9. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige endringer i lov om Statens Pensjonskasse, slik at statspensjonister som gikk av med pensjon før 1. mai 2000, blir likebehandlet med øvrige statspensjonister. Ikrafttredelsen av denne endring er 31. juni 2011.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen følge utviklingen i strømprisen nøye, og dersom en unormal situasjon igjen oppstår på elektrisitetsmarkedet, bes regjeringen vurdere å bruke bostøtte for å avhjelpe situasjonen for de mest vanskeligstilte.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen etablere en tilsynsordning for offentlige anskaffelser og nedsette et utvalg for å utforme forslag til en mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige anskaffelser.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 4

A

Rammevedtak

Nr.

Betegnelse

Kroner

1

Statsforvaltning

36 146 000

2

Familie og forbruker

38 740 408 000

3

Kultur

6 266 601 000

4

Utenriks

24 712 048 900

5

Justis

20 876 136 000

6

Innvandring, regional utvikling og bolig

14 766 711 000

7

Arbeid og sosial

313 891 544 000

8

Forsvar

36 484 845 000

9

Næring

5 030 395 000

10

Fiskeri

492 373 000

11

Landbruk

8 338 776 000

12

Olje og energi

-97 632 775 000

13

Miljø

3 100 712 000

14

Konstitusjonelle institusjoner

1 626 764 000

15

Helse

135 120 958 000

16

Kirke, utdanning og forskning

45 448 588 000

17

Transport og kommunikasjon

36 917 714 000

18

Rammeoverføringer mv. til kommunesektoren

134 800 413 000

19

Tilfeldige utgifter og inntekter

9 823 000 000

20

Garanti-instituttet for eksportkreditt

-211 800 000

21

Finansadministrasjon mv.

31 579 607 000

22

Skatter, avgifter og toll

-891 278 756 000

23

Utbytte mv.

-24 486 352 000

Sum før lånetransaksjoner og overføring til og fra Statens pensjonsfond utland

-145 555 943 100

B

Stortinget ber regjeringen med virkning fra 1. juli 2011 utforme nye forskrifter om likeverdig behandling av private og kommunale barnehager, hvor det fastslås at kommunene skal følge enhetskostnadsprinsippet.

C

Stortinget ber regjeringen pris- og indeksregulere barnetrygden med virkning fra 1. juli 2011.

D

Stortinget ber regjeringen legge frem forslag til lovendring som fører til at avkortingen av grunnpensjonen til gifte og samboende pensjonister settes til 10 pst. fra 1. mai 2011.

E

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å opprette et energi- og petroleumsforskningsfond på 10 mrd. kroner, hvor avkastningen benyttes til teknologisk forskning for å bedre utvinningsgraden, økonomien og sikkerheten på kontinentalsokkelen, samt andre relevante energiforskningsprosjekter.

F

Stortinget ber regjeringen, i løpet av vårsesjonen 2011, legge frem en sak knyttet til finansiering av vedlikeholdsetterslepet av medisinsk utstyr og bygningsmasse ved norske sykehus.

G

Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 fremme forslag om å overføre legemidler fra individuell refusjon til blåreseptordningen, ut fra helse- og samfunnsøkonomiske analyser.

H

Stortinget ber regjeringen heve bagatellgrensen for legemidler til 50 mill. kroner innen 1. januar 2011.

I

Stortinget ber regjeringen om å innføre en yrkesskade- og uføreforsikring for studenter fra og med 1. juli 2011.

J

Stortinget ber regjeringen opprette et infrastrukturfond pålydende 300 mrd. kroner. Fondet bygges opp over inntil 5 år, og avkastningen øremerkes real-investeringer i veg-, jernbane- og kollektivnettet samt bredbånd/IKT-infrastrukturen med forutsigbar og varig finansiering av infrastruktur-investeringene som overordnet mål.

Forslag 5

Stortinget ber regjeringen stoppe innføringen av rammefinansiering, og gå tilbake til en finansieringsmodell for barnehagene som sikrer enhetene en reell betaling pr. bruker.

