Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig
å stimulere ungdom til å spare egenkapital for kjøp av egen bolig.
En sterkere egenkapital ved boligkjøp gir boligkjøpere større trygghet
for sin investering samt større fleksibilitet i markedet. BSU-ordningen
er et svært målrettet virkemiddel, og disse medlemmer mener
ordningen bør styrkes kraftig. Disse medlemmer foreslår
å heve øvre grense på totalt sparebeløp til 300 000 kroner, heve
årlig maksimalt sparebeløp til 25 000 kroner og øke skattebegunstigelsen
til 28 pst.
Disse medlemmer viser også til
representantforslag om forbedring av ordningen med bolig-sparing
for ungdom (BSU), Dokument 8:1 S (2011–2012) som ligger til behandling
i finanskomiteen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 16-10 andre ledd første punktum skal lyde:
Skattefradrag for boligsparing gis med 28 prosent
av innbetalt sparebeløp.
§ 16-10 tredje ledd skal lyde:
Innbetalt sparebeløp kan ikke overstige 25 000 kroner
pr. inntektsår. Samlet innbetalt sparebeløp på kontoen kan ikke
overstige 300 000 kroner. For ektefeller som lignes under ett for begges
samlede formue og inntekt, gjelder beløpsgrensen i dette ledd for
hver av dem. Sparebeløp fra barn som lignes under ett med foreldrene,
jf. § 2-14, kommer bare til fradrag i skatt på inntekt som lignes
særskilt.
II
Endringene under I trer i kraft med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Disse medlemmer viser til merknader
i Innst. 3 S (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at statsministeren
under rosemarkeringen i Oslo sa at det beste svaret på terroren
22. juli, vil være at folk engasjerer seg i politikk og frivillige
lag og organisasjoner. Det er disse medlemmer enig
i. Frivillige og ideelle organisasjoner bygger tillit mellom mennesker
på en måte som styrker demokratiet og mobiliserer individuell skaperkraft
og omsorg. Det sivile samfunn representerer en selvstendig pilar
i samfunnet, ved siden av stat og marked.
Disse medlemmer viser til at
fradraget for gaver til frivillige organisasjoner er en måte å sikre
finansieringen av frivilligheten på, som utvilsomt har utløst vekst
i gavene til disse organisasjonene. Disse medlemmer mener
at det er langt bedre å la de frivillige få beholde mer midler selv,
i stedet for å være avhengig av statlige overføringer. Disse
medlemmer foreslår derfor at fradragsrammen økes til 25 000
kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 6-50 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Det gis maksimalt fradrag for gaver etter denne paragraf
med til sammen 25 000 kroner årlig.
II
Endringsloven trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at ordningen
med individuell pensjonssparing under de rød-grønne er redusert til
et årlig sparebeløp på 15 000 kroner. Disse medlemmer vil
reversere innstrammingene og øke beløpet tilbake til nivået som
var under regjeringen Bondevik II. Det er viktig å stimulere privat
sparing til egen pensjon ved siden av folketrygdens ordninger og
pensjoner i arbeidsforhold. Disse medlemmer vil derfor
øke det årlige sparebeløp til 40 000 kroner, samtidig som det innføres
en symmetrisk beskatning av innskudd i sparingen og utbetalinger
fra pensjonen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«I
I lov 27. juni 2008 nr. 62 om individuell pensjonsordning
gjøres følgende endring:
§ 1-3 fjerde ledd første punktum skal lyde:
Samlet årlig innbetaling av innskudd, premie
og vederlag for administrasjon av pensjonsavtalen, herunder vederlag
for forvaltning av årets innskudd og premie, kan for hver person
ikke overstige 40 000 kroner.
II
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 6-47 første ledd bokstav c annet punktum skal lyde:
Samlet fradrag kan ikke overstige 40 000 kroner.
III
Endringen under I trer i kraft med virkning
fra og med 1. januar 2012.
Endringen under II trer i kraft med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at frikortgrensen
bør gis et betydelig løft, med 10 000 kroner til 49 600 kroner,
som et målrettet tiltak for å øke disponibel inntekt for unge som
har sommerjobb for å delfinansiere studier og andre med lave inntekter.
Dette vil gjøre at alle inntekter under 50 000 kroner er skattefrie.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endring:
§ 23-3 fjerde ledd skal lyde:
Det skal ikke betales avgift når inntekten er
inntil 49 600 kroner. Avgiften må ikke utgjøre mer enn 25 pst. av
den del av inntekten som overstiger 49 600 kroner.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig å lønnsjustere frikortgrensen som en stimulans til ungdom
til å arbeide litt ved siden av andre plikter og gjøremål. En lønnsjustering av
frikortgrensen sikrer at de får en utvikling på linje med flertallet
av nordmenn.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
§ 23-3 fjerde ledd skal lyde:
Det skal ikke betales avgift når inntekten er
inntil 41 200 kroner. Avgiften må ikke utgjøre mer enn 25 pst. av
den del av inntekten som overstiger 41 200 kroner.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at kunnskapsutvikling,
herunder forsknings- og teknologiutvikling, er blant de viktigste drivkreftene
for økonomisk utvikling. Å styrke bedriftenes konkurransekraft er
av stor betydning for å sikre fremtidig velferd gjennom økonomisk
vekst, spesielt når Norge er på vei inn i en tid med enda tydeligere
kunnskaps- og tjenesteøkonomi og i en tid hvor mange bedrifter må omstilles
og utvikle nye produkter for å overleve.
Disse medlemmer ønsker å styrke
Skattefunn-ordningen utover regjeringens forslag og ønsker å øke
grensen for egenutført FoU til 8 mill. kroner og ekstern FoU til
12 mill. kroner, fjerne regelen om maksimal timesats på 500 kroner
og fjerne regelen om at kostnader ved personale og indirekte kostnader
antall timer for egne ansatte begrenses til maksimalt 1 850 timer pr.
år, samt å etablere en ordning som indeksregulerer beløpene for
hhv. egenutført og innkjøpt FoU i Skattefunn-ordningen hvert år.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 16-40 annet ledd bokstav a og b skal lyde:
(2) Følgende kostnader gir grunnlag for fradrag, dersom
de også er fradragsberettiget etter kapittel 6:
a. Skattyters
kostnader til egenutført forsknings- og utviklingsprosjekt, begrenset
til 8 mill. kroner i inntektsåret. Prosjektet må være godkjent av Norges
forskningsråd.
b. Skattyters kostnader til forsknings-
og utvik-lingsprosjekt utført av forskningsinstitusjoner godkjent
av Norges forskningsråd, begrenset til 12 mill. kroner i inntektsåret.
Prosjektet må være godkjent av Norges forskningsråd. Samlet fradragsgrunnlag
etter bokstav a og b skal ikke overstige 12 mill. kroner i inntektsåret.
§ 16-40 annet ledd ny bokstav c skal lyde:
II
Endringene under I trer i kraft straks og med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre ønsker
et politisk skifte i skattepolitikken; et grønt skatteskifte hvor
beskatningen vris fra skatt på arbeid til skatt på forbruk og miljøskadelig
adferd. Med Venstres skattepolitikk blir det mer lønnsomt å arbeide
og investere i norske bedrifter og arbeidsplasser, og mindre lønnsomt
med forbruk og forurensning. En slik grønn skattepolitikk er derfor
både framtidsrettet, bra for miljøet og bra for næringslivet. Ifølge
svar på spørsmål fra Venstre anslår departementet i samarbeid med Norges
forskningsråd at om lag 10 pst. av utgiftene til Skattefunn kan
relateres til miljø, klima og energieffektivisering. Dette
medlem ønsker å styrke denne innsatsen og vil innføre et ekstra
tilleggskriterium i Skattefunn hvor det gis adgang til å utgiftsføre
ytterligere 2 mill. kroner ut over det som er angitt i § 16-40 annet
ledd bokstav a og 4 mill. kroner ut over det som er angitt i § 16-40
annet ledd bokstav b for FoU knyttet til klima, miljø og energieffektivisering.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 16-40 annet ledd ny bokstav c skal lyde:
c. Skattyters
kostnader til egenutført forsknings- og utviklingsprosjekt vedrørende
klima, miljø eller energieffektivisering begrenset til 10 mill. kroner,
eller 14 mill. kroner for tilsvarende prosjekt utført av forskningsinstitusjon
godkjent av Norges forskningsråd. Prosjektet må være godkjent av
Norges forskningsråd. Samlet fradragsgrunnlag etter denne bestemmelse
skal ikke overstige 14 mill. kroner i inntektsåret.
II
Endringene under I trer i kraft straks og med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å øke avskrivningssatsen i saldogruppe d) fra 20 pst. til 25 pst.
fra 2012. Disse medlemmer viser til merknader i Innst. 3
S (2011–2012). Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 14-43 første ledd bokstav d skal lyde:
d. personbiler,
traktorer, maskiner, redskap, instrumenter, inventar, mv. – 25 prosent
II
Endringen under I trer i kraft fra 1. januar
2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre ønsker gjennom skattesystemet å gi eldre arbeidstagere
mellom 62 og 67 år som velger å stå i full jobb og ikke gå over
på pensjon, et ekstra insentiv ved å innføre et eget skattefradrag på
6 000 kroner til denne gruppen. Fradraget vil gi størst prosentvis
reduksjon i skatt for pensjonister med lav inntekt og har en god
sosial profil på samme måte som minstefradraget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
Deloverskrift til § 16-2 skal lyde:
Fradrag i skatt for arbeidstakere fra 62 til
67 år
§ 16-2 skal lyde:
§ 16-2 Skattefradrag for arbeidstakere fra 62
til 67 år
Skattyter med inntekt som er skattepliktig etter § 5-10,
gis fradrag i inntektsskatt og trygdeavgift på 6 000 kroner fra
og med det inntektsåret vedkommende fyller 62 år og til og med det
inntektsåret vedkommende fyller 66 år. Fradrag etter første punktum
gis bare dersom skattyter ikke mottar pensjon som skattlegges som
personinntekt etter § 12-2.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at altfor mange forsvinner ut av arbeidslivet
etter fylte 62 år, og at regjeringen har gjort svært lite for å
stimulere disse aldersgruppene til å stå lenger i arbeid. Dette
medlem viser til at dette ofte er høykompetent, erfaren
arbeidskraft som bedriftene trenger, og mener det er nødvendig med
stimuleringstiltak for å få disse til å stå i jobb. Dette
medlem mener at direkte skattefradrag vil være virk-ningsfullt,
og understreker at slikt fradrag vil forutsette at man ikke samtidig
mottar pensjon eller trygd i tillegg til lønnsinntekten.
