AS Vinmonopolet er etter gjeldende regler fritatt fra
formues- og inntektsskatt. Selskapet betaler i stedet en avgift
til staten (vinmonopolavgiften) med hjemmel i lov av 2. juni 1989
nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven).
Skattefritaket for AS Vinmonopolet og selskapets plikt til å svare
vinmonopolavgift henger nøye sammen, idet skattefritaket i sin tid ble
vedtatt under forutsetning av at selskapet ble ilagt en avgift etter
alkohollovgivningen. Bakgrunnen for dette var at en den gang ønsket
at inntektene fra beskatning av AS Vinmonopolet skulle komme hele
landet til gode, og ikke bare enkelte kommuner. Ettersom den kommunale selskapsskatten
er opphevet, er den historiske begrunnelsen for en ordning med vinmonopolavgift
som erstatning for alminnelig skatteplikt for AS Vinmonopolet ikke
lenger til stede.
Vinmonopolavgiften framstår i Helse- og omsorgsdepartementets
budsjettdokumenter som en sektoravgift. Videre følger det av alkoholloven at
avgiften er øremerket forebyggende tiltak innen helse- og sosialsektoren.
I praksis går pengene inn i statskassen som en avgift uten kobling til
et spesielt utgiftsområde. Bevilgningene til ulike rusmiddelforebyggende
tiltak er således uavhengige av inntekten fra vinmonopolavgiften.
Departementet foreslår på denne bakgrunn å oppheve
skatteloven § 2-30 første ledd bokstav m, som fritar AS Vinmonopolet
fra formues- og inntektsskatt. Det foreslås at lovendringen trer
i kraft fra og med inntektsåret 2012. Samtidig foreslår departementet
at § 7-2 i alkoholloven, som pålegger AS Vinmonopolet å svare en
årlig avgift til staten, oppheves. Det foreslås at lovendringen
trer i kraft fra 2012, slik at 2011 blir det siste året som det
skal beregnes og betales avgift for.
AS Vinmonopolet leverer hvert år fullstendige ligningspapirer
idet beregningsgrunnlaget for vinmonopolavgiften følger skattelovens
alminnelige regler. Det foreligger dermed skattemessige verdier
fra tidligere år for alle selskapets eiendeler og forpliktelser,
som kan anvendes/videreføres direkte ved omlegging fra vinmonopolavgift
til alminnelig skatteplikt. Etter departementets oppfatning følger
dette av gjeldende rett, og det er da ikke nødvendig med noen lovregulering
av dette.
Det vises til endring av skatteloven § 2-30
første ledd og oppheving av alkoholloven § 7-2.
En omlegging fra plikt til å betale vinmonopolavgift
til alminnelig skatteplikt for AS Vinmonopolet har svært begrensede
administrative konsekvenser. AS Vinmonopolet leverer hvert år fullstendige
ligningspapirer som skattemyndighetene benytter til å fastsette
avgiften. Skattemyndighetene behandler dette samtidig med ordinær
ligningsbehandling av andre skattytere.
Fjorårets beregnede vinmonopolavgift kommer til
fradrag i avgiftsgrunnlaget ved beregningen av påfølgende års vinmonopolavgift.
Bakgrunnen for dette er skatteloven § 6-15, som anvendes indirekte
ved beregningen av vinmonopolavgiften etter alkoholloven, jf. proposisjonens
avsnitt 21.2. Beregnet inntektsskatt vil ikke tilsvarende komme
til fradrag ved beregningen av skatten det påfølgende år, idet fradragsretten
etter § 6-1 og § 6-15 i skatteloven ikke omfatter inntektsskatt.
Forslaget vil derfor ha provenyvirkninger. Departementet legger
til grunn at vinmonopolavgiften som beregnes for 2011, kommer til
fradrag ved beregningen av skattepliktig inntekt i det året skatteplikten
innføres (inntektsåret 2012). Av denne grunn oppstår provenyvirkningen
av forslaget først i 2013, da provenyet anslås å øke med 5 mill.
kroner påløpt. Beløpet bokføres i 2014.
Overskuddet til AS Vinmonopolet etter skatt fordeles
mellom selskapet og staten i henhold til årlige budsjettvedtak i
Stortinget. For 2012 foreslås det at overskuddet deles likt. Forslaget innebærer
at overskuddet etter skatt reduseres tilsvarende provenyøkningen.
Ved overgang fra avgift til inntektsskatt vil
det på grunn av tidsforskyvingen med innbetalingen av vinmonopolavgiften,
jf. avsnitt 21.2 i proposisjonen, bli oppkrevet både vinmonopolavgift og
inntektsskatt i 2013 (henholdsvis vinmonopolavgiften for 2011 og
inntektsskatten for 2012). Dette handler imidlertid om en engangs
tidsforskyvning uten reell dobbeltbeskatning. Denne dobbelte oppkrevingen
anses derfor ikke urimelig.
Det foreslås at skattefritaket i skatteloven
§ 2-30 første ledd bokstav m oppheves fra og med inntektsåret 2012.
AS Vinmonopolet blir således underlagt alminnelig skatteplikt fra
og med inntektsåret 2012.
Departementet foreslår videre at alkoholloven § 7-2
oppheves med virkning fra 2012. Det beregnes således ikke vinmonopolavgift
for 2012 og senere. Fram til og med avgiftsåret 2011 skjer den etterskuddsvise
beregning og betaling etter de gamle avgiftsreglene.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.