Forslag 6

Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik at det blir opp til det enkelte par hvordan de vil fordele fødselspermisjonen mellom seg.

Forslag 7

Stortinget ber regjeringen legge frem sak om at far på selvstendig grunnlag får rett til uttak av pappapermisjon.

Forslag 8

Stortinget ber regjeringen gå bort fra rammefinansiering og tilbake til en finansieringsmodell for krisesentrene som sikrer likebehandling over hele landet.

Forslag 9

Stortinget ber regjeringen sette ned et utvalg som har som mandat å se på sammenslåing av Petroleumstilsynet og Arbeidstilsynet. Sammenslåingen skal være gjennomført innen tre år.

Forslag 10

Stortinget ber regjeringen legge frem forslag til lovendring som gir alle minstepensjonister, uavhengig av sivil status, et særtillegg på 1 G.

Forslag 11

Stortinget ber regjeringen opprette en ny bataljon på linje med Telemarksbataljonen. Dette for å avlaste våre soldater i skarp utenlandstjeneste, ref. Afghani-stan, og for å styrke vår tilstedeværelse på norsk territorium.

Forslag 12

Stortinget ber regjeringen innføre en nasjonal markeringsdag for innsatsen til de norske veteranene som har deltatt i utenlandsoperasjoner.

Forslag 13

Stortinget ber regjeringen utrede muligheten av etablering av ett eller flere strukturfond etter en fond-i-fond-løsning som forvaltes profesjonelt og som kan bidra når norske bedrifter har behov for økt kapitalstyrke.

Forslag 14

Stortinget ber regjeringen utrede muligheten av å overføre forvaltningen av det statlige eierskapet til en fondsbasert løsning for å sikre en profesjonell forvaltning av statens eierskap.

Forslag 15

Stortinget ber regjeringen opprette et eget fiskeriråd i Kina.

Forslag 16

Stortinget ber regjeringen nedsette et utvalg med bred deltagelse for å gjennomføre en evaluering av om saksbehandlingsreglene i konkurranseloven av 2004 virker etter intensjonen.

Forslag 17

Stortinget ber regjeringen innføre plikt til forenk-let kunngjøring ved innkjøp under den nasjonale ters-kelverdien for anbudsplikt og legge til rette for en effektiv, ubyråkratisk nasjonal web-basert struktur for dette.

Forslag 18

Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av fiskeri- og havbruksnæringens rammevilkår med sikte på å tilpasse disse bedre til en virkelighet med åpen internasjonal konkurranse og svingninger i eksportmulighetene.

Forslag 19

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om oppheving av lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvarer (omsetningsloven).

Forslag 20

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en ordning med fritt omsettelige produksjonskvoter for melk.

Forslag 21

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av husdyrkonsesjonsloven.

Forslag 22

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppheve lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven).

Forslag 23

Stortinget ber regjeringen avvikle begrensningene når det gjelder antall deltakere, avstandsbegrensning og kvotetak for samdrifter i melkeproduksjon.

Forslag 24

Stortinget ber regjeringen utarbeide en eksportstrategi for norske landbruksprodukter.

Forslag 25

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppheve den gjeldende forskriften om utenlandsk bearbeidede jordbruksprodukter.

Forslag 26

Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av jordloven med sikte på modernisering og forenklinger.

Forslag 27

Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget om endring av forskrift om utenlandsk bearbeiding av kjøtt- og meierivarer, blant annet slik at rettighetene som selges på auksjon blir omsettelige.

Forslag 28

Stortinget ber regjeringen om å utrede en ordning med kjøp av oppsynstjenester innen naturforvaltning fra andre enn staten.

Forslag 29

Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding som inneholder en evaluering av de naturfaglige og samfunnsøkonomiske konsekvenser av gjennomførte og planlagte skogvernprosesser.

Forslag 30

Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om at staten tar det økonomiske ansvaret for arkeologiske utgravninger når dette påkreves på privat eiendom.