Dette medlem foreslår å innføre
et skattefradrag på 3 000 kroner. Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
Ny § 16-1 skal lyde:
§ 16-1 Skattefradrag for arbeidstakere fra 62
til 67 år
Personlig skattyter med inntekt som er skattepliktig
etter § 5-10 gis fradrag i inntektsskatt og trygdeavgift på 3 000
kroner fra og med det inntektsåret vedkommende fyller 62 år og til
og med det inntektsåret vedkommende fyller 66 år. Fradrag etter
første punktum gis bare dersom skattyter ikke mottar pensjon eller
løpende ytelser fra folketrygden som skattlegges som personinntekt
etter § 12-2.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til et politisk ønske om å få flere til
å kjøpe og benytte elbiler. Elbilene er for øvrig allerede fritatt
for engangsavgift og årsavgift, og har nullsats for merverdiavgift.
Til tross for dette synes dette medlem at antall
elbiler på norske veger er for lavt. Dette medlem ønsker
derfor å stimulere arbeidsgivere og arbeidstakere til å velge elbiler
som firmabil ved å frita elbiler for fordelsbeskatning.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 5-13 skal lyde:
§ 5-13 Særlig om privat bruk av arbeidsgivers
bil
(1) Fordel ved privat bruk av arbeidsgivers
bil fastsettes til 30 pst. av bilens listepris som ny, inntil et
beløp fastsatt av departementet i forskrift, og 20 pst. av overskytende
listepris. For biler eldre enn 3 år pr. 1. januar i inntektsåret, regnes
det bare med 75 pst. av bilens listepris. Vederlag for bruk av arbeidsgivers
bil påvirker ikke fordelsfastsettelsen. Tilsvarende gjelder for når
arbeidstaker selv dekker bilkostnader. Fordel ved privat bruk av
arbeidsgivers nullutslippsbil settes til null kroner.
(2) Departementet kan gi forskrift til utfylling
og gjennomføring av første ledd. Herunder kan det gis forskrift
om særregler for biler med særlig omfattende yrkeskjøring.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2012.
III
Stortinget ber regjeringen fastsette en endringsforskrift
til forskrift 19. november 1999 nr. 1158 til utfylling og gjennomføring
mv. av skatteloven 26. mars 1999 nr. 14, herunder en eventuell presisering
av hva som regnes som nullutslippsbil.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at gavefradragsordningen
er avgjørende for frivillige organisasjoner over hele landet, ikke
minst for mindre tros- og livssynssamfunn. Disse medlemmer viser
til vedtaket om endring av skatteloven § 6-50 i forbindelse med
statsbudsjettet 2011, som gjorde at mindre tros- og livssynssamfunn
«uten nasjonalt omfang» ikke lenger ble omfattet av gavefradragsordningen. Disse
medlemmer gikk imot dette forslaget, og vil foreslå at disse
mindre organisasjonene igjen blir en del av denne ordningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 6-50 andre ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Trossamfunn som mottar offentlig støtte etter lov
13. juni 1969 nr. 25 om trudomssamfunn og ymist anna og livssynssamfunn
som mottar offentlig støtte etter lov 12. juni 1981 nr. 64 om tilskott
til livssynssamfunn, som ikke omfattes av første og annet punktum,
må være tilknyttet og registrere gavene i en registreringsenhet.
§ 6-50 syvende ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift til utfylling
og gjennomføring av denne paragraf, og kan herunder gi regler om
krav til vedtekter, regnskap, revisjon, registrering i Enhetsregisteret, maskinell
innberetning, forhåndsgodkjenning og særlige krav til utenlandske
selskaper, sammenslutninger og stiftelser, herunder registrering
i offentlig register i hjemstaten, nærmere regulering av stiftelser
med sete innenfor EØS-området, krav til dokumentasjon, utstedelse
av kvittering for mottatt gave, nærmere regulering av innberetning
og særlig krav til registreringsenhet for gaver til organisasjoner
som nevnt i annet ledd tredje punktum, herunder særlige krav til organisasjoner
nevnt i annet ledd tredje punktum.
II
Endringsloven trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti foreslår å heve innslagspunktet
for grunnrentebeskatning til 10 000 kVA (i underkant av 10MW). Dette
vil gjøre at småkraft, slik dette er definert, ikke vil bli omfattet
av grunnrentebeskatning. Disse medlemmer ser det
som fordelaktig at hele småkraftsegmentet er unntatt og vil på den
måten stimulere til ytterligere investeringer i småkraft. Norge
har et stort potensial for produksjon av ren, fornybar energi med små
miljøkonsekvenser gjennom ytterligere satsing på småkraftverk.
Disse medlemmer fremsetter derfor
følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 18-3 tiende ledd skal lyde:
Av produksjon i kraftverk med generatorer som i
inntektsåret har en samlet påstemplet merkeytelse under 10 000 kVA,
fastsettes ikke grunnrenteinntekt.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å øke den skattefrie rabatten ved ansattes kjøp av aksjer i egen
bedrift til 15 000 kroner. Disse medlemmer viser
til merknader i Innst. 3 S (2011–2012). Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
Skatteloven § 5-14 første ledd bokstav a andre punktum
skal lyde:
Den skattefrie fordelen kan likevel ikke overstige
15 000 kroner pr. inntektsår.
Skatteloven § 14-3 første ledd nytt tredje punktum
skal lyde:
Fordel ved ansattes erverv av aksje i arbeidsgiverselskapet
til underkurs tas til inntekt i det året den ansatte realiserer
aksjen, og settes til verdien av fordelen på tidspunktet for den
ansattes erverv av aksjen.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig at flest mulig skal kunne påvirke sin egen situasjon gjennom
representasjon og demokratisk deltagelse. Medbestemmelse er også
viktig når det gjelder eierskap i egen arbeidsplass, slik at man
ikke bare er medarbeider, men også utvikler eierskap. Disse
medlemmer viser til at slike ordninger er svært utbredt
i mange andre land, og at resultatene der entydig viser økt produktivitet
og dermed økt konkurransekraft. I lys av den svake utviklingen i
norsk konkurransekraft siden 2005, forundrer det disse medlemmer at
ikke regjeringen ser kjøp av aksjer i egen bedrift som et viktig
tiltak. Disse medlemmer mener at skattestimulans ved
kjøp av aksjer i egen bedrift vil bidra til økt forståelse for verdiskaping
og hever fribeløpet til 10 000 kroner.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 5-14 første ledd bokstav a skal lyde:
a) Fordelen
settes til differansen mellom den verdien som kan oppnås ved reelt
salg av aksjen, redusert med 20 pst., og det den ansatte betaler for
aksjen. Den skattefrie fordelen kan likevel ikke overstige 10 000
kroner pr. inntektsår.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er viktig at flest mulig skal kunne påvirke sin egen situasjon
gjennom representasjon og demokratisk deltagelse. Medbestemmelse
er også viktig når det gjelder eierskap i egen arbeidsplass, slik
at man ikke bare er medarbeider, men også utvikler eierskap. Dette
medlem viser til at slike ordninger er svært utbredt i mange
andre land, og at resultatene der entydig viser økt produktivitet
og dermed økt konkurransekraft.
Dette medlem mener at et viktig
incitament til medeierskap vil være skattestimulans ved kjøp av
aksjer i egen bedrift og vil heve fribeløpet til 5 000 kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 5-14 første ledd bokstav a skal lyde:
a) Fordelen
settes til differansen mellom den verdien som kan oppnås ved reelt
salg av aksjen, redusert med 20 pst., og det den ansatte betaler for
aksjen. Den skattefrie fordelen kan likevel ikke overstige 5 000
kroner pr. inntektsår.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at verken universiteter, høyskoler,
statlige forskningsinstitutter eller utenlandsk forskning har skatteplikt.
Det er derfor svært urimelig og konkurransevridende dersom de private forsknings-instituttene
fortsatt skal pålegges skatt. Disse medlemmer viser
til at disse tidligere har hatt unntak for skatteplikt, men at rettstilstanden
på området nå er uklar. Disse medlemmer foreslår
derfor at det innføres et generelt unntak for skatteplikt for forskningsinstitutt
som utfører allmenn tilgjengelig forskning jf. intensjonene i Dokument
nr. 8:64 (2007–2008).
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt på formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 2-30 tredje ledd skal lyde:
(3) Forskningsinstitutt som mottar basisbevilgning
fra staten, jf. Retningslinjer for statlig finansiering av forskningsinstitutter,
er fritatt for skatteplikt for formue i og inntekt fra instituttets forskningsaktiviteter.
Fritaket for formuesskatt omfatter eiendeler som hovedsakelig benyttes
i instituttets forskningsaktiviteter. Et beløp som svarer til det
samlede fritatte skattebeløpet etter foregående punktum skal overføres
fra forskningsinstituttets økonomiske aktiviteter til instituttets
ikke-økonomiske aktiviteter.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre er
spesielt opptatt av rammevilkårene for de minste bedriftene, gründere
og selvstendig næringsdrivende. Dette medlem ønsker
et nyskapende Norge. Det er et selvstendig mål for Venstre at flere starter
egen bedrift og at flere tar makten over egen arbeidsdag. Også av
hensyn til maktspredning er det viktig med selvstendig næringsdrivende
og flere små bedrifter.
Dette medlem viser til at det
i Venstres alternative statsbudsjett for 2012 derfor er foreslått en
rekke forbedringer som bidrar til at rammebetingelsene for disse
bedres. Det gjelder både skatteforslag, bedre sosiale rettigheter
og direkte støtteordninger over statsbudsjettets utgiftsside.
