkartlegging blir obligatorisk for barna,
men at det skal være opp til foreldrene å ta stilling til om man
ønsker å ta imot tilbudet.
Flertallet presiserer videre
at språkkartlegging skal gjennomføres av kvalifisert pedagogisk
personale, og at barnehager som ikke har tilgang på kvalifisert
pedagogisk personale, må få hjelp fra kommunen til å få gjennomført
kartleggingen og støtte i videre oppfølging og språkstimulering.
Flertallet registrerer videre
at formålet med språkkartleggingen skal være å sikre at barnehagene
oppdager alle barn som har behov for særskilt språkstimulering,
slik at kartlegging med andre ord ikke er et mål i seg selv, men
et utgangspunkt for å gi barn som trenger ekstra oppfølging, god
og tidlig hjelp.
Flertallet har merket seg at
det er reist innvendinger mot forslaget om språkkartlegging og påstanden
om at dette kan bidra til å endre innholdet i barnehagen og barnehagens
egenart. Flertallet understreker at språkkartlegging
i barnehagen skiller seg klart fra ferdighetstesting i skolen. Kartlegging
av barns språk i barnehagen må gjennomføres med verktøy utviklet spesifikt
til det definerte formålet – å kartlegge språkutviklingen. Språkkartlegging
i barnehagen gjennomføres med observasjon som mest brukt metode
og med ulike former for kartleggingsverktøy, slik som TRAS, som
er det mest brukte. Dette språkkartleggingsverktøyet er både et
observasjonsmateriell og et screeningverktøy. Flertallet understreker
at testing av barns språk er knyttet mot diagnostisering, og at
dette kan bare utføres av spesialutdannet personale, herunder spesialpedagoger.
Forslaget i meldingen gjelder kartlegging av barns språk.
Flertallet viser til at meldingen
varsler en faglig vurdering av de verktøy som brukes, med sikte
på å kunne gi nasjonale anbefalinger om dette. Flertallet mener
dette vil skape en bedre faglig kvalitetssikret gjennomføring av språkkartlegging
enn hva vi har i dag. Verktøyene bør være utviklet med sikte på
bruk i en mest mulig vanlig barnehagesituasjon for barna, og uten
at det kreves utforholdsmessig mye tid til gjennomføring og bearbeiding.
Flertallet viser til at kravet
om språkkartlegging for de aller fleste barnehager ikke vil bety bruk
av tid og ressurser ut ifra dagens situasjon, jf. undersøkelsen
som viser at de aller fleste allerede har et slikt tilbud. Kravet
vil imidlertid innebære en standardisering av dette tilbudet, og den
faglige gjennomgangen vil sikre kvaliteten i kartleggingen bedre.
Et pålegg om at alle skal få tilbudet, innebærer en bedre sikring
av at alle barn med behov for ekstra støtte kan nås enn hva et fritt
faglig skjønn innebærer.
Flertallet har merket seg at
det er flere fordeler ved å tilby språkkartlegging i barnehagen
sammenliknet med helsestasjonene. For det første er det en fordel
at språkkartleggingen gjennomføres i en trygg og kjent ramme for
barna, og at det er personer barna kjenner som gjennomfører kartleggingen.
Videre gir barnehagen den beste rammen omkring oppfølgingen av kartleggingen der
hvor det er behov for ekstra språkstimulering eller annen støtte
i språkutviklingen. Barnehagen når også flere barn enn 4-årskontrollen ved
helsestasjonene. Barn som ikke har barnehageplass, må sikres et
like godt tilbud ved at barnehagene skal tilby kartlegging også
av disse barna.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti registrerer at regjeringen
legger opp til at en skal innføre en obligatorisk språktest av barn
i barnehager. Disse medlemmer ser ikke at det å innføre
krav om slik testing, kan bedre tilbudet til barna. Disse
medlemmer vil vise til erfaringer i Danmark som viser at
det brukes unødvendig mye tid på å kartlegge barn som overhodet
ikke trenger noen spesiell oppfølging, i stedet for å følge opp
de barna som faktisk strever i sin språkutvikling. I beste fall
er slik obligatorisk språktest bortkastede ressurser. Barn med behov for
oppfølging vil i de aller fleste tilfelle motta ekstra tid og oppfølging
i dagens barnehager, hvor det ikke kastes bort ressurser på å teste
alle barn.
Disse medlemmer mener det viktigste
er å få reelle forbedringer når det gjelder rask oppfølging når
forsinkelser i språkutviklingen oppdages.
Disse medlemmer mener at å flytte
språkkartleggingen over til barnehagen, vil kunne bidra til at
den gruppen man ønsker å nå, ikke fanges opp og får et tilbud om
oppfølging.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ikke innføre krav
om at alle barnehager skal gi tilbud om språkkartlegging ved treårsalderen.»