Forslag 31

Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om vrakpantpolitikk.

Forslag 32

Stortinget ber regjeringen overføre finansieringsansvaret for syketransporten og rehabiliteringstjenesten til Nav.

Forslag 33

Stortinget ber regjeringen overføre finansieringsansvaret for TNF-hemmerne og MS-medisinen til Nav.

Forslag 34

Stortinget ber regjeringen i løpet av høsten 2011 fremme forslag om en tannhelsereform med utgangspunkt i etablering av en takordning for utgifter relatert til sykdom i munnhulen.

Forslag 35

Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 fremme forslag om nedleggelse av de regionale helseforetakene.

Forslag 36

Stortinget ber regjeringen sørge for at helseforetakene går gjennom sin virksomhet med tanke på effektivisering og konkurranseutsetting av tjenester som ligger utenfor kjernevirksomheten for å frigjøre midler til pasientbehandling. Dette kan for eksempel være renhold, vaskeri, vaktmestertjenester etc.

Forslag 37

Stortinget ber regjeringen sørge for at kapasitet som eksisterer hos private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner blir benyttet.

Forslag 38

Stortinget ber regjeringen sørge for at kapasitet som eksisterer hos private rusinstitusjoner blir benyttet.

Forslag 39

Stortinget ber regjeringen overføre ansvaret for forvaltning av helserefusjoner tillegges Arbeids- og velferdsetaten.

Forslag 40

Stortinget ber regjeringen sørge for at det utføres samfunnsøkonomiske og helseøkonomiske analyser knyttet til innføring av nye legemidler, med sikte på raskere innføring og bruk av innovative legemidler i Norge.

Forslag 41

Stortinget ber regjeringen innføre tydeligere nasjonale retningslinjer for bruk av nye innovative legemidler.

Forslag 42

Stortinget ber regjeringen rettighetsfeste retten til brukerstyrt personlig assistanse.

Forslag 43

Stortinget ber regjeringen endre nødvendig regelverk slik at også private og ideelle aktører kan søke om investeringstilskudd til bygging av sykehjemsplasser på lik linje med kommunene.

Forslag 44

Stortinget ber regjeringen pålegge kommunene å føre statistikk med ventelister på sykehjemsplass i den enkelte kommune.

Forslag 45

Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om endring av ISF-ordningen som sikrer 50 pst. ISF.

Forslag 46

Stortinget ber regjeringen sikre at helseforetakene tar et tydeligere ansvar ved fristbrudd gjennom at helseforetakene pålegges å sende melding til HELFO ved fristbrudd for rettighetspasienter.

Forslag 47

Stortinget ber regjeringen overføre finansieringsansvaret for legemidler som i dag er underlagt de regionale helseforetakene til folketrygden, slik at det ikke er pasientenes bosted som er avgjørende for hvilke legemidler man får tilgang til.

Forslag 48

Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om behandlingsreiser til utlandet, slik at behandlingstilbud utenfor EØS ikke ekskluderes og at det sikres at ikke pasienten er den som skal ha bevisbyrden i forhold til kvaliteten på behandlingstilbudet.

Forslag 49

Stortinget ber regjeringen legge frem en nasjonal sykehusplan, som definerer hvilke funksjoner et lokalsykehus skal inneholde, hvor mange sykehus Norge trenger og hvor sykehusene skal ligge.

Forslag 50

Stortinget ber regjeringen legge frem en sak som sikrer adekvat tilbud til Parkinsons- og psykiatriske pasienter i primærhelsetjenestens institusjoner.

Forslag 51

Stortinget ber regjeringen snarest sørge for at Stortingets intensjon fra 1996 om at ingen funksjonshemmede under 50 år skal på sykehjem mot sin vilje, blir innfridd.

Forslag 52

Stortinget ber regjeringen fremme en sak for Stortinget i løpet av våren 2011, som omhandler fremtidig strategi for legemiddelpolitikken i Norge.