Dette medlem viser videre til
en høringsuttalelse som Facebook-gruppen «Selvstendige arbeidere
krever like rettigheter» overleverte nærings- og handelsdepartementet 17. september
i år angående rapporten «Prosesskartlegging av bedriftsetablering».
Her framgår det at svært mange selvstendig næringsdrivende opplever
dagens regelverk knyttet til forskuddsskatt som et stort problem.
Ved dagens regelverk må skatt innbetales før pengene fysisk er tjent,
basert på antatt/historisk inntektsnivå. Overholdes ikke denne innbetalingen
kan skatteoppkrever utstede såkalt framskyndet forfall av etterfølgende
terminer av forskuddsskatt, dvs. at det kreves inn skatt for hele
inntektsåret selv om det «bare» er forfall for første termin som misligholdes.
Dette er en praksis dette medlem er
sterkt skeptisk til. Dette medlem mener at selvstendig
næringsdrivende må likebehandles med ordinære arbeidstakere også
på dette området, slik at skatt innbetales etter hvert som inntekt opptjenes,
og at ordningen med såkalt framskyndet forfall avvikles.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt på formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
Skattebetalingsloven § 10-20 fjerde ledd nytt
annet punktum skal lyde:
Dette gjelder ikke forskuddskatt for personlige skattytere.
II
Endringen under I trer i kraft straks, med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at regjeringen heller ikke i dette budsjettet stimulerer til
verdiskaping, arbeidsplasser og eierskap i privat sektor. I en situasjon
der store deler av næringslivet opplever svært tøffe markedsforhold
og sterk konkurranse, og den økonomiske veksten internasjonalt er
svak, er dette svært negativt og vil kunne føre til usikkerhet for mange
arbeidsplasser. Dette medlem vil derfor gjeninnføre
aksjerabatt ved formues-verdsettelsen av de tilsvarende formuesobjekter som
det ble gitt rabatt for ved inntektsåret 2007.
Dette medlem foreslår en rabatt
på 10 pst.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 4-12 første, annet og tredje ledd skal lyde:
(1) Børsnotert aksje verdsettes i alminnelighet
til 90 pst. av kursverdien 1. januar i ligningsåret.
(2) Ikke-børsnotert aksje verdsettes til 90
pst. av aksjens forholdsmessige andel av aksjeselskapets eller allmennaksjeselskapets
samlede skattemessige formuesverdi 1. januar året før ligningsåret
fordelt etter pålydende.
(3) Ikke-børsnotert aksje i utenlandsk selskap verdsettes
til 90 pst. av aksjens antatte salgsverdi 1. januar i ligningsåret.
Aksjen skal verdsettes etter annet ledd når skattyteren krever dette
og kan sannsynliggjøre selskapets skattemessige formuesverdi.
§ 4-12 femte og sjette ledd skal lyde:
(5) Grunnfondsbevis i sparebank, gjensidig for-sik-ringsselskap,
kreditt- og hypotekforening og selveiende finansieringsforetak verdsettes
til 90 pst. av kursverdien 1. januar i ligningsåret. Er kursen ikke
notert eller kjent, settes verdien til 90 pst. av den antatte salgsverdi.
(6) Andel i aksjefond verdsettes til 90 pst.
av aksjens andelsverdi 1. januar i ligningsåret. Andel i verdipapirfond
som ikke er aksjefond, verdsettes til andelsverdien 1. januar i
ligningsåret. Med aksjefond menes verdipapirfond der minst 50 pst.
av forvaltningskapitalen per 31. desember i inntektsåret og i gjennomsnitt
i løpet av inntektsåret, regnet ved utgangen av hver måned, er plassert
i aksjer og/eller grunnfondsbevis. Likt med et verdipapirfonds direkte plasseringer
i aksjer eller grunnfondsbevis etter foregående punktum regnes indirekte
plasseringer i aksjer eller grunnfondsbevis via verdipapirfondsandeler,
i ett eller flere ledd. Andel i verdipapirfond som forvaltes av
utenlandsk selskap, anses som aksjefondsandel dersom skattyter krever
dette og kan godtgjøre at andelen er omfattet av definisjonen i
tredje og fjerde punktum. Departementet kan gi forskrift om dokumentasjonskrav
etter femte punktum.
§ 4-13 første ledd første punktum skal lyde:
For aksjeselskap eller allmennaksjeselskap som er
stiftet året før ligningsåret, settes aksjeverdien til 90 pst. av
summen av aksjenes pålydende beløp og overkurs.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener mye
tyder på at Norge ikke har avskrivningssatser som er i tråd med
investeringens levetid i mange tilfeller og at norske avskrivningssatser ikke
er konkurransedyktige med de som våre viktigste konkurrentland har. Disse
medlemmer mener det haster med å stimulere til økte investeringer
for å unngå at kompetansemiljøer forsvinner og for å stimulere til
investeringer i nye, framtidsrettede arbeidsplasser innen industri
og handel, og vil innføre startavskrivning på 30 pst. for investeringer
i maskiner og utstyr i saldogruppe d.
Disse medlemmer fremsetter derfor
følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt på formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 14-43 tredje ledd skal lyde:
(3) Driftsmiddel som nevnt i saldogruppe d kan i
ervervsåret, i tillegg til avskrivning etter første ledd, avskrives
med inntil 10 pst. av kostpris. Tilsvarende gjelder påkostning på
driftsmiddel i saldogruppe d foretatt i 2012, jf. § 14-40 tredje ledd.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning for
inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre ser
på formuesskatten som en særnorsk skatt på kapital og arbeidsplasser
som eies av nordmenn bosatt i Norge. Dette er en skatt som ikke
innkreves etter evne og den svekker utviklingen av nye, innovative
arbeidsplasser. Den er spesielt belastende for langsiktig kapital
bundet i bedrifter med lav lønnsomhet. Mange lokalsamfunn er helt
avhengig av at lokale eiere eller familier holder disse bedriftene
i gang, fordi alternative eiere ikke finnes. Regjeringen rammer
dermed spesielt Distrikts-Norge hardt med formuesskatten.
Disse medlemmer mener at folks
oppsparte og beskattede kapital og boliger ikke skal være et skatteobjekt,
og disse medlemmer foreslår å redusere takstgrunnlaget
for boligeiendommer fra regjeringens 25 pst. til 20 pst.
Disse medlemmer merker seg at
en økende andel av formuesskatt betales av stadig færre og at formuesskatt
på «arbeidende kapital» har mer enn doblet seg fra 2005. Regjeringen
er opptatt av fordelingsvirkningene, men ser ikke hvor sterkt dette
svekker det norske, private eierskap. Regjeringen forventer at utviklingen
med sterkere lønnsutvikling i Norge enn hos våre handelspartnere
skal fortsette i 2012. Samtidig beskrives produktivitetsveksten
i Norge som svakere enn hos våre handelspartnere siden 2006. Disse
medlemmer mener derfor vi har behov for et sterkt og målrettet
fokus på utvikling av framtidens arbeidsplasser i Norge. Regjeringen
svekker i stedet det næringsliv og det eierskapet som må tåle risikoen
ved å utvikle disse arbeidsplassene.
Disse medlemmer vil fjerne hele
formuesskatten, men dette må gjøres over noen år. Det er viktig
å komme i gang nå, og disse medlemmer foreslår at bunnfradraget
heves til 1 mill. kroner (2 mill. kroner for ektepar), satsen reduseres
fra 1,1 pst. til 1 pst. og takstgrunnlaget for boliger settes ned
fra 25 pst. til 20 pst.
Disse medlemmer viser til endringsforslag
i skattevedtaket i Innst. 3 S (2011–2012), og fremmer samtidig følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 4-10 annet ledd annet punktum skal lyde:
Prosentandelen er 20 for primærbolig og 40 for sekundærbolig.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader om pensjonistskatten i Innst. 3 S (2010–2011)
der disse medlemmer fremmer forslag som om de hadde
blitt vedtatt, ville ha gitt som resultat at ingen pensjonistgrupper
ville ha fått økt sin skattebelastning som følge av omleggingen. Disse
medlemmer følger opp forslagene fra i fjor og foreslår at
nedtrappingssatsen i trinn 2 reduseres til 3 pst.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 16-1 tredje ledd tredje punktum skal lyde:
Fradraget nedtrappes med 15,3 prosent av pensjonsinntekt
som overstiger beløpsgrensen i trinn 1, og med 3 prosent av pensjonsinntekt
som overstiger beløpsgrensen i trinn 2.
II
Endringsloven trer i krafts straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil at fredningsvedtak fra Riksantikvaren automatisk
skal gi huseier rett til regnskapsligning av huset og gi fritak
for kommunal eiendomsskatt. Det er store utfordringer knyttet til
vår kulturarv. Eiere som får hus fredet, blir påført ekstrakostnader
og gjør en viktig jobb på vegne av nasjonen. Dette rettferdiggjør
en annen behandling av slike hus enn for hus uten pålegg fra Riksantikvaren.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:
Ny § 6-52 skal lyde:
(1) Det gis fradrag for kostnader til vedlikehold av
fredede bygg utenfor virksomhet.
(2) Departementet kan gi forskrift til utfylling
og gjennomføring av denne paragraf.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre har merket
seg at aktivering av FoU i næringslivet skaper stor usikkerhet.
For mindre, forsknings- og utvik-lingsorienterte virksomheter kan
dagens aktiveringsregler svekke mulighetene for utvikling sterkt
og de kan gi større utfordringer i forhold til å finansiere virksomheten
enn nødvendig. Disse medlemmer mener at regelverket
bør forenkles og mener også at dette samtidig vil bidra til å øke
norske virksomheters fokus på FoU. Disse medlemmer foreslår
derfor at investeringer i FoU skal kunne direkte utgiftsføres.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 6-25 skal lyde:
§ 6-25 Kostnader til forskning og utvikling
Kostnader til forskning og utvikling skal fradragsføres
etter bestemmelsen i skatteloven § 14 -2 annet ledd.