Komiteen viser til
at de ansatte i barnehagene gjennom sin daglige, nære kontakt med
barn og foreldre er i en unik posisjon når det gjelder å kunne observere
og motta informasjon om barns omsorgs- og livssituasjon, men at
det likevel er slik at mange ansatte synes det er vanskelig å definere
når det er behov for å kontakte barnevernet. Årsaker kan være at
de bekymrer seg for samarbeidet med foreldrene, at de ikke får informasjon
om hva som skjer med saken videre og at de har lite kompetanse om
tegn på at barn er utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt. Komiteen viser
til at barnevernet ifølge Ot.prp. nr. 69 (2008–2009) om endringer
i barnevernloven skal få en plikt til å gi tilbakemelding til melder, og
at dette vil kunne bidra til å styrke samarbeidet mellom barnehage
og barnevern, jf. Innst. O. nr. 121 (2008–2009). Komiteen viser
videre til at Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT)
er i gang med en evaluering av førskolelærerutdanningen som vil
bli avsluttet høsten 2010, og at regjeringen, etter at denne evalueringen
er gjennomført, vil vurdere om Rammeplan for førskolelærerutdanning
skal revideres med sikte på å styrke utdanningen innenfor tema om
vold og omsorgssvikt.
Komiteen mener det bør legges
økt vekt på et godt samarbeid mellom foreldre, barnehage, skole,
helsestasjon, pedagogisk-psykologisk tjeneste, barnevernstjeneste
og det øvrige statlige og kommunale hjelpe- og støtteapparatet som
skal støtte barnas utvikling, læring og habilitering. Flere tjenester
og tiltak må koordineres, og ulike etater og forvaltningsnivåer
må samarbeide for å gi barn med særskilte behov nødvendig hjelp. Komiteen viser
til at styreren i barnehagen har et særlig ansvar for at barnehagen
er organisert og forberedt til å samarbeide med det aktuelle hjelpeapparatet. Komiteen er imidlertid
bekymret over at det kan synes som om samarbeidet varierer mye fra
kommune til kommune, og at mange opplever at de møter et tungrodd
system. Komiteen er videre bekymret over at det meldes
fra om at det ofte gis et dårligere tilbud fra hjelpeapparatet enn
barnehagen har bedt om. Komiteen ber regjeringen
vurdere hvordan man kan sikre at behov meldt fra barnehagene blir
fulgt opp.
Komiteen understreker at det
er behov for å øke kompetansen hos ansatte i barnehagen hva angår
å avdekke og å håndtere barn utsatt for omsorgssvikt. For å sikre
denne kompetansen mener komiteen det er behov for
å styrke samarbeidet mellom ulike etater i kommunen når det gjelder
kunnskapsutvikling, rådføring og igangsetting av tiltak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
deler regjeringens syn om at det er viktig med økt kunnskap om de barna
som ikke går i barnehage. Flertallet viser i den
forbindelse til at Fordelingsutvalget er særlig opptatt av å sikre
at de mange barna fra lavinntektsfamilier som i dag ikke går i barnehage,
får reell tilgang til et kvalitativt godt barnehagetilbud. Flertallet er
derfor tilfreds med at regjeringen har oppnevnt et offentlig utvalg (Brenna-utvalget)
om pedagogisk tilbud til alle førskolebarn. Utvalget skal bl.a.
gjøre rede for, vurdere og analysere hvordan det organiserte tilbudet
før skolestart er i dag, samt vurdere ulike ordninger for et pedagogisk
tilbud som omfatter barn i målgruppen og peke på fordeler og ulemper
ved slike tilbud. Flertallet imøteser en nærmere
vurdering rundt disse spørsmålene.
Flertallet viser i den forbindelse
til Fordelingsutvalgets rapport:
«Egenbetaling i norske barnehager bidrar trolig til
å stenge noen ute fra barnehagetilbudet av økonomiske grunner. Barn
av foreldre med lav inntekt og utdanning etterspør barnehage i mindre
grad enn andre, og dette er de barna som trolig har størst utbytte
av barnehagen.»
Flertallet viser videre til vedlegg
2 til Fordelingsutvalgets rapport, hvor det er tatt inn en artikkel
skrevet av Magne Mogstad ved Statistisk sentralbyrå og Mari Rege
ved Universitetet i Stavanger på oppdrag fra Finansdepartementet (Tidlig
læring og sosial mobilitet. Norske barns muligheter til å lykkes
som voksne), hvor de sier:
«Utgangspunktet for denne artikkelen var å undersøke
hvordan vi kan sikre barn likere muligheter til å lykkes i utdanningsløpet
og i arbeidslivet. Litteraturgjennomgangen viser at det er få klare
slutninger å trekke om effekten av direkte pengeoverføringer, som
økt barnetrygd, for barns utvikling. Det er imidlertid god dekning
for at førskoletiltak rettet mot vanskeligstilte barn har betydelige
positive virkninger på kort og lang sikt. Tiltakene fører til at
barna presterer bedre på skolen samt at flere fullfører videregående
skole, tar høyere utdanning og lykkes på arbeidsmarkedet. I den
senere tid er det også kommet en rekke studier som finner positive
effekter på barns utvikling av universelle førskoleordninger som
er rettet mot alle typer barn og barnefamilier. Faglitteraturen
som ser på betydningen av førskoletiltak for barns utvikling er
så omfattende og entydig at det er på høy tid med en diskusjon om
hvorvidt vi ønsker å endre dagens tilbud til norske barn i førskolealder.