Forslag 53

Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011, innføre lovfestet rett til sykehjemsplass når det medisinske behovet er til stede.

Forslag 54

Stortinget ber regjeringen utarbeide en forpliktende strategi for hvordan departementenes indre og ytre etater, samt offentlig sektor for øvrig, kan påta seg en større del av ansvaret for inntak av lærlinger.

Forslag 55

Stortinget ber regjeringen foreta de nødvendige forskriftsendringer slik at ungdom i barnevernets omsorg får rett til støtte fra Lånekassen som hjemmeboende.

Forslag 56

Stortinget ber regjeringen innen 1. juli 2011 utrede hvordan skatt på overskudd i forskningsinstitutter, som er kvalifisert til basisbevilgninger, men som ikke har erverv til formål, påvirker instituttenes konkurransesituasjon overfor utenlandske institutter og målet om å nå 3 pst. av BNP til forskningsformål, og orientere Stortinget om dette på egnet måte.

Forslag 57

Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan det hurtigst mulig kan tas i bruk en felles IKT-plattform i kirkelig sektor, og komme tilbake til Stortinget om dette på egnet måte.

Forslag 58

Stortinget ber regjeringen utrede en sammenslåing av administrasjonen av veg, jernbanens kjøreveg og luftfarten i ett direktorat.

Forslag 59

Stortinget ber regjeringen legge frem sak om organisering av Vegdirektoratet som et statlig vegselskap eller statsaksjeselskap, og en ordning selskapet skal kunne prosjektfinansiere store utbyggingsprosjekter ved hjelp av rimelige, statlige lån som tilbakebetales over investeringsobjektets levetid.

Forslag 60

Stortinget ber regjeringen legge frem sak om organisering av Jernbaneverket som et statlig selskap eller statsaksjeselskap, og en ordning der selskapet skal kunne prosjektfinansiere store utbyggingsprosjekter ved hjelp av rimelige, statlige lån som tilbakebetales over investeringsobjektets levetid.

Forslag 61

Stortinget ber regjeringen organisere Kystverket som statlig selskap eller statsaksjeselskap, og en ordning der selskapet skal kunne prosjektfinansiere store utbyggingsprosjekter ved hjelp av rimelige, statlige lån som tilbakebetales over investeringsobjektets levetid.

Forslag 62

Stortinget ber regjeringen sette i gang forsøk med samlet utbygging av store samferdselsprosjekter og bruke statlige reguleringsmyndighet for å sikre nødvendig planavklaring og full statlig prosjektfinansiering av forsøkene.

Forslag 63

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om opprettelsen av et Statens Transporttilsyn som skal ha totalansvar for tilsyn og kontroll innenfor samferdselssektoren, der dagens transporttilsyn inngår.

Forslag 64

Stortinget ber regjeringen legge frem sak om endring i budsjettsystemet slik at bygging av infrastruktur innenfor samferdselsområdet behandles som investering og ikke som årlig utgift, for å sikre at vedtatt Nasjonal transportplan også omfatter flerårige finansieringsvedtak.

Forslag 65

Stortinget ber regjeringen:

  • 1. Skille ut tidligere Statskonsult som et eget selskap og selge dette.

  • 2. Legge frem sak om organisering av Direktoratet for forvaltning og IKT som et statlig selskap eller statsaksjeselskap, og en ordning der selskapet skal kunne prosjektfinansiere store utbyggingsprosjekter ved hjelp av rimelige, statlige lån som tilbakebetales over investeringsobjektets levetid.

Forslag 66

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å børsnotere Mesta AS.

Forslag 67

Stortinget ber regjeringen overføre eierskapet for NSB AS fra Samferdselsdepartementet til Næringsdepartementet.

Forslag 68

Stortinget ber regjeringen utarbeide retningslinjer for bruk av rentekompenasjon til investeringer i riksveger, jernbane, kystformål og bredbånd.

Forslag 69

Stortinget gir regjeringen fullmakt til å avhende eierskapet i Baneservice AS.