II
Endringen under 1 trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem Venstre er
glad for at de nåværende regjeringspartier og Venstre, Høyre og
Kristelig Folkeparti har samlet seg om en felles pensjonsreform
som skal være bærekraftig og stå seg over tid. Et av hovedelementene
i det nye pensjonssystemet er at det skal være lønnsomt å stå lenger
i arbeid. Det er også avgjørende at en lykkes med å heve den reelle pensjonsalder
i årene som kommer dersom en skal løse den store arbeidskraftutfordringen
en står overfor. I tråd med hovedlinjene i pensjonsreformen mener dette
medlem at det må være en målsetting å redusere antall nye
AFP-pensjonister.
Dette medlem foreslår derfor
i sitt alternative budsjett en rekke endringer i skatte- og avgiftsopplegget
for AFP-pensjonister og arbeidstakere i aldersgruppen 62–67 år,
slik at det vil bli betydelig færre AFP-pensjonister, flere i arbeid
og en reduksjon av de statlige bidragene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
m.m. gjøres følgende endringer:
§ 23-3 annet ledd nr. 1 bokstav a skal lyde:
a) pensjon
i og utenfor arbeidsforhold, med unntak av avtalefestet pensjon
som mottas før skattyter fyller 67 år, føderåd, livrente som er ledd
i pensjonsordning i arbeidsforhold, engangs- og avløsningsbeløp
for slike ytelser, engangsutbetaling fra pensjonsordning etter innskuddspensjonsloven,
engangsutbetaling fra individuell pensjonsavtale som er i samsvar
med regler gitt av departementet og støtte etter lov om supplerande
stønad til personar med kort butid i Noreg.
§ 23-3 annet ledd ny nr. 4 skal lyde:
(4) Egen sats for avtalefestet pensjon som mottas før
skattyter fyller 67 år.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
for ytelser utbetalt fra og med 1. januar 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke betydningen
av arbeidet som utføres av de frivillige organisasjonene. Frivillig
sektor har en stor samfunnsmessig verdi. Det er viktig å stimulere til
aktivitet i de mange små lag og foreninger gjennom å fjerne byråkratiske
barrierer for de som ikke har fast ansatte i en administrasjon. Disse
medlemmer vil derfor heve grensen for arbeidsgiveravgiftsplikt
i enkeltforeninger til 500 000 kroner totalt og 50 000 kroner pr.
ansatt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endring:
§ 23-2 åttende ledd annet punktum skal lyde:
Fritaket etter første punktum gjelder bare dersom
institusjonens eller organisasjonens totale lønnsutgifter er opp
til 500 000 kroner, og bare for lønnsutbetalinger opp til 50 000
kroner pr. ansatt.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet mener
at bedriftene bør stimuleres sterkere til å ta inn lærlinger, og
vil derfor fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger fra og med
1. januar 2012.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
§ 23-2 nytt tiende ledd skal lyde:
For lønnet arbeid som lærling som det ytes tilskudd
for etter forskrift til opplæringslova 23. juni 2006 § 11-4, skal
det ikke betales arbeidsgiveravgift som ellers følger av gjeldende
regler og satser, når lærlingen tiltrer 1. januar 2012 eller senere.
Nåværende tiende til trettende ledd blir ellevte
til fjortende ledd.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
for lønn mv. som opptjenes fra og med 1. januar 2012.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at bedriftene bør stimuleres sterkere til
å ta inn nye lærlinger, og vil derfor halvere arbeidsgiveravgiften
for nye lærlinger fra og med 1. januar 2012.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
§ 23-2 nytt tiende ledd skal lyde:
For lønnet arbeid som lærling som det ytes tilskudd
for etter forskrift til opplæringslova 23. juni 2006 § 11-4, skal
det betales halvparten av den arbeidsgiveravgift som ellers følger
av gjeldende regler og satser, når lærlingen tiltrer 1. januar 2012
eller senere.
Nåværende tiende til trettende ledd blir ellevte
til fjortende ledd.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
for lønn mv. som opptjenes fra og med 1. januar 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til de store utfordringer konkurranse-utsatt næringsliv har og prognoser
om økt arbeidsledighet, redusert oppdragsmengde og lavere lønnsomhet. Dette
medlem er opptatt av å legge forholdene til rette for at
bedrifter ikke velger bort inntak av nye lærlinger i denne situasjonen.
Det er viktig å sikre trygghet for praktiske yrker, og at fremtidige
elever har tillit til at de får lærlingplass når de trenger det.
Det er også slik at manglende lærlingplasser medfører økte kostnader for
fylkeskommunene som da må opprette ordinær undervisning som kompensasjon. Dette medlem vil
også understreke viktigheten av at det offentlige øker antall lærlinger. Dette medlem viser
videre til at det er svært mange som denne høsten står uten lærlingplass,
og at det tafatte svaret fra enkelte regjeringspartier er at lærlingplass
skal lovfestes. Dette medlem har ingen tro på å lovfeste
en plass som bedrifter ikke kan tilby – ei heller lovfestes å tilby,
men å stimulere bedriftene til å ta inn lærlinger ved bruk av varige
skatteinsentiver og ved å øke lærlingtilskuddet slik dette
medlem også foreslår i Innst. 2 S (2011–2012).
Dette medlem foreslår derfor
at arbeidsgiveravgiften fjernes for nye lærlinger med virkning fra
1. januar 2012. Dette medlem fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
§ 23-2 nytt tiende ledd skal lyde:
Det skal ikke betales arbeidsgiveravgift for
lønnet arbeid som lærling som det ytes tilskudd for etter forskrift
til opplæringslova 23. juni 2006 § 11-4, når lærlingen tiltrer 1. januar
2012 eller senere.
Nåværende tiende til trettende ledd blir ellevte
til fjortende ledd.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
for lønn mv. som opptjenes fra og med 1. januar 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre er
spesielt opptatt av rammevilkårene for de minste bedriftene, gründere
og selvstendig næringsdrivende. Dette medlem ønsker
et nyskapende Norge. Det er et selvstendig mål for Venstre at flere starter
egen bedrift og at flere tar makten over egen arbeidsdag. Også av
hensyn til maktspredning er det viktig med selvstendig næringsdrivende
og flere små bedrifter.
Dette medlem viser til at det
i Venstres alternative statsbudsjett for 2012 derfor er foreslått en
rekke forbedringer som bidrar til at rammebetingelsene for disse
bedres. Det gjelder både skatteforslag, bedre sosiale rettigheter
og direkte støtteordninger over statsbudsjettets utgiftsside.
Venstre gjennomførte høsten 2010 nær 1 000 bedriftsbesøk.
Tilbakemeldingene fra bedriftsledere og ansatte er at det er spesielt
to ting de er opptatt av. Det første er en kraftfull reduksjon i
skjemaveldet, og det andre er å gjøre det enklere (og billigere)
å ansette flere, spesielt i oppstartsfasen. Svært mange peker på
at en reduksjon i arbeidsgiveravgiften ville være et svært velegnet
virkemiddel. Dette medlem foreslår derfor å innføre
en ordning der det kun betales halv arbeidsgiveravgift for ansatte
i nystartede bedrifter med inntil fem ansatte i de tre første årene
etter første gangs registrering av bedriften/virksomheten.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
§ 23-2 nytt tiende ledd skal lyde:
For nyetablerte foretak med færre enn fem ansatte,
skal arbeidsgiveravgift svares med 50 pst. av den arbeidsgiveravgift
som ellers følger av gjeldende regler og satser i etableringsåret
og de to påfølgende årene.
Nåværende tiende til trettende ledd blir ellevte
til fjortende ledd.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
for virksomheter som registreres for første gang 1. januar 2012
eller senere.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til forslag framsatt i Innst. 3 S (2011–2012)
om å øke merverdiavgiften på sukkerholdige drikker og brus med søtsmak
til normal merverdiavgiftssats (25 pst.), samtidig som merverdiavgiftssatsen
på frisk frukt og grønnsaker reduseres til lav sats (8 pst.). Dette
medlem ser på en slik reduksjon som et skritt på veien til
nullsats på frisk frukt og grønnsaker.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 5-2 skal lyde:
(1) Det skal beregnes merverdiavgift med redusert
sats ved omsetning, uttak og innførsel av næringsmidler. Det skal
likevel beregnes merverdiavgift med alminnelig sats for næringsmidler
som omsettes som en del av en serveringstjeneste. Det samme gjelder
ved omsetning, uttak og innførsel av sukkerholdige drikkevarer og
brus med søtstoff.
(2) Som næringsmiddel anses enhver mat- eller drikkevare
og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker.
(3) Som næringsmiddel anses ikke fersk frukt
og grønnsaker, legemidler, tobakkvarer, alkoholholdige drikkevarer
og vann fra vannverk.
(4) Departementet kan gi forskrift om hva som menes
med næringsmidler, serveringstjenester, sukkerholdige drikkevarer
og brus med søtstoff og omsetning av næringsmidler.
Ny § 5-12 skal lyde:
§ 5-12 Fersk frukt og grønnsaker
(1) Det skal beregnes merverdiavgift med redusert
sats ved omsetning, uttak og innførsel av fersk frukt og grønnsaker.
(2) Departementet kan gi forskrift om hva som menes
med fersk frukt og grønnsaker.
II
Endringsloven trer i kraft 1. juli 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer
mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd og mindre
skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik miljømessig omstilling av skattesystemet hvor
det både skal lønne seg å arbeide, investere og eie i norske arbeidsplasser
og norsk næringsliv og samtidig å legge om adferd i mer miljøvennlig
retning og stimulere til et sunnere kosthold/livsstil, foreslår dette
medlem en omlegging av merverdiavgiftssystemet kombinert
med høyere tobakksavgifter. Konkret foreslår dette medlem at
det ikke blir moms på frukt og grønt (0 pst.), mens det blir full
merverdiavgiftssats (25 pst.) på brus og sterkt sukkerholdig drikke,
og at den generelle matmomsen økes med ett prosentpoeng ut over
regjeringens forslag, alt gjeldende fra 1. juli 2012
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 5-2 skal lyde:
(1) Det skal beregnes merverdiavgift med redusert
sats ved omsetning, uttak og innførsel av næringsmidler. Det skal
likevel beregnes merverdiavgift med alminnelig sats for næringsmidler
som omsettes som en del av en serveringstjeneste. Det samme gjelder
ved omsetning, uttak og innførsel av brus og sterkt sukkerholdige
drikkevarer.