Siden 84 prosent av norske barn i alderen 1-5 år gikk i barnehage
i 2007 er barnehagen et naturlig utgangspunkt for denne diskusjonen.
Spørsmålet er om norske barnehager sikrer barna et godt nok grunnlag
for videre læring og utvikling. På bakgrunn av vår gjennomgang av
den empiriske forskningen på feltet konkluderer vi med at det er
ønskelig å videreutvikle det norske barnehagetilbudet for å sikre
at alle barn får et godt førskoletilbud. Som utdypet nedenfor bør
sentrale mål i en barnehagereform være å sikre at barn fra vanskeligstilte
familier går i barnehage og øke fokuset på læring i barnehagen.»
Flertallet understreker den betydningen
et godt barnehagetilbud har, og at det er et viktig mål at det ikke
skal være økonomiske hindre for barnehagedeltakelse. Flertallet viser
til at det følger av forskrift om foreldrebetaling i barnehager
at alle kommuner skal ha ordninger som kan tilby barnefamilier med
lavest betalingsevne en reduksjon i eller fritak for foreldrebetalingen, både
familier med barn i private og offentlige barnehager. Flertallet mener
det er behov for økt kunnskap om hvilke ordninger som er i bruk for
å legge til rette for at familier med dårlig økonomi kan bruke barnehagene,
og imøteser den nye barnetilsynsundersøkelsen som Kunnskapsdepartementet
har varslet, og som vil gi mer informasjon om hva foreldrene faktisk betaler.
Undersøkelsen vil omfatte et bredt utvalg foreldre, og gi kunnskap
om bl.a. foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn, og om denne har betydning
for foreldrenes valg, bruk av og holdninger til barnehager. Flertallet ber
på bakgrunn av dette regjeringen vurdere hvordan man kan sikre at
barn fra familier med lav inntekt kan få reell mulighet til barnehageplass og
om dagens virkemidler er tilstrekkelige for å møte behovet, og komme
tilbake til Stortinget på egnet måte med en vurdering rundt disse spørsmål.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at det å velge
andre løsninger enn barnehage for sine barn, er et frivillig valg
som foreldre avgjør i likhet med å velge barnehage. Disse
medlemmer er skeptisk til å arbeide for økt kunnskap om
barn utenfor barnehage dersom denne kunnskapen skal brukes til å
problematisere foreldrenes valg av andre omsorgsløsninger.
Disse medlemmer vil også peke
på at regjeringen bør sette i gang en evaluering av dagens barnehagetilbud,
og samtidig se på konsekvensene av at svært små barn tilbringer
mye tid i barnehagen. Det pågår for tiden en faglig diskusjon om
barns behov for kontakt med sine primæromsorgspersoner, spesielt
sett opp i forhold til barnets alder. Det er viktig at de familier som
ønsker å ha barna hjemme lenger enn foreldrepermisjonstiden, ikke
diskrimineres for sine valg. Ensidig offentlig støtte til barnehageplasser
er ikke veien å gå, og det er viktig å beholde kontantstøtten slik
at familiene gis reell valgfrihet. Disse medlemmer mener
at kontantstøtten har vist gjennom evaluering at den har vært vellykket
og gitt resultater for de familiene som har gjort seg nytte av ordningen.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen foreslår at kontantstøtten videreføres nominelt fra
2009, noe som betyr en reduksjon tilsvarende pris- og kostnadsveksten. Disse
medlemmer vil ta avstand fra de signaler regjeringen har
gitt om å redusere kontantstøtten. Dette rammer foreldre som ønsker
en mulighet til å være sammen med barna sine i en periode av barnas
liv hvor foreldrene er svært sentrale. Disse medlemmer vil
understreke at i tillegg til det så frarøver også regjeringen foreldre
med liten inntekt muligheten til valgfrihet. I realiteten betyr
dette at nok en gang har regjeringen prioritert foreldre med middels
eller høy inntekt, og samtidig sagt at reell valgfrihet kun er for
de rike.
Disse medlemmer vil fremme forslag
om at alle landets helsestasjoner skal språkkartlegge alle fireåringer.
Å flytte språkkartleggingen over til barnehagen vil kunne bidra
til at den gruppen man ønsker å nå, ikke fanges opp og får et tilbud om
oppfølging. Det språkkartleggingsverktøy som i dag foreligger, er
ikke godt nok for å kartlegge barn med annet morsmål. Disse medlemmer støtter
derfor regjeringen når den avventer en innføring av slik kartlegging
til egnet kartleggingsverktøy er utarbeidet.