Forslag 70

Stortinget ber regjeringen utarbeide opplegg for en storbypakke på 100 mrd. kroner til modernisering av transportnettene i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt kjøp av persontransporttjenester. Stortinget forutsetter at eksisterende planer/pakker for utvikling av veg og jernbanebaserte prosjekter som i dag er finansiert eller er planlagt finansiert med bompenger, i sin helhet finansieres av staten.

Stortinget ber videre regjeringen opprette en egen styringsgruppe for storbysatsingen med bruk av statlige reguleringsplaner. Stortinget legger til grunn statlig styring av en moderniseringspakke for hver av byene med rapportering til Stortinget på egnet måte.

Forslag 71

Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av regelverk og målsettinger for lånegarantiordningene i GIEK og Eksportkreditt med det formål at ordningene blir tilpasset og mer fleksible i forhold til den teknologiske og markedsmessige utviklingen i norsk næringsliv og at det fremmes en sak for Stortinget om endringer så snart som mulig.

Forslag fra Høyre:

Forslag 72

Rammevedtak

Nr.

Betegnelse

Kroner

1

Statsforvaltning

3 922 508 000

2

Familie og forbruker

66 516 540 000

3

Kultur

7 250 466 000

4

Utenriks

31 815 173 000

5

Justis

20 370 136 000

6

Innvandring, regional utvikling og bolig

15 261 724 000

7

Arbeid og sosial

317 073 244 000

8

Forsvar

35 184 335 000

9

Næring

4 780 395 000

10

Fiskeri

512 855 000

11

Landbruk

12 624 780 000

12

Olje og energi

-96 660 375 000

13

Miljø

3 240 212 000

14

Konstitusjonelle institusjoner

1 611 764 000

15

Helse

132 076 258 000

16

Kirke, utdanning og forskning

45 907 969 000

17

Transport og kommunikasjon

31 878 246 000

18

Rammeoverføringer mv. til kommunesektoren

102 377 105 000

19

Tilfeldige utgifter og inntekter

8 878 000 000

20

Garanti-instituttet for eksportkreditt

-211 800 000

21

Finansadministrasjon mv.

32 486 737 000

22

Skatter, avgifter og toll

-905 101 004 000

23

Utbytte mv.

-25 153 352 000

Sum før lånetransaksjoner og overføring til og fra Statens pensjonsfond utland

-153 358 084 000

Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 73

Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag om et investeringsprogram for investeringer i bærekraftig utvikling i fattige land, med en målsetting om samlet investeringsramme på minimum 10 mrd. kroner.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 74

Rammevedtak

Nr.

Betegnelse

Kroner

1

Statsforvaltning

4 475 508 000

2

Familie og forbruker

68 013 838 000

3

Kultur

7 314 766 000

4

Utenriks

33 220 673 000

5

Justis

20 265 136 000

6

Innvandring, regional utvikling og bolig

16 420 524 000

7

Arbeid og sosial

317 451 744 000

8

Forsvar

34 596 335 000

9

Næring

4 693 695 000

10

Fiskeri

512 855 000

11

Landbruk

14 773 180 000

12

Olje og energi

-96 435 875 000

13

Miljø

3 350 812 000

14

Konstitusjonelle institusjoner

1 656 764 000

15

Helse

132 194 458 000

16

Kirke, utdanning og forskning

45 453 669 000

17

Transport og kommunikasjon

31 646 446 000

18

Rammeoverføringer mv. til kommunesektoren

103 189 005 000

19

Tilfeldige utgifter og inntekter

8 723 000 000

20

Garanti-instituttet for eksportkreditt

-211 800 000

21

Finansadministrasjon mv.

32 604 537 000

22

Skatter, avgifter og toll

-911 653 704 000

23

Utbytte mv.

-25 326 052 000

Sum før lånetransaksjoner og overføring til og fra Statens pensjonsfond utland

-153 070 486 000

Forslag 75

Stortinget ber regjeringen utrede hvordan det kan sikres at foreldre får rett til foreldrepermisjon uavhengig av den andre forelders aktivitet før og etter fødsel.