(2) Som næringsmiddel anses enhver mat- eller drikkevare
og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker.
(3) Som næringsmiddel anses ikke legemidler, tobakkvarer,
alkoholholdige drikkevarer og vann fra vannverk.
(4) Departementet kan gi forskrift om hva som menes
med næringsmidler, serveringstjenester, brus og sukkerholdige drikkevarer
og omsetning av næringsmidler.
II
Ny § 6-16 a skal lyde:
§ 6-16 a Frukt og grønnsaker
Omsetning av frukt og grønnsaker er fritatt
for merverdiavgift.
III
§ 7-1 skal lyde:
Det skal ikke beregnes merverdiavgift ved innførsel
av varer som nevnt i § 3-6 bokstav d, § 3-7 fjerde ledd, § 3-18,
§ § 6-1 til 6-3, § 6-6 første ledd, § 6-15 og § 6-16a.
IV
Endringene under I, II og III trer i kraft 1. juli 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Norge
er et lite land, men momsfritaket for bøker har bidratt til at landet har
en svært høy andel av boklesere. I tillegg har dette ført til at
også smalere norske forfattere har kunne selge produkter til en
lav pris. Det gjør at flere skriver på norsk, flere leser norske
bøker og en har etter hvert fått et fungerende bokmarked som involverer
forfattere, oversettere, forlag og forhandlere.
Disse medlemmer viser til at
begrunnelsen for momsfritak var språkpolitiske vurderinger og ikke
avgiftspolitiske. Dette har stått seg som et mål helt til våre dager.
Stortinget har siden utvidet momsfritaket til også å gjelde lydbøker.
Disse medlemmer konstaterer at
tilbudet av engelskspråklige e-bøker er i løpet av kort tid blitt
stort og med svært lave priser. Utenlandske bøker har et langt større
marked å fordele kostnadene på og kan dermed ha lavere inntekt per bok.
Med moms på e-bøker blir prisgapet enda større.
Disse medlemmer mener at for
å styrke det norske språk må språkpolitikken være teknologinøytral.
E-bøker er billigere, raskere, mer fleksible, øker tilgjengeligheten
og er mer miljøvennlig. Det er meningløst at bøker på papir og lyd
skal være momsfrie, men på mp3-fil og digital skal de samme bøkene
avgiftsbelegges.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 6-3 annet ledd skal lyde:
Fritaket gjelder tilsvarende for bøker omsatt
som elektroniske tjenester.
Nåværende annet til fjerde ledd blir tredje
til femte ledd.
II
Endringsloven trer i kraft 1. januar 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre foreslår videre
å likestille elektroniske utgaver av aviser med papirutgavene i
merverdiavgiftsregelverket.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
gjøres følgende endring:
§ 6-1 nytt annet ledd skal lyde:
Fritaket gjelder tilsvarende for parallellutgaver av
aviser omsatt som tjenester gjennom digitale overføringer.
II
Endringen under I trer i kraft med virkning
fra og med 1. januar 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til et politisk
ønske om å konvertere bilparken til mer miljøvennlige biler generelt,
samt at flere skal kjøpe og bruke elbiler. Disse medlemmer mener
at utviklingen går for tregt og ønsker derfor å legge forholdene
til rette for at det skal bli enda billigere å bruke elbiler.
Disse medlemmer foreslår på denne
bakgrunn at det innføres fritak for merverdiavgift ved skifte av
batteri til elbil, leasing av elbiler og ved leasing av batteri
til elbiler, både for privat bruk og for bruk som firmabil.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 6-6 første ledd skal lyde:
§ 6-6 Kjøretøy mv.
(1) Omsetning og utleie i yrkesmessig utleievirksomhet,
herunder leasing av kjøretøy som bare bruker elektrisitet til fremdrift,
er fritatt for merverdiavgift. Fritaket gjelder bare kjøretøy som
omfattes av Stortingets vedtak om engangsavgift § 5 første ledd
bokstav i og som er registreringspliktige etter vegtrafikkloven.
§ 6-6 nytt annet ledd skal lyde:
(2) Omsetning av batterier til kjøretøy som
nevnt i første ledd, er fritatt for merverdiavgift.
Någjeldende annet ledd blir nytt tredje ledd.
II
Endringsloven trer i kraft 1. januar 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Stortinget i 2001 endret merverdi-avgiftsloven slik at virksomheter
med omsetning som ikke overstiger 1 mill. kroner i løpet av et kalenderår kunne
sende inn omsetningsoppgaver årlig i stedet for annenhver måned.
Det ble den gang lagt vekt på at det var et forenklingstiltak. Det
er bred enighet om at en i Norge trenger ytterligere forenklingstiltak,
og en økning av denne grensen er etter dette medlems syn
et viktig og bra tiltak. Dette medlem viser derfor
til Dokument 8:102 L (2010–2011) fra Borghild Tenden og Trine Skei
Grande hvor det ble foreslått å øke denne grensen til 2 mill. kroner
og gjøre om regelverket slik at det ble en tilnærmet rett for alle
virksomheter som kom under en slik omsetning å få rett til årlig
omsetningsoppgave.
Ved behandling av forslaget i Stortinget 19. mai i
år viste flertallet (regjeringspartiene) til at en heving vil ha
budsjettmessig virkning, og disse mener prinsipielt at forslag om
denne type endringer i størst mulig grad bør behandles i den ordinære
budsjettprosessen.
Dette medlem fremmer derfor forslaget
på nytt og regner med bred støtte da forslaget både er et godt og
målrettet forenklingsforslag som har en begrenset provenyeffekt
all den tid det kun dreier seg om noen måneders forsinkelse for når
momsoppgjør finner sted, og at det i beste fall dreier seg om et
lite rentetap for staten.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
gjøres følgende endring:
§ 15-3 første ledd skal lyde:
(1) Dersom merverdiavgiftspliktig omsetning
og uttak i løpet av et kalenderår ikke overstiger to mill. kroner,
merverdiavgift ikke medregnet, kan skattekontoret samtykke i at
omsetningsoppgave skal leveres en gang i året. Oppgaveterminen er kalenderåret.
II
Endringene under I trer i kraft fra 1. januar 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Stortingets behandling av Prop. 119 LS (2009–2010) Endringer
i merverdiavgiftsloven hvor det bl.a. ble foreslått (og vedtatt)
å innføre merverdiavgift, lav sats på billetter til de to øverste
divisjoner for fotball, menn, øverste divisjon ishockey, menn og
enkelte andre idrettslag med særskilt høy omsetning av billettsalg
(forutgående år).
Dette medlem fant den gang denne
grensedragning søkt og mente at konsekvensene kun blir dyrere billetter
og større administrative byrder for de få klubbene/lagene dette
gjelder. Erfaringene så langt har vist at det nettopp ble tilfellet.
Dette medlem viser også til brevet
fra Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF)
til finanskomiteen datert 5. mai 2010, hvor det framgår at NIF mener
at regjeringens forslag har i seg elementer som medfører usikkerhet
rundt de økonomiske virkningene og som tegner til å bli et komplisert
momssystem og en betydelig mer byråkratisk hverdag for idrettens
organisasjonsledd.
Dette medlem viser videre til
at Venstre i Innst. 344 L (2009–2010) fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en ny sak om
å innlemme idretts- og kulturvirksomheter, samt øvrige frivillige
lag og organisasjoner i merverdiavgiftssystemet. Det nye forslaget
må utformes slik at all idrett blir unntatt moms på billettsalg,
kjøp, utleie og salg av spillere og at det for museer, gallerier,
fornøyelsesparker og opplevelsessentra må være mulig å ha gratis
inngang, men allikevel komme inn i det nye merverdiavgiftssystemet».
Dette medlem konstaterer at dette
forslaget ikke fikk flertall. Dette medlem mener
fortsatt at alle de argumenter Venstre framførte mot innlemmelsen
av billettomsetning på enkelte idrettsarrangement fortsatt har gyldighet. Dette medlem foreslår
derfor å avvikle merverdiavgift på denne type billettsalg.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 2-1 annet ledd oppheves. Nåværende tredje
til syvende ledd blir andre til sjette ledd.
§ 3-8 skal lyde:
Omsetning av tjenester i form av rett til å
utøve idrettsaktiviteter er unntatt fra loven. Unntaket omfatter
ikke omsetning og utleie av retten til å benytte idrettutøvere fra
andre enn idrettslag mv. hvis idrettstilbud hovedsakelig er basert
på ulønnet innsats.
§ 5-11 oppheves.
Ny § 6-16 b skal lyde:
§ 6-16 b Idrettsarrangementer
Omsetning og formidling av tjenester som gir noen
rett til å overvære idrettsarrangementer, er fritatt for merverdiavgift.
II
Endringene under I trer i kraft fra 1. januar 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre ønsker
å styrke frivillige organisasjoner på en rekke områder i forbindelse
med Venstres alternative statsbudsjett for 2012. Som et ledd i en
slik målrettet styrking vil dette medlem heve registreringsgrensen
for allmennyttige og veldedige organisasjoner for registrering i
merverdiavgiftsregisteret. I dag er beløpsgrensen for disse 140 000
kroner i avgiftspliktig omsetning i en 12-månedersperiode. Dette
medlem vil heve denne grensen til 500 000 kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
gjøres følgende endring:
§ 2-1 første ledd annet punktum skal lyde:
For veldedige og allmennyttige institusjoner
og organisasjoner er beløpsgrensen 500 000 kroner.
II
Endringen under I trer i kraft med virkning
fra og med 1. januar 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at staten
hvert år får inntekter av at såkalt herreløs arv tilfaller statskassen.