Forslag 76

Stortinget ber regjeringen etablere en tilsynsordning for offentlige anskaffelser og nedsette et utvalg for å utforme forslag til en mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige anskaffelser.

Forslag 77

Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om at landbruksnæringen skal få mulighet til å søke om midler til nyinvesteringer fra de kommunale næringsfondene på lik linje med næringslivet ellers.

Forslag 78

Stortinget ber regjeringen om at barnehagetilskudd, krisesentertilskudd og tilskudd til Godt Samliv!-kurs tas ut av rammetilskuddet til kommunene under Kommunal- og regionaldepartementet, og gjennomføres som tilskuddsordninger under henholdsvis Kunnskapsdepartementet (barnehagetilskudd) og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (krisesentertilskudd og tilskudd til Godt Samliv!-kurs).

Forslag 79

Stortinget ber regjeringen i sin styringsdialog med kommunene legge til rette for at de midler som i 2011 er tenkt benyttet til 5 flere uketimer innført høsten 2008, 1 ekstra uketime og 8 timers gratis SFO som innføres høsten 2011, kan omprioriteres med henholdsvis 290 mill. kroner til økt lærertetthet, 230 mill. kroner til etter- og videreutdanning for lærere og 50 mill. kroner til tiltak til frivillig leksehjelp i kommunal og frivillig regi.

Forslag fra Venstre:

Forslag 80

A

Rammevedtak

Nr.

Betegnelse

Kroner

1

Statsforvaltning

4 144 108 000

2

Familie og forbruker

38 673 240 000

3

Kultur

7 332 501 000

4

Utenriks

32 895 673 000

5

Justis

20 024 536 000

6

Innvandring, regional utvikling og bolig

16 646 612 000

7

Arbeid og sosial

315 281 044 000

8

Forsvar

34 577 688 000

9

Næring

4 327 195 000

10

Fiskeri

512 855 000

11

Landbruk

14 577 580 000

12

Olje og energi

-96 525 675 000

13

Miljø

3 630 212 000

14

Konstitusjonelle institusjoner

1 636 764 000

15

Helse

132 210 758 000

16

Kirke, utdanning og forskning

46 862 569 000

17

Transport og kommunikasjon

31 961 846 000

18

Rammeoverføringer mv. til kommunesektoren

131 309 505 000

19

Tilfeldige utgifter og inntekter

8 887 600 000

20

Garanti-instituttet for eksportkreditt

-211 800 000

21

Finansadministrasjon mv.

32 711 637 000

22

Skatter, avgifter og toll

-909 801 304 000

23

Utbytte mv.

-24 720 852 000

Sum før lånetransaksjoner og overføring til og fra Statens pensjonsfond utland

-153 055 708 000

B

Stortinget ber regjeringen snarest innføre normerte sykemeldingsperioder etter svensk modell.

C

Stortinget ber regjeringen sørge for at rundskriv Q22/2010 følges i 2011, slik at overgrepssentrene sikres en stabil finansiering.

D

Stortinget ber regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett for 2011 med en sak som sikrer at Norge tar et større ansvar i det internasjonale flyktningarbeidet ved at kvoten overføringsflyktninger økes med 500.

Forslag 81

Stortinget ber regjeringen unnta Post- og teletilsynets kostnader knyttet til arbeid med nødpeilesendere fra tilsynets selvfinansieringsordning, og at dette finansieres særskilt over statsbudsjettet.

Forslag 82

Stortinget ber regjeringen endre minstekrav til arbeidstidsreduksjon i dagpengeforskriftens § 6-6 for å beholde dagpengerettighetene fra 40 pst. til 20 pst.

Forslag 83

Stortinget ber regjeringen tilpasse regelverket for rullerende permittering slik at bedriften der det er enighet mellom ansatte og arbeidsgiver kun betaler arbeidsgiverperiode for det antall stillinger som faktisk er permittert.