I mange andre land finnes det ordninger med at denne typen arv tilfaller
frivillige organisasjoner.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv
og visse gaver gjøres følgende endring:
§ 4 femte ledd skal lyde:
Arv og gave som nevnt i § 2 første ledd bokstav b)
og § 2 annet ledd, til juridisk person med allmennyttig formål er
unntatt fra avgiftsplikt. Det samme gjelder arv etter arveloven
§ 46. Utdeling av midler fra institusjon eller organisasjon som har
mottatt avgiftsfri arv eller gave etter reglene i dette ledd til
noen som er fortrinnsberettiget på grunn av slektskap, regnes som
arv eller gave direkte fra giveren eller arvelateren. Avgiftsfrihet
etter dette ledd gis ikke hvis giver eller arvelater har gitt bestemmelse
om bruk av arve- eller gavemidlene som ikke faller inn under et
allmennyttig formål. Departementet kan i forskrift gi regler til
utfylling og gjennomføring av reglene i dette ledd, herunder gi
regler om krav til vedtekter, regnskap og revisjon.
II
Endringsloven trer i kraft straks. Endringen
av § 4 gjelder likevel med virkning for arv og gave hvor rådigheten,
jf. arveavgiftsloven §§ 9 og 10, går over 1. januar 2012 eller senere.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til de mange utfordringer som arveavgiften
gir for små og mellomstore bedrifter. Disse medlemmer viser
til at dette er avgift på aktiva som tidligere har vært fullt ut
beskattet gjennom flere generasjoner, enten det er næringsbygg,
hytter, biler eller løsøre, kontanter og verdipapirer. Disse medlemmer
mener på prinsipielt grunnlag det er feil å beskatte eierandeler
til døde mennesker en gang til. I tillegg fører arveavgiften med
seg unødig byråkrati i forbindelse med arveplanlegging, juridisk
bistand samt arbeid for allerede travle ligningsansatte. Disse
medlemmer ønsker å forenkle arveoppgjørene og ønsker derfor å
fjerne arveavgiften for både næringslivet og for privatpersoner.
Disse medlemmer vil avskaffe
arveavgiften i sin helhet fra 1. januar 2012, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
Lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse
gaver oppheves.
II
Denne loven trer i kraft straks og med virkning for
arv og gave hvor rådigheten, jf. andre til sjette ledd, anses ervervet
av arve- og gavemottaker 1. januar 2012 eller senere.
Hvis ikke annet følger av arvelaters eller givers bestemmelse
eller av reglene i femte og sjette ledd, ansees rådigheten ervervet
slik:
a. Over arvemidler
som ikke har vært under offentlig skifte: ved arvelaters død.
b. Over midler som har vært behandlet
av tingretten: når de utloddes eller utleveres uten utlodning eller
boet tilbakeleveres, med mindre et høyere avgiftsgrunnlag har vært
lagt til grunn ved tidligere avgiftsfastsettelse, jfr. bokstav a,
og fristen for å påklage den tidligere verdsettelse er utløpet ved
åpningen av offentlig skifte, jfr. §§ 35 og 37.
c. Over forsvunnet persons midler som
ikke undergis offentlig skifte: når dødsformodningsdagen er endelig
fastsatt i henhold til lov om forsvunne personer m.v. av 23. mars
1961 § 8, jfr. samme lovs §§ 1 og 12.
d. Over gavemidler: når gaven i henhold
til § 2, tredje ledd, ansees ytet.
Bestemmelsene under a–d foran medfører ikke at
rådigheten ansees ervervet så lenge gjenlevende ektefelle beholder
midlene i uskiftet bo i henhold til lov, testament eller samtykke
fra førstavdødes arvinger.
Ved fastsettelsen av tiden for rådighetservervet sees
det bort fra arvelaters eller givers bestemmelse om at midlene skal
behandles som umyndiges midler eller være undergitt lignende rådighetsinnskrenkning.
Rådigheten over midler som består i inntektsnytelse
(livrente, løpende kapitalavkastning, bruksrett, grunnavgift m.v.)
ansees i sin helhet å være ervervet ved første termins forfall eller
ved bruksrettens inntreden. Når det er forbundet med særlige vansker
å fastsette kapitalverdien av inntektsnytelsen, og når avgiftsmyndigheten finner
det hensiktsmessig av andre grunner, kan rådigheten ansees ervervet
etterskuddsvis for hvert enkelt års verdi av inntektsnytelsen.
Ved erverv av livsforsikringspoliser som ikke kan
kreves gjenkjøpt, og av andre midler hvis vesentlige verdi er avhengig
av en betingelse, ansees rådigheten over midlene ikke ervervet før betingelsen
er inntrådt. Rådigheten over livsforsikringspoliser som ikke kan
kreves gjenkjøpt, ansees heller ikke å være ervervet, så lenge det
er uvisst hvilken form eller størrelse selskapets ytelser vil få.»
Disse medlemmer viser til merknader
i Innst. 3 S (2011–2012).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at arveavgift er en urimelig avgift å pålegge
eiere av familieeide bedrifter når de arver bedriften, og vil drive
den videre. Det må være en overordnet oppgave å oppmuntre neste
generasjon til å drive videre familiebedriften framfor å legge den
ned eller selge den, med fare for tap av lokale arbeidsplasser.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 17. juni 2005 nr.67 om betaling og innkreving
av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven) gjøres følgende
endringer:
§ 10-33 Betalingsutsettelse og bortfall av arveavgift
ved arv og gave av næringsvirksomhet skal lyde:
(1) Ved arv og gave av eiendeler og rettigheter
i enkeltpersonforetak og andel eller aksje i selskap omfattet av
arveavgiftsloven § 11 A som oppfyller vilkårene i annet ledd, kan
arvingen eller gavemottakeren kreve at betaling av beregnet arveavgift
skal utsettes i inntil 10 år etter rådighetservervet. Dersom det
ikke inntrer omstendigheter som bringer betalingsutsettelsen til
opphør etter bestemmelsen i femte ledd, skal beregnet arveavgift
reduseres med en tidel for hvert år som er påløpt etter rådighetservervet.
(2) Bestemmelsen i første ledd gjelder når følgende
vilkår er oppfylt:
a) Enkeltpersonforetaket
eller selskapet må oppfylle kravene som stilles til små foretak
etter regnskapsloven § 1-6 i det siste årsregnskap før rådighetsåret;
og
b) overdrageren eller dennes ektefelle
eller samboer (som definert i arveavgiftsloven § 47 A) må umiddelbart
før overdragelsen eie direkte eller indirekte minst 25 pst. av aksjene
eller andelene i selskapet. Ved avgjørelsen av om dette vilkår er oppfylt,
skal man også regne med andeler og aksjer som er eid av overdragers
ektefelle eller samboer og arvinger omfattet av arveloven §§ 1 til
3, når disse tidligere var eid av arvelateren eller giveren eller
dennes ektefelle eller samboer.
(3) Bestemmelsen i første ledd gjelder for enkeltpersonforetak
bare verdier som er knyttet til virksomheten eller virksomhetene
i foretaket. Verdien av børsnoterte aksjer, herunder aksjer notert
på SMB-listen, derivater og aksjer og andeler omfattet av arveavgiftsloven
§ 11 A skal ikke regnes som verdier knyttet til virksomhet i enkeltpersonforetak.
Ved overføring av aksjer eller andeler som omfattes av arveavgiftsloven § 11 A
legges verdien etter arveavgiftsloven § 11 A til grunn.
(4) Hvor arvingen eller gavemottakeren også mottar
verdier som ikke faller inn under reglene i første til tredje ledd,
skal betalingsutsettelsen gjelde for den del av beregnet arveavgift
som etter en forholdsmessig fordeling faller på de nettoverdier
som omfattes av første til tredje ledd. Nettoverdiene som omfattes
av reglene i første til tredje ledd, og andre nettoverdier beregnes ved
at arvingens eller gavemottakerens andel av fradrag etter arveavgiftsloven
§ 15, jf. § 16, som klart knytter seg til en bestemt eiendel, trekkes fra
i denne. Fradrag som ikke klart knytter seg til en bestemt eiendel,
trekkes fra forholdsmessig etter forholdet mellom bruttoverdiene
som faller inn under første til tredje ledd og bruttoverdiene som
faller utenfor. Ved overføring av enkeltpersonforetak hvor det drives
flere atskilte virksomheter, skal den del av beregnet arveavgift som
faller inn under betalingsutsettelsen, fordeles på virksomhetene
etter forholdet mellom nettoverdiene knyttet til virksomhetene.
Overføres aksjer eller andeler i flere selskaper, skal arveavgiften
knyttet til aksjene eller andelene fordeles mellom selskapene forholdsmessig
etter nettoverdiene knyttet til aksjene eller andelene.
(5) Betalingsutsettelsen etter denne paragraf
opphører, og avgiften, med fradrag for samlet årlig reduksjon av
avgiftsbeløpet etter første ledd annet punktum, forfaller til betaling,
tre måneder etter at:
a) arvingen
eller mottakeren dør,
b) arvingen eller mottakeren gir bort eller
realiserer mer enn 50 pst. av de mottatte aksjene, andelene eller
enkeltpersonforetaket, eller
c) virksomheten i selskapet eller enkeltpersonforetaket
i det vesentlige opphører.
Realisasjon anses ikke å foreligge i den utstrekning
fusjon, fisjon eller annen selskapsomdanning kan gjøres med skattemessig
kontinuitet etter reglene i skatteloven og reglene i dette ledd
gjelder tilsvarende for de mottatte vederlagsaksjer eller -andeler.
Overføres enkeltpersonforetak eller aksjene eller andelene i et
selskap ved dødsfall, og en ektefelle eller en arving som selv har
rett til betalingsutsettelse etter denne paragraf, overtar ansvaret
for avdødes avgiftsgjeld, kan vedkommende ektefelle eller arving
overta avdødes rettigheter og plikter etter ordningen.
(6) Avgiftsmyndigheten kan kreve at den avgiftspliktige
stiller sikkerhet for avgiften.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
for arv og gave hvor rådigheten, jf. arveavgiftsloven §§ 9 og 10,
går over 1. januar 2012 eller senere.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til tidligere vedtak i lov om endring
av lov om statens embets- og tjenestemenn av 17. juni 2005 hvor
ordningen med ventelønn i staten ble forutsatt avviklet fra 1. januar
2006.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m.
gjøres følgende endringer:
§ 13 overskriften skal lyde:
Fortrinnsrett til ny stilling
§ 13 nr. 6 oppheves.
Nåværende § 13 nr. 7 blir § 13 nr. 6.
II
Ved ikrafttredelse av I gjelder følgende overgangsregler:
1. Den som ved lovendringens
ikrafttredelse har rett til ventelønn, beholder retten til ventelønn
etter de regler som gjelder på tidspunktet for lovendringen.
2. For arbeidstakere i virksomheter som
ved særlig lovgivning er gitt rettigheter etter § 13 nr. 6, kan
det i henhold til den enkelte bestemmelse i slik særlig lovgivning
tilstås ventelønn også etter opphevelse av § 13 nr. 6.
3. Departementet kan bestemme at arbeidstakere i
navngitte statlige virksomheter kan tilstås ventelønn etter opphevelse
av § 13 nr. 6, likevel ikke slik at ventelønn tilstås for ansatte
med fratredelse senere enn ett år etter endringslovens ikrafttredelse.
4. Tilståelse av ventelønn etter annet
og tredje ledd kan bare skje dersom vilkårene i § 13 nr. 6 er oppfylt.
5. Nærmere regler om ventelønn etter denne bestemmelse
kan fastsettes av Kongen i forskrift.
III
I lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens Pensjonskasse
gjøres følgende endringer:
§ 20 første ledd bokstav f oppheves.
Nåværende bokstav g blir bokstav f.
§ 24 tredje ledd oppheves.
§ 27 annet ledd tredje punktum skal lyde:
Bestemmelsen i dette ledd gjelder også permittert
medlem.
IV
Ved ikrafttredelse av III gjelder følgende overgangsregler:
1. Medlemmer i Statens
Pensjonskasse som ved opphevelse av § 24 tredje ledd har rett til
vartpenger etter denne bestemmelsen, kan motta vartpenger etter
de regler som gjelder ved opphevelsen.
2. § 20 første ledd bokstav f skal fortsatt
gjelde for dem som har ventelønn etter den tidligere bestemmelsen
i lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m. § 13 nr. 6
og for dem som har vartpenger etter den tidligere bestemmelsen i
24 tredje ledd også etter disse bestemmelsenes opphevelse.
V
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra 1. januar 2012.
Endringene under III trer i kraft straks med virkning
fra 1. januar 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
Bondevik II i St.prp. nr. 1 (2005–2006) foreslo forenklinger i lønnsgarantiregelverket
fra 1. januar 2006. Forenklingene var bl.a. utvidelse med hensyn
til kravets forfallstid, slik at krav forfalt inntil 12 måneder
før fristdagen gis dekning, men samtidig innsnevres unntaksbestemmelsen
ved at adgang til å gi dekning lenger tilbake i tid enn dette bare foreslås
å gjelde arbeidstakere som har tatt rettslig skritt for å få fastslått
lønnskravet. Videre ble det foreslått innskrenkning av opptjeningstid
for feriepengekrav ved at feriepenger dekkes samme år som fristdagen
(vanligvis konkursåret) og foregående år. Disse forslagene ble reversert
i forbindelse med regjeringsskiftet høsten 2005.
Forenklingene ble den gang samlet sett beregnet til
å gi en årlig innsparing på ca. 93,4 mill. kroner (s. 236 i St.prp.
nr. 1 for 2006). Provenyeffekten av forenklingsforslagene fra regjeringen
Bondevik II anslås nå å kunne gi en helårseffekt på om lag 125 mill.
kroner. Tiden fra konkurs oppstår til utbetalinger kan finne sted,
er fortsatt om lag 6 måneder. Provenyeffekten for 2012 av disse forenklingene
ville derfor være om lag 63 mill. kroner dersom virkningstidspunktet
ble satt til 1. januar 2012.
Disse medlemmer mener at disse
forenklingene både er logiske og fornuftige.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov om statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv.
(lønnsgarantiloven) gjøres følgende endringer:
§ 1 tredje ledd nytt tredje og fjerde punktum
skal lyde:
Krav på lønn som er forfalt de siste 12 måneder før
fristdagen er likevel, med samme beløpsbegrensning, dekningsberettiget
over lønnsgarantien. Arbeidstaker kan få dekning for krav som har
forfalt tidligere dersom det er tatt rettslige skritt for å få fastslått
kravets eksistens.
§ 1 tredje ledd nytt femte punktum skal lyde:
Det gis kun dekning for feriepenger som er opptjent
i samme år som fristdagen og det foregående år.
§ 1 tredje ledd nytt sjette punktum skal lyde:
Det gis kun dekning for krav i samme måned som
konkursåpningen og den påfølgende måned. Fristen gjelder fra konkursdato.
§ 1 tredje ledd nytt syvende punktum skal lyde:
Renter inntil fristdagen og inndrivelsesomkostninger
som relaterer seg til krav som er berettiget lønnsgaranti etter
denne bestemmelses annet til tredje punktum er dekningsberettiget
over lønnsgarantien.
II
I lov 8. juni 1984 nr. 59 om fordringshavernes dekningsrett
(dekningsloven) skal § 9-3 første ledd nr. 1 annet ledd nytt fjerde
punktum lyde:
Når staten har dekket krav på vederlag etter lønnsgarantiloven
§ 1 tredje ledd, tredje og fjerde punktum, har statens regresskrav
mot boet fortrinnsrett.
III
Endringene under I og II trer i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre prioriterer å styrke kunnskapsformidlingen
i skolen og med dette flere undervisningstimer og tiltak for å øke lærerrekrutteringen
fremfor gratis frukt og grønt. Disse medlemmer mener
mat primært er et ansvar for foreldrene. Der det er behov for ordninger
ved den enkelte skole, bør dette skje i et samarbeid med foreldre
og kommunen.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og
den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) gjøres følgende endring:
§ 13-5 oppheves.
II
I lov 4. juli 2003 nr. 84 om private skolar
med rett til statstilskot (privatskolelova) gjøres følgende endring:
§ 7-1c oppheves.
III
Endringene under I og II trer i kraft med virkning fra
1. januar 2012.
IV
Stortinget ber regjeringen oppheve § 18-2 i
forskrift til opplæringsloven og § 7B-1 i forskrift til privatskoleloven.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at en lovendring på dette området vil
måtte medføre høringsprosesser og ta noe tid. Disse medlemmer mener
derfor det ikke er realistisk å avvikle ordningen med frukt og grønt
før ved skolestart 2012/2013.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og
den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) gjøres følgende endring:
§ 13-5 oppheves.
II
I lov 4. juli 2003 nr. 84 om private skolar
med rett til statstilskot (privatskolelova) gjøres følgende endring:
§ 7-1c oppheves.
III
Endringene under I og II trer i kraft med virkning fra
1. august 2012.
IV
Stortinget ber regjeringen oppheve § 18-2 i
forskrift til opplæringsloven og § 7B-1 i forskrift til privatskoleloven.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
for øvrig til forslag fra dette medlem under kap. 25.3.1
i denne innstilling om å fjerne merverdiavgift på fersk frukt og
grønt, noe som vil stimulere husholdningene til økt bruk av frukt
og grønt.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre vil satse sterkere på opplæring i grunnleggende ferdigheter
og foreslår en økning på 2 timer på barnetrinnet til styrking av
begynneropplæringen i lesing, skriving og regning. Det legges til
rette for om lag 4 uketimer leksehjelp på mellomtrinnet eller ungdomstrinnet,
hvor disse medlemmer mener at behovet for leksehjelp
er større enn på barnetrinnet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og
den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) gjøres følgende endring:
§ 13-7a, første ledd, endres til
Kommunen skal ha eit tilbod om leksehjelp for elevar
på 8.–10. årstrinn eller på 5.–7. årstrinn.
II
I lov 4. juli 2003 nr. 84 om private skolar
med rett til statstilskot (privatskolelova) gjøres følgende endring:
§ 7-1e, første ledd, endres til
Skolen skal ha eit tilbod om leksehjelp for
elevar på 8.–10. årstrinn eller på 5.–7. årstrinn.
III
Endringene under I og II trer i kraft med virkning fra
1. juli 2012.
IV
Stortinget ber regjeringen endre § 1A-1 i forskrift
til opplæringsloven og § 2B-1 i forskrift til privatskoleloven slik
at leksehjelp for 1.–4. årstrinn trappes ned fra 8 til 4 timer fra
1. januar 2012 og avvikles fra 1. juli 2012, og leksehjelp for 8.–10.
årstrinn ev. 5.–7. årstrinn innføres fra 1. juli 2012 med om lag
4 uketimer.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Stortingets flertall har lovfestet gratis leksehjelp for
elever på 1.–4. trinn og SFO, men at Venstre har stemt mot dette,
jf. Innst. 279 L (2009–2010). Dette medlem mener
at leksehjelpsordningen som nå er innført i beste fall kan karakteriseres
som en uklar ordning som er «pådyttet» skoleeierne. Dette
medlem er kjent med at mange er kritiske til innretningen
av dagens lovfestede ordning. Dette medlem mener
at det er betenkelig å innføre en lovfestet ordning som skal gi
leksehjelp med ufaglærte, og endog binde denne opp i leksehjelp
kun for 1.–4. trinn når mange elever, foreldre og skoler ser det
som mer hensiktsmessig med leksehjelp på ungdomstrinnet.
Dette medlem viser derfor til
Innst. 2 S (2011–2012) hvor Venstre går mot forslaget om bevilgningen
til regjeringens leksehjelpopplegg i 2012. Dette medlem vil
i stedet foreslå å bevilge 175 mill. kroner til leksehjelpstiltak
i regi av skole-eiere og frivillige organisasjoner, hvor kommunene
skal være den koordinerende part. Kommunene bør prioritere å tilby
leksehjelp på ungdomstrinnet fremfor 1.–4. trinn, og sikre at leksehjelperne
har tilfredsstillende faglig kompetanse.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og
den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) gjøres følgende endring:
§ 13-7a oppheves.
II
Endringene under I trer i kraft med virkning
fra 1. august 2012.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre ønsker en fremtidsrettet næringspolitikk. Disse
medlemmer vil derfor sikre at selvstendig næringsdrivende
gis like sosiale rettigheter. En rekke gründere og entreprenører
starter i det små med egen virksomhet. Det er derfor behov for at
denne gruppen likestilles med hensyn til trygderettigheter, spesielt
knyttet til sykdom hos egne barn. En likestilling av disse rettighetene
vil også legge bedre til rette for at flere kvinner vil starte arbeidsplass
for seg selv og andre. Dekningsgraden for selvstendig næringsdrivendes
trygderettigheter er i dag 65 pst. ved omsorg for små barn når det
gjelder rett til sykepenger og pleie- og omsorgspenger. For å få
full godtgjørelse i permisjonstiden i dag må selvstendig næringsdrivende
tegne egne forsikringer, forsikringer som er forholdsvis kostbare
og medfører en belastning som svekker rekrutteringen til slik virksomhet. Disse
medlemmer mener at dagens trygdeordninger for denne gruppen
ikke legger til rette for en kombinasjon av småbarnsomsorg og yrkesaktivitet. Disse
medlemmer viser til at selvstendig næringsdrivende fra og
med 1. juli 2008 har rett til svangerskapspenger og foreldrepenger
fra folketrygden med 100 pst. dekning (inntil 6 G), riktignok finansiert
gjennom økt trygdeavgift for den samme gruppen.
Disse medlemmer mener at selvstendig næringsdrivende,
i tillegg til de rettigheter som er gjeldende fra 1. januar 2012,
uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet, skal gis rett til:
a) 100 pst.
dekning av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)
b) 100 pst. dekning av omsorgspenger fra
1. dag (inntil 6 G)
c) 100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger
(inntil 6 G).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
m.m. gjøres følgende endringer:
Ny § 8-34 a skal lyde:
Sykepengedekning ved svangerskapsrelatert sykefravær
Dersom en selvstendig næringsdrivende er sykmeldt
på grunn av svangerskapsrelatert sykdom og tilrettelegging eller
omplassering til annet arbeid i virksomheten ikke er mulig, kan
den selvstendig næringsdrivende søke om at trygden yter sykepenger
fra første sykedag med 100 pst. av sykepengegrunnlaget.
§ 9-5 første ledd skal lyde:
Til en arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende
som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller
hun er borte fra arbeidet
a) på grunn
av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller
i helseinstitusjon,
b) fordi den som har det daglige barnetilsynet
er syk,
c) fordi den som har det daglige barnetilsynet
er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger
et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon,
eller
d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger
oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller
pleietrengende den aktuelle dagen.
§ 9-6 sjuende ledd blir nytt åttende ledd. Sjuende ledd
skal lyde:
Reglene i denne paragrafen gjelder tilsvarende for
selvstendig næringsdrivende, men slik at det ved beregningen av
antall dager med omsorgspenger gjøres fratrekk med ti dager.
§ 9-7 første ledd skal lyde:
For at arbeidstakeren skal få rett til omsorgspenger
fra arbeidsgiveren, må barnets eller barnepasserens sykdom dokumenteres
med egenmelding eller legeerklæring. For at selvstendig næringsdrivende
skal få rett til omsorgspenger, må barnets eller barnepasserens sykdom
dokumenteres med legeerklæring.
§ 9-9 første og annet ledd skal lyde:
Trygden yter omsorgspenger dersom arbeidstakeren
har vært i arbeid eller i en likestilt situasjon (§ 9-2 jf. § 8-2)
i til sammen minst fire uker umiddelbart før fraværet, men ikke
har rett til omsorgspenger fra en arbeidsgiver. Til selvstendig næringsdrivende
yter trygden omsorgspenger.
Omsorgspenger beregnes etter de samme bestemmelsene
som sykepenger fra trygden, se kapittel 8. Til selvstendig næringsdrivende
ytes omsorgspenger med 100 pst. av grunnlaget inntil seks ganger
grunnbeløpet.
§ 9-16 første ledd skal lyde:
Trygden yter pleiepenger og opplæringspenger etter
de samme bestemmelsene som sykepenger fra trygden, se kapittel 8,
men slik at det til selvstendig næringsdrivende gis ytelse med 100
pst. av grunnlaget inntil seks ganger grunnbeløpet. Bestemmelsene
om ventetid i § 8-34 andre ledd, § 8-38 andre ledd og § 8-47 sjette
ledd gjelder likevel ikke.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra 1. januar 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre vil
videre likestille selvstendig næringsdrivende med vanlige arbeidstakere
når det gjelder rett til sykepenger. Som et ledd i en forpliktende
opptrappingsplan mot full likestilling foreslår dette medlem at
det gis rett til 80 pst. dekning av sykepenger fra 17. dag. I dag
er dekningsgraden 65 pst.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
m.m. gjøres følgende endringer:
§ 8-34 første ledd skal lyde:
Til en selvstendig næringsdrivende ytes det sykepenger
med 80 pst. av sykepengegrunnlaget, se §§ 8-10 og 8-35.
§ 8-34 nytt tredje ledd skal lyde:
Dersom en selvstendig næringsdrivende er sykmeldt
på grunn av svangerskapsrelatert sykdom, og tilrettelegging eller
omplassering til annet arbeid i virksomheten ikke er mulig, skal
trygden dekke sykepenger med 100 pst. fra første sykmeldingsdag.
Nåværende tredje og fjerde ledd blir fjerde
og femte ledd.
§ 8-36 første ledd skal lyde:
En selvstendig næringsdrivende har rett til sykepenger
med 80 pst. av sykepengegrunnlaget fra 17. sykedag. En selvstendig
næringsdrivende kan mot særskilt premie tegne forsikring som kan
omfatte sykepenger med 100 pst. av sykepengegrunnlaget fra første
sykedag.
§ 9-5 første ledd, innledningen, skal lyde:
Til en arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende
som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller
hun er borte fra arbeidet.
§ 9-9 nytt tredje ledd skal lyde:
For selvstendig næringsdrivende yter trygden omsorgspenger
fra første dag med 100 pst. av sykepengegrunnlaget.
§ 9-16 andre ledd skal lyde:
Ytelsene gis med den prosent av sykepengegrunnlaget
som gjelder ved egen sykdom, men selvstendig næringsdrivende vil
ikke få redusert prosent ved egen sykdom. Til arbeidsledige gis ytelsen
etter bestemmelsene i § 8-49 om sykepenger til arbeidsledige.
II
Endringene under I trer i kraft med virkning
fra 1. januar 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre er
spesielt opptatt av rammevilkårene for de minste bedriftene, gründere
og selvstendig næringsdrivende. Dette medlem ønsker
et nyskapende Norge. Det er et selvstendig mål for Venstre at flere starter
egen bedrift og at flere tar makten over egen arbeidsdag. Også av
hensyn til maktspredning er det viktig med selvstendig næringsdrivende
og flere små bedrifter.
Dette medlem viser til at det
i Venstres alternative statsbudsjett for 2012 derfor er foreslått en
rekke forbedringer som bidrar til at rammebetingelsene for disse
bedres. Det gjelder både skatteforslag, bedre sosiale rettigheter
og direkte støtteordninger over statsbudsjettets utgiftsside. I
tillegg ønsker dette medlem å bedre pensjonsordningene
for selvstendig næringsdrivende og enkeltpersonsforetak og foreslår
derfor å øke den årlige grensen for innskudd fra 4 til 6 pst. i
innskuddspensjonsordningen for disse gruppene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 24. november 2000 nr. 81 om innskuddspensjon
i arbeidsforhold (innskuddspensjonsloven) gjøres følgende endring:
§ 2-3 annet ledd tredje punktum skal lyde:
Årlig innskudd til ordning som nevnt i første
og annet punktum kan ikke overstige 6 pst. av vedkommende persons
samlede beregnede personinntekt fra næringsvirksomhet, godtgjørelse
til deltaker for arbeidsinnsats i deltakerlignet selskap eller lønn
mellom 1 og 12 G.
II
Endringen under I trer i kraft straks, med virkning
fra og med inntektsåret 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at utgiftene til sykelønn er på et høyt nivå i Norge, og det
er dessverre økende igjen. Samlet er det anslått at 33,3 mrd. kroner
vil bli brukt på sykelønn over statsbudsjettet i 2012, hvilket er
et formidabelt beløp. I tillegg kommer kostnadene private bedrifter
og kommunene har når det gjelder å dekke kostnadene de første 16
dagene. Etter dette medlems oppfatning kan og må det
gjøres betydelig mer for å få ned utgiftene knyttet til sykelønn. Dette
medlem foreslår derfor at det innføres såkalte normerte
sykemeldinger etter svensk modell om «lämpliga sjukskrivningstider»,
nærmere omtalt i Innst. 2 S (2011–2012).
Dette medlem mener videre at
sykelønnsordningens omfang må reduseres. Dette medlem foreslår
derfor å redusere sykelønnsperioden fra 12 til 11 måneder. Dette
vil etter dette medlems syn også være i tråd med
den ny IA-avtalens hovedhensikt med både tidligere innsats og tidligere
avklaring. Det er i realiteten svært få, 3 pst. av alle sykmeldte,
som vil bli påvirket av en slik omlegging, og resultatet vil for
de aller færreste medføre annet enn tidligere avklaring – enten
tilbake til arbeidslivet eller tidligere overgang til andre typer
ytelser – i første rekke arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.
En slik omlegging vil gi en netto innsparing på om lag 455 mill.
kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
m.m. gjøres følgende endringer:
§ 8-12 første og andre ledd skal lyde:
Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende
eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen
228 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra
trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden
i til sammen 230 dager i de siste tre årene, opphører retten til
sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første
16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 240
dager.
Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26
uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får
igjen rett til sykepenger fra trygden i 228, 230 eller 240 sykepengedager.
Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det
bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden
eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere
for de første 16 kalenderdagene.
§ 8-55 bokstav f skal lyde (avhengig av hvilket alternativ
som velges):
Sykepenger fra trygden ytes i opptil 228, 230 eller
240 sykepengedager uten hensyn til bestemmelsene i § 8-12.
§ 11-13 tredje ledd bokstav c skal lyde (avhengig av
hvilket alternativ som velges):
Det kan også gis arbeidsavklaringspenger i inntil seks
måneder til medlem som ikke har opparbeidet seg ny rett til sykepenger
etter kapittel 8 og som
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra og med 1. januar 2012.»